15 703 besökare online
858 517 medlemmar • 45 881 470 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Sport & träning > Kampsport
Svara på ämne
Ämnesverktyg
karashinsama
Medlem
Har tränat Ju-jutsu kai i 10-12 år och även testat på flera andra kampsporter som är självförsvars inriktade.

Kan ju börja med att säga att om den som angriper dig med ett sådant stryptag har minsta koll på vad den gör så kommer du aldrig kunna komma åt dess ögon eller fingrar. Som någon nog tidigare nämnt i tråden så är 10 sek en väldigt lång tid vid en strypning av detta slag. Jag är glad om jag klarar mig 4 innan jag svimmar.

Att sparka mot knäskålarna är en bra idé som någon tidigare nämnt, men då angriparen antagligen bryter din balans samtidigt som denne stryper dig så kan det bli svårt att sparka baklänges såpass högt. Att stampa mot fotens ovansida med din häl är enklare och snabbare. Kan man få in en armbåge i magen så satsar man gärna på det, men samma sak gäller där som vid sparkarna mot knäskålarna. Det är väldigt svårt att få in en armbåge och det är inte säkert att det har önskad effekt.

Notera att smärta inte är ett säkert sätt att ta sig loss på. Du kan orsaka din motståndare hur mycket smärta som helst, men i stridens hetta så agerar man inte rationellt med allt adrenalin som flödar. Du vet heller inte om din motståndare går på droger eller ej.

Någon nämnde även att stoppa in en arm mellan din hals och motståndarens arm. Men kan du få in en arm där så blir du knappast strypt.

Jag hade istället gått in för att göra något kast eller en brytning mot handled eller armbåge.
Svårt att förklara i detalj, men varianter på detta vore en kuzure ude osae. Ude osae är en teknik du kan se på youtube. Men ska den användas mot ett stryptag bakifrån effektivt måste man göra flera modifikationer. Har själv använt den och lyckats mot ett stryptag av det slag du nämnde i skarp situation. Det är en av få tekniker jag faktiskt behövt använda. Men en stor del av teknikerna bygger på att man agerar direkt då man blir anfallen. Väntar man en halv sekund för att se vilket angrepp motståndaren valt och välja vilken av alla tekniker man kan som man vill använda så har man i 95% av fallen förlorat.

Andra tekniker som du kan finna på youtube som jag tror kan vara effektiva är:
Seio nage ( fast man går ner på knä för att få med sin motståndares vikt till sin fördel )
Kuzure ude garami fölt av kote gaeshi, o soto toshi eller valfri annan teknik för att köpa tid för att springa

Det finns många andra, men dessa är de som är enklast att lära sig på kort tid. Ska du ha en chans att använda det i en skarp situation så måste du däremot träna på det i en dojo. Behöver inte vara Ju-jutsu kai, men för guds skull, tro inte att du kan slåss efter att ha sett några youtube-videos och ha testat det på din bästa polare. Det finns de som tränat kampsport hela livet som fortfarande inte har en aning om hur man slåss.
Senast redigerad av karashinsama 2014-01-03 kl. 01:07.

Lijajn
Medlem
Tack för intressant info, karashinsama!

MasterBait
Medlem
MasterBaits avatar
Uppriktig funderan: Skulle du låta nån ta strypgrepp på dig? Jag tror inte att det alltid är så lätt som på film att applicera ett sånt grepp. Om nån kommer bakifrån eller nuddar din axel, skulle du reagera? Om du inte är alert nog spelar det ingen roll vilka tekniker du kan. Är du hyfsat alert och vänder dig om snabbt så blir hans attack aldrig ett strypgrepp öht. Alltså, det handlar mct mer om mental beredskap än om tekniker.

Lodmajster
Medlem
Lodmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karashinsama 
Har tränat Ju-jutsu kai i 10-12 år och även testat på flera andra kampsporter som är självförsvars inriktade.

Kan ju börja med att säga att om den som angriper dig med ett sådant stryptag har minsta koll på vad den gör så kommer du aldrig kunna komma åt dess ögon eller fingrar. Som någon nog tidigare nämnt i tråden så är 10 sek en väldigt lång tid vid en strypning av detta slag. Jag är glad om jag klarar mig 4 innan jag svimmar.

Precis, sitter strypningen så finns det i princip inget att göra.

Har själv aldrig utövat någon kampsport. Är däremot intresserad och kollar en hel del MMA.

Så i somras fick en kompis, som har utövat ju-jutsu i ca 5 år, för sig att han kunde komma ur en rear naked choke. Så jag tog hans rygg stående och efter ca 2-3 sekunder kände jag hur hans knä vek sig så jag släppte.

Det är inte ens svårt att göra en sån strypning men i princip omöjlig att ta sig ur.

topsid
Medlem
topsids avatar
Helt ärligt har jag inte läst igenom alla svar i tråden så jag ber om ursäkt ifall jag bara upprepar vad andra redan svarat.

Man har väldigt lite tid på sig när man blir utsatt för den här strypningen, precis efter att han kommit in med sin armbåge under hakan så måste man med båda sina armar förhindra att hans andra arm lägger sig över nacken. För att vinna lite tid alt skapa så mycket smärta på förövaren att han släpper så skulle jag försöka sparka bakåt mot skrevet och knäskålarna. Lyckas man sänka nivån, dvs böja på knäna så är det möjligt att med momentum skalla honom.

Trollzorification
Medlem
Efter några års MMA-träning så är nog lättaste sättet (enligt mig och ifall förutsättningarna är rätt) att försöka trä bort armen som ligger på nacken.

Jag förmodar nu att vi snackar om en s.k Rear Naked Choke.

Isf så är det en av sakerna jag skulle gjort. Det gör att du kan bryta upp låset runt halsen och därifrån ta dig loss.

Detta bygger dock på att ha tekniken för att häva ur "låsarmen" ur sin position bakom huvudet. Annars tror jag att trycka in en hand mellan förövarens arm och din egen hals för att sedan trycka ner hakan är bästa sätt.

No_fear
Medlem
No_fears avatar
Gammalt självförsvarsknep är att ta tag med dina händer i hans arm/hand, den sidan du fårtag i hans hand så kopplar du grepp runt hans tumme om det är möjligt och bryter "neråt" så greppet släpper en del. Sen beroende vilken arm han stryper dig med så roterar du ut med rumpan och vrider runt dig medans du håller i hans arm, tex håller han dig runt halsen med höger arm, så vrider du ut dig till höger och vrider dig emot klockans gång, gör du det rätt så kommer du vrida ut huvudet medans du håller i hans arm och då även vrida in han i polisgreppet med hans arm på ryggen.

Lite svårt att förklara men kankse finns nån självförsvarsvideo som förklarar det bättre.
Champions aren't made in gyms. Champions are made from something they have deep inside them - a desire, a dream, a vision. They have to have last-minute stamina, they have to be a little faster, they have to have the skill and the will. But the will must be stronger than the skill. -Muhammed Ali

Svara på ämne
Topp Dela »