2014-04-18, 15:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Får man fråga vilka källor du har fått det ifrån?

Det kan vara en släkting till en bekant till en bekant som kanske har en son på ett av dagisen...
Citera
2014-04-18, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DevinHipster
Men blöjbytena skedde ju i ett rum man kunde stänga dörren till (enligt mamman i AB). En fördel GM ska ha utnyttjat också.

Barn är väl nyfikna och kan stå och kika i dörrspringor eller i fönstergluggar
Citera
2014-04-18, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Vad har dina källor mer för information?

Det är allt de visste, det är ingen som har varit i direkt närhet av det, men som känner en person som har...
Citera
2014-04-18, 17:32
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mum
Jag hade känt precis likadant.
Men jag hade försökt hålla mig lugnt inför mitt/mina barn. Jag är inte utbildad psykolog, men har läst såpass mycket att jag anser att barn behöver lugn o ro. Att se sina föräldrar i upplösningstillstånd, gråtandes o skrikandes, gör att barnen mår ännu sämre.
Barn tycks ha en otrolig förmåga att få allting att verka som att det är deras fel. Så om de berättar något för föräldrarna o föräldrarna blir vansinniga, tror barnen ofta att det är deras fel. De tar ofta på sig ansvaret för skilsmässor etc, etc.
Så visst hade jag velat kastrera aset med en slö morakniv, men jag hade ändå försökt hålla minen inför barnen, för att inte åsamka dem mer skada än nödvändigt.
Självklart! Man ksn inte visa sin ilska inför barnen.Det är en björntjänst. Men de andra stunderna menade jag. Hela historien är helt ointagbar för hjärncellerna. Inget jag kunnat tro om en praktikant i någon form, som har med barn å göra.
Citera
2014-04-18, 18:29
Medlem
Svidmyras avatar
Det har förmodligen stått i tråden men jag frågar ändå: Hur gamla barn har den där förskolan? Fanns det ingen av de lite äldre i barngruppen som var lite sen i utvecklingen och behövde hjälp på toa, eller t.o.m. fortfarande behövde blöja?
Fem-sexåringar är ofta MYCKET intresserade av varandras kön och det är helt normalt om de har försökt kika när det har bytts blöjor eller när någon har varit på toaletten. Att inte få ha stängd dörr om man är fem år och ska kissa och/eller bajsa är kränkande!

Jag förstår inte dem som himlar sig lika mycket över att en unge blev slickad som om det hade varit ett penetrerande. Det är visserligen sexövergrepp vilket som, men jag skulle absolut hellre ha blivit slickad än penetrerad i den åldern!

GM har ju länge varit udda och också mobbats av sina kamrater (om jag inte har läst fel nånstans i tråden). I mobbningen kan också ha ingått att han har utnyttjats sexuellt och eller fått många sexuella kommentarer av sina mobbare. Om så är fallet följer han ett ganska vanligt mönster för pedofiler och andra sexbrottslingar. Att utbildad personal, som naturligtvis borde ha fått veta, och själva märkt, att killen inte var riktigt riktig, inte kunnat lägga ihop ett och ett och hållit ett extra öga på honom är oförsvarbart!
Citera
2014-04-18, 21:19
Medlem
Mr-Mums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Det har förmodligen stått i tråden men jag frågar ändå: Hur gamla barn har den där förskolan? Fanns det ingen av de lite äldre i barngruppen som var lite sen i utvecklingen och behövde hjälp på toa, eller t.o.m. fortfarande behövde blöja?
Fem-sexåringar är ofta MYCKET intresserade av varandras kön och det är helt normalt om de har försökt kika när det har bytts blöjor eller när någon har varit på toaletten. Att inte få ha stängd dörr om man är fem år och ska kissa och/eller bajsa är kränkande!

Jag antar, utan att veta, att detta dagis, liksom de flesta andra, har barn mellan ett och 6 år.
Däremot vet jag att det har stått i tidningarna att det yngsta offret på förskolan är yngre än två år, och det äldsta fem år.
Citera
2014-04-18, 23:32
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cakka
Att likställa min reaktion som sämre än pedofilen på förskolan tolkar jag som att du inte har egna barn eller så har du ingen empati. Kanske lsgd åt pedofilhållet

Det skulle inte spela nån roll för hur jag resonerar om jag hade egna barn, jag har upplevt sorg och saknad ändå i livet och jag är gammal nog för att veta hur jag fungerar känslomässigt. Jag har familjemedlemmar jag håller kära och bryr mig mycket om och även en partner och om hon blev våldtagen och t.o.m mördad så skulle jag ändå inte bli uppslukad av ett sådant hat att jag knappt skulle kunna fungera i samhället som du beskrev det. Djup sorg skulle jag känna till en oerhört frustrerande grad, visst, och det är tveksamt om jag skulle slänga en livboj åt gärningsmannen om jag såg honom sjunka, men hat-reaktionen du beskrev kändes såvitt jag ser det helt enkelt inte helt frisk.

Sen kan det också vara en idé att reflektera litegrann över vad smileyn jag använde kan tänkas uttrycka för något. Kan också upplysa om att det finns en knapp för att redigera sina egna inlägg, man behöver inte spamma en massa extraposter för att man vill lägga till nån mening.

Citat:
Dessutom man har inget annat val idag annat än att ha sina barn på dagis. Främlingar som du ksllar dom. För mej har dom ett "förtroende" eftersom min dotter är det fyrbaraste jag har . Vilken förälder som helst kan nog intyga det jag menade

Jojo självklart, och förhoppningsvis är din dotter helt säker hos dagispersonalen du lämnar dem till, det jag menade var att det finns aldrig några garantier oavsett vilka utbildningar man kräver av personalen eller liknande. Det finns inget sätt på vilket man kan säkerställa att inget otrevligt händer när du inte är där, för du känner aldrig en människa fullt ut och alla blir alltid förvånade och överraskade när någon som verkade helt normal visar sig vara ett monster. Det är ständigt det där "ingen kunde väl tänka sig det om honom", "aldrig trodde man det kunde hända i vårt lugna kvarter" osv.

Det enda sättet att försäkra sig om att ungarna går trygga för pedofiler och annat avskum är tyvärr att själv vaka över dem dag som natt. Självklart är det inte realistiskt möjligt för många, men det är ändå en sanning.
Citera
2014-04-19, 10:05
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Det skulle inte spela nån roll för hur jag resonerar om jag hade egna barn, jag har upplevt sorg och saknad ändå i livet och jag är gammal nog för att veta hur jag fungerar känslomässigt. Jag har familjemedlemmar jag håller kära och bryr mig mycket om och även en partner och om hon blev våldtagen och t.o.m mördad så skulle jag ändå inte bli uppslukad av ett sådant hat att jag knappt skulle kunna fungera i samhället som du beskrev det. Djup sorg skulle jag känna till en oerhört frustrerande grad, visst, och det är tveksamt om jag skulle slänga en livboj åt gärningsmannen om jag såg honom sjunka, men hat-reaktionen du beskrev kändes såvitt jag ser det helt enkelt inte helt frisk.

Sen kan det också vara en idé att reflektera litegrann över vad smileyn jag använde kan tänkas uttrycka för något. Kan också upplysa om att det finns en knapp för att redigera sina egna inlägg, man behöver inte spamma en massa extraposter för att man vill lägga till nån mening.

Jojo självklart, och förhoppningsvis är din dotter helt säker hos dagispersonalen du lämnar dem till, det jag menade var att det finns aldrig några garantier oavsett vilka utbildningar man kräver av personalen eller liknande. Det finns inget sätt på vilket man kan säkerställa att inget otrevligt händer när du inte är där, för du känner aldrig en människa fullt ut och alla blir alltid förvånade och överraskade när någon som verkade helt normal visar sig vara ett monster. Det är ständigt det där "ingen kunde väl tänka sig det om honom", "aldrig trodde man det kunde hända i vårt lugna kvarter" osv.

Det enda sättet att försäkra sig om att ungarna går trygga för pedofiler och annat avskum är tyvärr att själv vaka över dem dag som natt. Självklart är det inte realistiskt möjligt för många, men det är ändå en sanning.

Sannolikheten att ngt liknande kommer att hända min dotter är ändå liten med tanke på det inte händer särskillt ofta. Och du får tycka att min tanke på hat inte är friskt. Men det skiter jag i. Jag säger bara att OM!!
Citera
2014-04-19, 11:26
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Sannolikheten att ngt liknande kommer att hända min dotter är ändå liten med tanke på det inte händer särskillt ofta. Och du får tycka att min tanke på hat inte är friskt. Men det skiter jag i. Jag säger bara att OM!!

Jovisst det är väl förståeligt att folk känner hat, jag brukar bara försöka mana till lite eftertanke eftersom vi trots allt inte vet så mycket om exakt vad denna person gjort ännu. Även om det säkert är högst osannolikt i det här fallet så existerar ju faktiskt möjligheten att han skulle kunna bli frikänd och allt bara var ett stort missförstånd t.ex de första barnen ljög och de andra föräldrarna nojjade fram felaktiga berättelser ur sina barn, så jag tycker det känns lite olustigt med folk som går igång på alla hat-cylindrar och vill tortera och hänga en person i närmsta träd så fort de hör ordet "pedofil" baserat på vad som i nuläget trots allt bara är ryktesspridning.

Man kan ju jämföra med t.ex Thomas Quick, som också pga psykisk störning erkände en massa brott och att det pga erkännandena ansågs helt omöjligt att han skulle kunna vara oskyldig, och som också fick ta emot en oerhörd mängd hat ifrån massorna under väldigt många år för saker han inte ens gjort. Nu hade han ju iofs gjort en del andra vidriga saker innan också som kanske gjorde folks avsky lite mer motiverad och lite lättare att tro på hans konstiga erkännanden, men jag tycker man ska vara försiktig med hur hårt man dömer (och även hänger ut) folk i fall där man inte ens känner till några detaljer om vad som faktiskt hänt ännu annat än svävande spekulationer från nyhetsartiklar.

Det är ju fullt möjligt att vi snart via FUP m.m faktiskt får reda på att han gjort saker som gör alla känslor befogade men där är vi ju inte riktigt än.
Citera
2014-04-19, 15:29
Medlem
Bempa75s avatar
Ser att många skrivit om barnen kommer komma ihåg detta lr ej. Kan berätta om min vän, som blev utsatt vid 4-års ålder förträngde, tills sexdebuten. Sen kom grej efter grej tillbaka. Tror tyvärr att man aldrig glömmer helt, oavsett ålder!
Citera
2014-04-19, 19:08
Medlem
cakkas avatar
Citat:
Jovisst det är väl förståeligt att folk känner hat, jag brukar bara försöka mana till lite eftertanke eftersom vi trots allt inte vet så mycket om exakt vad denna person gjort ännu. Även om det säkert är högst osannolikt i det här fallet så existerar ju faktiskt möjligheten att han skulle kunna bli frikänd och allt bara var ett stort missförstånd t.ex de första barnen ljög och de andra föräldrarna nojjade fram felaktiga berättelser ur sina barn, så jag tycker det känns lite olustigt med folk som går igång på alla hat-cylindrar och vill tortera och hänga en person i närmsta träd så fort de hör ordet "pedofil" baserat på vad som i nuläget trots allt bara är ryktesspridning.

Man kan ju jämföra med t.ex Thomas Quick, som också pga psykisk störning erkände en massa brott och att det pga erkännandena ansågs helt omöjligt att han skulle kunna vara oskyldig, och som också fick ta emot en oerhörd mängd hat ifrån massorna under väldigt många år för saker han inte ens gjort. Nu hade han ju iofs gjort en del andra vidriga saker innan också som kanske gjorde folks avsky lite mer motiverad och lite lättare att tro på hans konstiga erkännanden, men jag tycker man ska vara försiktig med hur hårt man dömer (och även hänger ut) folk i fall där man inte ens känner till några detaljer om vad som faktiskt hänt ännu annat än svävande spekulationer från nyhetsartiklar.

Det är ju fullt möjligt att vi snart via FUP m.m faktiskt får reda på att han gjort saker som gör alla känslor befogade men där är vi ju inte riktigt än.
Är vi inte där? Han har ju erkänt! Så han är skyldig så det förslår!!! Tror dessutom inte att föräldrarna fattat så j-a
Citera
2014-04-19, 19:10
Medlem
cakkas avatar
Citat:

Han har ju erkänt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in