Citat:
Ursprungligen postat av
Tvotrefyra
Jag har, som tidigare nämnt gått på samma skola som Stranke strax innan olycka hände. Familjen har alltid varit utsatt. Då, pga utseende. Systern var stor och finnig, bröderna rätt små till växten. Det var tydligt att kläder och utseende spelade roll för hur dom betraktades i andras ögon. Då dom alltid gick i samma kläder och vissa påstod även att dom "luktade". GM hade redan då ett hål i ena örat med ett hängande smycke som många ansågs "bögit" vilket han också blev mobbad för utöver klädena osv. Och då var grabben inte gammal. När vi äldre skulle få fadderbarn i yngre klasser skrek folk ut sin avsky mot släktet och att dom absolut inte ville ha stranke som fadderbarn.
Sen händer olyckan. Som självklart drabbade familjen väldigt väldigt hårt. Både fysiskt och psykiskt. Vem skulle inte bli knäckt av att förlora ett barn eller en bror?
Nu händer detta. En är häktad för värsta tänkbara brott. Och jag kan inte med ord beskriva det hat jag känner emot detta äckel.
Men resten av familjen. Kom igen?! Är det rätt att hänga ut dom på ett sådant sätt och påstå det ena efter det andra? Misstänka dom för avskyvärda saker bara för att deras son är ett vidrigt äckel?
Jag tror dom lidit, och lider nog.
Anser folk att dom har så pass mycket bevis för att detta har hänt pga hans uppfostran...för att han skulle vart med om det själv. Spring till polisen? Det är ju isåfall allvarligt.
Men att hänga ut syskon för att ha misskött djur och misshandlat sin sambo.....skapar det en pedofil?
Jag är inte den som håller pedofiler under armen, men om detta stämmer så verkar det som att samhället svikit GM. Tyvärr är det väl just så som man hört, man har dragit ned något otroligt inom psykiatrin, folk som förr inte skulle gå på gatorna är ute för att man tror att det är bra för de (jag är inte tillräckligt påläst för att kunna uttala mig om detta) och även det som en annan skrev och länkade i tråden, där GM själv beskriver att han går till psykolog, men kanske psykologen inte såg tecknen eller så hade hen inte befogenhet att göra någonting åt det hela?
Sedan, å andra sidan kanske det är som någon skrivit, att de som har barn på förskolan ser våldtäkt där inget sådant funnits. Jag vet såklart inte, men det kanske är lätt att överreagera när det är ens eget barn och så... jag har full förståelse för det. Men samtidigt dyker ju funderingen på om det är ett nytt Thomas Quick-fall, för hela grejen låter ju så extrem. Våldtäkt på nio olika barn under en tvåmånadersperiod - på en förskola? Det låter ju helt absurt.
Som flera skrivit så rent praktiskt låter det ju nästintill omöjligt.
Frågan är ju också, GM lär ju komma ut om några år, och eftersom man vad jag vet inte kan "bota" detta så kan ju det i detta fall göra att det sociala stigmat kanske gör att han inte ser någon anledning att inte begå brott igen.. för även om han är känd nu, vem kommer lägga alla tidigare pedofildömda i huvudet? Vet heller inte hur det fungerar, avskrivs övergrepp mot barn så att det inte syns om man skulle göra ett utdrag på just brott mot barn om han skulle söka sig till förskolan efter fängelsevistelsen?