Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-12, 19:49
  #157
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquos

suck.. 19år och är bäst.
När iphone släpptes hade du veckopeng. Du saknar helt förankring i teknikens evolution och kan omöjligen ha förståelse för hur stor påverkan apple haft på utvecklingen av både datorer och telefoner/surfplattor.
Citera
2014-04-14, 18:01
  #158
Medlem
Lätt värt.
Citera
2014-04-14, 19:49
  #159
Medlem
Jimmits avatar
Var skeptisk när jag själv valde Mac första gången. Hade en iPhone som funkade mycket bättre än någon annan mobil jag någonsin haft, så tog steget och testade då på även Mac, aldrig ångrat mig. Både min MacBook Pro som nu är 3år gammal, och min 1år gamla iMac, flyter på som smör i solsken. Aldrig behövt bry mig om att göra någonting åt någon dålig prestanda alls på 3år.

Min rekommendation är utan några som helst tvivel att satsa på en iMac idag. Även den "billiga" versionen av 27" flyter Illustrator och 3D program hur smutt som helst på.
Citera
2014-04-15, 10:49
  #160
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
Du saknar helt förankring i teknikens evolution och kan omöjligen ha förståelse för hur stor påverkan apple haft på utvecklingen av både datorer och telefoner/surfplattor.
Iphone har haft ett extremt genomslag på hur en modern mobiltelefon ser ut och Ipad påverkade designen på surfplattor till stor del, men tycker inte att Apple haft något vidare genomslag på hur vi designar våra datorer. Fortfarande är AIO bara en skvätt i oceanen, minidatorer fanns långt innan första Mac Mini släpptes men det är ännu en liten nisch av totala marknaden. Vi kan påstå att Macbook Air skapade lite hajp över ultraportabla (en klass som funnits i åratal) men det är fortfarande en minoritet av alla datorer som har den formfaktorn. Jag säger inte att Apple inte skapar bra maskiner, för de gör de verkligen. Men man ska nog vara försiktig med att överdriva betydelsen av ett företag som har 2-3 procent av världsmarknaden. Företag med dålig självkänsla skapar kopior av Apples produkter för att verka hippa, men i slutet av dagen är det ändå de klassiska modellerna som återkommer om och om igen. Det är även intressant att se hur litet långsiktigt genomslag som Ipod hade. De blommade upp i början av 2000, nu 2014 saknar de närmast helt relevans eftersom alla - som jag förespådde redan 7-8 år sedan - gått över till att spela upp sin musik med mobiltelefonen.
Citera
2014-04-16, 08:05
  #161
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
suck.. 19år och är bäst.
När iphone släpptes hade du veckopeng. Du saknar helt förankring i teknikens evolution och kan omöjligen ha förståelse för hur stor påverkan apple haft på utvecklingen av både datorer och telefoner/surfplattor.

Så chansen att jag har läst på under mina år om tekniken är absolut 0? Sluta skriv, du skämmer bara ut dig själv...
Citera
2014-04-16, 09:52
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aquos
Så chansen att jag har läst på under mina år om tekniken är absolut 0? Sluta skriv, du skämmer bara ut dig själv...

Roligt, haha.

Anyway, det här med andrahandsvärde är ett spännande ämne. Spanat runt lite och som tidigare nämnt så håller macar ganska bra andrahandsvärde men inte lika bra som för 5-10år sen.

Tex: 2011 modellerna går för ca 8000tkr med ett nypris på det dubbla. Vilket är ungefär samma värdeförlust som en bil.

Ännu ett exempel: http://www.tradera.com/item/302405/2...ket-fint-skick
Kostade ca 15tkr för 5 år sen. Gissningsvis går den för iaf 4tkr vilket är helt okej för 5 år gammal teknik.
Citera
2014-04-16, 10:12
  #163
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Anyway, det här med andrahandsvärde är ett spännande ämne. Spanat runt lite och som tidigare nämnt så håller macar ganska bra andrahandsvärde men inte lika bra som för 5-10år sen.
Kurvorna för andrahandsvärdet ser väldigt olika ut för en Mac/PC. I långa loppet slutar det givetvis på noll, det är trots allt datorer vi talar om. Men prylar från Apple har en mycket jämnare lutning.
Köp en Macbook Air idag för 10k och följ ett teoretiskt andrahandsvärde:

År 1 - 8000:-
År 2 - 6000:-
År 3 - 5000:-
År 4 - 4000:-
År 5 - 3000:-
År 6 - 2000:-
År 7 - 1500:-
År 8 - 1000:-

För en PC ser det mer ut som följande, samma 10k i inköpspris:

År 1 - 5000:-
År 2 - 3000:-
År 3 - 2000:-
År 4 - 1500:-
År 5 - 1000:-
År 6 - 1000:-
År 7 - 500:-
År 8 - 500:-

Bägge maskinerna har ännu ett värde efter 8 år (nu talar vi alltså om tidiga Core Duo eller sista versionerna av Pentium M) men det finns ett mycket större initialt prisfall. Så byter man dator vartannat till vart tredje år så är differensen cirka 2500-3000 kronor, vilket givetvis är något man bör ta hänsyn till när man ser inköpssumman.

På dyrare maskiner är skillnaden ännu extremare, här kan en PC för 20k falla 13-15k första året, en Mac för samma summa kanske tappar 3000-4000 kronor.
Citera
2014-04-16, 18:35
  #164
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Kurvorna för andrahandsvärdet ser väldigt olika ut för en Mac/PC. I långa loppet slutar det givetvis på noll, det är trots allt datorer vi talar om. Men prylar från Apple har en mycket jämnare lutning.
Köp en Macbook Air idag för 10k och följ ett teoretiskt andrahandsvärde:

År 1 - 8000:-
År 2 - 6000:-
År 3 - 5000:-
År 4 - 4000:-
År 5 - 3000:-
År 6 - 2000:-
År 7 - 1500:-
År 8 - 1000:-

För en PC ser det mer ut som följande, samma 10k i inköpspris:

År 1 - 5000:-
År 2 - 3000:-
År 3 - 2000:-
År 4 - 1500:-
År 5 - 1000:-
År 6 - 1000:-
År 7 - 500:-
År 8 - 500:-

Bägge maskinerna har ännu ett värde efter 8 år (nu talar vi alltså om tidiga Core Duo eller sista versionerna av Pentium M) men det finns ett mycket större initialt prisfall. Så byter man dator vartannat till vart tredje år så är differensen cirka 2500-3000 kronor, vilket givetvis är något man bör ta hänsyn till när man ser inköpssumman.

På dyrare maskiner är skillnaden ännu extremare, här kan en PC för 20k falla 13-15k första året, en Mac för samma summa kanske tappar 3000-4000 kronor.

Japp! Mac är lite som en fin sportbil =) Har du en 128k i fint skick så kan du göra dig en rejäl hacka!
Citera
2014-04-18, 09:29
  #165
Medlem
aquoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albert.Zweistein
suck.. 19år och är bäst.
När iphone släpptes hade du veckopeng. Du saknar helt förankring i teknikens evolution och kan omöjligen ha förståelse för hur stor påverkan apple haft på utvecklingen av både datorer och telefoner/surfplattor.


https://www.youtube.com/watch?v=XrOHPm_7PDo

Där har du, gå lär dig lite om hårdvara innan du snackar.
Citera
2014-05-07, 21:45
  #166
Medlem
Tror ni en ny iMac kommer snart med ny design eller ska man satsa på ett köp nu?
Tror ni det kommer ta 1år eller längre?
Vill bara inte köpa en iMac 27" nu, sen i höst kommer en helt ny design. Det
skulle störa mig.

Mvh
Citera
2014-05-10, 20:34
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bemeer
Tror ni en ny iMac kommer snart med ny design eller ska man satsa på ett köp nu?
Tror ni det kommer ta 1år eller längre?
Vill bara inte köpa en iMac 27" nu, sen i höst kommer en helt ny design. Det
skulle störa mig.

Mvh

Det var inte länge sedan iMac fick en ny design. Oroa dig inte över att den kommer att se annorlunda ut de närmaste åren.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback