2014-04-06, 00:08
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nja, det menade jag inte, skrev bara att hon får särbehandling. Sedan att detta förmodligen är en lägre grad än att skriva det specialanpassade provet är en annan sak, men det känns märkligt enligt mig att man kan få skriva provet med sådana hjälpmedel såpass lätt. Nu kanske det inte hjälper enormt mycket, men allt extra kan hjälpa. En pinne eller ett störningsmoment kan vara liv eller död.
Alla kan väl peta in hörselskydd om man vill det.

Att man tillåter hörselkåpor tycker jag inte är en big deal. När jag däremot läser att dyslektiker får längre skrivtider gör det mig fullkomligt rosenrasande. Diagnostisera för all del människor med dyslexi om det får dessa personer att känna sig bättre. Men ge för i helvete inte dessa människor en massa privilegier för att de har svårt för att läsa. Och speciellt inte på något så viktigt som Högskoleprovet.
Citera
2014-04-06, 00:10
Medlem
mo-lesters avatar
Bara jag som typ är besatt av HP grejen?
Citera
2014-04-06, 00:13
Medlem
anonymidiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaregrabben
Jepp, jag fick ca 1.65 totalt (kvant1.5 och verb1.8) men även jag hade 5 fel på de 7 sista frågorna på kvantdel 1. Totalt fick jag 15/24 på DTK.

Det var mitt första högskoleprovpass någonsin, vilket innebar att jag var optimistisk med tiden och hade ungefär 5 minuter över till de 5 sista frågorna. Det räckte ju såklart inte med tanke på att jag dessutom skulle fylla i svarshäftet Note to self, fyll i hela svarshäftet med en kvart kvar, sedan ägnar du sista stunden åt att ändra de uppgifter du inte känner dig säker på!

Varför inte fylla i svarshäftet kontinuerligt som du löser uppgifterna? Tror du bränner ett par värdefulla minuter på att gå igenom hela häftet igen för att överföra svaren.
Citera
2014-04-06, 00:15
Medlem
Jaha då har man gjort HP för första gången tror jag var yngst i min grupp, född 98
Citera
2014-04-06, 00:16
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Såg nu att jag kollat 2012 års normeringstabell haha
1,20 isf enligt höstens normeringstabell.
Citera
2014-04-06, 00:21
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Alla kan väl peta in hörselskydd om man vill det.

Att man tillåter hörselkåpor tycker jag inte är en big deal. När jag däremot läser att dyslektiker får längre skrivtider gör det mig fullkomligt rosenrasande. Diagnostisera för all del människor med dyslexi om det får dessa personer att känna sig bättre. Men ge för i helvete inte dessa människor en massa privilegier för att de har svårt för att läsa. Och speciellt inte på något så viktigt som Högskoleprovet.
Jo, det är sant, men att detta sker kan nog leda till att fler kommer att försöka utnyttja systemet och försöka få olika typer av särbehandling. Detta i sin tur kanske leder till att dessa personer kommer in på en utbildning före någon som inte har fått någon hjälp för att det som den personen lider av anses som "för milt" för att få den hjälpen personen efterfrågar. Vem skall bedöma detta på ett korrekt sätt? Vad är tillräckligt och lämpligt och vad är inte det? En person och dessa hjälpmedel är väl inget att rusa ut på torget och protestera över, men jag reagerade bara på det då jag inte har sett någon annan, utöver personer med dyslexi, få särbehandling tidigare. Har emellertid inte letat så det förekommer säkert. Lite luddigt kanske, men jag är trött. Det vore mer rättvist om personerna med dyslexi, som skriver det specialanpassade provet sökte i en egen kvot för övrigt.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-06 kl. 00:25.
Citera
2014-04-06, 00:25
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Jo, det är sant, men att detta sker kan nog leda till att fler kommer att försöka utnyttja systemet och försöka få olika typer av särbehandling. Detta i sin tur kanske leder till att dessa personer kommer in på en utbildning före någon som inte har fått någon hjälp för att det som den personen lider av anses som "för milt" för att få den hjälpen personen efterfrågar. En person och dessa hjälpmedel är väl inget att rusa ut på torget och protestera över, men jag reagerade bara på det då jag inte har sett någon annan, utöver personer med dyslexi, få särbehandling tidigare. Har emellertid inte letat så det förekommer säkert. Lite luddigt kanske, men jag är trött. Det vore mer rättvist om personerna med dyslexi, som skriver det specialanpassade provet sökte i en egen kvot för övrigt.
Nej rättvist vore om så kallade dyslektiker får extra hjälp i skolan mellan prov, men aldrig under prov. Under proven måste alla elever givetvis ha precis samma förutsättningar, annars blir det orättvist.

Så ska det givetvis också vara under högskoleprovet. Inga kvoter, ingen särbehandling - alla konkurrerar under samma förutsättningar.
Citera
2014-04-06, 00:30
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
1,20 isf enligt höstens normeringstabell.

ÅH! underbart. Tack igen för hjälpen!!!
Citera
2014-04-06, 00:34
Medlem
En kvinna på mitt prov hade inte förstått instruktionerna och hade inte fyllt i svarsformuläret när tiden gick ut på första provet. Provledaren fick ringa upp sin chef och de löste det där under rasten, tror hon fick fylla i det i efterhand. Helt sjukt!
Citera
2014-04-06, 00:34
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
En kvinna på mitt prov hade inte förstått instruktionerna och hade inte fyllt i svarsformuläret när tiden gick ut på första provet. Provledaren fick ringa upp sin chef och de löste det där under rasten, tror hon fick fylla i det i efterhand. Helt sjukt!
Fyfan, jävla kommunistfasoner.
Citera
2014-04-06, 00:35
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Nej rättvist vore om så kallade dyslektiker får extra hjälp i skolan mellan prov, men aldrig under prov. Under proven måste alla elever givetvis ha precis samma förutsättningar, annars blir det orättvist.

Så ska det givetvis också vara under högskoleprovet. Inga kvoter, ingen särbehandling - alla konkurrerar under samma förutsättningar.
Notera att jag skrev mer rättvist, helt rättvist blir det aldrig förstås så länge som dessa undantag görs.
Citera
2014-04-06, 00:37
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Notera att jag skrev mer rättvist, helt rättvist blir det aldrig förstås!
jo helt rättvist blir det när alla gör samma prov under samma förutsättningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in