31 123 besökare online
858 283 medlemmar • 45 872 466 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Resor > Övriga resediskussioner > Flyg - allmänt
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Recoleta
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulle00 
Ska flyga till London. Kan man ta med sig cigaretter i handbagaget när man åker med ryanair?

Givetvis. Udda fråga.

regndroppen
Medlem
regndroppens avatar
Vad är det för tillägg och dyl som tillkommer när man flyger med detta bolag? Ska till Rom i maj och det var en jävla skillnad på priser om man ska flyga med billigaste alternativet när jag kollade på flygresor.se som dessutom har en mellanlandning.

Koiho
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulle00 
Ska flyga till London. Kan man ta med sig cigaretter i handbagaget när man åker med ryanair?

Det har inget med Ryanair att göra, utan vad tullen godkänner. I dagsläget får man ta med sig 200 cigaretter (cirka 10 paket med andra ord), 100 cigariller,, 50 cigarrer eller 250 gram tobak. Men inte allt på en och samma gång. Vill du kombinera det så kan maxgränsen till exempel ligga på 100 cigarretter och 25 cigarrer. Ska du bara ta med dig några paket cigarretter så är det helt okej.

Cykelpump61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen 
Vad är det för tillägg och dyl som tillkommer när man flyger med detta bolag? Ska till Rom i maj och det var en jävla skillnad på priser om man ska flyga med billigaste alternativet när jag kollade på flygresor.se som dessutom har en mellanlandning.

När du valt vart och när du skall resa får du två alternativ; "att betala med kreditkort" och "att betala med kontokort" Om du väljer att resa utan incheckat bagage och inte väljer platsbokning så är det detta du betalar.
Andra bolag har bättre service vid förseningar och liknande strul, det kan vara värt en del. Kolla vilken flygplats de landar på, det är ju ofta mera avlägsna platser än andra bolag använder.

Cykelpump61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho 
Det har inget med Ryanair att göra, utan vad tullen godkänner. I dagsläget får man ta med sig 200 cigaretter (cirka 10 paket med andra ord), 100 cigariller,, 50 cigarrer eller 250 gram tobak. Men inte allt på en och samma gång. Vill du kombinera det så kan maxgränsen till exempel ligga på 100 cigarretter och 25 cigarrer. Ska du bara ta med dig några paket cigarretter så är det helt okej.

Var kommer dessa uppgifter från?

Jag hittade detta:
http://www.tullverket.se/innehallao/...928000662.html

Införsel av tobak för eget bruk i samband med resa
Du får föra in tobak till Sverige utan att betala svensk tobaksskatt när du reser från ett annat EU-land och om tobaken är för eget bruk (eller för din familjs* behov) och du personligen transporterar varorna till Sverige.

Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 800 stycken cigaretter, 400 stycken cigariller, 200 stycken cigarrer och 1 kilo röktobak.

Detta gäller tydligen inom EU och det är väl oftast EU det handlar om när man reser med Ryanair?
Senast redigerad av Cykelpump61 2014-04-14 kl. 10:08.

Koiho
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelpump61 
Var kommer dessa uppgifter från?

Jag hittade detta:
http://www.tullverket.se/innehallao/...928000662.html

Införsel av tobak för eget bruk i samband med resa
Du får föra in tobak till Sverige utan att betala svensk tobaksskatt när du reser från ett annat EU-land och om tobaken är för eget bruk (eller för din familjs* behov) och du personligen transporterar varorna till Sverige.

Riktlinjer för bedömning om införseln är privat eller kommersiell
Rådets direktiv (2008/118/EEG) innehåller en referensnivå för privat bruk på 800 stycken cigaretter, 400 stycken cigariller, 200 stycken cigarrer och 1 kilo röktobak.

Detta gäller tydligen inom EU och det är väl oftast EU det handlar om när man reser med Ryanair?

Jag kollade tydligen lite hastigt och lustigt på den brittiska motsvarigheten tilll Tullverket, och missade detaljen om att dessa införselregler handlade om man för in tobakvaror från ett icke EU-land Då följs tydligen inte riktlinjerna eftersom Storbritannien har en lägre gräns än införselreglerna. Men strunta i mig, för jag läste för snabbt tidigare

teteanna
Medlem
Knepiga regler bara för att föra in lite cigg...

