Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-11, 21:39
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinwes
de kanske inte va en sån bra ide de här med att makera ut ställena synd att man inte kan ta bort poster

Kanske går att ta bort bilden?
Citera
2014-04-11, 21:53
  #62
Medlem
pinwess avatar
vi får väl anmäla inlägget och hoppas på det bästa. tror man inte fattar vad dom röda ringarna är för nåt om man bara ser bilden
Citera
2014-04-11, 22:07
  #63
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Klottrare och vandaler är väl inte kända för att tillhöra Mensa. Sen tror jag att det är väldigt lätt att missa inslaget om man bara passerar förbi. Trots att det syns bra på vintern tror jag inte folk har för vana att stirra åt det hållet från motorvägen.

Är det förresten någon som stött på någon därinne nån gång? Har varit där två gånger och det fanns ju spår som tydde på att någon hade sovit där men det kändes inte som att det var nyligen direkt.
Nej, det är ganska lätt att missa om du inte är uppmärksam. Tror många vet att tisteln finns där (kanske inte just vid det namnet), speciellt bland de som bor i Partille. Det brukar ju vara så när man bor i närområdet.

Inte träffat någon vid tisteln, är inte speciellt pigg på att göra det heller. Har jag med mig någon dit så kan jag tänka mig att kika inuti, annars håller jag mig bäst utanför. Man vet ju aldrig

Citat:
Ursprungligen postat av pinwes
vi får väl anmäla inlägget och hoppas på det bästa. tror man inte fattar vad dom röda ringarna är för nåt om man bara ser bilden
Beror på vem du är, jag såg direkt vilka ställen du syftade på. Även den blåa pricken i det vita uppe till vänster! Underlättar för klottrare osv. eftersom du markerat ställen av intresse, klart någon kommer kika på dessa då.
Citera
2014-04-11, 22:43
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Inte träffat någon vid tisteln, är inte speciellt pigg på att göra det heller. Har jag med mig någon dit så kan jag tänka mig att kika inuti, annars håller jag mig bäst utanför. Man vet ju aldrig

Jag var därinne själv första gången. Det kändes rätt lugnt men det jobbiga är ju att man inte direkt kan springa ut om man skulle behöva. Är man akrobatisk kanske man kan kasta sig ut genom hålet med huvudet före. Alltid bra med en rejäl ficklampa iaf
Citera
2014-04-12, 00:13
  #65
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Jag var därinne själv första gången. Det kändes rätt lugnt men det jobbiga är ju att man inte direkt kan springa ut om man skulle behöva. Är man akrobatisk kanske man kan kasta sig ut genom hålet med huvudet före. Alltid bra med en rejäl ficklampa iaf
Ja akrobatisk är man ju inte direkt, haha! Ficklampa har jag så det räcker, men det är ju lite surt om man skulle behöva springa ut (brukar bära runt på systemkamera och hela paketet, inget jag skulle vilja bli av med direkt!)

Har du varit där nyligen? Jag kikade vid inslaget nu i vintras, låg redbull och burkar utanför ... ungdomar
Citera
2014-04-12, 07:32
  #66
Medlem
Monolits avatar
Har följt de senaste dagarnas inlägg. Intressant måste jag säga, trotts att ingenting egentligen har hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Något intressant vid masten som du markerat eller är det bara en .. mast?
Här fick jag klura innan jag kom på att det var tornet långt från Partille. Det kom ju fram ändå i senare inlägg. Det som lurade mig att vid iallafall två av platserna finns också helt vanliga mobilmaster. Inte så spännande.

Citat:
Ursprungligen postat av BorasUE
Det är många som inte har hittat till tisteln trots att de läst ledtrådar. .
Trodde först det var tunnelpåslaget som ju ligger väldigt nära. Tisteln hade jag nästan glömt bort. Får väl säga att den var väl dold, iallafall i mitt minne

Kan nämna att ytterligare ett tunnelpåslag finns i Björndammen.
Citat:
Ursprungligen postat av pinwes
de kanske inte va en sån bra ide de här med att makera ut ställena synd att man inte kan ta bort poster
Sorry, men du har en viss uppförsbacke att komma över. Följ bara de oskrivna reglerna så går det bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Ja akrobatisk är man ju inte direkt, haha! Ficklampa har jag så det räcker, men det är ju lite surt om man skulle behöva springa ut (brukar bära runt på systemkamera och hela paketet, inget jag skulle vilja bli av med direkt!)

Har du varit där nyligen? Jag kikade vid inslaget nu i vintras, låg redbull och burkar utanför ... ungdomar
Springa?

Jag har min beskärda del av sådana upplevelser, men löste det genom att göra precis tvärt om. Ni som följer trådarna noga vet nog vad jag menar. Helt annat bergrum dock.
Citera
2014-04-12, 09:24
  #67
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Har följt de senaste dagarnas inlägg. Intressant måste jag säga, trotts att ingenting egentligen har hänt.

Här fick jag klura innan jag kom på att det var tornet långt från Partille. Det kom ju fram ändå i senare inlägg. Det som lurade mig att vid iallafall två av platserna finns också helt vanliga mobilmaster. Inte så spännande.
Ja precis, masten ligger upp mot linnarhult. Mobilmasterna du syftar på antar jag vara de på hjässan av sandsilon och tisteln?
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Trodde först det var tunnelpåslaget som ju ligger väldigt nära. Tisteln hade jag nästan glömt bort. Får väl säga att den var väl dold, iallafall i mitt minne

Kan nämna att ytterligare ett tunnelpåslag finns i Björndammen.
Beror väl lite på vilket håll du kommer från. Har sett flera bilder på "tisteln" där de visar just tunnelpåslaget som du pratar om, men inte själva anläggningen - så det är ju fler som tagit fel. Annars ligger ju inte tisteln speciellt många meter från vägen

Har faktiskt markerat Björndammen på min karta, men aldrig åkt och kikat. Något intressant eller är det bara ett vanligt påslag?
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Springa?

Jag har min beskärda del av sådana upplevelser, men löste det genom att göra precis tvärt om. Ni som följer trådarna noga vet nog vad jag menar. Helt annat bergrum dock.
Haha, ja det har jag läst! Hade inte någon firat jul i tisteln för ett tag sedan? Stannar du kvar och skrämmer ett gäng pundare så lär det nog inte bli lika kul
Citera
2014-04-12, 09:35
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Har du varit där nyligen? Jag kikade vid inslaget nu i vintras, låg redbull och burkar utanför ... ungdomar

Jag var nog där i somras senast.
Citera
2014-04-13, 21:23
  #69
Medlem
Tisteln vad jag har för mej så fanns det ett torn utanför ingången, nån som vet vad det tornet hade för uppgift? :/
Citera
2014-04-17, 21:44
  #70
Medlem
jagyers avatar
Torn utanför ingången!? Är du helt säker på att det är tisteln du menar? Eller du menar kanske ovanför ingången... Går ut någon slags kabelstege från ingången, uppåt. Kanske suttit någon mast ovanför där förr?
Citera
2014-04-17, 22:35
  #71
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Torn utanför ingången!? Är du helt säker på att det är tisteln du menar? Eller du menar kanske ovanför ingången... Går ut någon slags kabelstege från ingången, uppåt. Kanske suttit någon mast ovanför där förr?
Blev också väldigt fundersam när jag läste om ett torn vid ingången. Tog och kikade på lite äldre kartor, tyvärr svårt att se på kartan men det är markerat med antingen mast/torn eller bebyggelselämning vid tistelns inslag (inte masten på hjässan!). Kartan är från -74 och att tisteln var en bebyggelselämning redan då är tveksamt, så det finns definitivt en chans att det funnits ett torn eller en mast utanför. Fanns ingen mast på hjässan på kartan så tisteln hade möjligtvis sin mast lokaliserad där nere; bara en gissning. Torn? Ingen aning om jag ska vara ärlig

Tänkte först beskriva kabelstegen du pratar om, men det blev för komplicerat så jag bjuder på en bild: http://oi57.tinypic.com/2qiz8uo.jpg Fulla upplösningen delar jag däremot inte ut helt fritt Kikar du närmare på kabelstegen vid inslaget så ser det ut som det har att göra med ventilation (det som hänger under stegen) och jag finner det märkligt att hänga kablar på det sättet, om masten skulle stått utanför. Stegen till vänster däremot, det är en annan 5a
Citera
2014-04-17, 22:55
  #72
Medlem
LINK82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kone1
Tisteln vad jag har för mej så fanns det ett torn utanför ingången, nån som vet vad det tornet hade för uppgift? :/

Jodå, det fanns för många år sedan ett transformatortorn en bit från inslaget. Det fanns också en hemvärnsgård inte långt därifrån - den brann dock ner.
Detta var innan man byggde om motet och byggde allum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback