Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
2 miljoner villor i beståndet. 1 % är 20.000 nya bostäder. Det är heller inte lite i sammanhanget.
Har du gjort kalkylen? Jag och många med mig tror att du underskattar dessa siffror. Men vi får se om lagen går igenom. Beslut prel 4 juni.
1. Problemet är väl snarare (i din kalkyl) att det finns väldigt få villor i attraktiva områden.
2. Kalkylen är att jag kollade antalet potentiella villor Norr om Stockholm i tätbebyggda områden dvs. Norr om kungsholmen, till Hjultsat & Rinkeby inkl. Sundbyberg och Solna. Därefter dubblade jag antalet eftersom samma förhållanden nog föreligger S om staden.
3. Nog borde lagen gå igenom, annars är det lite pin-kiv av oppositionen, i byggsammanhang så har båda blocken allt att vinna på ett jakande i de absolut flesta fallen.
Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Ingen kan hålla koll på enskilda villaägares prissättning. Det blir en ny aktör.
Man får inte ombilda fastigheten enligt dessa regler. Det är fortfarande 1 fastighet.
Regeringen har samtidigt höjt beloppet man får ta in skattefritt på uthyrning till 50.000 per år.
Tillbyggnad och ev lån härör sig alltså till den ursprungliga fastighetsbeteckningen.
1. Inte alls, det finns gott om exempel på villor som konverterats till bostadsrätter, företrädelsevis äldre företagarvillor som konverterats till 1-4 eller ibland tom. 6-8 bostadsrätter. Det är alltså riktiga villaschabrak med 200-400 kvadratmeter boyta och sedan biytor.
2. Det hade iochförsig alla redan, förutom de som driver företag i formen handelsbolag eller enskilda firmor.
3. Rent nonsens, utom för bostadsrätter på ofri mark, dvs. fördrivningsbara bostadsrätter eller hus som betraktas som lös egendom, dvs. en bil, tv eller liknande och därför huserar under annan lagstiftning.
Citat:
Ursprungligen postat av
longbow4y
Den som då kan bygga en komplementbostad för säg 350.000 belånat på huset med 3% ränta får en räntekostnad om ca 10.000 per år före ränteavdrag och skattefritt 50.000 i intäkter om de kan hyra ut komplementbostaden för 4166 per månad. Netto MINST 40.000 per år. Samtidigt som värdet på fastigheten troligtvis ökar med mycket mer än 350.000 på grund av inkomstmöjligheten.
Driftkostnaden för hela fastigheten blir ofta positiv för ägaren om det finns hyresgäster.
Eller vänd på det. Villaägaren behöver bara hyra ut för 1000 kr/mån för att täcka räntorna samtidigt som de kan behålla värdeökningen i fastigheten.
1. Din kalkyl håller bara för ickeföretagare. Men i övrigt så kommer marknadsvärdet på den nya bostadsrätterna att vara lika stort eller lägre än det tidigare värdet. [sett till värderingarna i år från Stockholmsområdet].
2. Givetvis finns det en och annan pensionär som kommer att se det som ett sätt att dryga ut pensionen eller tom. att kompensera för galna kommunister som fröken Madestam (Madestam var en övertygad kommunist på tidigt 2000-tal).
3. Gissningsvis faller inte Sossarna i Attefalls mina , utan röstar ja till förslaget för att sedan komma med någon variant på kommunal delegation avseende planmonopolet, vilket förstås är vad som krävs för att komma till rätta med bostadsbristen. Summa summarum, Attefall tar Kd över 4% spärren, Sd lurar i vassen med en eventuellt avskaffad inflationsfastighetsskatt.