2014-04-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancient-Lurker
Kvinnor som går sina egna vägar brukar oftast bli utfrysta av andra kvinnor.

Inte så ovanligt att det är så. Har du hört uttrycket "hon är precis som alla andra killar".
Kvinnor som vägrar inordna sig i den kvinnliga homosociala gemenskapen ses inte alltid med blida ögon av sina medsystrar.

Jag jobbar i en klart mansdominerad bransch. Det finns kvinnor här också, kanske 10-15%, ofta
med utländsk bakgrund. Jag har hört åtskilliga som har sagt att de hellre jobbar med män än med andra kvinnor. Min syrra säger samma sak, hon jobbar som konsult med miljöfarliga transporter.

Jag jobbade 5 år på en statlig myndighet, med IT-frågor, 80% kvinnor, bara snack och ingen verkstad. När jag muckade från lumpen jobbade jag en sommar på långvården, 95% kvinnor. Herregud vilken jävla hönsgård, det är ett mirakel att inte patienterna dog av vanvård för alla energi användes för att intrigera. Värst var äldre kvinnor. Jag klarade mig, för jag var kille, jag blev tafsad på av kärringarna istället.
Citera
2014-04-05, 12:46
Medlem
Var mer framgångsrika kanske, men är det så längre?
I botten på vårt samhälle ser du betydligt fler män än kivnnor. I toppen fler män fortfarande, men oftast äldre män som sitter på kvarsittning.

Sen kan man ju också fråga vad är framgång i livet? Hur definieras det?
Är det verkligen bli en maktmänniska, uppfinnare av kolkraft eller leva ett bra, lugnt och lyckligt liv, fostra kompetenta fina ungar och inte lämna efter sig kaos och miljöförstöring?

Många av de "framgångsrika" männen ni ser upp till har kreerat en hel del skit vi gott kunde varit utan.

Bara en liten tanke.
Citera
2014-04-05, 13:17
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
I botten på vårt samhälle ser du betydligt fler män än kivnnor. I toppen fler män fortfarande, men oftast äldre män som sitter på kvarsittning.

Sorgligt, men sant. Jag är övertygad om att inom några årtionden kommer(åtminstone i Sverige.) kvinnorna tagit över alla ledande funktioner i samhälle och näringsliv, medan unga män successivt regrederar till någon slags X-boxberoende neandertalare.

Risken finns iofs. att allt för många begåvade kvinnor fastnar på facebook och instagram istället för att åstadkomma något IRL.
Citera
2014-04-05, 13:50
Medlem
Nurjenfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Sorgligt, men sant. Jag är övertygad om att inom några årtionden kommer(åtminstone i Sverige.) kvinnorna tagit över alla ledande funktioner i samhälle och näringsliv, medan unga män successivt regrederar till någon slags X-boxberoende neandertalare.

Risken finns iofs. att allt för många begåvade kvinnor fastnar på facebook och instagram istället för att åstadkomma något IRL.
kvinnor vill bara vara bra. Medans män vill vara top 10, annars kan det kvitta.

= Män i toppen, kvinnor snäppet under, män i botten
Citera
2014-04-05, 14:22
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:

Nja, det finns hopp att det vänder, om nu inte samhället hinner kollapsa helt. Finns en del på gång om att mannen idag behöver återta sin nivå av "godartad" testosteron. Rörmockare, vägarbetare, bönder, fiskare, snickare, betongarbetare, manliga förebilder mm behövs fortfarande.

Kvinnor sitter idag på instagram, twitter å fb. Förr satt dom och skvallrade över en kopp te och bakelse. Samma grej - förutom att nivån på själva samtalen har sjunkit avsevärt och att dumheterna ristas i sten, men detta gäller båda könen
Citera
2014-04-06, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajsakavatt
Män är bättre än kvinnor på allt. Säg någon sport tex kvinnor är bättre än män på..
längd-squirting.
Citera
2014-04-06, 11:45
Medlem
Orkos avatar
För mig är det uppenbart att män och kvinnor helt enkelt har olika intressen. Män intresserar sig för hur världen är uppbyggd, att tävla och att testa gränser.

Slå på teven så ser du själv att oavsettt vilket ämne det handlar om så finns det någon karl som har dedikerat hela sitt liv till att bli expert på just detta ämne. Män uppfinner, bygger och upptäcker. De ger sig av på äventyr, tänker ut galna projekt, uppfinner sportgrenar, sätter rekord och ägnar sig åt kreativa sysslor.

Denna nyfikenhet på omvärlden är såklart en stor fördel när det gäller att ställa mat på bordet för akomman. Det är också de driftiga, handlingskraftiga männen med ledaregenskaper som får tjejerna.

Kvinnor är generelt sett ganska ointresserade av att hoppa från rymden, diskutera universums uppbyggnad eller att bygga lådbilar. De är mycket mer intresserade av det sociala samspelet. Det är såklart också en fördel för avkomman om deras mor har enkelt för att snappa upp känslor, kan stävja bråk och osämja osv i gruppen.

Skillnaden är att de manliga aktiviterena ger större monetär avkastning än de typiskt kvinnliga.
Citera
2014-04-06, 12:50
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orko
Skillnaden är att de manliga aktiviterena ger större monetär avkastning än de typiskt kvinnliga.

Ja, men långsiktig trygg avkastning kan ju vara en kvinna som föder pojkar. Det är alltså kvinnor man ska satsa på, eller rättare sagt i
Citera
2014-04-06, 16:25
Medlem
Emanciperads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

Sen kan man ju också fråga vad är framgång i livet? Hur definieras det?
Är det verkligen bli en maktmänniska, uppfinnare av kolkraft eller leva ett bra, lugnt och lyckligt liv, fostra kompetenta fina ungar och inte lämna efter sig kaos och miljöförstöring?

Många av de "framgångsrika" männen ni ser upp till har kreerat en hel del skit vi gott kunde varit utan.

Bara en liten tanke.

Visserligen OT för tråden men synnerligen intressant; kontentan av ditt inlägg verkar tillsynes vara att något kvinnoförtryck - i Sverige - inte existerar. Eller går saker och ting kvinnors väg, samtidigt som ni är förtryckta?

Tror själv för att kvinnor helt enkelt prioriterar annorlunda, data (och ovanstående inlägg) indikerar att man är mindre positivt inställd till övertidsarbete, har mindre fokus på att stå på toppen, utan ett mer bekvämt liv ligger högre upp på listan.

"Enkäten visar också på stora skillnader i synen på förmåner vid sidan av lönen.
Männen vill ha aktier/optioner, prestationsrelaterad bonus och vinstdelning. Kvinnorna vill ha övertidsersättning, hälsovård och pensionsförmåner.
- Det är hårt mot mjukt. Männen är mycket mer intressade av sådant som mäter framgång, säger Alexander Beck.
"
http://www.svd.se/naringsliv/man-valjer-bonus-kvinnor-vill-ha-overtidsersattning_1065173.svd

Detta gäller ekonomer, alltså dem som rimligen borde ha större ambitioner än exempelvis sjuksköterskor, och ändå ser det ut som det gör.
Citera
2014-04-06, 17:05
Medlem
_Dante_s avatar
Vi har tur när vi tänker!
Citera
2014-04-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanciperad
Visserligen OT för tråden men synnerligen intressant; kontentan av ditt inlägg verkar tillsynes vara att något kvinnoförtryck - i Sverige - inte existerar. Eller går saker och ting kvinnors väg, samtidigt som ni är förtryckta?

Tror själv för att kvinnor helt enkelt prioriterar annorlunda, data (och ovanstående inlägg) indikerar att man är mindre positivt inställd till övertidsarbete, har mindre fokus på att stå på toppen, utan ett mer bekvämt liv ligger högre upp på listan.

"Enkäten visar också på stora skillnader i synen på förmåner vid sidan av lönen.
Männen vill ha aktier/optioner, prestationsrelaterad bonus och vinstdelning. Kvinnorna vill ha övertidsersättning, hälsovård och pensionsförmåner.
- Det är hårt mot mjukt. Männen är mycket mer intressade av sådant som mäter framgång, säger Alexander Beck.
"
http://www.svd.se/naringsliv/man-valjer-bonus-kvinnor-vill-ha-overtidsersattning_1065173.svd

Detta gäller ekonomer, alltså dem som rimligen borde ha större ambitioner än exempelvis sjuksköterskor, och ändå ser det ut som det gör.

Det var ju en väldigt konstigt slutsats du gör av mitt inlägg. Hur läser du ut det?
Jepp det går rätt bra för unga kvinnor inom yrkeslivet idag ex., betydligt bättre än vad det gjorde för låt säga 50 år sen. Betyder det därför att alla frågor som rör just jämställdhet är över?

Och som sagt din länk säger lite samma som jag också säger.
Vad är egentligen ett framgångsrikt liv ? Att man levt det lyckligt och harmoniskt med sig själv och andra och kunnat lägga tid och engagemang på många områden. Eller är det att från 10 års ålder satsa benhårt på att bli forskare och sen kanske jobba i en ledande ställning inom försvarsindustrin med att forska fram låt säga minor tills man är 65 och går i en urtrist pension, eftersom frugan för länge sen dragit och barnen inte vet vem du är?

Som sagt jag tror att idag och i en nära framtid kommer vi omvärdera vad en s.k. framgångsrik människa egentligen är. Är det antal kr i plånboken enbart eller kanske hur mycket man är omtyckt av andra? Och vad exakt det är man vigt sin tid och liv till inte enbart vad det genererat i form av status/ pengar.
Citera
2014-04-06, 17:48
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:

Hur hade du tänkt att denna förändring skulle ske?

Män är mer tävlingsinriktade av rena evolutionsbiologiska orsaker (fysisk överlägsenhet, kvinnor är gravida och måste således välja sin partner mer noggrannt osv.) så jag ser verkligen inte hur kvinnor skulle "överta" makten i samhället.

De som har den RIKTIGA makten (få personer och släkter med stora andelar i bolag som påverkar politik och allt annat) förstår detta och det är därför som dessa personer sett till att deras söner tar maktpositionerna i samhället, inte döttrarna.

Att påstå att kvinnor kommer att "överta toppositioner i samhället" baserat på det att kvinnor inte diskrimineras lika mycket som förut är bara löjligt. Alldeles för få faktorer, det är vad du lyckats samla ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in