Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-16, 08:30
  #1
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Det här skrämmer mig något fruktansvärt.
Sverige är ännu så länge ett land med tämligen hög teknologi och väldigt komplicerade processer.
Vi är inte ett "bananland" i Afrika eller Sydamerika som får alla sina inkomster av en bananodling eller en diamantgruva.

Att man i dessa länder utser en bananplockare som statsminister må vara hänt.

Att utse en svetsare som statsminister i ett moderna västerländskt land är fanimig ett hån mot precis allt.
För att bli minister och allra minst statsminister så borde det vara krav på en utbildning som statsvetare, ekonom eller vad fan som helst.
Det skall vara en akademiker med minst en Magisterexamen så vi vet att vi i alla fall får en som kan ta in stora mängder med information, processa den, källkritiskt analysera den och bilda sig en tämligen klok och rimlig slutsats.

Vafanihelvete, en svetsare! Hånet mot hela västvärlden är monumentalt ifall vi sätter en svetsare som statsminister. Hur djävla mycket med pondus kommer han att ha mot exempelvis Merkel?
Hon kommer ju bara att garva när "grodan" sladdar in och skall försöka kommunicera.

Skämtet i Sverige och vad som styr och ställer har inget djävla slut just nu.

Rösta rätt i år så det blir någon djävla rim och reson!

Frågeställningen blir förutom dennes kompetens följande.
Borde det i Sverige införas i grundlagen att för att bli minister så skall det minst krävas en Magisterexamen?
Är det dags att sluta vurma för obildade "folkliga" ministrar som inte kan ens de grundläggande mekanismerna om exempelvis affärer? Sverige är en "affär/ ekonomi".
Se exemplet Maud Olofsson lilla klavertramp på i runda slängar 50-100 miljarder.
EDIT: Skall vi lagstifta om att man får inte komma in i regering och riksdag förrän man minst har fyllt 30 år så de värsta idioterna och visionsflummarna inte kan påverka/ förstöra landet?
Man har så att säga en koppling till det verkliga livet och "kött på benen" innan man uttalar sig eller fattar beslut.
__________________
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2014-05-16 kl. 08:59.
Citera
2014-05-16, 08:43
  #2
Medlem
Sverige2025s avatar
Kanske är en fördel om politiker kommer ifrån riktig jobb i början, annars de kan bli stolpskott som Annie Lööf som aldrig har jobbat hela sitt liv, utan bara blivit inkvoterad som partiledare.

Men man tycker det bör vara utbildad civilekonom, ingenjör och ha en militärgrad av minst kommendörkapten innan det kan bli politiker på ledande befattning. Det är lite för mycket "snorungar" som kan få minister poster efter valet, människor som inte kan ett skit.

Se på Gustav Fridolin som ett varnade exempel.
Citera
2014-05-16, 08:47
  #3
Medlem
RuckaRuckaAlis avatar
Han kommer ju inte direkt från golvet...
Tycker det skulle vara bra att ha en statsminister som har erfarenhet av ett vanligt svenssonjobb.
Citera
2014-05-16, 08:50
  #4
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Kanske är en fördel om politiker kommer ifrån riktig jobb i början, annars de kan bli stolpskott som Annie Lööf som aldrig har jobbat hela sitt liv, utan bara blivit inkvoterad som partiledare.

Men man tycker det bör vara utbildad civilekonom, ingenjör och ha en militärgrad av minst kommendörkapten innan det kan bli politiker på ledande befattning. Det är lite för mycket "snorungar" som kan få minister poster efter valet, människor som inte kan ett skit.

Se på Gustav Fridolin som ett varnade exempel.


Instämmer och vill bara utveckla det "fetade" lite. Självklart är det bra ifall de har haft ett "riktigt" jobb och fått en känsla för hur verklighetens folk har det.
Självklart så kan man studera och läsa in en Magisterexamen senare i livet under tiden man jobbar. Absolut perfekt egentligen.
Då står man stabil med fötterna i två världar, den verkliga och den akademiska. Ni fattar vad jag menar med två världar här.

Självklart så borde politiker rekrytera ifrån det "civila" livet ur kretsen företagsledare o dylikt. Helt okej ifall någon har börjat som svetsare på ABB och sedan avancerat till koncernchef och avslutar sitt liv som en statsman.
Funderingen jag också har är att man borde inte få bli heltidspolitiker förrän man fyllt minst 30 år och har lite "kött på benen".
Citera
2014-05-16, 08:50
  #5
Medlem
My name is Earls avatar
Vad är det för fel på en svetsare då?
Jag tycker det är en stor fördel att en politiker rent faktiskt har erfarenhet av ett "riktigt" jobb framför de som kommer från ungdomsförbunden och egentligen inte har nån som helst erfarenhet från livet ute i det "verkliga" samhället.
Hur tror du en överklassunge lär sig hur en "vanlig arbetare" har det? Svar: det gör de inte.
Vi har ju nu en näringsminister på under 30 år som aldrig har haft ett jobb och en ekonominister som har tagit sin utbildning på Komvux, det är i mina ögon mera skrämmande en en medelålders gubbe som har jobbat som svetsare för många år sedan.
Citera
2014-05-16, 08:54
  #6
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuckaRuckaAli
Han kommer ju inte direkt från golvet...
Tycker det skulle vara bra att ha en statsminister som har erfarenhet av ett vanligt svenssonjobb.

Det är en vacker om romaniskt vision att "be all you can be" osv, osv.

Jag personligen skulle känna mig satan så mycket tryggare ifall det var en Magisterexamen som stod bakom honom än lite fackligt arbete och svetstrådar.

Att läsa in en Magister ställer stora krav på att ta in en stor mängd med information, processa den, analysera och dra kloka slutsatser ur den.

I den fackliga miljön och tidevarvet som han kommer ifrån så var inte det direkt ett adelsmärke för den fackliga verksamheten. Det var bra djävla mycket mer radikalt såsom AFA och annat kommunistskit.

Men till del så instämmer jag med vad du skriver och har gett uttryck för det i ett tidigare inlägg.
Citera
2014-05-16, 08:56
  #7
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My name is Earl
Vad är det för fel på en svetsare då?
Jag tycker det är en stor fördel att en politiker rent faktiskt har erfarenhet av ett "riktigt" jobb framför de som kommer från ungdomsförbunden och egentligen inte har nån som helst erfarenhet från livet ute i det "verkliga" samhället.
Hur tror du en överklassunge lär sig hur en "vanlig arbetare" har det? Svar: det gör de inte.
Vi har ju nu en näringsminister på under 30 år som aldrig har haft ett jobb och en ekonominister som har tagit sin utbildning på Komvux, det är i mina ögon mera skrämmande en en medelålders gubbe som har jobbat som svetsare för många år sedan.

Nu har du inte läst vad jag skriver.
Helt okej att de har en kontakt (börkrav?) i det verkliga livet MEN de skall fanimig senare i livet läsa in en relevant Magisterexamen innan de får ansvar för ett helt djävla land.
Att ha en hög akademisk utbildning gör att vi får ett bevis på att personen klarar av att ta in en stor mängd med data, analysera den, processa den, källkritiskt kolla den och utifrån det skapa sig en RIMLIG slutsats av vad som bör göras.
Citera
2014-05-16, 08:59
  #8
Medlem
borrizs avatar
Som ts resonerar så kunde vi skrota det politiska systemet för att sätta in tjänstemän på alla beslutande poster.

Utan att gå in på några politiska referenser så föredrar jag en svetsare som varit ute i verkligheten framför en politisk broiler till statsministerposten. Trots allt så har en svetsare som tillbringat ett antal år ute i arbetslivet en betydligt bättre bild av hur folk lever, än broilern som gått ifrån ungdomsförbundet till ett ombudsmannaskap, mellanlandat på universitet för att sedan göra en politisk karriär.
Citera
2014-05-16, 09:04
  #9
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Som ts resonerar så kunde vi skrota det politiska systemet för att sätta in tjänstemän på alla beslutande poster.

Utan att gå in på några politiska referenser så föredrar jag en svetsare som varit ute i verkligheten framför en politisk broiler till statsministerposten. Trots allt så har en svetsare som tillbringat ett antal år ute i arbetslivet en betydligt bättre bild av hur folk lever, än broilern som gått ifrån ungdomsförbundet till ett ombudsmannaskap, mellanlandat på universitet för att sedan göra en politisk karriär.

Absolut inte. Hur kunde du utläsa det? Fullständigt fel.

Precis som jag skriver så skall denne person som får ansvar för ett land ha en koppling till landets verkliga del, den skall ha ett antal år på "nacken", den skall ha minst en akademisk examen på Magisternivå för att få bli minister.
En magisterexamen ger följande vid handen.
Att ha en hög akademisk utbildning gör att vi får ett bevis på att personen klarar av att ta in en stor mängd med data, analysera den, processa den, källkritiskt kolla den och utifrån det skapa sig en RIMLIG slutsats av vad som bör göras.

Att ha okunnigt folk vid rodret kostar oss hundratals med miljarder om året i skit.

Du har dock fullständigt fel i ditt resonemang. Då kan vi ju låta en hovslagare få genomföra din nästa hjärtoperation, eller?
Att styra ett land är ingenting som en Metallare gör. Att styra ett land kräver en akademisk examen.

Är det JANTELAGENS talan du för nu med frenesi?
Citera
2014-05-16, 09:09
  #10
Medlem
BaLLs avatar
Stefan Löfven gick tvåårig ekonomisk linje på gymnasiet i Sollefteå. Han har gått en svetskurs under 48 veckor på AMU i Kramfors och studerat i ett och ett halvt år på socialhögskolan i Umeå.
Citera
2014-05-16, 09:22
  #11
Medlem
Senapstjuvens avatar
Då har vi kanske chans att få en politiker med någon form av verklighetsförankring. Det kan vi ju inte direkt säga att vi är bortskämda med.
Citera
2014-05-16, 09:32
  #12
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Då har vi kanske chans att få en politiker med någon form av verklighetsförankring. Det kan vi ju inte direkt säga att vi är bortskämda med.

Perfekt!
Då kan man ju skylla alla sina tillkortakommanden på att man har verklighetsanknytning men ingen kompetens.
Fan vet om jag skulle vilja att en hovslagare genomför en kranskärlsoperation.
Visst är det vackert med verklighetsförankring men inte fan blev han chef ABB bara för att han var verklighetsförankrad och kunde svetsa. Då krävs det riktig kompetens!
Han har tagit den fackliga vägen till karriär och det är som dagens politiker.
Helt utan någon som helst kompetens så kan man så stå och ösa ur köttgrytorna.
Det finns inga som helst formella krav på utbildning för att styra ett land, kommun eller landsting men pröva att söka ett jobb som lokalvårdare utan utbildning i teknik och kemikalier.

En Magisterexamen som skallkrav innan man får bli minister.
En Magisterexamen ger följande:

Att ha en hög akademisk utbildning gör att vi får ett bevis på att personen klarar av att ta in en stor mängd med data, analysera den, processa den, källkritiskt kolla den och utifrån det skapa sig en RIMLIG slutsats av vad som bör göras.

Vi har den "folkliga" Maud Olofsson som ett varnande exempel när folk helt utan en djävla koll börjar leka med de stora affärerna och skall säkert pinka revir och bevisa sig "duktiga".

Statsminister skall ha en Magisterexamen som statsvetare eller dylikt, allra minst!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback