Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 20:10
  #3073
Avstängd
Gorgioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Du börjar med ett skitjobb, redovisningsslav eller telefonförsäljare exempelvis. Du fortsätter "avancerad uppåt" genom att söka lite mer kvalificerade jobb och sakta men säker bygger du upp ditt CV.

Tack för tipset, vet dock inte hur relevant telefonförsäljare är för en ekonom men jag kan säga att jag har haft betydligt bättre jobb än telefonförsäljare genom åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Jag skulle nog säga att det enklaste sättet nog är att försöka skapa kontakter under tiden du pluggar. Alla lärosäten har arbetsmässor eller arbetsmarknadsdagar, där företagen presenteras till studenterna. (Dessa tillfällen brukar anordnas av studentföreningar och alla som är med brukar oftast få en inbjudan. Borde ej spela roll ifall man studerar fristående kurser eller på programmet.)
Var social, mingla och försök skapa en dialog med företagen. Viktigast är att dom sett ditt ansikte och känner igen ditt namn, sedan när du söker arbete så kommer dom minns dig och förhoppningsvis koppla ihop det med en positiv tanke. Var beredd på skitjobb som Bucketshop skriver om, åtminstone inledningsvis. Du bör dock avancera, att sitta som telefonsäljare under alla 3 år är inte bra.

Tack för tipset, det är definitivt något som jag kommer ta med mig och hålla koll på arbetsmässor och dylikt. Känns som det är en väldigt vettigt väg att gå för att få en fot inom ekonomibranschen. Hur ser företagen på studenter som läser fristående kurser istället för program? Det kanske är svårare att konkretisera det till arbetsgivaren som gärna vill se det man redan känner igen, t.ex en student som läser Kandidatprogramet på SU jämfört med en student som läser fristående kurser till en kandidat.
__________________
Senast redigerad av Gorgios 2014-04-17 kl. 20:14.
Citera
2014-04-17, 20:13
  #3074
Avstängd
Gorgioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare
Du nämner telefonförsäljare. Måste fråga om det verkligen är på den nivån, att folk på riktigt börjar som det under universitetet för att kunna få ett mer kvalificerat jobb senare? När jag söker in till högskola kommer jag ha ~7 månaders erfarenhet av telefonförsäljning, ~2 års erfarenhet av butiksförsäljning (på en teknikkedja) och dessutom ett par sidomeriter.

Är det bättre än den genomsnittlige ekonomstudenten, mao har man en OK chans att landa ett meriterande extrajobb hyfsat tidigt under utbildningen?

Jag tycker att man borde sikta lite högre än telefonförsäljare om man har jobbat som annat innan studierna, jag vet inte hur motiverande telefonförsäljning är men jag skulle inte vilja säga att det är relevant alls för arbete som ekonom. Möjligvist något att skriva på CV:et men har du haft lite bättre jobb innan studierna så skulle jag definivit sikta lite högre än så. Personligen ser jag telefonförsäljning som en instegsjobb till arbetsmarknaden, för den som inte tidigare har några jobb erfarenheter öht.
Citera
2014-04-17, 20:41
  #3075
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasigluffare
Du nämner telefonförsäljare. Måste fråga om det verkligen är på den nivån, att folk på riktigt börjar som det under universitetet för att kunna få ett mer kvalificerat jobb senare? När jag söker in till högskola kommer jag ha ~7 månaders erfarenhet av telefonförsäljning, ~2 års erfarenhet av butiksförsäljning (på en teknikkedja) och dessutom ett par sidomeriter.

Är det bättre än den genomsnittlige ekonomstudenten, mao har man en OK chans att landa ett meriterande extrajobb hyfsat tidigt under utbildningen?

Beror såklart på vilken typ av produkt man säljer samt vilken sektor man vill arbeta inom efter utbildningen. Men jag som är inne i finanssvängen har haft extremt mycket hjälp av mina säljjobb där jag varit på försäkringsbolag och rådgivningstjänster. Hyfsat respekterade företag när jag söker mig inom Sverige, bra branscher att ha jobbat inom när jag söker mig utomlands och företagen inte har någon koll på svenska företag. Sedan är det väldigt gött att kunna snacka om att man kan sälja och är bra på att snacka med kund när man väl kommer till intervjuer.

Din profil är väl helt okej, finns nog få som har så mycket bättre. Tror man måste ha lite tur och hitta jobben tidigt i utbildningen. Tänk lite utanför lådan var man kan söka sig, typ.
Citera
2014-04-19, 13:52
  #3076
Avstängd
Gorgioss avatar
Om jag t.ex läst kurser på Södertörn högskola, kan jag möjligvist få dessa kurser tillgodoräknade på SU så att det står att man läst kurserna på SU istället? Hade för mig att jag läste att man kunde göra det.
Citera
2014-04-19, 14:03
  #3077
Medlem
checkthisout.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Jag skulle nog säga att det enklaste sättet nog är att försöka skapa kontakter under tiden du pluggar. Alla lärosäten har arbetsmässor eller arbetsmarknadsdagar, där företagen presenteras till studenterna. (Dessa tillfällen brukar anordnas av studentföreningar och alla som är med brukar oftast få en inbjudan. Borde ej spela roll ifall man studerar fristående kurser eller på programmet.)
Var social, mingla och försök skapa en dialog med företagen. Viktigast är att dom sett ditt ansikte och känner igen ditt namn, sedan när du söker arbete så kommer dom minns dig och förhoppningsvis koppla ihop det med en positiv tanke.

Fan det lät deprimerande. Man ska alltså göra allt det där för att sedan KANSKE rekryteraren är samma person i företaget som du råkar prata med och KANSKE han minns dig och KANSKE han kopplar det med en positiv bild och KANSKE ger dig bättre jobbchanser?

Jag tror att jag skulle stanna hemma i sådant fall. Starta eget eller whatever. Deprimerande.
Citera
2014-04-19, 15:39
  #3078
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgios
Om jag t.ex läst kurser på Södertörn högskola, kan jag möjligvist få dessa kurser tillgodoräknade på SU så att det står att man läst kurserna på SU istället? Hade för mig att jag läste att man kunde göra det.
Har bara hört att detta går ifall du läser programmet och sedan vill byta lärosäte men till samma program. Har ingen aning om det i praktiken skulle gå att hoppa emellan Sh och SU, och ifall det skulle så kan man väl tänka sig att betygen skulle översättas ner något betygssteg..
Sök. Det måste funnits någon som tänkt i samma banor.

Citat:
Ursprungligen postat av checkthisout.
Fan det lät deprimerande.
Yes, livet är tufft för en ekonom. Trösten ligger väl i att ekonomer tillsammans med jurister styr landet. Något som en biomedicinsk analytiker DEFINITIVT inte gör
Citera
2014-04-20, 11:22
  #3079
Medlem
Seabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Fungerar det så att du får 1p per 1,5hp? Så att en kandidat på 180hp ger alltså 120p när jag söker ur HPAV gruppen?
Någon som vet?
Citera
2014-04-25, 15:39
  #3080
Medlem
Hej, kanske skriver i fel tråd och ber om ursäkt i så fall.

Tänker sy ihop fristående kurser som leder till en fil. kandidat i företagskonomi med inriktning finans på SU. Såhär ser programöversikten ut http://www.sbs.su.se/Global/Studentw...%20%282%29.pdf

Utöver nationalekonomi I och företagsekonomi I, vad är jag berättigad till att läsa i dagsläget? Har ej läst på högskolan tidigare, och har såklart behörighet till ekonomiutbildningen (matte c + gymnasiebetyg).

Detta ifall jag mot all förmodan inte kommer in på företagsekonomi I (eller nationalekonomi I men det är otroligt) och tvingas läsa någon annan kurs. Då vill man såklart läsa nånting som kan tillföra något till eventuell examen.

Tacksam för svar!
Citera
2014-04-29, 12:43
  #3081
Medlem
Vet någon inom hur många dagar GMAT resultatet skickas till skolorna?
På deras hemsida står det att man får sin officiella rapport inom 20 kalenderdagar. Gäller det samma för när de skickas till skolan man sökt till och är det samma tidsperiod inom europa?
Jag måste få min resultat inskickade till stockholms universitet innan 19 juni och planerar att skriva den den 22 maj. Kommer de hinna fram? :/
Citera
2014-05-04, 19:13
  #3082
Medlem
Tja, många skolor har olika namn på sina ekonom utbildningar, är det någon skillnad på "ekonomie, kandidat" och "företagsekonomi kanditat" eller "civilekonom programmet" etc..

Är det dessutom stor skillnad på skolorna utbildningsmässigt, tex SU och mälardalens högskola?
Citera
2014-05-04, 19:44
  #3083
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Tja, många skolor har olika namn på sina ekonom utbildningar, är det någon skillnad på "ekonomie, kandidat" och "företagsekonomi kanditat" eller "civilekonom programmet" etc..
Ämnet har behandlats i tråden tidigare på ett utförligt sätt, men kortfattat så gäller följande:
  • Ekonomie kandidat. 180hp, krav på 90hp inom huvudämnet samt 15hp statistik, 15 juridik
  • Filosofie kandidat. 180hp, krav på 90hp inom huvudämnet
  • Civilekonom. 240hp. Gammal svenskt hittepå-titel som många har gått ifrån såsom HHS.

Citat:
Är det dessutom stor skillnad på skolorna utbildningsmässigt, tex SU och mälardalens högskola?
Ja. Välj HHS eller allra helst läs utomlands. Mälardalen, Södertörn med flera håller riktigt låg kvalitet. Detta problem bli än mer kännbart i och med det stora överskott som finns på ekonomer i Sverige.
Citera
2014-05-04, 21:02
  #3084
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Ämnet har behandlats i tråden tidigare på ett utförligt sätt, men kortfattat så gäller följande:
  • Ekonomie kandidat. 180hp, krav på 90hp inom huvudämnet samt 15hp statistik, 15 juridik
  • Filosofie kandidat. 180hp, krav på 90hp inom huvudämnet
  • Civilekonom. 240hp. Gammal svenskt hittepå-titel som många har gått ifrån såsom HHS.


Ja. Välj HHS eller allra helst läs utomlands. Mälardalen, Södertörn med flera håller riktigt låg kvalitet. Detta problem bli än mer kännbart i och med det stora överskott som finns på ekonomer i Sverige.

vad är skillnaden mellan civilekonom och ekonomie?
I vilken ram går företagsekonomi inuti? SU
__________________
Senast redigerad av Stratakasta 2014-05-04 kl. 21:07.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback