2014-04-26, 21:38
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ärligt talat, jag tycker dom gjort rätt som visar lite styrka. När folk går bortom att ockupera ett torg till att storma och ta över regeringsbyggnader och polisstationer, då måste lag och ordning återupprättas. Regeringstrupperna har ändå varit återhållsamma allt som allt. Känns mest som att operationen är en markering, en uppmaning till de pro-ryska att de får hitta andra kanaler att driva sin kamp än genom våld.

Vet inte om utspelen mot Ryssland är så kloka rent taktiskt, men helt klart finns det mycket sanning i dom. Det är ju hur tydligt som helst att Ryssland har sitt finger med i spelet. Samma gröna män som tidigare sågs på Krim har rört sig i Slovjansk, Donetsk, mf.

Folkomröstningar om utökat självstyre ligger som sagt på bordet, som erbjudande från Kievs sida. Det står dom proryska styrkorna fritt att acceptera erbjudandet.

Valet hålls 25 maj, det känns tidigt nog.
Juntan i Kiev kan inte lova någonting, eftersom man inte har något mandat. Valet i maj är ett presidentval. Har någon kandidat lovat utökat självstyre om denne vinner?
2014-04-26, 21:46
Medlem
Skiffers avatar
Det finns bara en realistisk kandidat som skulle kunna stabilisera situationen. Här är en film där han visar runt på sin tvålfabrik:

https://www.youtube.com/watch?v=W00KkYIMU_8

"Vi skulle kunna göra skitmycket nitroglycerin."
2014-04-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ser man inte skillnaden mellan hur dessa båda kanaler fungerar måste man vara från vettet.

Jag tycker inte att man ska döma RT efter ett klipp från CrossTalk som torde vara ett av deras sämsta program. Det finns en del se- och läsvärt på RT och de har absolut något att tillföra när det gäller rapporteringen om situationen i Ukraina.

RT skildrar händelserna från en annan (rysk) synvinkel än vad de flesta västmedia gör. Jag anser att man får en bättre förståelse av vad som verkligen händer genom att använda sig av flera olika medier. Om man tror att västmedia är helt opartiska så är man väldigt naiv. Det gäller även BBC som förvisso tillhör de bättre.

När det gäller RT som propagandakanal så tog de själva upp den frågan i en nyhetssändning efter att John Kerry kallat dem "propaganda bullhorn":
http://rt.com/bulletin-board/154804-rtnews-april-25-1200msk/

Det var intressant att se Jen Psaki ignorera frågan från RT när det gällde de amerikanska toppdiplomaternas roll. Man kan tycka att det borde varit enkelt att svara på frågan om det inte var så att hon hade något att dölja, frågan var klart berättigad.

RT har tydligen svårt att få representanter från "andra sidan" att komma. Naissa Naouai:
Citat:
It seems to me, that there is some kind of systematic decision to not come on to RT so that they can pose us as a propaganda network.
2014-04-26, 21:58
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
RT skildrar händelserna från en annan (rysk) synvinkel än vad de flesta västmedia gör. Jag anser att man får en bättre förståelse av vad som verkligen händer genom att använda sig av flera olika medier. Om man tror att västmedia är helt opartiska så är man väldigt naiv. Det gäller även BBC som förvisso tillhör de bättre.

Jo, visst är det alltid bra att försöka beakta situationen ur samtliga synvinklar. Dock ska det vara fråga om en meningsmotsättning eller annan syn på saken. När det handlar om konkreta lögner som den andra sidan framför, så finns det ingen som helst anledning att beakta den sidan.

RT och övrig rysk media har ägnat sig åt att sprida konkreta lögner. Man har angripit ett fredligt grannland, annekterat Krim och orsakar just nu oroligheter i östra Ukraina. Det går inte att ens beakta "andra sidan" när de säger att "vi hjälper etniska ryssar, det är nazister i Kiev, nej det är inte våra soldater på Krim, nej vi har ingenting med 'fredliga' demonstranter i Donetsk att göra".

Det blir liksom inte "andra sidan", utan det blir en ren lögn som jag inte ser någon anledning att ta hänsyn till. Det finns flera sidor i denna konflikt som man kan ta hänsyn till, men den ryska propagandan är knappast en av dem.
2014-04-26, 22:08
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag tycker inte att man ska döma RT efter ett klipp från CrossTalk som torde vara ett av deras sämsta program. Det finns en del se- och läsvärt på RT och de har absolut något att tillföra när det gäller rapporteringen om situationen i Ukraina.

När det gäller RT som propagandakanal så tog de själva upp den frågan i en nyhetssändning efter att John Kerry kallat dem "propaganda bullhorn":
http://rt.com/bulletin-board/154804-rtnews-april-25-1200msk/

Det var intressant att se Jen Psaki ignorera frågan från RT när det gällde de amerikanska toppdiplomaternas roll. Man kan tycka att det borde varit enkelt att svara på frågan om det inte var så att hon hade något att dölja, frågan var klart berättigad.

RT har tydligen svårt att få representanter från "andra sidan" att komma. Naissa Naouai:

Det är väl inte så konstigt att det är svårt att få seriösa västmänniskor att medverka i Reject Truth. De som ifrågasätter Putlers sjuka världsbild får ju inte en syl i vädret pga partiska programledare. Alltså: Totalt meningslöst att medverka i den propagandakanalen.
2014-04-26, 22:09
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
En sak är säker, Donetsk kommer aldrig mer att styras av Kiev. Sedan är frågan om det kommer att bli en del av ett federalt Ukraina, en egen stat eller en del av Ryssland.

Skitsnack. Du får presentera trovärdiga fakta om du ska komma med ett sådant uttalande.

Donetsk är en del av Ukraina och befolkningen där ser sig också som detta. Endast var femte rysktalande i östra Ukraina ser positivt till att annekteras till Ryssland enligt undersökningar. Tror det är färre nu i och med det uppenbara i att Ryssland öppet stödjer terrorism.

Det enda lille Putler behöver göra för att uppfylla överenskommelsen i Geneve är att gå ut i sin propagandakanal Russia Today och be ockupanterna att omedelbart lägga ner och ge upp. Men självklart kommer han aldrig att göra detta då han ju står bakom alltihop. Det kommer att kosta honom, och tyvärr många ryssar, väldigt mycket när världen övergår från fördömande till handling. Putin fnyser åt USA's och EU's hot, han är en fjant. Snacka om att gå ner sig politiskt och prestigemässigt. Ryssarna kommer att skämmas för honom och begära hans avgång och förhopppningsvis sker det fortare än vi anar.
2014-04-26, 22:10
Medlem
Savoys avatar
Jag har ett par gånger rekommenderat Moscow Times som rysk nyhetskälla,

http://www.themoscowtimes.com/

har inget att klaga på, så neutral man kan begära och mycket intressanta nyheter.

RT har jag egentligen bara läst under Snowden-affären för att få reda på vad Kreml tycker. Så för att vara vass är det samma sak som att läsa DN - man vill veta vad regeringen tycker

Jag är f.ö. inte så imponerad av BBC-debatten som tagits upp i några inlägg, klart BBC är ljusår bättre än RT, men snubben från Odessa var ju helt körd och representerade uppenbarligen en extrem minoritet som vill anslutas till Ryssland. Slump att man valt en sådan representant? Jag tror inte det. Nu har jag inte hört vem det nu var från Donetsk än, kanske var en mer sansad, men jag tvivlar.

Sammanfattningsvis är BBC betydligt bättre än RT, men betydligt sämre än Moscow Times eller Kiev Post. När konflikten gäller Ryssland resp. Ukraina.
2014-04-26, 22:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag har ett par gånger rekommenderat Moscow Times som rysk nyhetskälla,

http://www.themoscowtimes.com/

har inget att klaga på, så neutral man kan begära och mycket intressanta nyheter.

RT har jag egentligen bara läst under Snowden-affären för att få reda på vad Kreml tycker. Så för att vara vass är det samma sak som att läsa DN - man vill veta vad regeringen tycker

Jag är f.ö. inte så imponerad av BBC-debatten som tagits upp i några inlägg, klart BBC är ljusår bättre än RT, men snubben från Odessa var ju helt körd och representerade uppenbarligen en extrem minoritet som vill anslutas till Ryssland. Slump att man valt en sådan representant? Jag tror inte det. Nu har jag inte hört vem det nu var från Donetsk än, kanske var en mer sansad, men jag tvivlar.

Sammanfattningsvis är BBC betydligt bättre än RT, men betydligt sämre än Moscow Times eller Kiev Post. När konflikten gäller Ryssland resp. Ukraina.

Intressant, jag har sparat länken till deras sida.

Verkar dock, relativt sett, inte vara speciellt spridd, med en upplaga på 35000 ex. Tidningen verkar främst vända sig till utländska besökare. Iof bra att det i alla fall finns någon rysk media med kvalité kvar.
2014-04-26, 22:19
Medlem
att Ukraina nu verkar strypa vattentillförsel till Krim är ju för att inte räkningar betalats och ännu viktigare, troligen för att Krim är något av ett ingenmansland, inte erkänt av omvärlden, styrs av milisgrupper och därför inte har någon legal myndighet som företräder halvön. Visserligen kan skörden gå åt pipan på Krimhalvön om vattnet sinar men det är ju små saker mot vad som troligen kan hända framledes. Ukraina har säkert flera kort i rockärmen.
2014-04-26, 22:28
Medlem
fridaynightouts avatar
Jag kan rekommendera att köra googla translate och gå igenom lite rysk media. Den propagandan som finns på RT är rena barnet i jämförelsen.

Ett litet fräscht exempel:

http://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.ntv.ru%2Fnovosti%2F931176%2F& edit-text=

Här försöker man alltså måla upp det som så att det är Ukraina som förbereder anfall mot Ryssland.
"Ukraina drar sina trupper till den ryska gränsen".

Lite annat:

Ukrainska monument demonterade på Krim:

Citat:
He said that this was the reason behind his order to dismantle two monuments: the monument in honor of the 10th anniversary of the Naval Forces of Ukraine and the monument to Hetman Sahaidachny.

“We’ll take them down neatly, pack them and ship them to Kyiv.

http://euromaidanpr.com/2014/04/26/ukrainian-monument-torn-down-in-sevastopol/
2014-04-26, 22:32
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Intressant, jag har sparat länken till deras sida.

Verkar dock, relativt sett, inte vara speciellt spridd, med en upplaga på 35000 ex. Tidningen verkar främst vända sig till utländska besökare. Iof bra att det i alla fall finns någon rysk media med kvalité kvar.

Det finns enormt mycket mer länkar på första sidan i tråden, inte kollat dem? Framför allt de två första, Vedomosti och Novaya Gazeta är kända som regimkritiska, fast du får köra Google Translate om din ryska är lika knagglig som min.
2014-04-26, 22:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Skitsnack. Du får presentera trovärdiga fakta om du ska komma med ett sådant uttalande.

Donetsk är en del av Ukraina och befolkningen där ser sig också som detta. Endast var femte rysktalande i östra Ukraina ser positivt till att annekteras till Ryssland enligt undersökningar. Tror det är färre nu i och med det uppenbara i att Ryssland öppet stödjer terrorism.

Det enda lille Putler behöver göra för att uppfylla överenskommelsen i Geneve är att gå ut i sin propagandakanal Russia Today och be ockupanterna att omedelbart lägga ner och ge upp. Men självklart kommer han aldrig att göra detta då han ju står bakom alltihop. Det kommer att kosta honom, och tyvärr många ryssar, väldigt mycket när världen övergår från fördömande till handling. Putin fnyser åt USA's och EU's hot, han är en fjant. Snacka om att gå ner sig politiskt och prestigemässigt. Ryssarna kommer att skämmas för honom och begära hans avgång och förhopppningsvis sker det fortare än vi anar.

Saken är den att ni Carl Bildt-supportrar i tråden hela tiden hänvisar till några oppionionsundersöknignar, då opinionsundersökningar inte behöver vara överensstämmande med verkligheten. Om ni nu tror att östurkrainarna är så tillylles med det kotupta och ineffektiva styret från Kiev (varför syns inte Kievanhängarna som ju skall vara i stor majoritet på gatorna i Donetskt och andra ställen?), varför är ni (och kuppregimen i Kiev), så rädda för att det skall bli beslutande lokala folkomröstningar om Östukraina skall lämna den ärligt talat ganska misslyckade statsbildningen Ukraina?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in