2014-04-19, 11:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Har Ryssland redan tröttnat på uppgörelsen i Geneve? Börjar faktiskt tro att det är ett fulspel av giganstiska mått som Putin spelar. Vill man verkligen avväpna dessa illegala grupper i östra Ukraina? Är dom förbrukade för Moskva eller inte? Folk i gemen börjar ju tröttna rejält på dessa sluskar som ockuperar och gör samhället osäkert i största allmänhet. Så höll ju även Hitlers SA-gäng en gång i tiden och likheten är uppenbar om än inte med exakt samma aqenda givetvis. Sympatin för dessa gäng som härjar i östra Ukraina minskar ju rejält ju längre tid dom orsakar det civila samhället störningar. Folk vill ha stabilitet och arbetsro helt enkelt.
Å andra sidan har väl inte de proryska separatisterna tagit fler byggnader, polisstationer sedan uppgörelsen träffades!? Vi kanske får ge det lite tid innan vi vet om ryssarna kommer agera för avväpning ska ske. Men jag tror ändå inte de kommer göra särskilt mycket. Vi vet dock inte om ryssarna fick något i utbyte för att de sa att avväpning skulle ske. Det framkom inte i uppgörelsen - den såg ensidig ut. Om de fick något under bordet (exempelvis löften om Ukraina inte kommer bli medlemmar i Nato eller liknande) kanske vi kommer att se att Moskva agerar i frågan.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-19 kl. 11:33.
2014-04-19, 11:32
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
De pro-ukrainska demonstranterna agerar dessutom helt normal och civiliserat. Jämför detta med hatet och hoten, (även emot reportrar) hos de pro-ryska demonstranterna.

Lägg även märket till att de sk. "beväpnade lokalborna", dvs Spetsnaz, siktar och kanske även skjuter emot lokalbor som protesterar. Den mest högljudda föses omilt bort. Jag tycker synd om den stackas ensamma polismannen som försöker förhindra, eller i alla fall fördröja den militära stormningen.

Jo, det har jag noterat tidigare också. Väldigt stor skillnad på klientelen hos dessa protester.
Här beskriver en pro-ukrainsk demonstrant stämningen från Donetsk igår:

Citat:
For some reason, there’s been little attention paid to the demonstration for Ukrainian unity in Donetsk. Despite threats to demonstrators, including use of automatic rifles, despite the fact that the meeting place had to be changed three times (leading to people still coming after the meeting had already ended), around 5,000 people gathered.

A lot of people felt sorry they didn’t come; people really felt scared.

We were standing at a crosswalk at the light, and we had a few Ukrainian flags with us. Eight out of ten cars passing us greeted us with honks in solidarity. We stood there a long time. There were a lot of cars, a lot of honking. Petia’s girlfriend, though, noted that the “normal” cars greeted us, while the Lanoses and Zhygulis didn’t. Right then a Lanos passed by. Its driver was about 35 years old, and he had a dissatisfied look on his face. I told Petro that these kinds of people since turning 30 already have been dreaming of getting Russian pensions that are 2 times higher than Ukrainian ones.

http://williamrisch.wordpress.com/2014/04/18/demonstrators-observations-of-a-pro-ukraine-rally-in-donetsk-april-17-2014/

Törstiga verkar de vara också:
http://24tv.ua/home/showSingleNews.do?police_have_apprehended_drunk_me n_in_donetsk_with_the_weapons_from_slovyansk&objec tId=434238&lang=en
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-19 kl. 11:55.
2014-04-19, 11:36
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Inte fan, vare sig vill eller kommer, Putler att avväpna dessa Spetsnaz som har stöd av vissa ukrainska överlöpare.

Det är klart Putin inte kommer ge bort sina vapen (de som han har sponsrat med i östra Ukraina) till ukrainska staten.
Att förfara på det sättet är både ekonomiskt och personligt förnedrande.
2014-04-19, 11:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Inte fan, vare sig vill eller kommer, Putler att avväpna dessa Spetsnaz som har stöd av vissa ukrainska överlöpare. Putler hoppas att han kan destabilisera Ukraina så pass mycket att den nuvarande regeringen faller innan valet den 25 maj, och ersätts av en mer ryskvänlig. Om inte detta går så är han säkert beredd att rulla in i östra Ukraina, förmodligen innan den 25 maj.
Men varför säger då Lavrov det här:

“Among the steps that have to be taken are: the disarmament of all the illegal armed groups, and the return of all the occupied administrative buildings,” Lavrov told journalists at the Thursday briefing.

http://rt.com/news/geneva-document-ukraine-deescalation-224/, förrgår

Inte för att jag litar särskilt mycket på Kremls ord men om det är uteslutet att de skulle verka för avvävpning - varför då ens bemöda sig säga det? Skulle det vara för att kollra bort väst något tills Putins syften uppnåtts!? Nu har ju den pro-ryska expansionen hejdats sedan uppgörelsen träffades (rätta mig gärna någon om jag har fel) så mötet i Genève ser ut att ha haft inverkan.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-19 kl. 11:50.
2014-04-19, 11:52
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men varför säger då Lavrov det här:

“Among the steps that have to be taken are: the disarmament of all the illegal armed groups, and the return of all the occupied administrative buildings,” Lavrov told journalists at the Thursday briefing.

http://rt.com/news/geneva-document-ukraine-deescalation-224/, förrgår

Inte för att jag litar särskilt mycket på Kremls ord men om det är uteslutet att de skulle verka för avvävpning - varför då ens bemöda sig säga det? Skulle det för att kollra bort väst något tills Putins syften uppnåtts!? Nu har ju den pro-ryska expansionen hejdats sedan uppgörelsen träffades (rätta mig gärna någon om jag har fel) så mötet i Genève ser ut att ha haft inverkan.
Det måste ju till någon form av plan för hur avväpningen ska gå till, även av Pravyy Sector. Första steget är som du säger att alla parter "sitter still". Vem ska man t ex lämna vapnen till när det inte finns någon fungerande, trovärdig myndighet?
2014-04-19, 11:58
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Det måste ju till någon form av plan för hur avväpningen ska gå till, även av Pravyy Sector. Första steget är som du säger att alla parter "sitter still". Vem ska man t ex lämna vapnen till när det inte finns någon fungerande, trovärdig myndighet?

OSCE gruppen är väl inblandade och kanske även observatörer från Ryssland / USA / EU som kan hjälpa till och sköta ev avväpning, men jag tror inte de avväpnar sig bara för att Kiev säger så, det ska nog förhandlas hit och dit.
Senast redigerad av failure 2014-04-19 kl. 12:02.
2014-04-19, 12:05
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
OSCE gruppen är väl inblandade och kanske sköter avväpning, men jag tror inte de avväpnar sig bara för att Kiev säger så, det ska nog förhandlas hit och dit.
Finns OSCE på plats? Har inte sett något om det. Vi får nog se uppgörelsen mera som en viljeinriktning för att gjuta olja på vågorna, vilket så långt verkar ha önskad effekt.
Tyvärr verkar förutsättningarna för en normal valrörelse inte de bästa, eftersom presidentkandidaterna säkerhet inte kan garanteras.
2014-04-19, 12:11
Medlem
failures avatar
Citat:
Finns OSCE på plats? Har inte sett något om det. Vi får nog se uppgörelsen mera som en viljeinriktning för att gjuta olja på vågorna, vilket så långt verkar ha önskad effekt.
Tyvärr verkar förutsättningarna för en normal valrörelse inte de bästa, eftersom presidentkandidaterna säkerhet inte kan garanteras.

Jodå, de finns på plats i Kiev och ska tydligen gå in för att assistera regeringen med att samordna och medla för att deeskalera konflikten. Nej det tar nog ett tag innan man kan få ordning och lugn så det kan hållas normala val.
2014-04-19, 12:14
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Å andra sidan har väl inte de proryska separatisterna tagit fler byggnader, polisstationer sedan uppgörelsen träffades!? Vi kanske får ge det lite tid innan vi vet om ryssarna kommer agera för avväpning ska ske. Men jag tror ändå inte de kommer göra särskilt mycket. Vi vet dock inte om ryssarna fick något i utbyte för att de sa att avväpning skulle ske. Det framkom inte i uppgörelsen - den såg ensidig ut. Om de fick något under bordet (exempelvis löften om Ukraina inte kommer bli medlemmar i Nato eller liknande) kanske vi kommer att se att Moskva agerar i frågan.
Hur hade du tänkt att Moskva skulle avväpna aktivisterna? Något sådant åtagande finns inte med i överrenskommelsen utan den uppgiften åligger Kiev. Lämpligtvis börjar Kiev i Kiev och avväpnar fascisterna där. Det skulle ge Kiev en viss trovärdighet.
2014-04-19, 12:15
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Jodå, de finns på plats i Kiev och ska tydligen gå in för att assistera regeringen med att samordna och medla för att deeskalera konflikten. Nej det tar nog ett tag innan man kan få ordning och lugn så det kan hållas normala val.
Då är det bra att dom har Rysslands stöd i ryggen, så dom inte ses som regeringens förlängda arm. Ett problem är att det inte finns någon självklar ledare för grupperna i öst. Kanske måste man få fram talespersoner, som har folkets förtroende där
2014-04-19, 12:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Då är det bra att dom har Rysslands stöd i ryggen, så dom inte ses som regeringens förlängda arm. Ett problem är att det inte finns någon självklar ledare för grupperna i öst. Kanske måste man få fram talespersoner, som har folkets förtroende där
Folket vill tillhöra Ukraina, " ledarna" är extremister och kriminella antisemiter.
2014-04-19, 12:24
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Hur hade du tänkt att Moskva skulle avväpna aktivisterna? Något sådant åtagande finns inte med i överrenskommelsen utan den uppgiften åligger Kiev. Lämpligtvis börjar Kiev i Kiev och avväpnar fascisterna där. Det skulle ge Kiev en viss trovärdighet.
Jag skrev: agera för att avväpning ska ske. Jag skrev inte att Moskva ska avväpna.

Det skulle innebära för Moskvas del att man släpper sitt stöd till de militanta separatisterna och tar hem eventuella soldater och vapen man satt in i de östliga oblasterna.
Senast redigerad av Madagascar 2014-04-19 kl. 12:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in