2014-04-21, 15:19
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Det enda denna kris handlar om är en fortsättning på Syrien. USA lyckades inte tillsammans med EU störta Assad och det innebär ingen gasledning från Saudi till Europa, nu försöker man istället få världen att isolera Ryssland ekonomiskt för själva tillsammans med saudierna leverera gas till Europa och återta maktposition nummer ett i världen.

Självutnämnd expert som har noll koll på Ukraina och ser världen som Väst mot Öst.

Citat:
Ursprungligen postat av affekaffe
Ukraina r ett sketet pissland och har alltid varit så. Industrin är uråldrig, folket har korruptionen i sina ener, spelar ingen roll om hustlandet sker med Ryssland eller med EU.

Ukraina har väldigt god potential om de skulle få ordning på korruptionen. Att du påstår att de har kass industri tyder på total avsaknad av kunskap om landet och dess ekonomi.

Att hundratusentals människor gick ut och riskerade sina liv för att leva i en korruptionsfri rättsstat säger väldigt mycket om deras "gener". Jag skulle vilja se dig visa sånt mod och frihetsvilja. Och dessutom handlade det inte om "Ryssland eller EU", utan just om att rensa ut det korrupta systemet.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-21 kl. 15:28.
2014-04-21, 15:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Både Svoboda och Högra sektorn har mycket gott och ont man kan prata om, vilket jag också gjort här.
Att däremot kalla de nazister/fascister/terrorister är fel. Därför får man "försvara" dem, så att diskussionen blir någorlunda närmare verkligheten.

Helt otroligt att du förnekar det uppenbara.
Jag tycker du bör läsa den här artikeln av Michel Chossoudovsky:

"Reports from Kiev confirm that the Jewish community is the target of the Right Sector and the Neo-Nazi Svoboda party, which is supported and financed through various channels by Washington and Brussels:"
http://www.globalresearch.ca/ukraine-and-the-politics-of-anti-semitism-west-upholds-neo-nazi-repression-of-ukraines-jewish-commun ity/5370790
2014-04-21, 15:52
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Helt otroligt att du förnekar det uppenbara.
Jag tycker du bör läsa den här artikeln av Michel Chossoudovsky:

"Reports from Kiev confirm that the Jewish community is the target of the Right Sector and the Neo-Nazi Svoboda party, which is supported and financed through various channels by Washington and Brussels:"
http://www.globalresearch.ca/ukraine-and-the-politics-of-anti-semitism-west-upholds-neo-nazi-repression-of-ukraines-jewish-commun ity/5370790

Jag struntar totalt i din artikel. Jag har skrivit över hundratals gånger här om Svoboda och Högra sektorn. Jag har lagt fram rapporter gjorda av experter på östeuropeisk högerextremism. Jag har lagt fram officiella uttalanden från Högra sektorn, där tar starkt avstånd från främlingsfientlighet och antisemitism. Högra sektorn träffat Israels ambassadör, de har patrullerat synagogor, de har hjälpt till att rensa antisemitisk graffiti, de har skapat "hot lines" för att försvara judiska communities. Vi har judar som var med och stred inom Högra sektorn. Vi har dessutom judiska ledare för stridsgrupper som samarbetade med Svoboda och förnekade antisemitism. Vi har rabbiner, judiska organisationer som förnekat antisemitism hos dessa grupper. Vi har Ukrainas kändaste judar som har skrivit öppet brev till Putin och förklarat att det inte finns någon främlingsfientlighet och bett Ryssland att sluta med propaganda, detta brev publicerades i bl.a. New York Times.

Jag kan skriva hur mycket som helst, vilket jag också har gjort. Och det är fakta. Men det kommer inte spela någon roll för dig, för du har redan din uppfattning. Punkt. Du har läst några artiklar där de pekas ut som nazister/fascister och det räcker för dig. Du är inte förmögen att göra en komplett analys av läget och beakta samtliga faktum. Att kalla dem nazister/fascister gör bara två grupper. Antingen de som köper rysk propaganda till 100%. Alternativt självutnämnda experter som skriver skriver artiklar och idioter som köper dessa artiklar. Dessa självutnämnda experter har dock ingen koll på Ukraina, dess kultur, historia eller sociopolitiska situation. De är väldigt trångsynta i sin analys och beaktar inte de säregna faktorerna för landet i fråga. Då blir det självklart en pannkaka av det hela.

Jag kan garantera dig att jag skulle kunna skriva en artikel om SD där de framställs som nynazister och utgör ett akut hot för minoriteter i Sverige. Om du hade noll koll på landet Sverige och partiet i fråga så hade du garanterat fått den uppfattningen och tagit min slutsats för given. Om du dock självständigt började samla faktum och göra lite analyser som beaktar samtliga faktum, då hade du förmodligen inte haft den slutsatsen att SD är nynazistiskt parti. Precis på samma sätt kan man säga om Svoboda.

Här kan du läsa min analys av Svoboda:
(FB) Situationen i Ukraina just nu.

PS: Jag gillar inte Svoboda, men rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-21 kl. 16:09.
2014-04-21, 15:57
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Då tar vi om lektion 1A i källkritik (ni i Putins fan club verkar behöva påminnas om den dagligen):
- Kolla källan. Vem säger vad? Varför gör han det? Vem tjänar på att han säger det?
- Kolla fakta. Finns det någon annan, oberoende, som påstår samma sak? Finns det bevis?

Och så ger man f-n i att förlita sig på Wikipedia!!!

Kievs stadshus verkar ha varit ockuperat från december fram till den 16 februari i år. Efter det har i alla fall inte jag hittat några källor på att ockupanterna är tillbaka, och det har inte du heller. Armanpourartikeln du länkade till nu handlar om något helt annat, och din Wikipediaartikel hänvisar till en rysk artikel från förra året. Skärp dig!
Försök leva som du lär då
Citat:
Enligt BBC, som citerar ukrainska säkerhetstjänstens chef, så finns det gott om bevis:
För övrigt anser jag det upp till läsaren att välja att tro eller inte tro på det som skrivs eller länkas.
2014-04-21, 16:53
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Försök leva som du lär då

För övrigt anser jag det upp till läsaren att välja att tro eller inte tro på det som skrivs eller länkas.
Precis som i texten du citerade här, så brukar jag alltid berätta vem som är sagesman, åtminstone när det gäller påståenden som inte är helt solklart bevisade. Chefen för Ukrainas säkerhetstjänst är självklart en av många parter i målet, men vare sig jag eller BBC försökte dölja det.

Du, HappySadHarry, Humanlife och en del andra västvärldshatare kommer gång på gång med liknande partisk information - men presenterar det som fakta. Om du inte kan förstå skillnaden så är det tyvärr ute med dig i ett modernt informationssamhälle.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2014-04-21 kl. 16:57.
2014-04-21, 17:01
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Precis som i texten du citerade här, så brukar jag alltid berätta vem som är sagesman, åtminstone när det gäller påståenden som inte är helt solklart bevisade. Chefen för Ukrainas säkerhetstjänst är självklart en av många parter i målet, men vare sig jag eller BBC försökte dölja det.

Du, HappySadHarry, Humanlife och en del andra västvärldshatare kommer gång på gång med liknande partisk information - men presenterar det som fakta. Om du inte kan förstå skillnaden så är det tyvärr ute med dig i ett modernt informationssamhälle.
๋Jag vewt inte vad du lägger i begreppet värstvärldshatare. Betyder det att tycka illa om att USA/EU/Nato skapar död och förintelse i suveräna stater. Agerar översittare och världspolis? Följer internationella lagar bara när det passar de egna syftena? Bekänner sig till dubbelmoralens politik?
2014-04-21, 17:19
Medlem
Jag läste Aftonbladet och en kolumn av Wolfgang Hansson och det är en märklig historiebeskrivning där allt skylls på Ryssland. Ryssland bör ju rimligtvis ha lika lite kontroll över ryssvänliga milisgrupperna som regeringen i Kiev. Dom har ju ingen kontroll av landets militär, polis och underättelsetjänst något som regeringen i Kiev borde ha. Det enda sättet för ryssarna att få kontroll är att skicka in egna styrkor vilket idag är omöjligt utan att FN tar tag i det.

Början på denna konflikt är ju regeringen i Kiev orsak till som inte tog reda på vad dom hade kontroll över innan dom körde igång sitt rysshat mot det egna folket. Dom litade dumt och blint på främmande makts underättlesetjänst och löften. Att gå emot sitt eget folk i öst och framför allt dom rysktalande skapade givetvis oro på Krim och övriga delar av östra och södra Ukraina. Först här, då protesterna börjat på Krim, tar Ryssland vid och övertar Krim med mycket hjälp av en passiv Ukrainsk militär och polis. Inte oväntat med tanke på flottbasen och andra militäranläggningar dom har där att skydda. En stor del av befolkningen på Krim talar ryska och har sin försörjning tryggad via ryska intressen på halvön så Kiev är för dom betydelselöst och det borde regeringen där ha förstått. Synd för Ukraina som mister land och framtida inkomster men dom flesta på Krim bryr sig nog inte mycket utan livet går vidare som vanligt (detsamma verkar gälla EU).

Regeringen i Kiev har inte kontroll på sin egen militär eller polis i landet och verkar inte heller ha någon fungerande underättlesetjänst utan ser ut att vara helt i händerna på CIA och USA för att försöka styra utvecklingen. Dom verkar inte heller ha kontroll på dom högerextrema krafter dom så väl använde under sina egna protester och revolution. Det enda dom verkar ha lite kontroll över är media och nyhetsrapporteringen men det är väl med hjälp av andra intressen.

Att Ryssarna nu är djupt inblandade i denna sylta är ju inte konstigt. Dom har ju länge gett sin syn på eventuellt medlemsskap i NATO för Ukraina och vikten att få ha dom kvar som handelspartner i någon form. Det blir ju konstigt att hyra en strategiskt viktig flottbas, subventionera gas och ge lån till ett land som sedan blir medlemmar i NATO och sen helt vill vända dom ryggen. Det blir inte mycket av strategiskt flottbas med NATO som närmaste granne och det borde väl alla förstå även regeringen i Kiev. För ryssarna blev det allt eller inget angående Krim.

Varför gör inte Ryssland samma ska nu med östra Ukraina som med Krim? Kostnader, det skulle bli mycket dyrt för Ryssarna som inte ville ha denna kris från början. Dom vill och ville främst ha ett bra samarbete med Ukraina och EU samt att kunna sälja gas och olja till EU för att tjäna pengar till bygget av landet samt rusta och modernisera sin militär. Detta är också USA's stora intresse i denna soppa, att stoppa flödet av pengar från EU till Ryssland. Det är ju lite talande att det är USA som har trumpinnen i Ukraina och inte EU som stumt tittar på.

Ukraina är starkt ekonomiskt beroende av Ryssland så det hela blir ett märkligt exempel på "att bita handen som föder en". Många av dom som blivit rika i Ukraina har ju inte blivit det heller på europeiska eller amerikanska pengar utan ryskt kapital och energi. Man kan förstå deras längtan att tillhöra EU och tro att det kommer att göra skillnad men deras många olika regeringar gjorde ju inte mycket för att leva upp till kraven. Det kommer tyvärr inte denna eller nästa heller att göra med ett nu totalhavererat land så man kan ju undra vad den utvecklingstörda regeringen i Kiev har för plan tillsammans med USA. För EU kommer väl knappast att slänga hundratals miljarder på Ukraina då dom knappt lyft ett finger för Grekland.
2014-04-21, 17:38
Medlem
bananasvennes avatar
Idioten Joe Biden landat i Kiev

http://www.zerohedge.com/news/2014-04-21/have-no-fear-biden-here-or-rather-kiev
2014-04-21, 18:05
Medlem
zakorps avatar
Ukraina har havererat, Putin har sagt att Ryssland har inte råd att försörja dom 50 000 000 människor som bor där. Så antagligen är intresse ganska svagt. Det intressanta kommer bli när vanligt folk som betraktar spektalet från fönstret märker att dom fick det sämre, och det kommer bli så. Ganska uppenbart nu att den nuvarande regering består uteslutande av bidragare.
Nästan alla är något av dom flyktingar/kriminella/tidigare kriminella. Alla dom kommer vara i europa när folket börjar visa missnöje (dom som inte redan är det) kanske plast kirurg opererade.

Det tråkiga är att Ryssland kommer tvingas lösa skiten, det rättvisa hade varit om dom fick nöja sig med att smaka gräset.Ty dumt folk förtjänar inte bättre öde.

Låt framtiden visa vem som har rätt.
2014-04-21, 18:42
Medlem
zakorps avatar
Kiev efterfrågade på Ministry of Internal Affairs (Ukraine) hemsida hjälp från Berkut :

http://mvs.gov.ua/mvs/control/main/ru/publish/article/1030377

Men Berkut är med ryssar nu:

http://s7.pikabu.ru/post_img/2014/03/02/6/1393748761_1874616385.jpg
2014-04-21, 19:18
Medlem
LFEs avatar
Så Jävla Lol.

Haha vad snabbt de har visat sina rätta ansikten. Det är dystert. Hade det inte varit den situation som det är mellan de olika grupperna så hade jag gärna sett att denna nya regering föll den med. Nu är ju risken att extremisterna tar över och de vet inte mycket mer än att skrika "Slava Ukrajine" och hota ryssar tyvärr. Men nästan allt är att föredra framför dessa pajasar. Till och med Tymoshenka.
2014-04-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vice News har verkligen varit där det händer och gett en allsidig bild. Ett avsnitt gjorde till och med russofoberna helt extatiska. Det är journalistik när den är som bäst, en skildring av verkligheten rakt av och ett överlämnande till tittaren att göra sin tolkning.

Vilken skillnad från svensk media som visar några sekunders filmklipp ryckt från sitt sammanhang och sedan använder resten av tiden till att låta kommentatorer och experter tala om för tittarna vad de skall tycka.

Man blir nästan lite rörd över vilka risker ViceNews kameraman tar när han ger sig rakt in i lejonkulan med filmkameran i högsta hugg. Exempel på journalistiskt mod som man sannerligen inte är bortskämd med.

Ukrainska säkerhetstjänsten publicerar idag ett urval av fotografier av det man påstår är rysk trupp som opererar på Ukrainsk mark. Det rör sig dels om figurer som fastnat på bild vid olika oroshärder i såväl Georgien som på Krim och Donetsk-regionen; dels tydliga indikationer på utrustning som strängt taget bara används av ryska säkerhetstjänsten...

http://www.nytimes.com/interactive/2014/04/20/world/europe/ukraine-provides-evidence-of-russian-military-in-civil-unrest.html
Senast redigerad av Tomteboda 2014-04-21 kl. 19:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in