Citat:
Ursprungligen postat av
Noola
Menvarför skriker bordellförespråkarna i högan sky så fort man nämner att om vi ska ha laglig prostitution så ska detta behandlas som vilket vanligt hederligt yrke som helst? Varken bättre eller sämre, finare eller fulare? Är det inte ganska självklart att det ska vara så?
Anledningen är förstås att det är resonemanget taget till sin logiska extrem enbart i avsikt att förstöra argumentet. Ungefär som att någon som tycker att det är dumt att dra en 16-åring till domstol för att ha haft sex med sin 14-åriga pojk-/flickvän får kontringen "va!? vill du att gamla gubbar ska få sätta på tolvåringar?"
Tycker du att det (om vi bortser från att deras kundkrets begår lagbrott) är som vilket annat yrke som helst just nu? Tycker du att alla yrken bör ha exakt samma regler, eller är det ok att vissa yrken har särregler? Jag tycker nog att det är helt ok att vissa yrken har särregler, och jag tycker inte att prostitution är som vilket yrke som helst i vårt samhälle, även om hela alltet vore legaliserat. På samma sätt tycker jag inte att "jobba i coffee shop" är något som bör anvisas av af om narkotika legaliserades.
Telefonsexoperatörer/värdinnor (eller vad de nu kallas) är ett exempel på yrke som är tillåtet men som knappast anvisas av arbetsförmedlingen. (Får de ens lägga upp annonser hos af?)
Notera att jag inte sagt något om att statliga bordeller, eller för den delen prostitution i allmänhet, är en bra idé eller ens önskvärt. Jag har bara sagt att det är uselt argumenterande då det enbart handlar om halmgubbebyggande.