32 935 besökare online
857 880 medlemmar • 45 857 489 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Kultur & Media > Film och filmproduktion > Film: listor och rekommendationer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
despondency
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii 
Någon som har sett Unchain av Toyoda? Snöat in mig helt på sportdokumentärer, MMA och så igen efter att ha sett ett par andra dokumentärer, denna ska handla om en japansk boxare och påminna om Rocky.

http://www.imdb.com/title/tt0280170/

Den handlar ganska lite om kampsport och ganska mycket mer om en människa utanför samhället och några av hans mer psykiskt stabila kompisar. Det finns en del kampsport i form av boxning och främst kickboxning / thaiboxning men inte tillräckligt för att den ska engagera en åt endera hållet. Ingen film som du behöver se alls egentligen och synnerligen inte för att tillfredställa ditt behov av sportdokumentärer.
"Det å ha vært barn er vår store sorg i livet. Vi går jo rundt og bærer på et dødt barn, helt til vi dør. I den forstand er det allerede for sent å ta livet av seg, ettersom man, idet man kommer så langt som til å ønske sin egen død, allerede er død." - Stig Saeterbakken

Rakii
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency 
Den handlar ganska lite om kampsport och ganska mycket mer om en människa utanför samhället och några av hans mer psykiskt stabila kompisar. Det finns en del kampsport i form av boxning och främst kickboxning / thaiboxning men inte tillräckligt för att den ska engagera en åt endera hållet. Ingen film som du behöver se alls egentligen och synnerligen inte för att tillfredställa ditt behov av sportdokumentärer.

Din "varning" inför filmen fick mig dock desto mera intresserad då jag alltid finner det intressant med människor som lever utanför samhället och dess normer, i synnerhet i det väldigt strikta japanska samhället. Ska se den trots allt, då jag bara har den och Hanging Garden kvar att se av Toyoda-san.

despondency
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii 
Din "varning" inför filmen fick mig dock desto mera intresserad då jag alltid finner det intressant med människor som lever utanför samhället och dess normer, i synnerhet i det väldigt strikta japanska samhället. Ska se den trots allt, då jag bara har den och Hanging Garden kvar att se av Toyoda-san.

Ja, om det är den som saknas så ska du se den, särskilt om du nu ändå är inne i en "kampsports-episod". Har sett sämre dokumentärer även om jag absolut inte skulle rekommendera Unchained till ja, någon egentligen.
"Det å ha vært barn er vår store sorg i livet. Vi går jo rundt og bærer på et dødt barn, helt til vi dør. I den forstand er det allerede for sent å ta livet av seg, ettersom man, idet man kommer så langt som til å ønske sin egen død, allerede er død." - Stig Saeterbakken

Rakii
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency 
Ja, om det är den som saknas så ska du se den, särskilt om du nu ändå är inne i en "kampsports-episod". Har sett sämre dokumentärer även om jag absolut inte skulle rekommendera Unchained till ja, någon egentligen.

Har lite OCD att jag måste se alla filmer av vissa regissörer som jag gillar, men Unchained verkar väldigt bra i min mening, ska nog ta och se den senare idag.

anbo1987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati 
Har ni några tips på filmer till en som gillade Vengeance-trilogin, Memories of murder, The Chaser, I Saw The Devil och liknande?

Seriemördare:

The Fives
Hide & Seek
Confession of Murder
Hwayi: A Monster Boy
Helpless

Actionfilmer med mycket fightingscener, biljakter och nordkoreanska spioner:

Commitment
Secretly Greatly
Running Man
The Suspect

Samtliga filmer är koreanska BTW

BrutusBeefcake
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987 
Seriemördare:

The Fives
Hide & Seek
Confession of Murder
Hwayi: A Monster Boy
Helpless

Actionfilmer med mycket fightingscener, biljakter och nordkoreanska spioner:

Commitment
Secretly Greatly
Running Man
The Suspect

Samtliga filmer är koreanska BTW

Har The suspect kommit med engelsk text?

anbo1987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake 
Har The suspect kommit med engelsk text?

Engelsk text dök upp igår tror jag.

hetfield
Medlem
hetfields avatar
Ett tips kan vara att testa att söka på 영어자막 (engelsk text) på koreanska filmer, minns att jag hittat när jag sökt så någon gång då jag när jag inte hittat med en vanlig sökning.

Någon som sett The Face Reader föresten?

NirvanA
Medlem
NirvanAs avatar
Kan verkligen rekommendera A Touch of Sin iaf som jag såg för ett tag sen, sjukt bra och intressant socialrealism, gillade särskilt sista montaget i filmen. Självklart blev den bannlyst i hemlandet då den inte visar Kina i toppslag direkt.

4/5

JuzupWilkosz
Avstängd
JuzupWilkoszs avatar
Juzup tittar på Toshiaki Toyodas dokumentär Unchain, där vi får följa 3 olika pugelister som alla har en sak gemensamt och det är att de är kompisar och tränar tillsammans.

Det här är en intressant skildring både i och utanför ringen där Toyodas prägel syns tydligt. Det är en hel del humor och glädje som förmedlas även om det är en hel del tragiska delar. Men precis som i 9 Souls så är det någonstans ljusglimtarna som hela tiden övertar fokus. Det gör att man som tittare sitter med ett leende på läpparna. Kajis upptåg var mer eller mindre galenskap och när de nära och kära sitter och beskriver de med leende så tycker man det hela både är tragiskt men också underhållande.

Juzup gillar det dramaturgiska upplägget där vi får inblickar i deras fightingkarriärer och i det privata mellan 1990-2000. Det även kul att de 3 är så olika. Kaji är loosernas looser i ringen, Garuda är en medelmåtta till figher men med ett sjuhelsikes fighterhjärta och Nishi-san är den som har mest talang men är dessvärre vek mentalt.

Betyget: Unchain är en stabil dokumentär som rekommenderas för alla som gillar kampsportsdokumentärer som är lite mer low-key. Juzup kan dock tycka att det hela kan kännas lite väl mycket från distans och som man sitter på avbytarbänken, men det är intressanta livsöden som underhåller. 3 av 5

Mystiqe
Medlem
Mystiqes avatar
Igår blev filmen Heaven and Earth (1990)

10-20min senare insåg jag att Kagetora var Uesugi Kenshin och förstod direkt vad filmen kommer handla om, detta resulterade senare att jag startade nytt campain i shougn2

Ger den 4av5

mvh M
Min hemby <3
Hjälp till bekämpa arbetslösheten

NirvanA
Medlem
NirvanAs avatar
Såg en riktigt bra koreansk action/thriller/drama nyligen "Hwayi: A Monster boy", blodig, rå och hyfsad flippad - på koreanskt vis

Stark 3/5

Svara på ämne
Topp Dela »