Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-24, 10:49
  #997
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haveAbreak
Nice


Hoppas inte detta är OT, men frågan handlar ju i grund och botten om Viaplay

Behöver råd. Vilket är bäst?
1. Behålla min tv. Koppla in internet genom kabel till ps3 och köra viaplay där genom.
Tvn är en Andersson från Netonnet. Den är tydligen fruktansvärd på alla sätt som finns enligt min pojkvän. Men den fungerar bra och det är jag som kommer använda den. Han tycker det är tillräckligt hemskt att bara se den och att den ska finnas i vårt hem

2. Lägga massa pengar på en smart-tv och köra Viaplay genom den. Köra Wi-Fi till ps3 eftersom jag då ändå bara ska spela online genom den. (vi har redan en smart-tv i samma rum men som används som datorskärm)

Jag förstår ju att alternativ 2 innebär en ny assnygg större tv (och vilket som vore underbart, sjukt mkt bättre spelupplevelse) Samt mindre sladdar och mindre krångel. Men det kostar pengar!!! JAG tycker det är lite onödigt, alltså lite väl lyxigt.

Så frågan är.. Är det väldigt mycket mer smidigare med Viaplay genom smart-tvn än genom ps?

Jag är inte den som bryr mig så extremt mycket om bildkvalité egentligen. Bryr mig mer om att det ska gå fort att komma igång och hur det fungerar att styra skiten

Så Smart-tv med Viaplay eller PS3 med Viaplay???

3. Kör Internet på lina till en laptop och koppla den via HDMI till nuvarande TV. Sätt upplösningen på 1280x720 @ 25hz. Överlägset bäst alt.
Citera
2014-04-24, 11:00
  #998
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haveAbreak
Kalas. Men att det är bättre bild, okej perfekt. Men jag tänker nog mest på om det flyter på bra? Att det inte buggar massa och laggar liksom?

Rent generellt så tycker jag att bildkvaliteten är betydligt bättre via Viaplay än via TV - och det gäller även om man kikar på HD-kanalerna på TV'n. Däremot tycker jag att Viaplay har en rejäl svaghet när man kikar på sport då jag alltid upplevt någon mysko form av "lagg" som yttrar sig på så vis att när en boll passas från ena delen av bildskärmen till den andra så åker den inte över i en fin och mjuk båge utan den liksom hackar sig fram, ibland delar den sig i två bollar ett par gånger och det ser allmänt onaturligt ut. Vi snackar förvisso mikrodelar av en sekund här, men när man väl har upptäckt det och börja störa sig på det så förstör det nästan hela upplevelsen... Detta fenomen har jag observerat när jag sett via mobiltelefon, iPad, Laptop kopplad till TV, stationär dator (ej kopplad till TV), XBox samt via Smart-TV.

Av den anledningen ser jag hellre matcherna på de vanliga kanalerna trots lite sämre bildkvalitet. Playfunktionaliteten är ju dock perfekt när man har småbarn och inte kan lita på att ungj***ln somnar innan filmen börjar kl 20. Eller om man vill plöja någon serie eller ngt. Nu är iofs Hard Knocks den enda sevärda serie de har men i teorin skulle de ju kunna slå en med häpnad och fixa något annat sevärt.
Citera
2014-04-24, 20:46
  #999
Medlem
Copterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haveAbreak
Nice


Hoppas inte detta är OT, men frågan handlar ju i grund och botten om Viaplay

Behöver råd. Vilket är bäst?
1. Behålla min tv. Koppla in internet genom kabel till ps3 och köra viaplay där genom.
Tvn är en Andersson från Netonnet. Den är tydligen fruktansvärd på alla sätt som finns enligt min pojkvän. Men den fungerar bra och det är jag som kommer använda den. Han tycker det är tillräckligt hemskt att bara se den och att den ska finnas i vårt hem

2. Lägga massa pengar på en smart-tv och köra Viaplay genom den. Köra Wi-Fi till ps3 eftersom jag då ändå bara ska spela online genom den. (vi har redan en smart-tv i samma rum men som används som datorskärm)

Jag förstår ju att alternativ 2 innebär en ny assnygg större tv (och vilket som vore underbart, sjukt mkt bättre spelupplevelse) Samt mindre sladdar och mindre krångel. Men det kostar pengar!!! JAG tycker det är lite onödigt, alltså lite väl lyxigt.

Så frågan är.. Är det väldigt mycket mer smidigare med Viaplay genom smart-tvn än genom ps?

Jag är inte den som bryr mig så extremt mycket om bildkvalité egentligen. Bryr mig mer om att det ska gå fort att komma igång och hur det fungerar att styra skiten

Så Smart-tv med Viaplay eller PS3 med Viaplay???
Alternativ fyra. Köp en tv som inte är en smarttv.
Citera
2014-04-25, 22:32
  #1000
Medlem
Hur fungerar Viaplay när man är flera användare som kollar på samma stream? T.ex. en livestreamad fotbollsmatch
Citera
2014-04-26, 09:59
  #1001
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liridonk
Hur fungerar Viaplay när man är flera användare som kollar på samma stream? T.ex. en livestreamad fotbollsmatch

Det fungerar rent funktionsmässigt, men de gör stickkontroller och kan stänga av kontot om det är olika IP-adresser. Om Du menar flera användare samtidigt i samma hushåll, så är det inga problem.
Citera
2014-04-30, 06:33
  #1002
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Hur är Viaplay om man vill se livesport, t.ex fotboll? HD kvalitet? Laggar det mycket?


Viktigt att veta att genom Viaplay så är det en fördröjning på ca 20-25 sekunder på deras "live-arrangemang" gentemot en traditionell TV-sändning. Mao kommer du alltså inte se en fotbollsmatch live så om din granne ser på samma match kommer du höra Sverige slå in en avgörande straffspark i VM-finalen innan du själv får se detta.
Citera
2014-04-30, 21:03
  #1003
Medlem
Stjerna7s avatar
Har en jävligt irriterande grej jag upplever på mitt viaplay. Har upplevt några gånger under CL slutspelet att kvalitén kan gå från HD till absolut sämsta då och då. Har haft det problemet flera gånger när det är stormatcher. Är det viaplays belastning som gör detta (fler som tittar på sändning)?

Har bra internetuppkoppling och upplever aldrig samma sak med allsvenskan eller när jag ser Premier League via norska tv2 sumo som jag använder för PL, som är samma typ av tjänst.

Edit: Har problemet nu under Chelsea - Atletico.
Citera
2014-04-30, 22:00
  #1004
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stjerna7
Har en jävligt irriterande grej jag upplever på mitt viaplay. Har upplevt några gånger under CL slutspelet att kvalitén kan gå från HD till absolut sämsta då och då. Har haft det problemet flera gånger när det är stormatcher. Är det viaplays belastning som gör detta (fler som tittar på sändning)?

Har bra internetuppkoppling och upplever aldrig samma sak med allsvenskan eller när jag ser Premier League via norska tv2 sumo som jag använder för PL, som är samma typ av tjänst.

Edit: Har problemet nu under Chelsea - Atletico.

Tror inte det. Jag har inte haft det problemet annat än när jag suttit på halvskajigt eget wifi.
Citera
2014-05-05, 11:27
  #1005
Medlem
kvarnvagens avatar
För er med chromecast så kommer Viaplay med en uppdatering (vissa har redan fått denna) som ger möjligheten att använda chromecast:

http://www.swedroid.se/viaplay-far-c...i-testar-betan
Citera
2014-05-09, 01:04
  #1006
Medlem
Busstations avatar
Någon annan som har problem med PS3appen? Blir svart så att man måste starta om PS3an. Händer relativt ofta. Riktigt irriterande.
Citera
2014-05-10, 21:26
  #1007
Medlem
Mr.Maazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Någon annan som har problem med PS3appen? Blir svart så att man måste starta om PS3an. Händer relativt ofta. Riktigt irriterande.
Det har jag aldrig haft några problem med, däremot om man t. ex kollar hockey på Viaplayappen i PS3 så händer det nån gång då och då att det står och buffrar. Då brukar jag bara gå tillbaka till menyn och sen klicka på matchen jag vill kolla på igen.

Är där bättre filmutbud i datorn än vad det är i PS3-appen? För mig ser utbudet helt annorlunda ut i alla fall.
Citera
2014-05-10, 21:55
  #1008
Medlem
Viaplayboxen har ett bra pris, ett bra utbud och god bildkvalitet. Tyvärr är den mycket buggig och efter en tids tittande brukar ljudet upphöra och kommer tillbaka först efter kanalbyte. Med jämna mellanrum fryser dessutom bilden vilket kräver kanalbyte eller omstart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback