Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-26, 02:25
  #589
Moderator
Neksnors avatar
Har köpt en resa med Turkish Airlines. Avresan är (mycket) mer än 72 timmar fram i tiden och returresan påbörjas efter mer än 72 timmar på resmålet.

Råkade se något om att bekräfta returresan (reconfirmation), det gällde ett annat bolag, så jag blev fundersam och kollade vad Turkish säger om saken.

I mitt biljettmail fanns det ett bifogat dokument med regler och villkor, där hittade jag

"If you break your journey for more than 72 hours at any point, please reconfirm your intention of using your continuing or return reservation. To do so, please inform the airline office at the point where you intend to resume your journey at least 72 hours before departure of your flight.
Failure to reconfirm may result in the cancellation of your reservation."


I bolagets Biljett-FAQ, punkt 8, tas frågan upp.

"Do I need to reconfirm my flight?
When booking online please check the note below the availability screen to see whether there is a need for reconfirmation or not."


Jag minns givetvis inte vad som skrevs om det i samband med bokningen.

Om jag knappar in min reservation så kommer det upp en massa info om alla flighter (From, To, ... , Class, Cabin, status). Under status står det "HK" på samtliga flighter. Längre ner, vid ett informations-i, står det "HK - Confirmed"

Vid en tidigare flygning med Turkish bekräftades inget och allt gick bra, loggade in dagen innan hemresa och valde plats, nu kan man tydligen göra det tidigare. Skillnaden var att då köptes biljetten online av resebyrå, nu är den köpt online direkt av bolaget.

Två frågor.
1: Kommer jag behöva göra annat än att välja platser när det blir möjligt och sedan ta mig till flyget?

2: Varför ska man bekräfta en resa som redan har betalt för?
Citera
2014-03-26, 02:40
  #590
Medlem
latahundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Hej jag antar att det här är rätt ställe att fråga. Snabbt svar vore onekligen tacksamt! Har hamnat i en en smula knepig situation.

Grundfrågan lyder: När blir mitt gamla pass ogiltigt efter att jag har ansökt om ett nytt?

Bakgrund: Ansökte om nytt pass idag. Ska flyga utomlands, inom EU, på torsdag, och undrar således om jag kommer kunna åka med mitt gamla vanliga pass eller om det blev spärrat samma sekund som jag ansökte om ett nytt. Det fysiska passet som jag fortfarande har är i fint skick och det står på det att det är giltigt till och med i november. Har inga andra ID-handlingar i nuläget.

Följdfrågor: Kommer detta ens dubbelkollas med Ryanair på torsdag? Incheckad är jag redan, med mitt gamla pass, och jag vet inte riktigt huruvida de bara vill kika på passet och se att giltighetsdatumet stämmer och att det är jag som använder det? Och detsamma undrar jag ju om det samma gäller när jag åker tillbaka? Det borde väl dubbelkollas mot någon databas att passet inte är spärrat, men är det i sådana fall något som görs på alla flygplatser och alla flygbolag?

Spärras mitt gamla pass samma sekund som jag ansöker om ett nytt, samma sekund som mitt nya printas ut ur sin maskin eller den sekund som jag hämtar ut det?

Och således, kan det vara så att jag kommer ut ur landet på torsdag, men endast har en vecka (eller kortare om passmyndigheten jobbar snabbare än lovat) på mig att ta mig tillbaka? AKA mitt gamla pass blir ogiltigt när det nya är färdigt.

Någonstans skulle man ju kunna tycka att jag har rätt att använda min gamla legitimation tills det att mitt nya dyker upp (är väl till och med en lag att man alltid ska kunna legitimera sig och kan jag inte det så skjuter väl pappa staten sig själv i foten?). Säg att jag till exempel har åkt bil till en annan stad och sedan ska köpa en tågbiljett för att ta mig tillbaka till staden där jag ska hämta ut mitt pass, då behöver jag ju officiellt sett kunna legitimera mig?

Eller är jag helt enkelt låst att hålla mig nära passcentralen tills det att det nya dyker upp?

Blev lite wall of text nu, men jag behöver snabba svar och försöker vara så tydlig som möjligt med min fråga! Tack på förhand!

MVH
Förhoppningsfull/panikslagen resenär


på frågan om du kan resa utan pass inom eu: ja, eu-körkort ska räcka inom EU. mina källor är att kompisar har rest enbart med det.

och ditt gamla pass blir inte ogiltigt sålänge dom inte har stämplat hål i den sammtidigt som när du hämtade ut ditt nya hos polisen. och att datumet är giltigt såklart

är väldigt trött så vet inte om jag svarade på det du undrade, men vart ska du resa?
__________________
Senast redigerad av latahunden 2014-03-26 kl. 02:42.
Citera
2014-03-26, 03:23
  #591
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latahunden
på frågan om du kan resa utan pass inom eu: ja, eu-körkort ska räcka inom EU. mina källor är att kompisar har rest enbart med det.

och ditt gamla pass blir inte ogiltigt sålänge dom inte har stämplat hål i den sammtidigt som när du hämtade ut ditt nya hos polisen. och att datumet är giltigt såklart

är väldigt trött så vet inte om jag svarade på det du undrade, men vart ska du resa?
Lite fel. Ingen gränskontroll av pass vid resor inom Schengenområdet, men man måste kunna visa medborgarskap, vilket för svenskar innebär pass eller nationellt ID-kort. Körkortet innehåller ingen info om medborgarskap. Det här handlar inte alls om flygning, utan handlar om gränspassage.

Det vore verkligen korkat om ett pass spärras innan det nya har hämtats ut när man beställer nytt, men jag vet inte.
Citera
2014-03-26, 06:28
  #592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
Hej jag antar att det här är rätt ställe att fråga. Snabbt svar vore onekligen tacksamt! Har hamnat i en en smula knepig situation.

Grundfrågan lyder: När blir mitt gamla pass ogiltigt efter att jag har ansökt om ett nytt?

Bakgrund: Ansökte om nytt pass idag. Ska flyga utomlands, inom EU, på torsdag, och undrar således om jag kommer kunna åka med mitt gamla vanliga pass eller om det blev spärrat samma sekund som jag ansökte om ett nytt. Det fysiska passet som jag fortfarande har är i fint skick och det står på det att det är giltigt till och med i november. Har inga andra ID-handlingar i nuläget.

Följdfrågor: Kommer detta ens dubbelkollas med Ryanair på torsdag? Incheckad är jag redan, med mitt gamla pass, och jag vet inte riktigt huruvida de bara vill kika på passet och se att giltighetsdatumet stämmer och att det är jag som använder det? Och detsamma undrar jag ju om det samma gäller när jag åker tillbaka? Det borde väl dubbelkollas mot någon databas att passet inte är spärrat, men är det i sådana fall något som görs på alla flygplatser och alla flygbolag?

Spärras mitt gamla pass samma sekund som jag ansöker om ett nytt, samma sekund som mitt nya printas ut ur sin maskin eller den sekund som jag hämtar ut det?

Och således, kan det vara så att jag kommer ut ur landet på torsdag, men endast har en vecka (eller kortare om passmyndigheten jobbar snabbare än lovat) på mig att ta mig tillbaka? AKA mitt gamla pass blir ogiltigt när det nya är färdigt.

Någonstans skulle man ju kunna tycka att jag har rätt att använda min gamla legitimation tills det att mitt nya dyker upp (är väl till och med en lag att man alltid ska kunna legitimera sig och kan jag inte det så skjuter väl pappa staten sig själv i foten?). Säg att jag till exempel har åkt bil till en annan stad och sedan ska köpa en tågbiljett för att ta mig tillbaka till staden där jag ska hämta ut mitt pass, då behöver jag ju officiellt sett kunna legitimera mig?

Eller är jag helt enkelt låst att hålla mig nära passcentralen tills det att det nya dyker upp?

Blev lite wall of text nu, men jag behöver snabba svar och försöker vara så tydlig som möjligt med min fråga! Tack på förhand!

MVH
Förhoppningsfull/panikslagen resenär

Jag tror det gamla är giltigt tills du hämtat ut det nya, detta då du måste ge dom det gamla för makulering innan du får det nya.

Det säkraste är väl att kontakta polisen och fråga?
Citera
2014-03-27, 01:14
  #593
Medlem
SpooN.s avatar
Såg att flygplanen inte har normala sopptunnor utan det står en massa knappar och digitala grejer. Varför har man så avancerade soptunnor och vad är knapparna till för? etc
Citera
2014-04-09, 01:35
  #594
Medlem
S-cups avatar
Räcker det med 50 minuters mellanlandning?

Jag ska åka från A till B med samma bolag men måste mellanlanda i C (alla städer i samma land). Mellanlandningen är endast 50 minuter.

Flera resebokningstjänster ger det här förslaget, så jag antar att de menar att 50 minuter är tillräckligt. Håller ni med?

Eftersom det är i samma land kanske det är så enkelt att jag går av flygplanet och väntar på nästa utan att behöva bry mig om bagage/tull/m.m?
Citera
2014-04-09, 02:22
  #595
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Räcker det med 50 minuters mellanlandning?

Jag ska åka från A till B med samma bolag men måste mellanlanda i C (alla städer i samma land). Mellanlandningen är endast 50 minuter.

Flera resebokningstjänster ger det här förslaget, så jag antar att de menar att 50 minuter är tillräckligt. Håller ni med?

Eftersom det är i samma land kanske det är så enkelt att jag går av flygplanet och väntar på nästa utan att behöva bry mig om bagage/tull/m.m?
Ungefär ja, men det beror på. Har du köpt allt som en resa med två etapper så bör det vara lugnt, blir ditt första flyg väldigt sent så kan du flyttas till ett senare flyg.
För mer utförligt svar behövs information om bytesflygplats (C), särskilt om du kan tänkas behöva flytta dig mellan avlägsna terminaler och gärna om flygbolag.
Citera
2014-04-20, 21:07
  #596
Medlem
Dickenss avatar
Ursäkta om jag skriver i fel tråd men; ska resa till London (stans(ted) med Ryanair med enbart handbagage och undrar om jag får ta med mig min medicin Tetralysal (antibiotika) eller om jag måste ha något jäkla intyg för detta när jag går igenom security? Någon som vet?
Citera
2014-04-20, 22:06
  #597
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Ursäkta om jag skriver i fel tråd men; ska resa till London (stans(ted) med Ryanair med enbart handbagage och undrar om jag får ta med mig min medicin Tetralysal (antibiotika) eller om jag måste ha något jäkla intyg för detta när jag går igenom security? Någon som vet?

Det är väl bra om du har med dig receptet men risken att någon av securitymongona skulle tjafsa är mycket låg. Man spränger inga plan med antibiotika. Däremot skulle ju brittiska tullen kunna plocka in dig på en rutinkontroll och fråga vad det är för några piller. Då är ju ett recept bra att ha. Men risken att det skulle hända är i det närmaste obefintlig.
Citera
2014-04-20, 22:15
  #598
Medlem
När det gäller receptbelagda mediciner så krävs det att namnetiketten finns kvar på medicinförpackningen och att namnet på förpackningen överensstämmer med resenärens namn. Du kan alltså inte resa med andra människors receptbelagda mediciner. Utöver detta så krävs endast intyg om man reser med narkotikaklassade läkemedel, vilket du inte gör. Tetralysal klassas inte som ett narkotikaläkemedel.

De flesta receptbelagda läkemedel idag är ändå e-recept, och man behöver inte ha med sig receptet. Men det där med namnen kan vara bra att tänka på, och intyg krävs som sagt bara om det är narkotikaklassade läkemedel. Men du reser inte med ett sådant läkemedel.
Citera
2014-04-20, 23:53
  #599
Medlem
Dickenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Det är väl bra om du har med dig receptet men risken att någon av securitymongona skulle tjafsa är mycket låg. Man spränger inga plan med antibiotika. Däremot skulle ju brittiska tullen kunna plocka in dig på en rutinkontroll och fråga vad det är för några piller. Då är ju ett recept bra att ha. Men risken att det skulle hända är i det närmaste obefintlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
När det gäller receptbelagda mediciner så krävs det att namnetiketten finns kvar på medicinförpackningen och att namnet på förpackningen överensstämmer med resenärens namn. Du kan alltså inte resa med andra människors receptbelagda mediciner. Utöver detta så krävs endast intyg om man reser med narkotikaklassade läkemedel, vilket du inte gör. Tetralysal klassas inte som ett narkotikaläkemedel.

De flesta receptbelagda läkemedel idag är ändå e-recept, och man behöver inte ha med sig receptet. Men det där med namnen kan vara bra att tänka på, och intyg krävs som sagt bara om det är narkotikaklassade läkemedel. Men du reser inte med ett sådant läkemedel.

Tack!
Citera
2014-04-29, 12:53
  #600
Avstängd
speedi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Räcker det med 50 minuters mellanlandning?

Jag ska åka från A till B med samma bolag men måste mellanlanda i C (alla städer i samma land). Mellanlandningen är endast 50 minuter.

Flera resebokningstjänster ger det här förslaget, så jag antar att de menar att 50 minuter är tillräckligt. Håller ni med?

Eftersom det är i samma land kanske det är så enkelt att jag går av flygplanet och väntar på nästa utan att behöva bry mig om bagage/tull/m.m?

Jag är ungefär i samma sits. Jag ska flyga till Dublin, men bokade med mellanlandning i Köpenhamn tack vare att det blev billigare. 07:30 planeras planet att landa i Köpenhamn och 07:50 är SENASTE check in (planet går 08:35). Frågan är, hinner jag?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f441724

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback