2014-04-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorLux
Du kan nog höja dig oerhört mycket! Jag skrev 0.9 på mitt första, 1.3 på mitt andra, nu sista terminen i trean skrev jag nånstans mellan 1.5 och 1.6. Alla dessa utan att träna överhuvudtaget och repetera matte 1. Så du kan nog knäcka 2.0 om du tränar, mitt mål är 1.8-1.9 till hösten när jag tränar lite mer och sätter mig in i det.

Mvh, PL

Ett något orealistiskt mål var att få 1,5 på dagens prov. Jag trodde att jag skulle få ~1,0 och lyckades uppnå ~1,35 så det är jag mycket nöjd med. Och precis som du skrev så förbättras man naturligt alltefter att tiden går och att man samlar på sig erfarenhet. Pluggar man en hel del i sommar så kan man nog ta och sätta ~1,6-1,7 i höst och sen som mål ~1,9. Givetvis känns det som ett orealistiskt mål och jag lär förmodligen inte klara av detta, men jag är en sådan som hellre sätter svåra mål som man strävar efter att klara av.

Jag får ta och önska dig lycka till inför nästa prov, och jag håller tummarna för dig att du ska få dina 1,9
Citera
2014-04-05, 23:45
Medlem
Mellbergans avatar
Själv får jag inte mitt resultat förrän om en månad. Brukar aldrig skriva på den oranga lappen.

Den mattematiska delen tyckte jag gick oväntat bra, var dock 4 uppgifter jag inte hann med. Gjorde hela Matematik Origo 1C innan provet som förberedelse. Plus att jag även tränade mattedelen eller den kvantitativa delen som det så fint heter på fyra gamla högskoleprov. Kändes som att jag effektivt avklarade matteuppgift efter mattuppgift utan att egentligen stanna i stort sett. Har personligen en mycket positiv känsla för den kvantitativa gjorda delen idag!

Däremot den verbala(svenska och engelska) som aldrig egentligen varit min starka sida, gick det riktigt dåligt på. Hade i alla fall behövt 1.0 på den verbala delen för att inte sänka det sammanlagda resultatet allt för mycket. Befarar att jag tyvärr kanske inte ens får det.

Aja, den som lever får se.
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Jo
Som bekant är ju du(U-Fig) stammis här i tråden vanligtvis, hur gick det för dig?
Senast redigerad av Mellbergan 2014-04-05 kl. 23:56.
Citera
2014-04-05, 23:45
Medlem
en.svensk.nigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nu får folk särbehandling på hp, utöver dyslexi! Har detta hänt tidigare? Dyslexi är en sak, men adhd?

"Under tre veckor har hon kämpat för att få provet anpassat för den funktionsnedsättning hon har.

– Det känns som en liten seger. Jag hoppas att detta ska leda till att fler med funktionsnedsättningar får rätt förutsättningar, säger Linn."

http://norran.se/2014/04/skelleftea/idag-pagar-hogskoleprovet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=idag-pagar-hogskoleprovet

Wtf, jag har också koncentrationssvårigheter! Det räcker att någon rullar en glaskula på golvet, eller studsar en gummiboll i golvet så blir jag sjösjuk av ljudet (okej, jag skojar, men skulle påstå att jag har koncentrationssvårigheter). Tar inte i, men borde råda lika förutsättningar för samtliga.

Vore rätt intressant att veta vad hon fick för resultat...
Håller med. Är man dålig på att läsa får man i princip dubbelt så lång tid (detta gäller prov på gymnaziet också) oavsett vad det är för prov. Ska man inte få poäng efter hur bra man är? Då kan man fan inte få extra förmåner bara för att man är dålig.
Citera
2014-04-05, 23:46
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Inte riktigt.

Ditt motsvarar i normeringen (1,0+1,2)/2= 1,10

Jahaa, hm tyckte att 53 låg på 1,3 i normeringstabellen men förmodligen läser jag av den fel Insåg nu också att jag hade 54 på verbala och 40 på kvant, trötta ögon
Tack så mycket för hjälpen!
Citera
2014-04-05, 23:50
Medlem
Mikronesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mo-lester
Har också reagerat på det där. Varför ska folk med dyslexi få mer tid? Borde fan gå att fejka en dyslexidiagnos för att få 80 min per provpass på HP. Fyfan vilket fusk. Hade fan satt 150/160 på det viset...
Om man har dyslexi tar det längre tid att läsa svar och frågor. Sådant ska inte spela roll tänker man, så man kompenserar den extratid som krävs för att läsa.

Men det kan ju såklart bli mycket mer orättvist här, då även om de ska vara berättigade ngn extratid, så kan man inte specialanpassa provet till alla provdeltagare, och man kan ju ha olika grader av dyslexi.
Citera
2014-04-05, 23:53
Medlem
Holisistics avatar
Söker dyslektiker som fått provet anpassat i samma kvot som andra människor?

Helt stört i sådana fall.

hörselkåpor och timstock är en sak men att få nästan dubbelt så lång tid på sig för att man "dyslektiker" (dålig på att läsa) är fan helt idiotiskt. Vad är nästa steg? Ska människor med "dyskalkyli" (dålig på att räkna) också få samma privilegium?

Varför inte bara ta bort provet helt om det ska anpassas för att alla ska få samma resultat oavsett begåvning?
Senast redigerad av Holisistic 2014-04-05 kl. 23:57.
Citera
2014-04-05, 23:53
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Jahaa, hm tyckte att 53 låg på 1,3 i normeringstabellen men förmodligen läser jag av den fel Insåg nu också att jag hade 54 på verbala och 40 på kvant, trötta ögon
Tack så mycket för hjälpen!

Såg nu att jag kollat 2012 års normeringstabell haha
Citera
2014-04-05, 23:54
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Nu får folk särbehandling på hp, utöver dyslexi! Har detta hänt tidigare? Dyslexi är en sak, men adhd?

"Under tre veckor har hon kämpat för att få provet anpassat för den funktionsnedsättning hon har.

– Det känns som en liten seger. Jag hoppas att detta ska leda till att fler med funktionsnedsättningar får rätt förutsättningar, säger Linn."

http://norran.se/2014/04/skelleftea/idag-pagar-hogskoleprovet/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=idag-pagar-hogskoleprovet

Wtf, jag har också koncentrationssvårigheter! Det räcker att någon rullar en glaskula på golvet, eller studsar en gummiboll i golvet så blir jag sjösjuk av ljudet (okej, jag skojar, men skulle påstå att jag har koncentrationssvårigheter). Tar inte i, men borde råda lika förutsättningar för samtliga.

Vore rätt intressant att veta vad hon fick för resultat...

Citat:
Ursprungligen postat av norran.se
Med hjälp av Markus Forsell, lärare på Texas studiecenter som tog tag i frågan, får nu Linn tillåtelse att använda hörselkåpor och timstock under högskoleprovet. Peter Brännström, som är lärare vid Texas studiecenter och jobbar med Linn dagligen, är glad åt beskedet att hon ska få anpassning för att göra högskoleprovet.

Hon ska alltså få använda hörselkåpor under provstid, att döma av din reaktion så fick jag intrycket att hon fick det specialanpassade provet.

Citera
2014-04-05, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Jag vet inte om jag klantat mig med ordningen men det verkar som att jag fått fel på de 5 sista frågorna på första kvantpasset. Massor med fel på den "lätta" statistikskiten som kändes helt ok när jag gjorde den. Ganska knäckande med tanke på att den delen gick jättebra annars...

Någon som har liknande?
Jepp, jag fick ca 1.65 totalt (kvant1.5 och verb1.8) men även jag hade 5 fel på de 7 sista frågorna på kvantdel 1. Totalt fick jag 15/24 på DTK.

Det var mitt första högskoleprovpass någonsin, vilket innebar att jag var optimistisk med tiden och hade ungefär 5 minuter över till de 5 sista frågorna. Det räckte ju såklart inte med tanke på att jag dessutom skulle fylla i svarshäftet Note to self, fyll i hela svarshäftet med en kvart kvar, sedan ägnar du sista stunden åt att ändra de uppgifter du inte känner dig säker på!
Citera
2014-04-06, 00:03
Medlem
Till alla er som säger att det här provet kändes lättare än tidigare års prov, borde inte det vara ganska rimligt med tanke på att ni är ett år äldre, ett år mer erfarna och ett år visare?

Dessutom är det ju 80 000 som skriver provet i år, tror ni inte att det är fler personer som kommer att sänka medelvärdet? De som är här inne och skriver t.ex. har ju antagligen motivation att sikta över 1.0 hela bunten
Citera
2014-04-06, 00:05
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asturias
Hon ska alltså få använda hörselkåpor under provstid, att döma av din reaktion så fick jag intrycket att hon fick det specialanpassade provet.
Nja, det menade jag inte, skrev bara att hon får särbehandling. Kanske tolkas så för att jag nämnde dyslexi, men var inte det jag syftade på, utan snarare att undantag verkar göras för fler människor utan dyslexi. Sedan att detta förmodligen är en lägre grad än att skriva det specialanpassade provet är en annan sak, men det känns märkligt enligt mig att man kan få skriva provet med sådana hjälpmedel såpass lätt. Nu kanske det inte hjälper enormt mycket, men allt extra kan hjälpa. En pinne eller ett störningsmoment kan vara skillnaden mellan liv eller död.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-04-06 kl. 00:10.
Citera
2014-04-06, 00:07
Medlem
Asturiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymaregrabben
Jepp, jag fick ca 1.65 totalt (kvant1.5 och verb1.8) men även jag hade 5 fel på de 7 sista frågorna på kvantdel 1. Totalt fick jag 15/24 på DTK.

Det var mitt första högskoleprovpass någonsin, vilket innebar att jag var optimistisk med tiden och hade ungefär 5 minuter över till de 5 sista frågorna. Det räckte ju såklart inte med tanke på att jag dessutom skulle fylla i svarshäftet Note to self, fyll i hela svarshäftet med en kvart kvar, sedan ägnar du sista stunden åt att ändra de uppgifter du inte känner dig säker på!

Jag hade fel på de sista 6 frågorna på Kvantdel 1 (DTK). Frågorna innan gick dock relativt bra.¨

Edit: Kommer nu ihåg när jag kikar på frågorna att det berodde på tidsbrist, vilket gör det hela väldigt missvisande.
Senast redigerad av Asturias 2014-04-06 kl. 00:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in