2014-04-06, 00:39
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
jo helt rättvist blir det när alla gör samma prov under samma förutsättningar.

Ja, alla kommer aldrig kunna ha samma förutsättningar, varför ska just dessa av alla de med större och mindre problem få den här hjälpen? Varför ska de kunna få ett bättre högskoleprov när de gör ett sämre arbete än de övriga? Absurt.
Citera
2014-04-06, 00:44
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Ja, alla kommer aldrig kunna ha samma förutsättningar, varför ska just dessa av alla de med större och mindre problem få den här hjälpen? Varför ska de kunna få ett bättre högskoleprov när de gör ett sämre arbete än de övriga? Absurt.
Varför skulle inte alla kunna ha samma förutsättningar?

Att förutsättningarna är lika innebär inte att utfallet blir lika eftersom människor är olika begåvade och pluggar olika mycket.
Citera
2014-04-06, 00:47
Medlem
Mikronesiens avatar
Någon provdel ni är extra stolta med i år?

Själv lyckades jag få 20/20 på engelskan i år. Har haft runt 16 rätt tidigare år, vilket jag tyckt varit ganska dåligt, eftersom engelskan är avsevärt mycket enklare. Lyckades såklart få sämre på ord (11/20, vad ska man göra?) och LÄS (17/20, jämfört med förra gångens 19/20) så någon förbättring på VERB blir det nog dock inte. :/
Senast redigerad av Mikronesien 2014-04-06 kl. 00:50.
Citera
2014-04-06, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
En kvinna på mitt prov hade inte förstått instruktionerna och hade inte fyllt i svarsformuläret när tiden gick ut på första provet. Provledaren fick ringa upp sin chef och de löste det där under rasten, tror hon fick fylla i det i efterhand. Helt sjukt!

hände samma sak i min sal. tjejen fattade inte att man skulle överföra svaren trots att provledaren hade sagt det flera gånger. Samma person ville heller inte stänga av sin mobil men gav sig till slut

Haha killen som satt bredvid mig var en skön lirare. När vi fick våra frågeformulär 5 min innan passet startade började han bläddra i det helt lugnt. Han gjorde detta på kanske 3 delprov. Trots att det var två provledare i en sal med kanske 25 pers märkte de inte ett skit, hahaha
Citera
2014-04-06, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien

Själv lyckades jag få 20/20 på engelskan i år. Har haft runt 16 rätt tidigare år, vilket jag tyckt varit ganska dåligt, eftersom engelskan är avsevärt mycket enklare. Lyckades såklart få sämre på ord (11/20, vad ska man göra?) och LÄS (17/20, jämfört med förra gångens 19/20) så någon förbättring på VERB blir det nog dock inte. :/

19/20 på MEK. Får väl klassas som okej av en medelmåtta som jag
Citera
2014-04-06, 00:58
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
hände samma sak i min sal. tjejen fattade inte att man skulle överföra svaren trots att provledaren hade sagt det flera gånger. Samma person ville heller inte stänga av sin mobil men gav sig till slut

Haha killen som satt bredvid mig var en skön lirare. När vi fick våra frågeformulär 5 min innan passet startade började han bläddra i det helt lugnt. Han gjorde detta på kanske 3 delprov. Trots att det var två provledare i en sal med kanske 25 pers märkte de inte ett skit, hahaha
fyfan, jag ska nog försöka bli provledare i framtiden bara för att kunna tillämpa fullständigt fascistiskt förhållningssätt till minsta förseelser. Ser jag någon som bläddrar i sina prov eller har mobilen påsatt så river provet omedelbart!
Citera
2014-04-06, 00:59
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikronesien

Imponerande att du spikade ELF! Fick bara 17/20 ORD som min enda bra del. Hade fel på de kanske lättaste orden; abonnera, innehavande samt förorättad. Allt annat gick dåligt.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-06 kl. 01:01.
Citera
2014-04-06, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouboy
Jaha då har man gjort HP för första gången tror jag var yngst i min grupp, född 98
Min lillebror gjorde också provet (född 99), han kommer att få ett provresultat strax under mig, dvs mellan 1.4 och 1.6 om normeringstabellerna stämmer! Inte illa för en åttondeklassare va?
Citera
2014-04-06, 01:02
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Imponerande att du spikade ELF! Fick bara 17/20 ORD som min enda bra del. Hade fel på alla lätta ord ironisk nog; abonnera, innehavande samt förorättad. Allt annat gick dåligt.
Hur kan du vara så bra på ord om det går dåligt på resten? ^^
MEK är i princip samma sak som ORD, så där kan du väl plocka poäng.
Citera
2014-04-06, 01:03
Medlem
HT 2012: 1,4
VERB 55/80 gav 1,4
KVA 52/80 gav 1,4

VT 2013: 1,65
VERB 69/80 gav 1,8
KVA 54/80 gav 1,5

HT 2013: 1,55
VERB 70/80 gav 1,8
KVA 47/80 gav 1,3

VT 2014: ~1,65
VERB 61/80 ~ 1,5
KVA 63/80 ~ 1,8
enligt HT 2013 normering

Det är blandade känslor här, är jävligt nöjd med KVA-delen där jag höjt mig rejält men det gick verkligen åt helvete på sista VERB-delen. Den kändes inte alls bra och jag kände mig inte riktigt säker på många svar under det provpasset och tyckte det var ovanligt svårt, håller någon annan med? Mitt mål var 1,85 då jag sökt Läkarprogrammet i Lund till hösten men det kan man ju FETGLÖMMA nu. Får väl prova igen till hösten....

Jag har inte pluggat eller tränat på gamla prov till något av dessa prov jag gjort hitills, kan man verkligen höja sig så mycket om man läser gamla texter och plöjer gamla MEK och så, eller är det helt enkelt och gilla läget? KVA kan jag dock tänka mig att man kan höja sig lite på med träning.....
Senast redigerad av LoOmpio 2014-04-06 kl. 01:04. Anledning: felskrivning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
fyfan, jag ska nog försöka bli provledare i framtiden bara för att kunna tillämpa fullständigt fascistiskt förhållningssätt till minsta förseelser. Ser jag någon som bläddrar i sina prov eller har mobilen påsatt så river provet omedelbart!

hahaha, de som skriver för första gången hade blivit helt skräckslagna
Det lustiga är att den ena var väldigt pedantiskt och samlade in proven i en viss ordning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymidiot
Varför inte fylla i svarshäftet kontinuerligt som du löser uppgifterna? Tror du bränner ett par värdefulla minuter på att gå igenom hela häftet igen för att överföra svaren.
Du har en poäng, men jag gillar att göra anteckningar/uträkningar bredvid uppgiften och sedan ringa in svaret/skriva ett frågetecken när jag är klar. Då är jag djupt fokuserad och har inga problem med att skärma av omgivningen. Om jag då måste fylla i svaren också tror jag att jag skulle tappa detta, och för därför över svaren när jag känner att jag har kört fast istället (oftast i ett stort sjok under provets andra halva) Då brukar jag också få lite tid att bearbeta all information jag har tagit in
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in