30 146 besökare online
856 564 medlemmar • 45 802 208 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Politik > EU
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Francois-Marie
Medlem
Francois-Maries avatar
Nigel Farage fyller 50 idag

https://www.youtube.com/watch?v=FEyJ...em-uploademail

Ännu mer övertygande seger denna gång! Väl värd ett lyckat 50-årskalas...

Gissa om Cameron och Milliband är skiträdda nu.

YouGov Poll: - Farage 68%, Clegg 27% -
ICM Poll: - Farage 69%, Clegg 31%

http://www.telegraph.co.uk/news/news...rns-nasty.html

En sensationell företeelse här är att SRs luncheko uppmärksammade den andra debatten. Såg inget av etablissemangets media nämna ett ord om den första debatten.
Kanske den svenska ankdammen inte kan förneka verkligheten i omvärlden trots allt.
Senast redigerad av Francois-Marie 2014-04-03 kl. 22:20.

oratio
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Francois-Marie 
Nigel Farage fyller 50 idag

https://www.youtube.com/watch?v=FEyJ...em-uploademail

Ännu mer övertygande seger denna gång! Väl värd ett lyckat 50-årskalas...

Gissa om Cameron och Milliband är skiträdda nu.

YouGov Poll: - Farage 68%, Clegg 27% -
ICM Poll: - Farage 69%, Clegg 31%

http://www.telegraph.co.uk/news/news...rns-nasty.html

En sensationell företeelse här är att SRs luncheko uppmärksammade den andra debatten. Såg inget av etablissemangets media nämna ett ord om den första debatten.
Kanske den svenska ankdammen inte kan förneka verkligheten i omvärlden trots allt.

Den här kommentaren är lätt kåserande, och är inte menat att starta eller ingå i en debatt med länkade bevis samt med och motargument, utan mest som ett tillägg.

Nyheter och omständigheter runt EU, behandlas väldigt lite i svensk media och våra politiker pratar inte om det, där EU-valet allt som oftast saknar valrörelse. Du och jag som är intresserade av dessa frågor hittar ofta fram, men det gör inte gemene person som inte letar själv. Det är medias och våra politikers ansvar att ta upp EU-frågor. Detta tycker jag är kanske en av de viktigaste frågorna när det gäller vårat förhållande till EU. Det är nog däremot lätt att blåsa upp Farages och UKip:s roll.

Jag tror att de som flockas till denna debatt och följer Farage också är till majoriteten de som redan är skeptiker och ofta väl bekanta med Farage och hans retorik, vilket då ger intryck i en efterföljande undersökning. Du har väl själv sett den därför att du delar Farages åsikter? Jag hade inte sett den om inte folk hade postat dem, därför att jag följer inte UKip och delar inte deras åsikter.

Du vet hur det är när man är på ett fantastiskt ställe, och tar foton för att visa de kära när man kommit hem, och man inser att bilderna inte förmedlar upplevelsen nämnvärt, och man försöker lägga till en skildring som inte når fram heller? Det som är verkligt för dig genom din upplevelse blir abstrakt för din publik, därför att de bara kan uppfatta en mycket begränsad bit av den upplevelsen med synen som ett enda sinne, sufflerad med dina berättelser som utelämnar det mesta. Dina vänner tröttnar snabbt på solnedgångar och obekanta statyer.

Om man försöker titta utanför det här politiska fotografiet, kan man skönja att de som stödjer och röstar för Farage och UKip tenderar att vara äldre, och de som i undersökningar är mest positiva till ett EU-medlemskap är yngre, där äldre imperieromantiker och brittiska samväldes-förespråkare sakta blandas ut. Det antyder att ju fler yngre som når röstålder ju sämre chanser har en eventuell brittisk folkomröstning 2017 att rösta för ett utträde. Det är inte självklart vad resultatet för en folkomröstning skulle bli.

Jag tror också att det politiska etablissemanget i Storbritannien är lite bekymrat, till viss del därför att UKip påverkar brittisk lokalpolitik 2015, men jag uppfattar att de sannolikt inte kommer att vinna några alls eller bara fåtal platser i det brittiska parlamentet och inga i de brittiska ländernas. Ett brittiskt val är ju egentligen inte ett enda som i Sverige, utan 650 lokalval, där bara den som vinner i dessa räknas d.v.s. FPTP. UKip har ingen bas och inga ledare utom Farage egentligen, och han ensam bär i stort sett partiet. Det brittiska valsystemet ignorerar fullständigt hur stödet ser ut över den brittiska unionen, vilket innebär att UKip i valet skulle kunna få stort stöd genom befolkningarna och helt sakna representation i parlamentet, beroende på hur utspritt stödet är över landet.

Att partiet på sätt än så länge är relativt irrelevant, kan det påverka opinionen med krav på kommande regering, d.v.s. om de konservativa inte vinner, men jag hoppas som du att det blir en folkomröstning.

Francois-Marie
Medlem
Francois-Maries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio 
Den här kommentaren är lätt kåserande, och är inte menat att starta eller ingå i en debatt med länkade bevis samt med och motargument, utan mest som ett tillägg.

---
Att partiet på sätt än så länge är relativt irrelevant, kan det påverka opinionen med krav på kommande regering, d.v.s. om de konservativa inte vinner, men jag hoppas som du att det blir en folkomröstning.

Positivt med en genomtänkt kommentar även om vi inte är tycker lika om allt.

Vi verkar vara överens om att media och det politiska etablissemanget allvarligt brustit i att göra medborgarna delaktiga i en seriös diskussion om EU. Själv har jag svårt att se annat än att det rör sig om en konspiration att undanhålla medborgarna inflytande över EUs utveckling.

När nu opinionsströmningar gör sig gällande som etablissemanget står handfallna inför och genast etiketterar som ondskefulla och okunniga utan minsta antydan till reflektion varför, kanske det vore klädsamt att fråga sig själv om det möjligen finns en orsak till detta.

EU-projektet har genomförts med ett totalt förakt för medborgarnas åsikter och det katastrofala införandet av euron har medfört ekonomisk stagnation i Europa för lång tid framöver och misär för tiotals miljoner i Sydeuropa.

Nigel Farage har under lång tid på ett klart och kraftfull sätt påpekat de fundamentala felaktigheterna i detta projekt och varken den politiska eliten eller dess kontrollerade media har kunnat ge ett nöjaktigt svar på hans kritik.

I Sverige har man reflexmässigt etiketterat UKIP som "högerextremt" och "främlingsfientligt" utan att på något sätt bemödat sig om att undersöka vad de egentligen står för. Om man ens bemödat sig om att informera.
Typiskt exempel är SVTs Christian Catomeris reportage från Camerons beslut om EU-omröstning där han valde att istf att belysa UKIPs avgörande roll göra ett reportage om ett obskyrt extremparti.
Tacka f-n för att svensk publik som inte hämtar nyheter från internationella media är totalt okunnig om en av de viktigaste EU-kritiska strömningarna i Europa.

Vilket inflytande UKIP kommer att få på UKs inrikespolitik återstår att se, men vad gäller EU-politiken får man nog ha rejäla skygglappar om man inte ska se att de redan har ett avgörande inflytande som kommer att ha påverkan långt utanför Storbritannien.

Att UKIP har stöd i ett ganska blandat urval av befolkningen gör att man som motståndare kan välja sin favoritkarikatyr att projicera på, men med ca 70% av tittarna som stöder Farage efter debatten gör man det nog lätt för sig om man ser det som bara excentriska imperieromantiker som sympatisörer för deras EU-politik.

Att ungdomar skulle vara EUs framtid är nog också en förhastad slutsats. Med ökad kunskap och livserfarenhet har man en tendens att se mer nyanserat på saker och ting och med tiden inser nog det flesta att det rör sig om mer än att "det är jättebra med euron för man slipper att växla" som Pernilla Wahlgren sa.

hansl77
Medlem
hansl77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oratio 

Nyheter och omständigheter runt EU, behandlas väldigt lite i svensk media och våra politiker pratar inte om det, där EU-valet allt som oftast saknar valrörelse. Du och jag som är intresserade av dessa frågor hittar ofta fram, men det gör inte gemene person som inte letar själv. Det är medias och våra politikers ansvar att ta upp EU-frågor. Detta tycker jag är kanske en av de viktigaste frågorna när det gäller vårat förhållande till EU. Det är nog däremot lätt att blåsa upp Farages och UKip:s roll.

Citat:
Ursprungligen postat av Francois-Marie 
Positivt med en genomtänkt kommentar även om vi inte är tycker lika om allt.

Vi verkar vara överens om att media och det politiska etablissemanget allvarligt brustit i att göra medborgarna delaktiga i en seriös diskussion om EU. Själv har jag svårt att se annat än att det rör sig om en konspiration att undanhålla medborgarna inflytande över EUs utveckling.

När nu opinionsströmningar gör sig gällande som etablissemanget står handfallna inför och genast etiketterar som ondskefulla och okunniga utan minsta antydan till reflektion varför, kanske det vore klädsamt att fråga sig själv om det möjligen finns en orsak till detta.

EU-projektet har genomförts med ett totalt förakt för medborgarnas åsikter och det katastrofala införandet av euron har medfört ekonomisk stagnation i Europa för lång tid framöver och misär för tiotals miljoner i Sydeuropa.

Nigel Farage har under lång tid på ett klart och kraftfull sätt påpekat de fundamentala felaktigheterna i detta projekt och varken den politiska eliten eller dess kontrollerade media har kunnat ge ett nöjaktigt svar på hans kritik.

I Sverige har man reflexmässigt etiketterat UKIP som "högerextremt" och "främlingsfientligt" utan att på något sätt bemödat sig om att undersöka vad de egentligen står för. Om man ens bemödat sig om att informera.
Typiskt exempel är SVTs Christian Catomeris reportage från Camerons beslut om EU-omröstning där han valde att istf att belysa UKIPs avgörande roll göra ett reportage om ett obskyrt extremparti.
Tacka f-n för att svensk publik som inte hämtar nyheter från internationella media är totalt okunnig om en av de viktigaste EU-kritiska strömningarna i Europa.
.
.
.

Känner mig manad att lägga mig i denna utvikning. Även om vi kan utgå från att de flesta journalistiska alster är vinklade är det inte nödvändigtvis så att all utebliven eller felaktig rapportering om EU-frågor kan härledas till någon konspiration. Jag tror helt enkelt det beror på att ämnet är för stort för att greppa för såväl politiker som journalister och allmänheten. Det är väl just det som i så fall är konspirationen vilken gör att vi inte lyckas få insyn.

Francois-Marie
Medlem
Francois-Maries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansl77 
Känner mig manad att lägga mig i denna utvikning. Även om vi kan utgå från att de flesta journalistiska alster är vinklade är det inte nödvändigtvis så att all utebliven eller felaktig rapportering om EU-frågor kan härledas till någon konspiration. Jag tror helt enkelt det beror på att ämnet är för stort för att greppa för såväl politiker som journalister och allmänheten. Det är väl just det som i så fall är konspirationen vilken gör att vi inte lyckas få insyn.

Jo, jag menar inte bokstavligt att alla har suttit i samma källare och smitt dessa ondskefulla ränker.

Snarare att den politiska klassen och media på ett anmärkningsvärt sätt "andats tillsammans", fr latin conspirare, så att en så komplicerad frågeställning som att sammanföra Europas stater i en federation inte ens är ett diskussionsämne med olika infallsvinklar bland olika etablerade politiska grupperingar eller tongivande media.

Nigel Farage talar ofta om denna Europas politiska klass och i beaktande av denna anmärkningsvärda konsensus där man inte på något sätt ifrågasätter EUs utveckling under de senaste decennierna inom de etablerade partierna i de flesta länderna, gör att det luktar gravad hund på långt håll.

Problemet i de flesta demokratier är att det politiska etablissemanget allt mer befolkas av människor uppväxta inom en en politisk kultur utan erfarenhet av det liv som delas av de flesta medborgare. Att sedan många av dessa medborgare väljer att inte engagera sig i de frågor som i högsta grad berör deras eget liv underlättar inte saken.
The Economist ägnade ett stort utrymme nyligen åt denna problematik

http://www.economist.com/news/essays...what-can-be-do

Uppenbarligen finns en uttalad motvilja både hos makthavare och media i de flesta länder att engagera medborgarna i en fördjupad diskussion av EU-projektet.

Anledningen kan vi spekulera i.

Trots allt ger det ett hopp att Nigel Farage och UKIP trots allt lyckats mobilisera en så kraftfull opinion mot alla odds.

Svara på ämne
Topp Dela »