Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 23:43
  #1225
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Jag funderar över tecknen på den här tavlan. Tycker själv inte att dom ser " kinesiska" ut men expertisen kanske kan hjälpa mig att fastställa det! ?

http://feedr.se/upload/IMG_1065.JPG

Det är definitivt kinesiska. Däremot inte moderna tecken, inte tillräckligt kunnig. Det är skrivet med gamla varianter av tecken. Tror det är "oracle bone script", men inte säker.
Citera
2014-04-12, 14:36
  #1226
Medlem
SilverCityPsykopats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Jag funderar över tecknen på den här tavlan. Tycker själv inte att dom ser " kinesiska" ut men expertisen kanske kan hjälpa mig att fastställa det! ?

http://feedr.se/upload/IMG_1065.JPG

Är inte säker, men stilen påminner om lilla sigill-stilen!
Citera
2014-04-12, 18:30
  #1227
Medlem
Hvegges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Jag funderar över tecknen på den här tavlan. Tycker själv inte att dom ser " kinesiska" ut men expertisen kanske kan hjälpa mig att fastställa det! ?

http://feedr.se/upload/IMG_1065.JPG

Jag förskte i alla fall. Nån som faktiskt kan kinesiska får fylla i luckorna och översätta:
青銅器
是商代_
隸__統治
_創造的
藝術品、_
常用獸
_文、__
文、虎頭
等圖形來體
現統治
_的意志
其莊_
神祕的藝術
持(?)色_我國
雕塑的____
格奠定了基礎。


商周
禮韻
Citera
2014-04-14, 08:15
  #1228
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepe543
Jag funderar över tecknen på den här tavlan. Tycker själv inte att dom ser " kinesiska" ut men expertisen kanske kan hjälpa mig att fastställa det! ?

http://feedr.se/upload/IMG_1065.JPG

Ja visst är det kinesiska. Det är s.k. Stämpelskrift, eller Seal script på engelska (篆书 på kinesiska) och detta typsnitt började användas för ca 2 500 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Det är definitivt kinesiska. Däremot inte moderna tecken, inte tillräckligt kunnig. Det är skrivet med gamla varianter av tecken. Tror det är "oracle bone script", men inte säker.

Nej, Orakelbenen är äldre.

Mvh
Citera
2014-04-23, 15:13
  #1229
Medlem
Askels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
youku suger ju för att titta filmer, sidan har ju börjat ta betalt för att titta på filmer.
Jaha det var mer än jag visste, jag använde den i kina för att kolla kinesiska musikvideor och andra korta klipp men det var ett tag sedan.

Nu använder jag appen 乐视网 där man kan ladda ner tv-serier och filmer till läsplatta/mobil. Tror den fungerar ung. som pptv.

För musik använder jag appen QQ音乐 där man kan ladda ner kinesiska och engelska låtar.

Någon som kan rekommendera en bra kinesisk tv-serie som är lite mer som en västerlänsk tv-serie?
Jag har precis kollat klart 甄嬛傳 och skulle gärna vilja titta på något mer västerlänskt nu. Problemet med de flesta tv-serier som utspelar sig I nutid är att de är fruktansvärt cheesy och påminner mycket om dåliga västerlänska serier som sunset beach och våra bästa år.
Citera
2014-04-26, 08:04
  #1230
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askel

Någon som kan rekommendera en bra kinesisk tv-serie som är lite mer som en västerlänsk tv-serie?
Jag har precis kollat klart 甄嬛傳 och skulle gärna vilja titta på något mer västerlänskt nu. Problemet med de flesta tv-serier som utspelar sig I nutid är att de är fruktansvärt cheesy och påminner mycket om dåliga västerlänska serier som sunset beach och våra bästa år.

Den enda serie som kan liknas mer vid västerländsk tv är nog 爱情公寓. Är väl ungefär som en kinesisk variant av "Friends" men i mitt tycke mycket sämre än sina amerikanska motsvarigheter.

En annan ny serie som är bättre gjord än de flesta är 一仆二主. Dock rätt så cheesy också som de flesta kinesiska serier fast måste säga att den håller en mycket högre kvalité fortfarande

Vill man se bra TV-serier så bör man inte se kinesiska serier. Se filmer istället om du vill träna på kinesiskan. Finns en hel del bra kinesisk film(även rätt få jämfört med det enorma antalet filmer som produceras) medan det knappt finns några bra serier.

Kina gör enormt mycket TV och serier men allt är i princip skit.

Rekommenderar denna artikellserie om läget i den kinesiska kulturen: http://www.svd.se/kultur/litteratur/...kt_3456306.svd

Om den kinesiska kulturindustrin: "Problemet är att den kreativa industrin inte är kreativ." Vilket stämmer rätt bra om man ser den kinesiska nöjjesindustrin.

Man får ju hoppas att den kinesiska nöjjesindustrin kommer utvecklas till det bättre inom 10-20 år.
__________________
Senast redigerad av takeitchill 2014-04-26 kl. 08:09.
Citera
2014-04-28, 21:32
  #1231
Medlem
PremiumBananass avatar
någon som vet någon språkskola/universitet med bra sommarkurs/intensivkurs i kinesiska i Shanghai?

kriteriet är att det ska vara:
minst 2, max 5 veckor.
centralt - dvs inte fudan
inte inkludera boende - det fixar jag själv, vill bara betala för själva undervisningen
rikta sig till studenter/vuxna - inget jävla highschoolgrej
inte bara för nybörjare - bör funka för intermediate HSK4-5 nivå
__________________
Senast redigerad av PremiumBananas 2014-04-28 kl. 21:40.
Citera
2014-04-28, 23:31
  #1232
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askel
Nu använder jag appen 乐视网 där man kan ladda ner tv-serier och filmer till läsplatta/mobil. Tror den fungerar ung. som pptv.

PPtv? Kolla även in PPS.


Citat:
Någon som kan rekommendera en bra kinesisk tv-serie som är lite mer som en västerlänsk tv-serie?

Kolla in Hei Dong (Black Hole), typ en kinesisk "Bläckfisken". Nästan lika bra. Den har mer än tio år på nacken, men den är fortfarande bäst av alla kinesiska polisserier. Annars kan du se Sydkoreanska och Japanska serier dubbade på kinesiska, finns oxå som streaming. Har just kollat igenom koreanska "Phantom" (även kallad "Ghost"), oxå en polisserie. Inte så dum faktiskt. Fast den såg jag med originalröster förstås.
Citera
2014-05-03, 11:23
  #1233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PremiumBananas
någon som vet någon språkskola/universitet med bra sommarkurs/intensivkurs i kinesiska i Shanghai?

kriteriet är att det ska vara:
minst 2, max 5 veckor.
centralt - dvs inte fudan
inte inkludera boende - det fixar jag själv, vill bara betala för själva undervisningen
rikta sig till studenter/vuxna - inget jävla highschoolgrej
inte bara för nybörjare - bör funka för intermediate HSK4-5 nivå

Fudan är ju ändå ganska centralt, ... vad man nu man menar med centrum i Shanghai... Du kan ju alltid köpa bookserien som behövs och skaffa en "vän" finnas flera på ex Fudan som säljer tjänsten som språklärare mm för liten peng..
Citera
2014-05-16, 16:21
  #1234
Medlem
Flairrs avatar
Har en fråga angående ett ord. Vad betyder "车蓝"?

Fick det på tentan idag och har inte den blekaste aning. Ska hänga ihop med något om en cykel.
Citera
2014-05-16, 18:29
  #1235
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Har en fråga angående ett ord. Vad betyder "车蓝"?

Fick det på tentan idag och har inte den blekaste aning. Ska hänga ihop med något om en cykel.
Finns inte i några av mina ordlistor.
Citera
2014-05-17, 13:16
  #1236
Medlem
Lekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flairr
Har en fråga angående ett ord. Vad betyder "车蓝"?

Fick det på tentan idag och har inte den blekaste aning. Ska hänga ihop med något om en cykel.

Du har fått fel på tecknet. 车篮 ska det vara vilket betyder cykelkorg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback