Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-09, 13:09
  #1
Medlem
RoaldDahls avatar
En uppstickare som jag ser det, hallon.se.

De har dubbelt så mycket GB, 20 jfr m Tre som har 10 GB, för sitt mobila bredband.
Dessutom är hallon 50 kr billigare per månad jfr med sitt systerbolag Tre.
Så, finns det några nackdelar med hallon?

Likadant på telefonsidan, där ingår en massa sms per månad och samtal.

99 kr med laddning eller 99 kr med abonnemang är frågan.
Citera
2014-04-09, 13:13
  #2
Medlem
Det enda som kan uppfattas som negativt (Menar inte att det nödvändigtvis är det), är att man inte kan köpa abonnemang med telefon och att det inte finns någon kundtjänst du kan ringa till.

Edit: Såg sista delen av ditt inlägg. Finns ju ingen egentlig anledning att välja deras kontantkort över abonnemang då det sistnämnda inte har någon bindnindstid eller uppsägningstid.
Citera
2014-04-09, 13:16
  #3
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
En uppstickare som jag ser det, hallon.se.

De har dubbelt så mycket GB, 20 jfr m Tre som har 10 GB, för sitt mobila bredband.
Dessutom är hallon 50 kr billigare per månad jfr med sitt systerbolag Tre.
Så, finns det några nackdelar med hallon?

Likadant på telefonsidan, där ingår en massa sms per månad och samtal.

99 kr med laddning eller 99 kr med abonnemang är frågan.

En nackdel kan vara att de ju har samma urgamla lösning på kontantkort som ju Tre har. Kontantkorten fungerar inte i utlandet.

Faktiskt det enda kontantkortet i hela Europa med sån dålig och begränsad funktion. Ett litet rekord alltså av Tre och Hallon.
Citera
2014-04-09, 13:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
En nackdel kan vara att de ju har samma urgamla lösning på kontantkort som ju Tre har. Kontantkorten fungerar inte i utlandet.

Faktiskt det enda kontantkortet i hela Europa med sån dålig och begränsad funktion. Ett litet rekord alltså av Tre och Hallon.

Det verkar vara de prisplaner man har valt sig att använda. Man kör bara på att man köper ett värdebevis som sedan omvandlas till en period där man har XX samtal, XX sms och XX surf att använda. Hade man istället valt att ha en prisplan som bara blev pengar på kontantkortet hade man kunnat färmodligen kunnat använda det utomlands.

I vilket fall, så känns detta som något som de kanske tappar folk på. Inte för att operatörerna bryr sig nämnvärt om att ha kvar kontantkortskunder, men ändå.
Citera
2014-04-09, 13:59
  #5
Medlem
RoaldDahls avatar
Tack för alla snabb svar redan!

Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Det enda som kan uppfattas som negativt (Menar inte att det nödvändigtvis är det), är att man inte kan köpa abonnemang med telefon och att det inte finns någon kundtjänst du kan ringa till.

Edit: Såg sista delen av ditt inlägg. Finns ju ingen egentlig anledning att välja deras kontantkort över abonnemang då det sistnämnda inte har någon bindnindstid eller uppsägningstid.

Inte? Jag kollade in deras mobiler och en där som jag fastnade för. Månadskostnaden var inte hög, lägre än hos andra för samma modell eftersom det hos de andra "ingick" abonnemang motsvarande mellanskillnaden. Det blir ju sak samma om mobilen kostar 150 kr och abonnemanget 100 kr i månaden separerat eller om man hos en annan betalar 250 kr i månaden för abonnemang och mobil. Faktum är att hallons lösning blir ju billigare totalt än alla andra jag kollat. De flesta ska ju ha 400 kr per månad för den mobilen inkl abonnemang.

Kontantkort väljer man om man inte vill att de drar pengar från ens konto automatiskt.

INGEN KUNDTJÄNST ATT RINGA TILL??? Hmm. Det sämsta jag hört. Ingen butik heller då?
Det kan vara anledning till att jag INTE väljer hallon.se. Tycker det nästan är det allra viktigaste vid valet av operatör.

Citat:
Ursprungligen postat av bog11
En nackdel kan vara att de ju har samma urgamla lösning på kontantkort som ju Tre har. Kontantkorten fungerar inte i utlandet.

Faktiskt det enda kontantkortet i hela Europa med sån dålig och begränsad funktion. Ett litet rekord alltså av Tre och Hallon.
Citat:
Ursprungligen postat av hax1
Det verkar vara de prisplaner man har valt sig att använda. Man kör bara på att man köper ett värdebevis som sedan omvandlas till en period där man har XX samtal, XX sms och XX surf att använda. Hade man istället valt att ha en prisplan som bara blev pengar på kontantkortet hade man kunnat förmodligen kunnat använda det utomlands.

I vilket fall, så känns detta som något som de kanske tappar folk på. Inte för att operatörerna bryr sig nämnvärt om att ha kvar kontantkortskunder, men ändå.

Att de inte fungerar i utlandet ser jag som en stor tillgång. Hade hoppats på att det var så!
Vem vill ha dyr mobilanvändning?

Summering:

+
Bra pris på mobilen per månad
Bra pris på kontantkort/abonnemang per månad
Bra med ingen bindningstid
Bra med ingen uppsägningstid
Bra att mobilen inte fungerar utomlands

-
Ingen kundtjänst att nå per telefon
Citera
2014-04-09, 14:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Tack för alla snabb svar redan!



Inte? Jag kollade in deras mobiler och en där som jag fastnade för. Månadskostnaden var inte hög, lägre än hos andra för samma modell eftersom det hos de andra "ingick" abonnemang motsvarande mellanskillnaden. Det blir ju sak samma om mobilen kostar 150 kr och abonnemanget 100 kr i månaden separerat eller om man hos en annan betalar 250 kr i månaden för abonnemang och mobil. Faktum är att hallons lösning blir ju billigare totalt än alla andra jag kollat. De flesta ska ju ha 400 kr per månad för den mobilen inkl abonnemang.

Såg det också nu. Det blir ungefär samma sak, telefonerna köps via one2cel på avbetalning. Och priserna ser ju ganka förmånliga ut, det man ska tänka på dock är att dem avbetalas på 29 månader. Då kan man med enkel matematik räkna ut att en Samsung Galaxy S4+ på hallon kostar 157x29=4553. Om man istället tar till exempel telenor där den kostar 180kr på 24 månader så blir det 180x24=4320. Telefonen är alltså i slutändan inte alls billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kontantkort väljer man om man inte vill att de drar pengar från ens konto automatiskt.

Här har du helt klart en poäng, jag föredrar dock enkelheten i att det alltid funkar, men det är ju väldigt individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
INGEN KUNDTJÄNST ATT RINGA TILL??? Hmm. Det sämsta jag hört. Ingen butik heller då?
Det kan vara anledning till att jag INTE väljer hallon.se. Tycker det nästan är det allra viktigaste vid valet av operatör.

Ingen kundtjänst, inga butiker. Det är en grej som gör att de kan vara billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Att de inte fungerar i utlandet ser jag som en stor tillgång. Hade hoppats på att det var så!
Vem vill ha dyr mobilanvändning?

Summering:

+
Bra pris på mobilen per månad
Bra pris på kontantkort/abonnemang per månad
Bra med ingen bindningstid
Bra med ingen uppsägningstid
Bra att mobilen inte fungerar utomlands

-
Ingen kundtjänst att nå per telefon

Slutsatsen är alltså att det finns både för och nackdelar med Hallon.
Citera
2014-04-09, 14:14
  #7
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Att de inte fungerar i utlandet ser jag som en stor tillgång. Hade hoppats på att det var så!
Vem vill ha dyr mobilanvändning?

Jag tar gärna mot sms i utlandet. Det är kostnadsfritt i de allra flesta länderna i hela världen. Jag tror det finns 1-2 länder där det kostar att ta emot sms.

Det kan ju också vara så att man själv vill bestämma om/när man vill/måste använda mobilen utomlands.

Men om du aldrig tar med dig mobilen utomlands, så har det naturligtvis ingen som helst betydelse om det fungerar eller inte.
Citera
2014-04-09, 14:30
  #8
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Nackdelen med dom är ju att de ej går att ta kontakt med som övriga operatörer.
De har inte så mycket omkostnader så därför kan de ha lågt pris.
De har ingen kundtjänst eller några butiker och inte lika utbrett mobilnät som telia tex.
Man får vad man betalar för!
Citera
2014-04-09, 15:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.Bentley
Nackdelen med dom är ju att de ej går att ta kontakt med som övriga operatörer.
De har inte så mycket omkostnader så därför kan de ha lågt pris.
De har ingen kundtjänst eller några butiker och inte lika utbrett mobilnät som telia tex.
Man får vad man betalar för!

De har ju visst en kundtjänst? Det går alldeles utmärkt att nå hallons kundtjänst via chatt eller mail.
Citera
2014-04-09, 15:00
  #10
Avstängd
Vagner.Loves avatar
Det enda negativa är att dom inte erbjuder 4G.
Citera
2014-04-09, 15:04
  #11
Medlem
MjukisbyxGylfs avatar
Min far köpte en telefon till farmor och skaffade abonnemang från Hallon. Om man bortser från att det inte fungerade och att dom sedan inte svarade på varken mail eller chatt så är dom jättebra.
Citera
2014-04-09, 15:05
  #12
Medlem
intesakuls avatar
Tycker att Tres nät fortfarande har ojämn täckning. Platser där jag blir extra galen på att mobilen inte funkar är platser där jag är lite isolerad (på en ö eller i en fjällstuga) och där är det uteslutet att ha annat än Telia.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback