Citat:
Ursprungligen postat av
YP4XQ
Och detta bör alla kunna eller vad tänker TS? Visst komma fram till 22/15 ser lite enklare ut än det du kommer med efteråt. Jag själv förstår inte ett skit men kan vara lite för tidigt ännu. Eller nä har fan ingen aning senare heller. Calcen har förstört min förmåga att räkna med huvudet är jag rädd !
Bör alla kunna detta? Nej, det är självklart att man glömmer bort med tiden. Jag är inte chockad av att vuxna människor som inte sysslar med matematik på något vis i sin vardag glömmer bort även enkla matematiska operationer.
Däremot så i skolan så ska denna kunskap sitta. Det är ju oerhört viktigt att ungdomarna hänger med i mattekurserna om de ska klara sig. Anledningen till (amatöråsikt) de klarar sig är att de får använda miniräknare. Då kan man slå in exempelvis 4/5+2/3 och få ut ett svar som är korrekt utan att behöva lära sig vad som faktiskt händer.
Matematik är inte Värde in-Svar ut. Det handlar om att kunna orientera sig.
Det bästa exemplet tror jag ändå är det här, ni säger "Det finns miniräknare" men matematik handlar inte om svaren. Varför ska vi lära oss engelska när det finns Google translate? För att kunna förstå människor som inte pratar svenska.
Varför ska vi lära oss matematik? För att kunna tänka abstrakt, lösa problem och för en del, så vi ska kunna förstå naturen.