2014-04-15, 23:10
Medlem
Djamillas avatar
Bara så ingen får för sig att de kan ta med för 30 dagsbruk så klistrar jag in precis det jag skrev i juridikforumet

Citat:
Cannabis, extrakt och tinktur tillhör förteckning II.
Hasch (cannabisharts) tillhör förteckning I.

Narkotika som tillhör förteckning I kan i princip aldrig föras in.
Narkotika som tillhör förteckning II kan med recept och rätt förpackning(medicin) föras in landet för personligt bruk. Mängden för får högst motsvara 5 dagars bruk för den som är bosatt i Sverige. Anledningen till att Norrmännen kunde ta in den mängd dem tog in är för att dem är bosatta i Norge och var försedda med ett Schengenintyg.
Du kan inte bli straffad retroaktivt dvs har du fört in det innan en ny lag trätt i kraft kan du inte bli straffad för det.

Ja du får även röka det här annars vore det rätt meningslöst.

Jag vet inte vad de vill åstadkomma med mötet då detta är reglerat på EU-nivå och som jag förstår det tangerar Sverige redan gränsen för den restriktivitet som är tillåten.

Ni kan läsa grundläggande information om att resa med narkotika här http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/

Och om att skicka narkotika med post här(förbjudet)

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-skicka-lakemedel/
Senast redigerad av Djamilla 2014-04-15 kl. 23:12.
Citera
2014-04-16, 15:48
Medlem
Jimbos avatar
Tystnaden talar sitt klara språk.
Ändock har jag svårt att se att någon kommer att kunna passera gränsen öppet med Bedrocan.
De kommer att ta det, hota med rättegång etc.
Har du sen alla papper iordning så kommer det med största sannolikhet att rinna ut i sanden, men att de skulle ge dig tillbaka din medicin....tjena.

Det krävs att någon vågar göra resan och driva frågan i domstol om att få tillbaka medicinen. Utgången lär bli att du får ersättning för medicinen, vilken de givetvis kasserat enligt lagens alla regler.

Men när du kommer igen? När du har domstolens godkännande på att du har rätt att ta över medicinen... Då kommer Maria Larsson gå ner på knä och be till Kristus och Beijerots ande.
Citera
2014-04-16, 17:34
Medlem
WeedWhackers avatar
Lol.

Kan se framför mig hur vi står och lobbar där nere i Bryssel för vårt kära snus.
Då frågar resten av Eu:s ledamöter, jo alltså lilla Sverige, om ni nu måste ha erat snus kvar.
Hur gör vi då med den här Cannabis medicinen vilket vi andra ställer oss bakom?
Men som ni vägrar se fördelarna med...

Grattis Sverige!!!

Kommer bli mycket intressant detta.

Undrar förövrigt hur det hade sett ut, om en en hel grupp svenskar dundrar in och deklarer detta, med alla intyg. blir det en massrättegång utan dess like då?
Citera
2014-04-17, 16:37
Medlem
[quote=Djamilla|48400287]Bara så ingen får för sig att de kan ta med för 30 dagsbruk så klistrar jag in precis det jag skrev i juridikforumet

Ni kan läsa grundläggande information om att resa med narkotika här http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-resa-med-lakemedel/

Citat:
Cannabis, extrakt och tinktur tillhör förteckning II.
Hasch (cannabisharts) tillhör förteckning I

Är Marijuana samma som "extrakt" eller är det inte beskrivet eller kategoriserat ?
Citera
2014-04-18, 00:08
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedWhacker
Lol.

Kan se framför mig hur vi står och lobbar där nere i Bryssel för vårt kära snus.
Då frågar resten av Eu:s ledamöter, jo alltså lilla Sverige, om ni nu måste ha erat snus kvar.
Hur gör vi då med den här Cannabis medicinen vilket vi andra ställer oss bakom?
Men som ni vägrar se fördelarna med...

Grattis Sverige!!!

Kommer bli mycket intressant detta.

Undrar förövrigt hur det hade sett ut, om en en hel grupp svenskar dundrar in och deklarer detta, med alla intyg. blir det en massrättegång utan dess like då?

Sverige är redan medvetna om att EU kommer spela snuset mot den svenska hållningen inför den europeiska omregleringen av cannabis.

