Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-17, 23:19
  #73
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LINK82
Jodå, det fanns för många år sedan ett transformatortorn en bit från inslaget. Det fanns också en hemvärnsgård inte långt därifrån - den brann dock ner.
Detta var innan man byggde om motet och byggde allum.
Tycker tornet verkar vara placerat väldigt precist på inslaget enligt kartan, ungefär hur långt mäter en bit i meter? Vill du dela med dig om var denna gård fanns? Alltid trevligt med lite historia
Citera
2014-04-18, 10:00
  #74
Medlem
LINK82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Tycker tornet verkar vara placerat väldigt precist på inslaget enligt kartan, ungefär hur långt mäter en bit i meter? Vill du dela med dig om var denna gård fanns? Alltid trevligt med lite historia

Säg att tornet låg ca 15 m från inslaget och hemvärnsgården låg på den stora öppna ytan inte långt därifrån. Gångvägen gick ovanför husen innan ombyggnaden.
Citera
2014-04-18, 19:44
  #75
Medlem
råkar det va nån som har några bilder inne från och ut ifrån transformatortornet som dom skulle vilja dela med sej ?

ps. vad är ett transformatortorn har ingen lust att söka upp det ?
Citera
2014-04-18, 21:33
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kone1
råkar det va nån som har några bilder inne från och ut ifrån transformatortornet som dom skulle vilja dela med sej ?

ps. vad är ett transformatortorn har ingen lust att söka upp det ?

Det finns inget transformatortorn...
Citera
2014-04-18, 21:46
  #77
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Blev också väldigt fundersam när jag läste om ett torn vid ingången. Tog och kikade på lite äldre kartor, tyvärr svårt att se på kartan men det är markerat med antingen mast/torn eller bebyggelselämning vid tistelns inslag (inte masten på hjässan!). Kartan är från -74 och att tisteln var en bebyggelselämning redan då är tveksamt, så det finns definitivt en chans att det funnits ett torn eller en mast utanför. Fanns ingen mast på hjässan på kartan så tisteln hade möjligtvis sin mast lokaliserad där nere; bara en gissning. Torn? Ingen aning om jag ska vara ärlig

Tänkte först beskriva kabelstegen du pratar om, men det blev för komplicerat så jag bjuder på en bild: http://oi57.tinypic.com/2qiz8uo.jpg Fulla upplösningen delar jag däremot inte ut helt fritt Kikar du närmare på kabelstegen vid inslaget så ser det ut som det har att göra med ventilation (det som hänger under stegen) och jag finner det märkligt att hänga kablar på det sättet, om masten skulle stått utanför. Stegen till vänster däremot, det är en annan 5a

Mitt minne hade visst mjuknat. Hade precis för mig att det gick någon form av grov kabel, eller kabelkapsling, uppåt mot hjässan till, ovanför inslaget. Det var den jag syftade på. Men det var tydligen fel. Och tack för bilden, men jag har själv en egen, nästan likadan, högupplöst ;-). Nu har jag tittat på den, och kan konstatera att jag nog blandat ihop det med något annat objekt.
Citera
2014-04-18, 21:54
  #78
Medlem
jagyers avatar
Ytterligare förtydligande angående den stora porten som finns in i berget om man fortsätter stigen förbi inslaget till tisteln ett hundratal meter söderut: Den har absolut ingenting att göra med Tisteln. Det är ett inslag till den stora avloppstunneln som går mot Göteborg till.
Men kittlande tanke OM den hade haft det. Fett stor berganläggning vi i så fall haft att göra med!
Citera
2014-04-18, 23:04
  #79
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Det finns inget transformatortorn...
Nej, inte längre. kone1 syftar på det transformatortornet som fanns ett par meter från Tisteln, enligt LINK82.
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Ytterligare förtydligande angående den stora porten som finns in i berget om man fortsätter stigen förbi inslaget till tisteln ett hundratal meter söderut: Den har absolut ingenting att göra med Tisteln. Det är ett inslag till den stora avloppstunneln som går mot Göteborg till.
Men kittlande tanke OM den hade haft det. Fett stor berganläggning vi i så fall haft att göra med!
Många som tar fel på dessa inslag, hehe! Alltid lika roande när man får se bilder på "Tisteln" från någon som (nästan) varit där
Citera
2014-04-18, 23:35
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Nej, inte längre. kone1 syftar på det transformatortornet som fanns ett par meter från Tisteln, enligt LINK82.

Det förstod jag men det verkar som att han missat att det inte finns längre.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Många som tar fel på dessa inslag, hehe! Alltid lika roande när man får se bilder på "Tisteln" från någon som (nästan) varit där

Räcker ju att gå nära och lukta så förstår man snart att man är vid fel inslag.
Citera
2014-04-18, 23:55
  #81
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Det förstod jag men det verkar som att han missat att det inte finns längre.



Räcker ju att gå nära och lukta så förstår man snart att man är vid fel inslag.
Då ursäktar jag mig, utgick från att han läst svarsinläggen.

Så du roar dig med att lukta på inslag säger du? hehe Jo visst kan du göra så men oftast ser du ju vad det handlar om på håll, vissa lyckas tydligen ta fel inslag ändå ...
Citera
2018-05-07, 22:11
  #82
Medlem
Monolits avatar
Har under veckan besökt två ställen.

Kvalitén på filmerna är inte den bästa.
Film 1
Film 2
Citera
2021-09-19, 22:43
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Har under veckan besökt två ställen.

Kvalitén på filmerna är inte den bästa.
Film 1
Film 2


Tjena!
Har du något sätt som jag kan ta kontakt med dig på privat?
Citera
2021-09-20, 08:22
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Har under veckan besökt två ställen.

Kvalitén på filmerna är inte den bästa.
Film 1
Film 2


Bra gjort! Bättre lampa nästa gång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback