2014-04-10, 21:24
Medlem
Fyra-femåringar sover väl ändå inte middag
Citera
2014-04-10, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkelhake
Fyra-femåringar sover väl ändå inte middag
Vet inte hur det är här, men många förskolor har så kallade syskonavdelningar. Där är de minsta ofta ett år och de äldsta ska börja förskoleklass. Då sover de minsta och någon passar dem, medan någon annan sysselsätter de vakna. Om det bara är någon enstaka vaken femåring kan han ha haft om tillsynen om dem/denne och passat på tillfället. Men jag tror inte han lyckats med sju barn - dessutom utan att någon sagt något innan han häktades.
Citera
2014-04-10, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av surferdudedude
Jag har aldrig varit med att en praktikant tagit av sig skylten på en förskola och jobbat som en anställd, om han redan kan sköta arbetet som krävs så känns ju en praktikplats rätt onödigt. Men det kan säkert förekomma på vissa förskolor, man blir aldrig förvånad längre.
En sån här praktikplats är till för att öka anställningsbarheten. Som journalist har jag ökat anställningsbarheten genom att praktisera för att lära mig nya färdigheter och samtidigt vikariera på samma arbetsplats.
Citera
2014-04-10, 21:34
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Inte många här som försöker att läsa något om fallet i annan media än här?

Ur ab idag, citat från kollega.

Citat:
– Han var här mellan klockan nio och klockan ett varje dag. Vi går ut allihop, vuxna och barn, klockan halv tio. Vid elva går en av tjejerna in och lägger sig och sover med de minsta. Då var han och jag tillsammans med de andra, säger hon.
På förskolan är det öppen planlösning.
– Till och med dörren till toaletten brukar stå öppen. Jag förstår inte hur han kunnat göra detta, säger hon med darrig röst
.

Okej hon och andra kollegor kan ha snackat ihop sig, och försökt rädda sitt egna skinn, när de fått reda på att bomben är på väg att brisera. Men att några förskollärare hellre räddar sig själva än att fullt ut delta i förhör för att allt ska komma fram i ett sånt här ärende känns inte troligt.

Noteras bör att hennes röst darrade.
Senast redigerad av -.VindictivE.- 2014-04-10 kl. 21:36.
Citera
2014-04-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Den äldsta sonen är väl 30 år? Då stämmer åldern på mamman (14-15 år) när hon blev gravid med mannen hon var barnflicka till. Kan vi snälla komma överens lite om en grund-- det blir så splittrat med info hit och dit..

Mamman är alltså 45 år- Mariann Stranke. Den äldsta sonen är 30 år, hennes första. SÅ.
Den äldsta sonen är väl fortfarande inte hennes??? Den hade pappan innan och anställde då henne som barnflicka, så åter igen, NEEEJ hon var inte 14.
Citera
2014-04-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Vet inte hur det är här, men många förskolor har så kallade syskonavdelningar. Där är de minsta ofta ett år och de äldsta ska börja förskoleklass. Då sover de minsta och någon passar dem, medan någon annan sysselsätter de vakna. Om det bara är någon enstaka vaken femåring kan han ha haft om tillsynen om dem/denne och passat på tillfället. Men jag tror inte han lyckats med sju barn - dessutom utan att någon sagt något innan han häktades.

Jag håller för sannolikt att om det rör sig om sju barn så handlar det om ofredanden av varierande grad. Det troliga är väl ändå inte att mannen pang bom har börjat med en grov våldtäkt, utan att han smygande utsatt ett eller flera barn för olika närmanden och tänjt på gränserna och att hela grejen till slut har eskalerat till en grov våldtäkt...

Om det är så att han dessutom varit på en tvååring så har en tvååring inte tillräckligt stort ordförråd för att, utan viss ledning, uttrycka sexuella händelser, utan det visar de genom gråt, oro, inbundenhet,klängighet, visar rädsla, ångest osv, även 3-4-åringar kans jämförelsevis ha rätt taskigt utvecklat ordförråd, medan en femåring kan uttrycka sig bättre i ord och genom bilder.
Citera
2014-04-10, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Inte många här som försöker att läsa något om fallet i annan media än här?

Ur ab idag, citat från kollega.

.

Okej hon och andra kollegor kan ha snackat ihop sig, och försökt rädda sitt egna skinn, när de fått reda på att bomben är på väg att brisera. Men att några förskollärare hellre räddar sig själva än att fullt ut delta i förhör för att allt ska komma fram i ett sånt här ärende känns inte troligt.

Noteras bör att hennes röst darrade.

Det behövs inte lång tid för att hinna slicka lite fitta, kan räcka att hon varit upptagen med nån av de andra barnen några minuter så har han passat på
Citera
2014-04-10, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag håller för sannolikt att om det rör sig om sju barn så handlar det om ofredanden av varierande grad. Det troliga är väl ändå inte att mannen pang bom har börjat med en grov våldtäkt, utan att han smygande utsatt ett eller flera barn för olika närmanden och tänjt på gränserna och att hela grejen till slut har eskalerat till en grov våldtäkt...

Om det är så att han dessutom varit på en tvååring så har en tvååring inte tillräckligt stort ordförråd för att, utan viss ledning, uttrycka sexuella händelser, utan det visar de genom gråt, oro, inbundenhet,klängighet, visar rädsla, ångest osv, även 3-4-åringar kans jämförelsevis ha rätt taskigt utvecklat ordförråd, medan en femåring kan uttrycka sig bättre i ord och genom bilder.
Ett barn i den åldern kanske inte förstår innebörden av det han utsatt dem för och kanske inte förstår att detta är helt fel och därför är det inte heller säkert att dem berättat något om det förrän det har blivit ifrågasatta av någon! Därav alla anmälningarna kommit in efter att en av övergreppen uppdagades!
Citera
2014-04-10, 21:57
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Det är förmodligen någonting sådant som skett. Att förskollärarinnan som uttalade sig i ab kan givetvis inte hålla koll på 3-6 barn själv och samtidigt, varje minut, sett vad peddo-Jocke haft för sig. Hon ska heller inte lastas för det då det verkar vara en ganska stor plats de har att leka på utomhus.

Att en praktikant, utan utbildning och med endast 2 månaders halvtidspraktik, skulle få jobba extra och bara "ta av sig praoskylten" torde vara ett brott mot någon jävla lag. Om inte annat borde väl föräldrar sagt ifrån.

Tror inte heller på sju fall av övergrepp på förskolan, känns mer som, med rätta, oroliga föräldrar som ställt ledande frågor till sina barn.
Citera
Medlem
Rokushikis avatar
Förhoppningsvis så har inte alla dessa 8 andra barnen faktiskt blivit utsatta för något, kan ju bara vara överparanoida föräldrar som tolkat minsta lilla som ett tecken på att detta barn blivit utsatt, liksom hur jävla kul kan det vara att haft ett barn på den förskolan efter detta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis

Jag utesluter absolut inte det du säger. Men jag tror inte att det är det troligaste scenariot.
Citera
Medlem
Av dessa 9 fall så ska övergrepp mot 2 av dem skett utanför förskolan. Känns lite som att det är misstankar/oro om övergrepp i samband med första anmälan som ligger till grund för en del av anmälningarna så vi ska nog inte utgå ifrån att det verkligen handlar om så pass många ännu.

Det här med öppen planlösning är ganska intressant - finns det någon som varit på aktuell förskola? På de dagis jag besökt som barn fanns ofta kuddrum som mer eller mindre var helt obesökta av de vuxna. Vi hade även dockrum, målarum etc som en praktikant lätt skulle kunna sitta o pyssla med ett barn helt ostört under en längre tid.

Nu för tiden tar de ju alltid in praktikanter för att slippa pröjsa för en anställd som egentligen behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in