2014-04-03, 16:49
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Oj du verkar arg och bestämd.

Diskussionsunderlaget är om det är värt att skippa vänner trots gedigen historia tillsammans, just för att de är för Politiskt korrekta, och om hur man ska hantera det faktum att de trots att de är dina vänner inte accepterar dig för den du är. Jag tycker detta är en mycket relevant tråd, inte minst då det uppenbarligen är ett vanligt fenomen och problem.
Den som läser han lär, lille vän.
Detta tycker du då är helt passande att posta i ett forum som heter "Integration och invandring"? Har absolut inget med forumdelen att göra förutom att du söker ryggdunk från dina likasinnade och inte egentligen vill ha en diskussion om ditt hemska problem om att bli frågasatt.
Citera
2014-04-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Detta tycker du då är helt passande att posta i ett forum som heter "Integration och invandring"? Har absolut inget med forumdelen att göra förutom att du söker ryggdunk från dina likasinnade och inte egentligen vill ha en diskussion om ditt hemska problem om att bli frågasatt.

Eftersom det oftast handlar om integration och invandring som våra diskussioner uppstår så valde jag denna del. Vad tycker du passar bättre?
Citera
2014-04-03, 16:52
Medlem
Citat:
Jag är inte ute efter ryggdunk utan jag vill , åter igen, som jag skrev innan, veta hur man bäst handskas med grundproblemet, och kanske höra hur andra har gjort. Nu får du ge dig
Citera
2014-04-03, 16:57
Medlem
Citat:
Citat:

✔ Nyreggad
✔ Horar efter ryggdunk
✔ Verkar tro att FB är en blogg för att ventilera personliga tankar
✔ Ingen frågeställning eller något diskussionsunderlag
✔ Bristande svenskkunskaper
✔ Brunhöger-jargong
Du kommer med andra ord passa som handen i handsken här i I&I.
Oj du verkar arg och bestämd.

Jo, det är lite som en religion det här. För de mest övertygade upplevs alla former av ifrågasättande som extremt provocerande. Du känner igen dem på att de omedelbart övergår till personangrepp med termer som "hora" och "brunhöger".

Det finns sällan anledning att svara i samma ton. Deras världsbild är att de själva är Goda, och du är Ond. Om du är aggressiv tillbaka blir de alltså angripna av Ondskan när de står upp för det Goda, vilket bara stärker deras känsla av rättfärdighet. Ett lugnt och vänligt svar som fokuserar på sakfrågan brukar vara det bästa. Om man lyckas behärska sig förstås.
Citera
2014-04-03, 16:58
Medlem
AKMs avatar
Citat:

En fråga till experten: om vi ponerar att TS faktiskt inte är ute efter ryggdunk från likasinnade, och faktiskt vill ha en diskussion om något han ser som ett problem. Hur ska han bete sig för att du ska förstå att så är fallet? Vore kul att veta.
Citera
2014-04-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ja exakt, det sjuka är att man verkligen inte kan agree to disagree.

Jag är dessutom den enda personen med sambo som har rötter utomlands, (vars invandrade pappa röstar SD.)
Jag har en grym polare på jobbet från Iran.
Mina Pkvänner från förr umgås såklart helvitt, bor i helvita områden osv.

Det sjuka är att jag personligen känner att det nästan är värt att skriva rakt ut på facebook att det blir SD2014 och ser vilka vänner som inte tar bort mig som vän där. De som accepterar våra olikheter är riktiga vänner, även om det bara blir 4-5 kvar av ursprungliga 600...

Eftersom du verkar bry dig om dina vänner är det du säger här nog det enda man kan rekommendera att du gör. Gå ut öppet med SD 2014 om det nu är det du tror på.
Citera
2014-04-03, 17:05
Medlem
Citat:
95 procent av alla mina vänner är så politiskt korrekta att det står mig upp i halsen, och jag vill bara kräkas på mitt facebookflöde.

Har du övervägt möjligheten att dom faktiskt tycker så, och dina ideér om PK bara är önsketänkande?

I så fall så är det ju rätt kört för dig. Du kan ju försöka hitta nya banner som delar ditt hat, men som du säkert vet så är den typen inte den roligaste.
Citera
2014-04-03, 17:10
Medlem
Ta det som en chans att omvända dem. Intelligenta människor lyssnar på välgenomtänkta argument och tycker inte saker för att det är "rätt" att tycka så. Antingen får det dig själv att omvärdera dina åsikter, eller så får det dina vänner att göra det. The beauty of discussion.
Citera
2014-04-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tago
Hur slutade det där, röstade du på SD, hur gammal var din syster då och hur kom det sig att hon fick för sig att ställa ett sånt ultimatum?
Det blev som hon sa..men efter 6 månader så hörde hon av sig och förnekade att hon ställt ultimatum!
Min syster är född 1979 och är extremt PK.
Jag röstade som sagt SD och värderar min åsiktsfrihet mer än henne!
Än idag är det extremt stelt mellan oss men efter att min bror sa till henne att han rösta SD han med så blev det mer ok..

PK folk som offrar sina släktingar för man tycker annorlunda är sjukt..
Gått för långt med detta multikulti expriment som bara ger skit i längden..
Men stå för sina åsikter måste man göra!
Citera
2014-04-03, 17:18
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Jo, det är lite som en religion det här. För de mest övertygade upplevs alla former av ifrågasättande som extremt provocerande. Du känner igen dem på att de omedelbart övergår till personangrepp med termer som "hora" och "brunhöger".

Det finns sällan anledning att svara i samma ton. Deras världsbild är att de själva är Goda, och du är Ond. Om du är aggressiv tillbaka blir de alltså angripna av Ondskan när de står upp för det Goda, vilket bara stärker deras känsla av rättfärdighet. Ett lugnt och vänligt svar som fokuserar på sakfrågan brukar vara det bästa. Om man lyckas behärska sig förstås.
Oh aj, offerkoftan åkte på direkt, "vi är förföljda eftersom vi blir ifrågasatta och ingen håller med". "Brunhögern" är lika mycket ett personangrepp som "PK" och om det är några som blir provocerade så är det ju brunhögern, kolla bara detta tråden när jag stör den unisona grupprunken så blir ni galna.

Citat:
Ursprungligen postat av AKM
En fråga till experten: om vi ponerar att TS faktiskt inte är ute efter ryggdunk från likasinnade, och faktiskt vill ha en diskussion om något han ser som ett problem. Hur ska han bete sig för att du ska förstå att så är fallet? Vore kul att veta.
Ja, en direkt frågeställning om det hade ju kanske varit passande istället för att skriva "what to do". Brukar inte accepteras på de mer städade delarna av FB som något sorts underlag. Sedan kanske lagt det i ett forum som handlar om relations- eller psykiska problem. Genom år av missbruk har I&I blivit någon sorts blogg för SD-are och övriga rasister som bara vill sitta och ryggdunka över hur mycket de hatar batikhäxor, PK och feminister utan att direkt beröra ämnet I&I.
Senast redigerad av Salford 2014-04-03 kl. 17:21.
Citera
2014-04-03, 17:23
Medlem
NoFreeLunchs avatar
Citat:
95 procent av alla mina vänner är så politiskt korrekta att det står mig upp i halsen, och jag vill bara kräkas på mitt facebookflöde.

Yppar man ett endaste kritiskt ord mot vår ansvarslösa invandringspolitik eller ifrågasätter feminismens rabiata naiva verklighetsfrånvända sk.kamp så utmynnar det i ett kommentarsfält med 300 inlägg där alla på ett aggressivt sätt vill tvinga mig att tycka som de gör. OCH DÅ ÄR JAG OERHÖRT snäll och försiktig i min argumentation.

Vi har oerhört många roliga minnen från förr, resor, utekvällar osv, innan politisk korrekthet började utvecklas på riktigt. Och det faktum att vi fortfarande har kul när vi ses gör det svårt att ens tänka detta, men borde jag sluta umgås med dessa?

Alla har rätt till sin åsikt, så att säga upp bekantskapen är oerhört fyllt med dubbelmoral, och det vore som att ge dem öppet mål... men jag mår psykiskt dåligt över detta. Det är som att se sina vänner bli glupskt uppätna av monstret PK.

What to do?

Jag är invandrare och jag förstår dig absolut. Jag har ungefär 1 vän på facebook som delar min oro inför invandring och allt det för med sig, är en skötsam och framgångsrik invandrare av den äldre generationen, men de få gånger vi berört ämnet har vi gjort det i pm och inte i publika inlägg. Att vädra politiska åsikter på fb tycker jag allmänt är tveksamt, jag gör det inte i alla fall gentemot mina bekanta i hemlandet heller, därför att man vet aldrig vem man sårar, vem som missförstår en, vem som misstolkar något. Det är inte värt det. Fb är för de flesta är ett ytligt forum att göra daglig reklam för sig själva, inget utrymme för djup eller komplexitet. Men det allmänna trycket i Sverige gäller förstås inte bara på fb, och jag känner numera också att jag kvävs av andnöd i umgänget med de flesta svenskar. Att undvika frågan är visst en lösning, men enligt mig är problemen så närvarande överallt att det känns som att undvika salt när man lagar mat. Den intellektuella utmaningen i offentliga media är i nivå med en Bamse-tidning. Den åsiktsterror som nu råder i Sverige är i samband med en alltmer okontrollerad invandring, liknar mest ett slags kollektiv hypnos. Människor VILL helt enkelt inte se några problem med invandringen, därför att det skulle få dem att framstå som inte tillräckligt goda, och det finns inget större skräck för svensken idag än att inte verka god. Jag som dessutom har ett jobb inom "invandringsindustrin" ser och följer hela fenomenet från första parkett, har tusen gånger större insyn i hur det egentligen ser ut och vartåt det barkar, men det spelar ingen roll för de bekanta och familjemedlemmar som jag försöker prata med. De befinner sig ombord på Titanic och dansar, och jag i maskinrummet där vattnet redan forsar in, så att säga. Personligen anser jag att det är ute med Sverige och det är bara en tidsfråga innan folk kollektivt vaknar upp, det kommer att ske kollektivt, och inser att det inte finns något annat att göra än att fly landet. Jag har barn här och även om det inte är mitt hemland så är det deras, och det känns mer än tragiskt att se och förstå att deras eget land tas ifrån dem, och det finns inget jag kan göra åt det. Att rösta på SD kan vara ett sätt att visa sitt missnöje, men även om SD så får 50% finns det i praktiken inget de kan göra. Det säger jag inte därför att jag anser att vissa människor är mindre värda, utan för att jag anser att förse folk med en massa förmåner utan motprestation inte bara resursslukande, utan missar även helt sitt syfte. Vi människor är inte gjorda för att ta emot gratis hjälp på det sättet som nu sker i Sverige. Att det gäller främst folk från fjärran länder och kulturer gör saken inte bättre givetvis, men generellt gäller överallt att vi blir inte bättre människor av att ingenting krävs av oss och av att vi får bara mer rätt att kräva det ena och det andra i oändlighet.
Vad göra? Svårt att ge råd, jag tycker inte heller att man kan leva i det här i längden med friskt psyke i behåll. Det är bara du som vet hur stort behov du har av ytligt kompisskap, respektive djup vänskap där man delar äkta tankar och bekymmer.
Citera
2014-04-03, 17:26
Medlem
Jahauuss avatar
Politik är politik och umgänge är umgänge. Jag skiter fullständigt vad mina vänner tycker, så länge jag trivs med att umgås med dem. Tycker inte politik har något med vår vänskap att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in