Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-25, 00:26
  #109
Medlem
Fastnat helt för detta med vaskning som man lättast kan beskriva det.. Bygg dig en sluicebox eller en highbanker, pump krävs till highbankern med den kan du köra igenom nästan 1ton matrial i timmen om du har föreberett med hinkar på sidan.. Bara ösa på! finns att köpa, men blir dyrt i sverige. kolla Ebay "Sluicebox"

I dagens läge står guldpriset i 269,92Kr/gram
så bara att sätta igång!

Hade turen att bli vän med en från SGU som gett mig fruktansvärt med info om vart det finns..
Har kartor med utmärkta områden... Följ dom och bli rik
__________________
Senast redigerad av SoberDay 2014-04-25 kl. 00:57.
Citera
2014-05-04, 19:42
  #110
Medlem
-Zex-s avatar
Guldvaskning, funderingar!

Hejsan hejsan! Snart är sommaren här, snön är redan borta så snart (så fort vattnet når 5+C) så går det ju att vara ute i natur och göra mycket skojiga saker, min favorit hobby är lätt guldvaskning! Så spännande och kul =) Dels för man kommer ut i naturen och också för att man får leta GULD!!!

Då förra säsongen inte var lyckad alls då jag inte hittade ett piss, förutom 2 stenar som det ser ut att vara guld på. Så har nu lite funderingar om hur jag ska få denna säsong lite mer lyckad! Ha ha.

Var ska jag leta? Ja, vart ska man leta? Har läst runt och kollat på någon sida med "guldkartor" men fattar ungefär sisådär ingenting. Kan ju rita ut på en skärmdump från Eniro vart jag önskar leta.. Men det är väl inte det smartaste att gå ut med på Fb vart man befinner sig under sommaren.

Vad är tecken på guld? Typ finns det guld där det finns svartsand? I alla bäckar och åar? Vart är det störst chans?

Hur vaskar man mikroguld?? Har letat tamefan över hela Yt,google,Yahoo,Bing. DET FINNS INTE! Vet ni någon film/Instruktionssida? Eller kan ni posta här om ni vet?

Vilka grejer är bra att ha och ökar chansen och produktionen x) Jag har redan: Vaskränna,vaskpanna,tub att förvara guldet i,metalldetektor (Garrett AT Gold),Sikt (använder bärgaller men shit the same),Spade,Pilliputt att ta upp guldet med. Finns det något annat typ en maskin man kan bygga? (Helst bygga) eller köpa väldigt billigt som man bara fixar vatten till och står och lassar grus i?

Hur placerar jag vaskrännan? står på guldström.se, och jag läser och förstår, men sedan när man står med trasiga stövlar, vaskpannan i handen och huttrar i bäcken, så går det fan inte att lägga rännan rätt!

Om det går, vilken maskin och vad ska jag bygga? Och, vad hamnar kostnaderna ungefär? Är det billigare att köpa en maskin eller bygga en? Eller kan man bygga en utan motor som drivs för hand? Men då kommer vi till att placera som jag suger på. :/

Dela med er av allt ni kan inom ämnet! Och ge mig tips för att få en lyckad säsong så man iallafall kan visa upp några korn för polarna, som är helt eniga om att detta är helt omöjligt att hitta det minsta lilla guld! Tack! // ZeX
Citera
2014-05-04, 20:22
  #111
Medlem
Hestapos avatar
Besök antikvariat och leta efter gamla författare som tex. Tegengren - Ädlare bergmark 1919 och Georg Magnusson 1914. Det finns ett antal äldre författare som kartlagt Sveriges vattendrag. Per Enghag har gett ut en serie om stenar och den ger kunskap som du säkert har användning för.

Gå en mineralkurs och träffa likasinnade, en geologförening kan också vara ett alternativ.

Det finns även guldvaskarkurser, i Finland finns det mycket kunskap och det hittas guld men precis som med svampställen så talas det tyst om fyndplatserna. Bästa sättet är att knyta nya kontakter genom kurser och forum, det kommer leda till nya vänskaper och förhoppningsvis guldfyndigheter.
Citera
2014-05-04, 20:47
  #112
Medlem
Mr_finkels avatar
http://maps2.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html Där välj geokemi och guld eller geofysik och magnetfält, sedan kolla efter isälvsränningar och dylikt, eller där forsar och bäckar kommer i lugnare vatten så är du snart miljonär
Vaskning kräver tid och tålamod, skaffa en vaskningsränna så sparar du iallafall 70% jobb, ungefär så långt räckte min kunskap
Citera
2014-05-04, 20:50
  #113
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Bästa sättet är att knyta nya kontakter genom kurser och forum, det kommer leda till nya vänskaper och förhoppningsvis guldfyndigheter.

Tips på sådant forum?
Citera
2014-05-04, 20:52
  #114
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_finkel
http://maps2.sgu.se/kartgenerator/maporder_sv.html Där välj geokemi och guld eller geofysik och magnetfält, sedan kolla efter isälvsränningar och dylikt, eller där forsar och bäckar kommer i lugnare vatten så är du snart miljonär
Vaskning kräver tid och tålamod, skaffa en vaskningsränna så sparar du iallafall 70% jobb, ungefär så långt räckte min kunskap

Aa det var den jag använde förut! Tack! =) Hur ser man sånt? Te.x flodbäddar och "Isälvsränningar" som jag inte har en susning om vad det ens är.. Mer tips! =)
Citera
2014-05-04, 20:53
  #115
Medlem
Mr_finkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Tips på sådant forum?
Du har pm
Citera
2014-05-04, 20:57
  #116
Medlem
Mr_finkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Aa det var den jag använde förut! Tack! =) Hur ser man sånt? Te.x flodbäddar och "Isälvsränningar" som jag inte har en susning om vad det ens är.. Mer tips! =)

På sgu hemsida kan man beställa en mineralhandbok, den är gratis och de står för frakt, mycket bra läsning om vart man ska leta, du kan ju fråga någon lokal geolog om vart det fanns stora forsar och dylikt innan inlandsisen kom, och kurviga flodbankar mm är bra, men på Guldströms sida finns det en bok om guld och vart man hittar det, den är Guld värd
Citera
2014-05-04, 21:14
  #117
Medlem
Hestapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Tips på sådant forum?

Det finns ett antal, bli medlem och känn dig för.

Flashback.org finns det många guldkorn på om du söker, precis som en enkel googling..
https://www.google.com/search?client...askning&rls=en
Citera
2014-05-04, 22:28
  #118
Medlem
-Zex-s avatar
http://www.blackcatmining.com/ Tror detta är en bra sida! Dock blir väl frakten på 75683591 kr. Men vilken är mest prisvärd av Highbankers? Som jag är sugen på, det är väl det jag vill köpa jävligt billigt eller bygga, det som är billigast av det.

Har läst mycket nu, hittat lite saker men fortfarande inget svar på mina frågor keep going. =)
Citera
2014-05-11, 00:13
  #119
Medlem
Du har naturligtvis varit inne på Guldströms sida www.guldstrom.se/guldvaskning
Citera
2014-05-11, 00:25
  #120
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingam
Du har naturligtvis varit inne på Guldströms sida www.guldstrom.se/guldvaskning

Ett flertal gånger, handlat lite saker där. te.x detektor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback