34 866 besökare online
858 111 medlemmar • 45 866 514 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Resor > Europa > Norden och Baltikum
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Stormload
Medlem
Är det nån ny grej att de inte säljer alkohol i tax free-butiken på utresan? På alla metal-kryssningar som man har åkt på genom åren har det aldrig varit några problem.

Cinderella jag pratar om här.

1235oops4567
Medlem
1235oops4567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormload 
Är det nån ny grej att de inte säljer alkohol i tax free-butiken på utresan? På alla metal-kryssningar som man har åkt på genom åren har det aldrig varit några problem.

Cinderella jag pratar om här.

Jag har också noterat detta. Utöver det så sålde de senast inte heller snus i shoppen, enbart dosor på baren. Och köpte man ett enskilt paket cigaretter via baren så behövde man uppge bokningsnumret och antingen köpa tre paket eller ett åt gången, köpte man bara ett åt gången så uppgav de att man inte fick köpa mer än så under resten av resan. Jag hoppas att det är någon form av lagstiftning som de tvingats till, för det verkar helt snurrigt.

Min brors kusin
Medlem
Min brors kusins avatar
Trevligt reportage i kvällens Kalla fakta om fyllepråmarna. Fy fan vilket supande och svinande...

Rex Gildo 1936--1999

jonas75a
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin 
Trevligt reportage i kvällens Kalla fakta om fyllepråmarna. Fy fan vilket supande och svinande...

Sanningen är att alla partybåtar helt har förpestats av en massa araber och negrer. Det är dessa som ligger bakom de flesta våldsbrotten. Det var bra för 10-15 år sen då andelen babbasar var få men nu är det åt helvete. Det kommer dröja tills jag åker på kryssning igen.

megustaa
Medlem
Fast dom som hade den lilla tvååringen med sig ute på dansgolvet 02:30, fy fan vad dåligt jag mådde av att se det.

1-800-FEAR
Medlem
1-800-FEARs avatar
Kryssning istället för reguljär till Finland

Jag planerar en resa till Ålands skärgård och Helsingfors i sommar och funderar över hur man reser billigast. Resrutten är:
  • Kapellskär -> Mariehamn och vidare ut i skärgården.
  • Fem dygn senare: Mariehamn -> Helsingfors.
  • Fem dygn senare: Helsingfors -> Stockholm.

Eftersom det är så mycket billigare att ta en kryssning (tur&retur) än en reguljär enkelresa så funderar jag på alternativet att boka en kryssning och kliva av halvvägs.

För ett tag sedan såg jag en person fråga om detta var ok på Siljas facebooksida. Siljas representant skrev att det kan ge böter (!). Det låter helt sjukt. Är det för att det blir fel i deras passagerarlistor? I sådana fall borde man bara kunna meddela att man missat returresan eller så. Jag kan inte heller se i deras resevillkor att detta skulle inte skulle vara tillåtet.

Är det någon som har erfarenhet av att boka en kryssning istället för att åka reguljärt med Silja eller Viking line? Har de koll på om man kommer tillbaka till färjan vid returresan?

Drobbz
Medlem
Drobbzs avatar
Att det skulle ge böter tror jag inte ett dugg på. Jag köper att det kan bli fel i deras passagerarlistor, visst.

Nu är det som så att jag åkte på en kryssning för ett par månader sedan och råkade då bli riktigt packad. Jag skulle ju givetvis med samma båt tillbaks men när jag vaknade upp av att dom ropade i högtalarna att folk skulle byta båt o.s.v så fick jag panik och trodde att det gällde mig också.

Så jag stövlade helt sonika av båten och sedan förstod jag att jag hade begått ett misstag. Jag fick ta en ny båt tillbaks till sverige... utan böter. Det enda personalen gjorde var att skratta lite åt mitt lilla misstag på fyllan.

Så med det sagt så kan du säkerligen åka med ett kryssningserbjudande trots att du skall kliva av där borta.

BoBerg31
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1-800-FEAR 
Jag planerar en resa till Ålands skärgård och Helsingfors i sommar och funderar över hur man reser billigast. Resrutten är:
  • Kapellskär -> Mariehamn och vidare ut i skärgården.
  • Fem dygn senare: Mariehamn -> Helsingfors.
  • Fem dygn senare: Helsingfors -> Stockholm.

Eftersom det är så mycket billigare att ta en kryssning (tur&retur) än en reguljär enkelresa så funderar jag på alternativet att boka en kryssning och kliva av halvvägs.

För ett tag sedan såg jag en person fråga om detta var ok på Siljas facebooksida. Siljas representant skrev att det kan ge böter (!). Det låter helt sjukt. Är det för att det blir fel i deras passagerarlistor? I sådana fall borde man bara kunna meddela att man missat returresan eller så. Jag kan inte heller se i deras resevillkor att detta skulle inte skulle vara tillåtet.

Är det någon som har erfarenhet av att boka en kryssning istället för att åka reguljärt med Silja eller Viking line? Har de koll på om man kommer tillbaka till färjan vid returresan?

Hur kan de bötfälla det? man läser ju endast av biljetterna när man går ombord. Åker du t ex till Helsingfors eller Åbo så läses ju inte biljetterna av när du går avbord. Således kan de inte veta om du bara har åkt enkel väg eller stannat kvar i hytten under vistelsen i hamnen. De gångerna jag har behövt åka enkel väg till Finland eller Estland har jag alltid köpt kryssning då den är mycket billigare än en enkelbiljett. Plus att du undviker väckning av en svärande finsk städtand som rycket bort lakanen en timme innan ankomst till resmålet.

Hapoel
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonas75a

Sanningen är att alla partybåtar helt har förpestats av en massa araber och negrer. Det är dessa som ligger bakom de flesta våldsbrotten. Det var bra för 10-15 år sen då andelen babbasar var få men nu är det åt helvete. Det kommer dröja tills jag åker på kryssning igen.
Skönt att smånassar som du håller sig till "östersjökryssningsar". Själv försöker jag undvika svenne banan på min rekreation. Så ta med dina polare på sjön, så är oddsen bättre på att jag slipper white trashet dit jag far.

Svara på ämne

Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1951393

Topp Dela »