Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-22, 01:16
Medlem
TorstenFlincks avatar
Vad beror legaliseringsvågen på?

Påtryckningar, nya fakta, skademinimering och att man börjar inse att det kostar mer att upprätthålla de gamla lagarna. Användandet ökar trots hårda lagar helt enkelt. Vården kostar fortfarande detsamma, så det är bättre att ta bort polisens ansvar i frågan och lägga de pengarna på vård istället. Dessutom finns det ekonomiska aspekter med i bilden. Varför ska staterna ge denna inkomstkälla till de kriminella liksom?

Hur skulle en lokal respektive global legalisering påverka samhället, ekonomin och individen?

Användandet skulle kanske öka på individnivå lokalt i t.ex Sverige. Men tror inte att missbruket skulle öka. Missbruk är något som vissa hamnar i lättare än andra. Och helt ärligt så är det extremt lätt att få tag i cannabis nästan överallt i världen. Global legalisering, det vettetusan. Men ekonomin skulle bli bättre av den anledningen jag nämner i fråga ett. Samhället, ja det skulle normaliseras helt enkelt. Ungarna skulle inte tycka att det var lika spännande. Och de ungar som ändå provar skulle inte komma i kontakt med tyngre droger som kokain och heroin lika lätt bara för att de vill flumma lite, som det är idag.

Hur påverkar cannabis kroppen?

Det påverkar lungorna när det röks.
Citera
2014-04-04, 21:32
Medlem
Är du fortfarande intresserad av narkotikafrågan även utanför skolarbetet råder jag dig till att ta dig tid att titta på dessa avsnitten. De behandlar olika professorer som föreläser om sina åsikter kring varför den svenska repressiva och restriktiva narkotikapolitiken är osanningsenlig och icke verklighetsförankrad. De pratar även om att kriget mot droger är förlorat och inte går att vinna, att det måste ses på nya alternativa vägar och hur viktigt det är för oss att acceptera att psykoaktiva droger alltid kommer att finnas och att vi måste lära oss att leva med dem.

http://axess.se/tv/PlayProgram.aspx?id=3252

Otroligt spännande föredrag som jag råder alla att titta på.
Citera
2014-04-05, 09:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorstenFlinck

Det påverkar lungorna när det röks.

Goddag, yxskaft.

Cannabis påverkar cannabinoid-receptorerna i det endocannabinoida systemet. Cannabinoiderna i cannabis är alltså inte kroppsegna, men har liknande egenskaper de kroppsegna cannabinoiderna som kroppen använder för att reglera vissa saker, som ex. negativa effekter av miljögifter.
Citera
2014-04-05, 18:48
Medlem
Rika och mäktiga judar sponsrar det hela.

Billionaire George Soros behind major push for marijuana legalization

http://rt.com/usa/soros-mpp-times-marijuana-189/
Citera
2014-04-05, 18:53
Medlem
RockAndOllons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis

Fan jag tror tyvärr att det är judarna som ligger bakom och jag som älskar gräs och vill att det ska bli lagligt pga att man inte kan få överdos av det.
Citera
2014-04-07, 01:20
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blu3pants
Hej Flashback!
Håller på att skriva mitt projektarbete i gymnasiet. Ämnet är cannabis, där frågeställningarna är:

Hur skulle en lokal respektive global legalisering påverka samhället, ekonomin och individen?

Därför frågar jag er på flashback: Vad tror ni legaliseringsvågen beror på? Varför är det så många länder och stater i USA som väljer att legalisera drogen?

Alla synpunkter uppskattas!

// Olof William
Hej Olof!

1) Vad beror legaliseringsvågen på?

Legaliseringsvågen beror på vad jag personligen skulle vilja beskriva som det ökade inflytandet av den sokratiska kunskapsmentaliteten:
“The only good is knowledge and the only evil is ignorance.” ― Socrates
Med andra ord, folk har helt enkelt börjat bli mer öppensinnade och upplysta de senaste tio åren. Jag minns när jag började röka cannabis som 16 åring, värsta gangstershit på den tiden och jag och mina polare fick smyga som fan med det. Vi var nyfikna och framförallt jag kände att fan, det här måste man testa innan man dör, man lever bara en gång, osv. På den tiden var det inte okej att röka på och anti-drogpropagandan var stark som fan i skolorna, bland annat någon efterbliven idiotgrupp med tonåringar som hade knarkat för mycket och försökte vara rättfärdiga i efterhand, kom och försökte hjärntvätta oss med nonsenspropaganda om hur farligt cannabis är, osv.

Men allt fler har rökt på de senaste tio åren, och cannabis har tack vare viss Hollywoodglorifiering ā la störtsköna filmer som Dazed and Confused, blivit mycket mer socialt accepterat. Numera kan man vara hyfsat öppen med att man röker cannabis utan att för den sakens skulle placeras i samma kategori som pedofiler eller våldtäktsmän. Och ju fler som röker på, desto fler (om än få) som öppnar deras sinnen till vad jag själv kommit till insikt om nyligen efter mer än tio år av cannabisbruk, att cannabis inte bara är en drog i mängden, utan snarare, biologisk magi, och livets växt.

Alla som är pro-cannabis är i regel, hederliga människor (åtminstone genomsnittligt). Sedan finns det ju givetvis dåliga människor också som sponsrar, röker på och säljer cannabis. Men är man pro-cannabis så är man rent generellt, mindre korrumperad. Snutjävlar t.ex., är nästan alltid emot cannabis, och snutar är ju som bekant svin.

2) Hur skulle en lokal respektive global legalisering påverka samhället, ekonomin och individen?

En global legalisering (och den kommer komma, mycket snart, inshallah) av cannabis skulle göra mycket gott för planeten. Jag rekommenderar för upplysningens skull, följande Jewbookgrupper:

HEMP will save the world: https://www.facebook.com/FarmHEMPnotTREES
Hemp: https://www.facebook.com/hempforlife
The Gospel of Hemp The Gospel of Hemp: https://www.facebook.com/thegospelofhemp

3) Hur påverkar cannabis kroppen?

I stort sett uteslutet positivt. Korttidsminnet blir faktiskt temporärt lite sämre, speciellt om du blazar på riktigt hårt och intensivt. Detta är i stort sett den enda nackdelen med cannabis. Det finns de som hävdar att cannabis inte är bra för lungorna, men röker du rent cannabis (alltså bara gräs) är det ingen större fara med dina lungor, då cannabis trots allt är gräs och innehåller ingen tjära och de tusentals andra cancerframkallande ämnena som finns i cigaretter. Däremot blandar du cannabisgräs med tobak, ja, det är väl inte direkt bra, men sedan är det ju skillnad på att röka lite cannabis tillsammans tobak några gånger i månaden och att vara kedjerökare av tobak.

Och dessutom botar ju cannabisolja cancer (källa), så det är bara att röka på ordentligt eftersom cannabis är bästa livets växt som sagt.

För den som dock är orolig över lungorna, finns ju dyra vaporisers att röka med, skall tydligen vara skonsamt, men även en fet bong är bättre för lungorna (vattnet renar lite) än att röka joint eller pipa.

Sativa stimulerar hjärnan, ens kreativitet och intellektuella förmåga, medan indica är bra för att slappna av, sova osv. Cannabis är helt enkelt bra för både kropp och själ.

Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis

Det är sant att judar är en stor och tung faktor inom pro-cannabis rörelsen. Den tyngaste cannabisjuden av dem alla är dock inte George Soros, utan snarare el-marhoum, “the Hemperor”, Jack Herer, som bland annat har fått en mycket fin och potent cannabisvariant döpt efter honom. Herer skrev bland annat boken kejsaren bär inga kläder i vilken han förespråkade biologisk magi, livets växt, cannabis, och industrihampa som lösningen till alla världsproblem.

Det sinnessjuka, folkfientliga, livsfientliga cannabisförbudet, kan som så många andra frågor (GMO, islamisering, judemakt etc.) enkelt sammanfattas av vad den kloka "amerikanska Nietzsche" skrev en gång i tiden:
“All government, in its essence, is a conspiracy against the superior man: its one permanent object is to oppress him and cripple him. If it be aristocratic in organization, then it seeks to protect the man who is superior only in law against the man who is superior in fact; if it be democratic, then it seeks to protect the man who is inferior in every way against both. One of its primary functions is to regiment men by force, to make them as much alike as possible and as dependent upon one another as possible, to search out and combat originality among them. All it can see in an original idea is potential change, and hence an invasion of its prerogatives. The most dangerous man to any government is the man who is able to think things out for himself, without regard to the prevailing superstitions and taboos. Almost inevitably he comes to the conclusion that the government he lives under is dishonest, insane and intolerable, and so, if he is romantic, he tries to change it. And even if he is not romantic personally he is very apt to spread discontent among those who are.”
— H. L. Mencken
Alla regeringar och regimer världen över helt oavsett ideologi, är livrädda för cannabis, eftersom de vet att cannabis är ett hot mot deras maktmonopol. Det är därför dessa sinnessjuka regeringar med USA som ledande regim, har förbjudit cannabis, eftersom de med all rätt fruktar att cannabis får folk att tänka självständigt och vägra lyda regeringarna (som till exempel vägran att dra ut och kriga pga att någon korrumperad/korkad skitpolitiker har oljeagendor osv).

Att agendajudar förespråkar cannabislegalisering (förutom ovannämnda, finns det flertal exempel som Bill Maher, Howard Stern, Larry King, Noam Chomsky, Richard Stallman med flera) skall dock inte missuppfattas som att det är något fel på cannabis. Det här är faktiskt en av de bättre sidorna med judarna. Utöver cannabis förespråkar judar även öppen källkod (vilket är bra!) och i mindre utsträckning, vegetarianism (också mycket bra!) och om jag inte har helt fel, kopimism (är inte den där "kopimismprästen Isak Gerson, jude?).

Cannabis, veganism och fri mjukvara / öppen källkod = power to the people, bra skit!

Citat:
Ursprungligen postat av 1love
Ökad kunskap och internet.
Faktiskt. Kunskap är gott och godhet, och internet revolutionerande på riktigt.

Själv är jag hampafrälst vegan, och jag gör numera min egen hampamjölk dagligen, som jag lever på (cannabis är bästa näringen).

Vi cannabisförespråkare måste stå upp för, försvara och kämpa för livets växt, som har förtryckts och baktalats av lögnaktiga, smutsiga horpolitiker. Det här är vad man borde göra med alla profitkorrumperade kriminella politiker så fort man legaliserat cannabis/hampa:
“And then there are the politicians: may every one of them die violently and painfully at the end of a rope or in a bloody ditch, and may God damn all their souls to hell! I've blamed the situation in Arizona on Bill Clinton and his Jewish director of the Immigration and Naturalization Service, but it won't be substantially different under George Bush. Politicians don't really have policies these days. They don't have ideologies any more than they have morals or principles. They are simply prostitutes with party affiliations and career strategies. And they all take their orders from the same people.” — William Luther Pierce
Politiker förstör världen, och deras cannabisförbud har orsakat enorma förluster i den biologiska mångfalden. Det är extremt akut och mer angeläget än någonsin tidigare att legalisera cannabis och sätta hampan i fullt industriellt bruk, nu och på direkten. Cannabis är helt enkelt bäst inom alla kategorier, och vår värld behöver industrihampa om vi skall överleva de kommande tusen åren!
Senast redigerad av EliasAlucard 2014-04-07 kl. 02:16.
Citera
2014-04-07, 15:55
Medlem
[Infinite]s avatar
Citat:
Folk är trötta på att bli kontrollerade

Citat:
Till det positiva; ju mer frihet desto bättre!

Nästa fråga!
Senast redigerad av [Infinite] 2014-04-07 kl. 15:59.
Citera
2014-04-07, 16:58
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hej Olof!
Bra text, bara en sak som jag kan komma på som var fel. Om man förbränner växtmaterial så får man tjära vare sig man vill eller inte. Det går så klart att äta sin cannabis och slippa det problemet men röker man gräs så får man i sig tjära.
Citera
2014-04-07, 17:06
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bra text, bara en sak som jag kan komma på som var fel. Om man förbränner växtmaterial så får man tjära vare sig man vill eller inte. Det går så klart att äta sin cannabis och slippa det problemet men röker man gräs så får man i sig tjära.
Åfan, där ser man, ja man lär sig ju något nytt varje dag sägs det

Jag betraktar dock inte det som något problem överhuvudtaget; vet man vad man gör som radikal vegan, är cancer ett absolut icke-problem, när man får i sig alla anti-oxidanter, undviker extrema cancerkällor som kött och mejeriprodukter, och skyddar sin kropp med hampamjölk och sojamjölk (fytoöstrogenerna motverkar faktiskt cancer). Och skulle man nu ha all otur i världen att man trots det får cancer, ja då är det bara att köra med hampaolja (skall inte förväxlas med hampafröolja förresten) som effektivt dödar cancertumörer.

https://www.google.se/search?q=canna...GuiO8Qfb0YHYDw

Så det där med tjära är ett icke-problem som sagt.
Citera
2014-04-07, 17:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Åfan, där ser man, ja man lär sig ju något nytt varje dag sägs det

Jag betraktar dock inte det som något problem överhuvudtaget; vet man vad man gör som radikal vegan, är cancer ett absolut icke-problem, när man får i sig alla anti-oxidanter, undviker extrema cancerkällor som kött och mejeriprodukter, och skyddar sin kropp med hampamjölk och sojamjölk (fytoöstrogenerna motverkar faktiskt cancer). Och skulle man nu ha all otur i världen att man trots det får cancer, ja då är det bara att köra med hampaolja (skall inte förväxlas med hampafröolja förresten) som effektivt dödar cancertumörer.

https://www.google.se/search?q=canna...GuiO8Qfb0YHYDw

Så det där med tjära är ett icke-problem som sagt.
Fast det är nog försvinnande få som är intresserade av att gå full vegan, jag är helt klart en av dom. Sen är ju grejen med cancer att man kan få det även om man är världens renlevnadsmänniska.
Citera
2014-04-10, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blu3pants
Hej Flashback!
Håller på att skriva mitt projektarbete i gymnasiet. Ämnet är cannabis, där frågeställningarna är:

Därför frågar jag er på flashback: Vad tror ni legaliseringsvågen beror på? Varför är det så många länder och stater i USA som väljer att legalisera drogen?

Alla synpunkter uppskattas!

// Olof William

Ett litet delsvar på din fråga är att vetenskapliga studier tyder på att det inte är särskildt skadligt eller farligt att röka cannabis.
Ett icke vetenskapligt argument är att att världens äldsta person på 125 bast rökte gräs vilket vore helt osanolikt om gräs är så förbannat farligt/skadligt som vissa moralpredikare menar.
Citera
2014-04-10, 11:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Folk är trötta på propaganda, ljugeri och inte minst hyckleri. Det faktum att man kan köpa gift helt lagligt men hamnar i fängelset om man odlar en växt orsakar ett intellektuellt vakuum som gör att man blir sur på samhället och vill förändra det till det bättre.

Ja, här har du nog den största orsaken till varför det pågår en stor legaliseringsvåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in