2014-04-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Jag skulle inte vilja att min dotter hade one-nightstands så ska vi förbjuda det också?

Jag skulle inte vilja att min mamma/pappa är otrogen ska vi förbjuda det också?

Jag skulle inte vilja att de nära mig rökte, ska vi förbjuda det också?

Jag skulle inte vilja att de nära mig skulle drabbas av fetma, ska vi förbjuda godis, läsk, chips osv då?
Varför är du emot att behandla prostitution som andra hederliga yrken?

Tycker du det är konstigt att inte få ha tillgång till en prostitutionsmarknad om du inte är beredd att ge prostitutionsbranschen samma villkor som andra branscher?
Citera
2014-04-05, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
En del människor är moraliskt emot prostitution och det ska man respektera precis som man respekterar pacifister/vegetarianer/religiösa med mera. En man som är pacifist tvingas inte ut i krig trots att krig är en statlig verksamhet.
Folk får väl vara emot vad de vill men det ska inte vara bidragsgrundande.
Citera
2014-04-05, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Tycker du det är konstigt att inte få ha tillgång till en prostitutionsmarknad om du inte är beredd att ge prostitutionsbranschen samma villkor som andra branscher?

Jag har redan tillgång till prostitutionsmarknaden

Det skulle kännas konstigare om Sverige hade en annan lagstiftning än tex Tyskland och Spanien.

And oh, om jag ville hade jag kunnat sätta på prostituerade i Sverige också. Sexköpslagen aint mean shit to me!
Senast redigerad av Lavezzi92 2014-04-05 kl. 23:18.
Citera
2014-04-05, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Jag har redan tillgång till prostitutionsmarknaden

Det skulle kännas konstigare om Sverige hade en annan lagstiftning än tex Tyskland och Spanien.
Fast Sverige har redan en annan lagstiftning än Tyskland och Spanien och om det är så i Tyskland och Spanien att man kan få välja mellan att försörja sig som prostituerad eller om man hellre vill låta sig försörjas av skattebetalarna så kan du ju förklara varför vi ska ta efter detta i Sverige.
Citera
2014-04-05, 23:30
Bannlyst
Citat:
Fast Sverige har redan en annan lagstiftning än Tyskland och Spanien och om det är så i Tyskland och Spanien att man kan få välja mellan att försörja sig som prostituerad eller om man hellre vill låta sig försörjas av skattebetalarna så kan du ju förklara varför vi ska ta efter detta i Sverige.

För att jag tycker att det är ett bra system
Citera
2014-04-06, 00:16
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Men det måste ju ändå finnas något skäl till att man trots att man är prostitutionsförespråkare inte vill behandla prostitutionsyrket som vilket annat hederligt yrke som helst. Och att man till och med blir upprörd av blotta tanken.
Det är väl för att det inte är som vilket annat yrke som helst, inte heller anser man det i andra Europeiska länder där prostitution är tillåtet. I vissa länder ges dock de prostituerade genom regleringar en faktisk chans att vara en del av samhället genom att betala skatt och därmed vara exempelvis vara pensionsberättigade.
Citera
2014-04-06, 03:52
Medlem
Citat:
Menvarför skriker bordellförespråkarna i högan sky så fort man nämner att om vi ska ha laglig prostitution så ska detta behandlas som vilket vanligt hederligt yrke som helst? Varken bättre eller sämre, finare eller fulare? Är det inte ganska självklart att det ska vara så?

Anledningen är förstås att det är resonemanget taget till sin logiska extrem enbart i avsikt att förstöra argumentet. Ungefär som att någon som tycker att det är dumt att dra en 16-åring till domstol för att ha haft sex med sin 14-åriga pojk-/flickvän får kontringen "va!? vill du att gamla gubbar ska få sätta på tolvåringar?"

Tycker du att det (om vi bortser från att deras kundkrets begår lagbrott) är som vilket annat yrke som helst just nu? Tycker du att alla yrken bör ha exakt samma regler, eller är det ok att vissa yrken har särregler? Jag tycker nog att det är helt ok att vissa yrken har särregler, och jag tycker inte att prostitution är som vilket yrke som helst i vårt samhälle, även om hela alltet vore legaliserat. På samma sätt tycker jag inte att "jobba i coffee shop" är något som bör anvisas av af om narkotika legaliserades.

Telefonsexoperatörer/värdinnor (eller vad de nu kallas) är ett exempel på yrke som är tillåtet men som knappast anvisas av arbetsförmedlingen. (Får de ens lägga upp annonser hos af?)

Notera att jag inte sagt något om att statliga bordeller, eller för den delen prostitution i allmänhet, är en bra idé eller ens önskvärt. Jag har bara sagt att det är uselt argumenterande då det enbart handlar om halmgubbebyggande.
Citera
2014-04-06, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Det är väl för att det inte är som vilket annat yrke som helst, inte heller anser man det i andra Europeiska länder där prostitution är tillåtet. I vissa länder ges dock de prostituerade genom regleringar en faktisk chans att vara en del av samhället genom att betala skatt och därmed vara exempelvis vara pensionsberättigade.

Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Anledningen är förstås att det är resonemanget taget till sin logiska extrem enbart i avsikt att förstöra argumentet. Ungefär som att någon som tycker att det är dumt att dra en 16-åring till domstol för att ha haft sex med sin 14-åriga pojk-/flickvän får kontringen "va!? vill du att gamla gubbar ska få sätta på tolvåringar?"

Tycker du att det (om vi bortser från att deras kundkrets begår lagbrott) är som vilket annat yrke som helst just nu? Tycker du att alla yrken bör ha exakt samma regler, eller är det ok att vissa yrken har särregler? Jag tycker nog att det är helt ok att vissa yrken har särregler, och jag tycker inte att prostitution är som vilket yrke som helst i vårt samhälle, även om hela alltet vore legaliserat. På samma sätt tycker jag inte att "jobba i coffee shop" är något som bör anvisas av af om narkotika legaliserades.

Telefonsexoperatörer/värdinnor (eller vad de nu kallas) är ett exempel på yrke som är tillåtet men som knappast anvisas av arbetsförmedlingen. (Får de ens lägga upp annonser hos af?)

Notera att jag inte sagt något om att statliga bordeller, eller för den delen prostitution i allmänhet, är en bra idé eller ens önskvärt. Jag har bara sagt att det är uselt argumenterande då det enbart handlar om halmgubbebyggande.
Men det är ju just argumentet att prostitution inte är vilket yrke som helst som gör det möjligt att förbjuda sexhandeln.

Varför vill man behålla argumentet överhuvudtaget? Prostituerade har ju alltid gått under andra regler än andra, setts som omoraliska och sedeslösa, och fått verka på arbetsmarknadens skuggsida. Varför ska vi ha det så om vi nu vill ha prostitution?

Af ska naturligtvis inte lägga några moraliska aspekter på jobben de annonserar ut så länge det är en seriös arbetsgivare som följer arbetsmiljölagstiftningen.

Man kan inte gnälla på att man inte får gå till en bordell om man inte är beredd att ge bordellverksamhet en ärlig chans att bedriva verksamhet på samma villkor som annan verksamhet.
Senast redigerad av Noola 2014-04-06 kl. 08:17.
Citera
2014-04-06, 08:22
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Folk får väl vara emot vad de vill men det ska inte vara bidragsgrundande.

Det finns många andra jobb som en kvinna kan söka om hon inte vill sälja sex.
Citera
2014-04-06, 08:55
Medlem
Citat:
Af ska naturligtvis inte lägga några moraliska aspekter på jobben de annonserar ut så länge det är en seriös arbetsgivare som följer arbetsmiljölagstiftningen.

Man kan inte gnälla på att man inte får gå till en bordell om man inte är beredd att ge bordellverksamhet en ärlig chans att bedriva verksamhet på samma villkor som annan verksamhet.

Givetvis skall AF precis som idag bedöma om arbetet är lämpligt för den sökandes eller inte, och precis som AF idag inte skickar folk till porrfilmsinpelningar så ska dom inte heller skicka folk till bordeller.
Citera
2014-04-06, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Givetvis skall AF precis som idag bedöma om arbetet är lämpligt för den sökandes eller inte, och precis som AF idag inte skickar folk till porrfilmsinpelningar så ska dom inte heller skicka folk till bordeller.
Och varför skulle dessa arbeten vara olämpliga för arbetssökande? Särskilt om det är till en statlig arbetsplats.

Och sen är det ju inte så vanligt att man rekryterar skådespelare via AF men om man nu vill göra det hör det knappast till AFs arbetsuppgifter att ha några synpunkter på själva filmen, om arbetsgivaren uppfyller kraven.
Citera
2014-04-06, 09:43
Medlem
Ni kan bara drömma vidare. Vi kommer inte få några statliga bordeller i Sverige och sexköpslagen kommer inte heller att försvinna. Däremot kunde jag tycka att den kunde sättas i bruk lite oftare.
Tycker fler av dem som medvetet går och köper en ung utländsk tjej, vars situation de nog fattar men skiter i, borde hamna på kåken bums. Svinigt beteende helt enkelt, i Sverige eller utomlands.
Är man kåt och inte hittar någon lika kåt i sin omgivning att ligga med, så fixar man det själv. Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in