2014-04-25, 23:33
Medlem
jsson98s avatar
Tjena

Har försökt installera kali linux på en usb sticka på 8GB. Jag använde dd metoden via ubuntu och det verkade fungera. När jag försöker boota får usb så händer detta: http://i.imgur.com/SWE6lXx.png
Nån som vet hur man löser detta?

Tack på förhand /jsson98
Citera
2014-04-26, 18:18
Medlem
jsson98s avatar
Lyckades slutligen att skriva .iso filen korrekt men hjälp utav unetbooting.
Jag bytte även från kali i 32 bit till 64 bit. Nu kan jag köra det på min laptop men konstigt nog inte på min äldre stationära dator. Datorn visar inte usb minnet i BIOS men visa det när jag är inne i windows/ubuntu, nån som har en aning varför?
Citera
2014-04-27, 06:46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jsson98
Lyckades slutligen att skriva .iso filen korrekt men hjälp utav unetbooting.
Jag bytte även från kali i 32 bit till 64 bit. Nu kan jag köra det på min laptop men konstigt nog inte på min äldre stationära dator. Datorn visar inte usb minnet i BIOS men visa det när jag är inne i windows/ubuntu, nån som har en aning varför?

USB legacy support måste vara påkopplat för att BIOS ska kunna visa och boota upp från USB-enheter. Om det valet inte finns i BIOS setup så har din stationära inte stöd för det. Sedan ska självfallet din processor vara 64 bitar annars kan den inte köra ett 64-bitars OS.
Citera
2014-04-27, 09:51
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
USB legacy support måste vara påkopplat för att BIOS ska kunna visa och boota upp från USB-enheter. Om det valet inte finns i BIOS setup så har din stationära inte stöd för det. Sedan ska självfallet din processor vara 64 bitar annars kan den inte köra ett 64-bitars OS.

Jag har bootat via usb på den datorn förut....
Citera
2014-04-27, 10:51
Medlem
jsson98s avatar
Citat:
Jag har bootat via usb på den datorn förut....

Även om jag har en 32 bit processor och ett 64 bit os så borde väl ändå bios kunna se usb minnet?
Citera
2014-04-27, 14:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Även om jag har en 32 bit processor och ett 64 bit os så borde väl ändå bios kunna se usb minnet?

Om ISO filen hade en EFI/UEFI boot partition som skrevs till stickan så kan det förhindra att BIOS ser enheten men då borde du få ett felmeddelande om detta POST-BIOS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in