SilentVictory
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teteanna 
Knepiga regler bara för att föra in lite cigg...
Det är väl inte ett dugg knepigt?

Det finns ingen gräns för hur mycket du får föra in, men det ska vara för eget bruk eller en gåva.

Samma regler som gäller om du för in alkohol till Sverige från ex Tyskland.

Här finns det lite mer information http://www.hmrc.gov.uk/customs/arriving/arrivingeu.htm
Senast redigerad av SilentVictory 2014-04-14 kl. 15:51.

kiimpaa
Medlem
Hej

Jag ska precis checka in på ryaniar. Men jag min idiot har skrivit frøken istællet før herr. Vad tror ni? Kommer det att bli problem? Kostar 1012 kr att ændra. Sinnessjukt.

Vældigt tacksam før hjælp.

QP Cheese
Medlem
QP Cheeses avatar
Första gången med ryanair. Mycket klickande men jag antar iallafall att när jag kommit så långt med incheckningen att jag har möjlighet att skriva ut boardingkorten så är jag klar? Jag kan välja mellan att skriva ut direkt men då jag saknar skrivare så sparar jag dem som pdf och skrivet ut dem på jobbet istället, inget som kan vålla problem? Tänker att de är så snikna att jag måste skriva ut dem direkt för att de ska gälla eller nåt..?

En fråga till, mitt namn är i stil med Per Anders Peter Johansson, mitt tilltalsnamn står sist dvs att jag heter Peter Johansson och det är det enda namnet jag skrivit på dokumenten, har helt slopat Per och Anders vid bokningen, jag hoppas inte det kommer att vålla problem?

Neksnor
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QP Cheese 
Första gången med ryanair. Mycket klickande men jag antar iallafall att när jag kommit så långt med incheckningen att jag har möjlighet att skriva ut boardingkorten så är jag klar? Jag kan välja mellan att skriva ut direkt men då jag saknar skrivare så sparar jag dem som pdf och skrivet ut dem på jobbet istället, inget som kan vålla problem? Tänker att de är så snikna att jag måste skriva ut dem direkt för att de ska gälla eller nåt..?

En fråga till, mitt namn är i stil med Per Anders Peter Johansson, mitt tilltalsnamn står sist dvs att jag heter Peter Johansson och det är det enda namnet jag skrivit på dokumenten, har helt slopat Per och Anders vid bokningen, jag hoppas inte det kommer att vålla problem?
Inget problem med att spara som PDF och skriva ut senare. För mig gick det även bra att skriva ut med kass färg, jag gissar att det viktiga är att streckkoden är maskinläsbar och att övrigt är läsbart för människor. För övrigt så finns alternativet Skriv ut boardingkort på nytt under Hantera min bokning.
Tänk också på att varje kort måste vara på ett eget (A4-)papper, de river av en del. Du kan alltså inte ha olika kort på olika sidor.

Namnet, ingen aning, det står väl att man ska skriva precis som det står i passet, men de verkar inte leta stavfel. Kanske beror på att jag inte ser ut som en taliban.

QP Cheese
Medlem
QP Cheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor 
Inget problem med att spara som PDF och skriva ut senare. För mig gick det även bra att skriva ut med kass färg, jag gissar att det viktiga är att streckkoden är maskinläsbar och att övrigt är läsbart för människor. För övrigt så finns alternativet Skriv ut boardingkort på nytt under Hantera min bokning.
Tänk också på att varje kort måste vara på ett eget (A4-)papper, de river av en del. Du kan alltså inte ha olika kort på olika sidor.

Namnet, ingen aning, det står väl att man ska skriva precis som det står i passet, men de verkar inte leta stavfel. Kanske beror på att jag inte ser ut som en taliban.

ok, men när jag kommit så långt att jag kan skriva ut boardingen är jag incheckad och klar va?

angående namnet så måste de vara efterblivna om de inte släpper igenom namnet, det är det att det står sist i ordningen som oroar mig, men antar att de knappast stoppar mig från att gå ombord, isåfall måste de väl gå ut med infon väldigt tydligt att det inte räcker med tilltalsnamnet..? Iof så står inte mitt tilltalsnamn först i ordningen, men det kan väl inte spela roll?

Svara på ämne

Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1851686

Topp Dela »