Varför tror ni Anders Borg höjer skatten mer på snuset än ciggen?
Trots alla protester?

Jag skojar inte nu.
Citera
2014-04-18, 00:45
Medlem
taucetis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Sverige är redan medvetna om att EU kommer spela snuset mot den svenska hållningen inför den europeiska omregleringen av cannabis.

Varför tror ni Anders Borg höjer skatten mer på snuset än ciggen?
Trots alla protester?

Jag skojar inte nu.
Vad har höjningen utav snuset att göra med EU´s omreglering utav cannabisen. Jag har svårt att se kopplingen, men vill gärna veta vad för kopplingar det skulle finnas?

Hur kom du fram till att Sverige medvetet höjer priset just för att Eu ställer om?
Citera
2014-04-18, 12:33
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Vad har höjningen utav snuset att göra med EU´s omreglering utav cannabisen. Jag har svårt att se kopplingen, men vill gärna veta vad för kopplingar det skulle finnas?

Hur kom du fram till att Sverige medvetet höjer priset just för att Eu ställer om?
Man är redo att överge det svenska snuset för att behålla cannabis-förbudet, men först vill man kratta managen genom en kraftig höjning och få ner antalet snusare, som är alldeles för många i nuläget för att inte ställa till med en storm.

Jag postade om att snuset och cannabis kopplingen för något år sedan, efter att ha fått viss information från en person med hög kännedom och kontakter inom EU.
Denne persons info håller än. Kan inte delge detaljer.
Mer än att EU kommer att ställa snuset mot Sveriges protester och önskan om
Fortsatt förbud.
Citera
2014-04-18, 13:43
Medlem
GanjahSmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Bara så ingen får för sig att de kan ta med för 30 dagsbruk så klistrar jag in precis det jag skrev i juridikforumet

Och om att skicka narkotika med post här(förbjudet)

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-skicka-lakemedel/

Hmm varför får bara Sverige ta med sig för 5 dagars bruk ? Alla andra
Länder i EU får ju ta med sig för 30 dagar.
Bryter inte Sverige mot EU lagen när jag inte får ta med mig mer än 2 BEDROCAN burkar över gränsen ?

( jag vet inte hur många gram som är i en burk och vilka doser som är vanliga att klassas som ett en dagars bruk.
Någon som vet ? )
Citera
2014-04-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjahSmoke
Hmm varför får bara Sverige ta med sig för 5 dagars bruk ? Alla andra
Länder i EU får ju ta med sig för 30 dagar.
Bryter inte Sverige mot EU lagen när jag inte får ta med mig mer än 2 BEDROCAN burkar över gränsen ?

( jag vet inte hur många gram som är i en burk och vilka doser som är vanliga att klassas som ett en dagars bruk.
Någon som vet ? )

Om jag inte har helt fel nu, så får du ta med för 30 dagar till landet du besöker, och för 5 dagar till hemlandet, kan dock ha missuppfattat det.

Jag åker till Amsterdam och tar med mig "knark" jag har recept på får ta med max 30 dagsdoser.

När jag kommer hem till Sverige får jag max ha med mig 5 dagsdoser, så förstår jag det iaf.
Citera
2014-04-18, 18:37
Medlem
WeedWhackers avatar
Angående Dagsdoser så borde ju läkemedelsverket ha svar på denna fråga.
Ligger ju på deras bord.
Ring och fråga

Kanske läge att snart åka ned i samlad trupp i chartrade bussar.
Blir man en 500 st, med 50 i varje buss, så äre typ tio bussar som dundrar in till tullen.
Detta hade jag velat se Lol.
Citera
2014-04-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeedWhacker
Angående Dagsdoser så borde ju läkemedelsverket ha svar på denna fråga.
Ligger ju på deras bord.
Ring och fråga

Kanske läge att snart åka ned i samlad trupp i chartrade bussar.
Blir man en 500 st, med 50 i varje buss, så äre typ tio bussar som dundrar in till tullen.
Detta hade jag velat se Lol.

Haha det gav mig den roligaste mentala bilden sedan jag såg en "Bängbåt" i huvet
Citera
2014-04-19, 01:52
Medlem
Smuggelgripna får tillbaka cannabis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här