2014-04-06, 10:49
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Finns ju idag jobb som ingen blir tvingad till, som AF inte drar in bidrag för om man inte tar. Så det är väl samma regler som andra redan?

AF skickar inte folk till porrfilmer, och inte till modelljobb, och annat där lämpligheten för yrket baseras på att individen faktiskt vill.

Men staten har ju inte gjort bedömningen att det är statens skyldighet att tillhandahålla porr, telefonförsäljning eller modellfoton.

Om staten skulle göra bedömningen, som här föreslagits, att staten är skyldig att se till att män får ha sex, så måste ju staten arbeta för att leva upp till den skyldigheten, och som sagt så tvingas folk utbilda sig och söka till yrken som staten ser som sin skyldighet att tillhandahålla allmänheten.
Citera
2014-04-06, 10:50
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka invandrargrupper är det som propagerar för bordeller menar du?

Det är kulturellt accepterat/förväntat i alla grupper som kommer från traditionella samhällen att män går till prostituerade.
Citera
2014-04-06, 10:51
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Det kallas för svart/vitt-tänkande att tex vara låst vid att antingen är något ett "yrke", eller så det det inte.

Ett vanligt argumentationsfel.

Eh? Allt jag var ute efter att höra var dina argument till varför att hora skiljer sig från andra jobb. Vill du presentera dem?

Jag har inte uttalat mig om vad jag tycker om horor eller att hora överhuvudtaget.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är kulturellt accepterat/förväntat i alla grupper som kommer från traditionella samhällen att män går till prostituerade.
Det var inte det jag frågade efter.
Citera
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Dessa jämförelser är rätt löjliga faktiskt. Arbetsförmedlingen skickar inte alla till modellarbeten, VD jobben heller.
Vissa jobb kräver förutsättningar och speciell talang/ utbildning. Andra jobb kan faktiskt de flesta utföra. Dansa på strippklubb, skådespelare hör definitivt till de första.
Vara avsugare/ avrunkare/ stjärthål på en bordell skulle nog arbetslöse Sune 30 kunna klara i en sjuk framtid där vi har statliga bordeller i varje hörn för folk som anser att just deras underliv ska gå före allt. Och att sex ska vara något som degraderas ner till vilken tjänst som helst.
behövs ingen speciell fysisk talang för detta. Och tror ni arbetsförmedlingen/ försäkringskassan bryr sig om Sunes psykiska välbefinnande eller om sina siffor?

Strippa kan nog Carl, 22 göra om han är tillräckligt snygg i arbetsförmedlarens ögon, så honom kan man kräva att han ska söka till bägge jobben, om han ska ha chans till sin surt förtjänade lilla A-kassa.

Sluta fjanta er med er dubbelmoral. Antingen är sälja sex en helt accepterat jobb i samhällets ögon och då får man också behandla det därefter fullt ut. Eller också så inser man att nej, det är det inte, och sluta jiddra om statliga bordeller.

Om det finns kvinnor som vill sälja sex frivilligt och män som vill köpa sex frivilligt vad är problemet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Men hora kräver inte högskolebehörighet eller högskoleutbildning så teoretiskt kan jag inte se varför det skulle skilja sig från att bli tvingad till att utbilda sig och arbeta som undersköterska eller vårdbiträde som folk blivit i systemet idag.

Du lägger till ordet "teoretiskt" för att göra dig fri från ett eget ställningstagande.

Om du använder din fulla personliga kapacitet, ser du då skillnaden i att jobba med sex, jämfört med att jobba som vårdbidträde?
Citera
2014-04-06, 10:52
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det var inte det jag frågade efter.

Vad menade du?
Citera
2014-04-06, 10:53
Medlem
Citat:
Du lägger till ordet "teoretiskt" för att göra dig fri från ett eget ställningstagande.

Om du använder din fulla personliga kapacitet, ser du då skillnaden i att jobba med sex, jämfört med att jobba som vårdbidträde?

Du som anser att det är skillnad, hur beskriver du skillnaderna med ord?
Citera
2014-04-06, 10:53
Medlem
Citat:
Nu var ju hela poängen att ingen ska tvingas ta olämpliga jobb.
Nej det är ju för att det är ett olämpligt jobb att sälja sex som det är förbjudet att utnyttja tjänsten.

Men nu är det ju det som ska ändras på eller hur och då får det väl vara lika för alla. Så att det inte bara blir ett jobb för de sämst lottade som inte får välja att bli försörjda av skattebetalarna istället för att ta jobbet.
Citera
2014-04-06, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Eh? Allt jag var ute efter att höra var dina argument till varför att hora skiljer sig från andra jobb. Vill du presentera dem?

Jaha, jag tyckte du påstod att ett yrke är ett yrke.

Men men, jo givetvis är viljan ett av grundkraven för att vara lämplig att jobba med sex. På samma sätt som för jobbet porrfilmsaktris.
Citera
2014-04-06, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Nej det är ju för att det är ett olämpligt jobb att sälja sex som det är förbjudet att utnyttja tjänsten.

Men nu är det ju det som ska ändras på eller hur och då får det väl vara lika för alla. Så att det inte bara blir ett jobb för de sämst lottade som inte får välja att bli försörjda av skattebetalarna istället för att ta jobbet.

Nej, det är bara olämpligt för dom som inte vill.

Precis som porrfilmskådis bara är lämpligt för dom som vill.

De sämst lottade får samma fördel som de bäst lottade, dvs friheten att välja bort sexyrken.

Varför känner du behov i att tänka i termer av tvång hela tiden?
Citera
2014-04-06, 10:57
Medlem
Katzyns avatar
Citat:

Det jag vill veta mer om är vilken skillnad du ser mellan att jobba med sex och att jobba med vårdbiträde och varför du tycker att jobba med sex skiljer sig så att ingen ska tvingas till det? Vad är det, enligt din mening, som gör sexarbete annorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in