Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Är säker på att Ryssland vet att man omöjligen kan ta Ukraina utan att själva Ryssland går i stå. Ryssland har inte råd med krig mot en större nation som Ukraina. Regimen i Kiev har ju dessutom medborgarna med sig om man med det räknar in alla partier som kan ingå i en regering. Ukrainas framtida styrka är ju den väg man försöker slå in på, bort från rysk negativ dominans som förlamat det Ukrainska samhället under så många decennier. Jag vet att fria val och demokratiska institutioner är som ett rött skynke för Putin så Ukrainas agerande den närmaste tiden blir nog avgörande för landet under lång tid framöver. Om inte Putin kör en repris på Ungern 1956 eller Tjeckoslovakien 1968 vilket var en studie i ryskt förtryck av oliktänkande.
Var ser du demokrati i den Ukrainska regeringens uppförande? Är det demokrati när man sätter konstitutionen ur spel för att ta makten genom en kupp? Är det demokrati när man vägrar genomföra ett nytt parlamentsval? Är det demokrati när man vill förbjuda skolor där man talar rysska, ett språk som en stor del av befolkningen talar dagligt?
Är det demokrati när man gör pro-Kievska vandaler och terrorister lagliga, samtidigt som man gör anti-kievska vandaler och terrorister olagliga? Är det demokrati att ingå lånavtal med EU, IMF, USA etc. utan att ens ha folkligt mandat?
Det finns inget demokratisk i regeringen i Kiev. Att tala om demokrati och samtidigt stödja en regering som har tagit makten genom att sätta demokratiet ur spel, är pinsamt.
Om regeringen vill vara demokratiska, så kan de hålla ett nytt parlamentsval. Men både du och jag vet att regeringen aldrig vill överleva ett sånt val.
Man kunde skapa lagar som samlade landet på tvärs av språk och kultur. Det hade varit demokrati. Nu gör man motsattsen och gömmer sitt hat mot demokratiet genom att anklaga ryssland för allt elände i landet.
Den dagen regeringen i Kiev gör något för att visa att de är demokratiska, kan vi tala om demokrati i Ukraina. Nu handlar det inte om demokrati men om odemokratiska maktspel där man försöker lägga skulden på alla andra.
I övrigt bör du läsa upp på dine historiekunskaper. Att jämnföra med Ungern och Tjeckoslovakien kanske funkar på fjortisar som känner sig tuffa när de håller på USA, men det har ju inget att göra med verklighetens Ukraina.
Jag är inte pro-ryssland i konflikten. Jag vill bara se att regeringen i Kiev visar att de är demokratiska och att de är intresserade i att samla ett land som alltid har bestått av olika språk och kulturer. Jeg vill se att regeringen tar ansvar.
Tyvärr har jag inte sett något av det. Tvärt imot tar de inget ansvar men lägger hela tiden skulden på Ryssland när något går åt helvete. De uppför sig som dagisbarn, och det anser jag att de ska vara ansvariga för.
Ryssland kan aldrig bära skulden för Kievs uppförande. När västens politiker och media förstår det, så kanske det finns hopp för en fredlig lösning på konflikten.