Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
Alla kan väl peta in hörselskydd om man vill det.
Att man tillåter hörselkåpor tycker jag inte är en big deal. När jag däremot läser att dyslektiker får längre skrivtider gör det mig fullkomligt rosenrasande. Diagnostisera för all del människor med dyslexi om det får dessa personer att känna sig bättre. Men ge för i helvete inte dessa människor en massa privilegier för att de har svårt för att läsa. Och speciellt inte på något så viktigt som Högskoleprovet.
Jo, det är sant, men att detta sker kan nog leda till att fler kommer att försöka utnyttja systemet och försöka få olika typer av särbehandling. Detta i sin tur kanske leder till att dessa personer kommer in på en utbildning före någon som inte har fått någon hjälp för att det som den personen lider av anses som "för milt" för att få den hjälpen personen efterfrågar. Vem skall bedöma detta på ett korrekt sätt? Vad är tillräckligt och lämpligt och vad är inte det? En person och dessa hjälpmedel är väl inget att rusa ut på torget och protestera över, men jag reagerade bara på det då jag inte har sett någon annan, utöver personer med dyslexi, få särbehandling tidigare. Har emellertid inte letat så det förekommer säkert. Lite luddigt kanske, men jag är trött. Det vore mer rättvist om personerna med dyslexi, som skriver det specialanpassade provet sökte i en egen kvot för övrigt.