Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilket OS föredrar du?
Android
61,97%
2663 röster
iOS
33,54%
1441 röster
Annat
6,91%
297 röster
2014-04-14, 19:10
  #18589
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Tidigare i tråden länkade jag till en recension utav Galaxy S5'ans skärm som objektivt visade att den var bäst på marknaden.

Nu länkar jag till en artikel som visar att den har den objektivt bästa batteritiden av ALLA telefoner ute just nu.

http://www.phonearena.com/news/Galax...tablet_id55077

Den har nästan lika bra batteritid som iPad Air, en surfplatta alltså. Förövrigt bevisar denna artikel också att iPad Air inte är surfplattan med bäst batteritid.

Hur ska nu contractorian, sweetiepie och div. samsung hatare ursäkta detta? Nyfiken..
Ja hur ska jag ursäkta detta

Samsung har nästan varje år legat #1 på hårdvaruspecs, skärm, kamera, batteritid osv. Det enda jag vänt mig emot är att Samsung tänker fel när det gäller mjukvaran, de tror att desto fler "häftiga" funktioner förinstallerade desto bättre, även hårdvarudesignen har inte varit de snyggaste och skönaste att hålla i handen. Dålig känsla och placering av knappar mm.

Kom till jobbet idag och tog fram min Galaxy S4 som direkt varnade "lågt batteri", kollade inställningarna och batteri-loggen, S-Health hade dragit majoriteten av batteriet. En app som jag aldrig startat och absolut inte låg igång. Samsung bloatware i sitt esse!
2014-04-14, 19:17
  #18590
Medlem
contractorians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Igenocide presenterade här ovan fina fakta om att Samsung har bäst skärm och bäst batteritid.
Bäst skärm är aldrig fakta, det är smaksak. Personligen föredrar jag LCD för de är så besinningslöst överlägsna Amoled i allting. Amoled slukar för mycket batteri och visar inte korrekt vita färger. Jag såg S5:an i dag och det är fortfarande, 2014, ett problem att visa vitt ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Nu länkar jag till en artikel som visar att den har den objektivt bästa batteritiden av ALLA telefoner ute just nu.

http://www.phonearena.com/news/Galax...tablet_id55077
Och här har vi ett test som visar annat, rent objektivt då, haha.

http://blog.gsmarena.com/samsung-gal...-battery-test/

Video Playback, S4: 12,5h, S5: 11h.

Det går bra nu.
__________________
Senast redigerad av contractorian 2014-04-14 kl. 19:27.
2014-04-14, 19:18
  #18591
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Ja hur ska jag ursäkta detta

Samsung har nästan varje år legat #1 på hårdvaruspecs, skärm, kamera, batteritid osv. Det enda jag vänt mig emot är att Samsung tänker fel när det gäller mjukvaran, de tror att desto fler "häftiga" funktioner förinstallerade desto bättre, även hårdvarudesignen har inte varit de snyggaste och skönaste att hålla i handen. Dålig känsla och placering av knappar mm.

Kom till jobbet idag och tog fram min Galaxy S4 som direkt varnade "lågt batteri", kollade inställningarna och batteri-loggen, S-Health hade dragit majoriteten av batteriet. En app som jag aldrig startat och absolut inte låg igång. Samsung bloatware i sitt esse!


Ja du har inte på ett korrekt sätt hanterat telefonen ;p jag får ut en bra bit över ett dygn med några timmars skärmtid.

Men ja fan TouchWiz Suger ström som en neger Suger bidrag, men gillar du TouchWiz i övrigt?

Det verkar vara många här som kör telefoner de inte gillar och det finner jag prekärt.
2014-04-14, 19:35
  #18592
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Ja du har inte på ett korrekt sätt hanterat telefonen ;p jag får ut en bra bit över ett dygn med några timmars skärmtid.

Men ja fan TouchWiz Suger ström som en neger Suger bidrag, men gillar du TouchWiz i övrigt?

Det verkar vara många här som kör telefoner de inte gillar och det finner jag prekärt.
Jag kör Nexus 5. S4 är arbetstelefon.

Jag är en nexus elitist och tycker ingen custom mod som Touchwiz eller Sense kommer i närheten av vanilla Android i snygghet, konsistens och snabbhet.

Tycker S4 är är väldigt seg att använda genom hela operativet. Touchresponsen är efter. Ofta när appar startas så hackar dom upp. Den inbyggda browsern samsung har moddat känns oanvändbar.

Ljuden i Touchwiz är också hemska. Ett högljutt vattendrop-pluppande bara man trycker på helt vanliga saker på vissa ställen. Ill-limegröna knappar i quicksettings-menyn. Ja, det är inte svårt att hitta underliga saker i deras design och upplevelse-filosofi.

I jämförelse är Nexus 5 blixtsnabb i touch och gränssnitt. S4 har iofs Snapdragon 600 och Nexus 5 har 800.. så det kanske spelar in.
__________________
Senast redigerad av Sweetiepie 2014-04-14 kl. 19:39.
2014-04-14, 20:28
  #18593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Jag kör Nexus 5. S4 är arbetstelefon.

Jag är en nexus elitist och tycker ingen custom mod som Touchwiz eller Sense kommer i närheten av vanilla Android i snygghet, konsistens och snabbhet.

Tycker S4 är är väldigt seg att använda genom hela operativet. Touchresponsen är efter. Ofta när appar startas så hackar dom upp. Den inbyggda browsern samsung har moddat känns oanvändbar.

Ljuden i Touchwiz är också hemska. Ett högljutt vattendrop-pluppande bara man trycker på helt vanliga saker på vissa ställen. Ill-limegröna knappar i quicksettings-menyn. Ja, det är inte svårt att hitta underliga saker i deras design och upplevelse-filosofi.

I jämförelse är Nexus 5 blixtsnabb i touch och gränssnitt. S4 har iofs Snapdragon 600 och Nexus 5 har 800.. så det kanske spelar in.

Jo men TouchWiz är segt. S4 med aosp blir betydligt snabbare än TouchWiz.

Men jag vet inte, Samsung börjar gå lite långt men jag hann flasha före Knox. Men nästa lur blir nog en Nexustelefon.

S4 var det bästa som fanns när jag köpte den nämligen. Bryr mig inte så mycket om märke.
2014-04-14, 20:54
  #18594
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Jo men TouchWiz är segt. S4 med aosp blir betydligt snabbare än TouchWiz.

Men jag vet inte, Samsung börjar gå lite långt men jag hann flasha före Knox. Men nästa lur blir nog en Nexustelefon.

S4 var det bästa som fanns när jag köpte den nämligen. Bryr mig inte så mycket om märke.
http://www.theverge.com/2014/4/14/56...laxy-s5-review

Design: 6 / 10
Software: 6 / 10
2014-04-14, 23:02
  #18595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
http://www.theverge.com/2014/4/14/56...laxy-s5-review

Design: 6 / 10
Software: 6 / 10

Ja för en Apple-köpt sida säger såå jävla mycket..
2014-04-14, 23:41
  #18596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Ja för en Apple-köpt sida säger såå jävla mycket..
Fast The Verge är väl ändå ganska neutral?

Erkänn bara att Samsung suger hästballe och skämmer ut Android något enormt. Nexus 5 däremot, den bästa telefonen jag någonsin ägt. Rekommenderas!
2014-04-14, 23:47
  #18597
Medlem
..."believes that the Nexus line of devices are the only real Android devices and everything else is second rate"

Det som står där är väl helt sant? Den som säger emot får en knytnäve såfort jag vaknar imorgon. Speciellt Samsung är second rate.
2014-04-14, 23:54
  #18598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
..."believes that the Nexus line of devices are the only real Android devices and everything else is second rate"

Det som står där är väl helt sant? Den som säger emot får en knytnäve såfort jag vaknar imorgon. Speciellt Samsung är second rate.


Ja alltså nexus har bäst mjukvara och mest prisvärda, men generellt dålig hårdvara.

Nu fanns inte nexus 5 när jag köpte s4 men Samsung misshandlar android, och trots att Samsungs flaggskepp alltid har världens då bästa skärm och processor vid release så kör de sin jävla plast också.

Men s4 med cm är underbart och det går inte komma undan oavsett vad contractorian säger.
2014-04-15, 00:33
  #18599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contractorian
Bäst skärm är aldrig fakta, det är smaksak. Personligen föredrar jag LCD för de är så besinningslöst överlägsna Amoled i allting. Amoled slukar för mycket batteri och visar inte korrekt vita färger. Jag såg S5:an i dag och det är fortfarande, 2014, ett problem att visa vitt ordentligt.


Och här har vi ett test som visar annat, rent objektivt då, haha.

http://blog.gsmarena.com/samsung-gal...-battery-test/

Video Playback, S4: 12,5h, S5: 11h.

Det går bra nu.


Intressant att S5 i det testet fick sämre resultat än iP5 och iP5S vid surfning, ungefär en timme bättre vid filmtittande. Alltså klarar sig dessa iPhone hyfsat bra mot S5 på dessa två grenar men få rejält med smisk i ren taltid då det stora batteriet som i första hand är till för att orka hålla den stora skärmen igång då bara behöver köra samtalet vilket ger mycket bra samtalstider vilket är kalas om man verkligen behöver det. Men taltidning runt 10 timmar bör vara mer än nog för de flesta vanliga användare då det är ungefär en hel arbetsdag och det lär vara sällan som man inte har möjlighet att ladda om man verkligen behöver.
2014-04-15, 00:39
  #18600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
..."believes that the Nexus line of devices are the only real Android devices and everything else is second rate"

Det som står där är väl helt sant? Den som säger emot får en knytnäve såfort jag vaknar imorgon. Speciellt Samsung är second rate.

Nu hoppar jag in i tråden och får hålla med. Det är intressant att studera "marknadens bästa enheter" (Samsung Galaxy S 4/S 5 samt Note 3) och jämföra med andra tillverkare. Nexus 5 har ju fått utstå en del gnäll, för min del tycker jag den erbjuder en mycket intressant helhet sett till priset. Enda detaljen som stoppar mig från att köpa den är att jag numera tycker att allting under drygt 6 tum har för små skärmar, nästa mobil bör ha ungefär 6,5 tum eller så för att jag skall vara intresserad. Det är ganska "sjukt" egentligen men idag tycker jag att 5-tumsskärmar är "små". Samtidigt kommer jag ihåg då jag köpte min HD2 och tyckte 4,3 tum var enormt, närmast tablet.

Hade jag inte varit så van vid mycket stora skärmar hade en Nexus 5 definitivt legat på min lista. Som läget är idag anser jag dock tveklöst att Nexus-serien, Sonys senare Xperior, Xiaomi Mi-3, Oppo Find 7 etc är att betrakta som det mest intressanta man kan köpa inom Android. Dessa modeller har antingen ren vanilla eller lätt modifierade varianter av systemet - de är också enkla att flasha om för den som vill ha t.ex CM. Dessutom har de bra hårdvara överlag och bra pris, framförallt uppstickarna. En sak är klar, Oppo ligger mycket bra till hos mig, en Find 7 tackar jag definitivt inte nej till.

Samsung finner jag vara totalt oattraktiva idag. Det är rent hopplös design i jämförelse med konkurrenterna. Regionlåsta SIM-kort. Knox och rootsäkra kernels. Oförmåga att släppa källkoden. TouchWiz och bloatware samt operatörsbloat. Ostandardiserad hårdvara igen och igen, flest versioner av en enhet vinner tydligen enligt Samsung.

Jag kan faktiskt inte komma på någonting som idag talar för att Samsung gör "marknadens bästa Androidenheter" när helheten räknas in. De brukar kunna hävda sig på vissa parametrar men granskar man det hela holistiskt och vågar jämföra med "uppstickare" framträder en annan bild. De som intalat sig själva att Galaxy S 5 är "den bästa enheten" bör omgående kolla in Oppo Find 7.

Slutligen måste jag påpeka att även om jag rent generellt föredrar ett rent Android betraktar jag inte Google Vanilla som den absolut bästa versionen. Den bästa versionen är framförallt PAC men även CM, d.v.s varianter av Vanilla som uppdaterats med fler funktioner och anpassningsmöjligheter. En generell regel är dock att enheter som kör Vanilla också är de bästa alternativen för t.ex PAC eftersom utvecklarstödet är av hög klass och drivrutinerna etc är på plats. Sämst enheter för att köra sådant är Samsungs varianter p.g.a allt stök och bök som gäller vid root, upplåsning av bootloader o.s.v.

Till de som talar om vad enheterna har som standard säger jag följande: De bästa Androidenheterna rakt ur lådan är antingen Nexus eller GPE - alternativt de enheter som t.ex har CM som standard (CM-versioner av Oppos modeller samt kommande One Plus One). På andra plats sätter jag definitivt Sony i.o.m att deras Androidimplementation i princip är lätt skinnad Vanilla. Bland de tillverkare som kör hårt på egna anpassningar uppfattar jag det som att HTC är de som lyckats bäst med att faktiskt tillföra något som kan betraktas som vettigt. Samsung däremot... Nja....

Faktum är att det är tämligen ironiskt att i nådens år 2014 fortfarande lyfta fram Samsung som något särdeles bra inom Android, framförallt när man börjar dra på höga växlar om att deras enheter "krossar" konkurrenterna. Bl.a såg jag en tämligen infekterad tråd om Sonys Z2 Tablet i grannforumet där det drogs fram hur mycket Samsung "krossar". Jadu, det har jag inte märkt alls när jag kollar in deras tablets. Tvärtom. De "krossar" lika lite som deras telefoner.

Min uppmaning till de som tror att världen är indelad i två läger: Apple och Sapple (Samsung) är enkel: Undersök vad konkurrenterna kan erbjuda. Det vore dock intressant att se om någon med ett straight face kan hävda att Galaxy S 5 t.ex slår Oppo Find 7.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback