2014-04-02, 17:45
Avslutad
Tyckte programmet var bra. Själv har jag kanske "näthatat" nån enstaka gång, men är ingen frekvent näthatare. Tyckte dock det var dåligt att de blurrade ansiktena på "kattan57" o snubben som hotade/hatade Elisabeth Höglund. Var inte själva syftet med programmet att hänga ut näthatare?
Citera
2014-04-02, 17:48
Medlem
OndaParabolens avatar
Jag tycker det här är ett väldigt bra initiativ till ett tv program, det generella och framför allt kraftigt växande spyan av galla över allt och alla i communitys och forum börjar faktiskt bli ganska skrämmande.
Inte så att man blir rädd för människor o.s.v., men hur sjukt det är att så pass många människor, gamla som unga, faktiskt inte förstår att det är riktiga människor de skriver och pratar med.
Alla kan vara otrevliga, alla kan vara ilskna och alla kan tycka olika, men majoriteten av de som är rent utav vidrig bakom skärmen vill ju bara ha en reaktion ifrån andra, oavsett arg eller ledsen.

Som Aschberg själv uttrycker sig, så är det ju fega människor som beter sig såhär.
Folk som har fått någon konstig idé om att om man inte ser eller träffar den person man trakasserar så kan man säga/skriva vad man vill. De tror att de agerar totalt konsekvensfritt.
Personligen så tror jag till och med att det handlar om en störning eller en grav nivå av ignorans, för mycket av det man snubblar är ju faktiskt olagligt!

Jag tycker det är en väldigt bra idé som program, sånt här behövs verkligen för att folk ska förstå att det faktiskt inte är ok och framför allt inte normalt!
Hoppas bara det blir snyggt gjort och att det till slut inte blir till överdrift som om de skulle "jaga" någon som skrivit att någon har en ful tröja eller att de fastnar för en sorts målgrupp.
Men tyckte de skötte det bra i första avsnittet.

Har även hört och läst folk som skrivit att de tycker det är obehagligt och inte tycker det är ok att man har nån form av häxjakt av det här slaget, men om man sköter sig och har ett rent samvete, varför ska man då vara orolig?
Citera
2014-04-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krellyan
Jag hade inga förhoppningar på det här programmet, och det förvånade mig inte när det mer eller mindre inte fanns något matnyttigt i det alls. Istället kändes det lite som propaganda mot anonymiteten på nätet, vilket är skrämmande om det faktiskt är grundtanken från början.

Men ja, personer som Hult och liknande, som har (relativt) många följare, måste inse vad de kan göra med sina ord. Orden tas ofta som fakta av pöbeln, som är för lat för att själva kolla upp den riktiga faktan. Bra att han ställdes till svars.

Tanten som var på Vita Kränkta Mäns grundare ser jag inte alls hur hon var inblandad? Det är ju trots allt en stor skillnad på att skriva kommentarer på artiklar eller forum och att skicka samma kommentar direkt till den inblandade. Det ena går att undvika, det andra går inte (generellt sett; du vet inte vad du har läst förrän du har läst det, t.ex.).

Någon som har nån koll på hur de på research har fått fram informationen om folket? Har de, precis som Researchgruppen, utnyttjat kryphål i kod på Disqus och liknande, som de gjorde i drevet mot Avpixlat? Vore intressant att se hur de skulle försvara vad som i grund och botten är dataintrång för att göra ett sensationalistiskt skräpprogram.
"Tanten" hade ju (mord)hotat författaren... Det är inblandning nog
Sedan var det inte ett dataintrång via ett kryphål det Researchgruppen gjorde, utan de använde sig av dokumenterad funktionalitet. Vem som helst med lite programmeringskunskap hade kunnat plocka fram den infon mha de manualer som Disqus tillhandahöll.

Jag skulle tippa att det är infon som Researchgruppen fick fram som ligger till grund för det här programmet.
Citera
2014-04-02, 18:00
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urijah
Hur fan kan det vara lagligt för Aschberg att komma med ett skadeståndskrav? Han är ju fan bara en civil journalist, han representerar ju knappast en myndighet.

Tycker att hela detta programmet var rätt obehagligt att se. Riktigt Soviet-liknande åsiktsregistrering. Yttrandefriheten är tydligen inte så värdefull längre.

Vi har vissa begränsningar av yttrandefriheten som är värda att upprätthålla: så som att man inte får hota eller förtala människor. Att man skriver från bakom en dator är ingen ursäkt.

Dock har jag en oro att detta program kommer användas för att motarbeta invandringskritiker och dissidenter, tror fan inte man kommer ta fram lika många feminister eller vänsteraktivister som exempel på personer som man kommer lyfta fram personer skrivit på "hatsidor" som avpixlat.
Citera
2014-04-02, 18:02
Medlem
Vanillababes avatar
Det jag inte förstår är om folk verkligen på allvar tror att de är skyddade bara för att de skriver på nätet? Visst, det tar kanske längre tid att få reda på vem som har skrivit det, men det går ju likförbannat att få fram.

Säg inget på nätet du inte vågar stå för IRL.
Citera
2014-04-02, 18:03
Medlem
ReiseReises avatar
Vilka javla fjollor det finns som lipar over vad nagon har skrivit pa natet.
Testa spela DotA eller HoN, dessa manniskor lar vall ga i terapi efterat
Citera
2014-04-02, 18:04
Medlem
Flusons avatar
Personligen så tycker jag att det enda som är värt att se i det här avsnittet var väl den där Hult som blev konfronterad av Aschberg i början. Ajaj, den måste svida. Snacka om obekväm snubbe. Står där nervöst och flickrar med blicken samtidigt som han försäger sig och försöker ljuga sig ur situationen, trots att Robban har bevisen i handen samt att allt finns på en facebook sida han själv skapat Ett typiskt exempel på en tangentbords-gangster.
Senast redigerad av Fluson 2014-04-02 kl. 18:17. Anledning: stavning%¤"#
Citera
2014-04-02, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
Är han bättre än "trollen" egentligen då? Jag tycker nog inte det, när man jobbar med media så tycker jag man ska ha ärligare och något ädlare intentioner än så. Dessutom ska polisen driva utredningar om brott, inte amatörer som gör det av politiska motiv eller för att man vill driva dessa instabila människor till självmord. Helt otroligt lågt av TV3 och Aschberg.

Påvisa Ashbergs politiska motiv med detta program, så vi med hjärna vet vad du menar. Det är nog få som ser det politiska i premiärprogrammet, förutom "sverigevännerna" som förövrigt består av en löjlig minoritet.

Sen vad det gäller brottet förtal mot privatperson är väl det (förutom i undantagsfall) ett brott som inte faller under allmänt åtal och därmed något som drivs civilrättsligt, saknar du kunskap eller menar du på fullt allvar att polisen ska börja hantera civilrättsliga ärenden?
Citera
2014-04-02, 18:09
Medlem
Krellyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 07enoon
"Tanten" hade ju (mord)hotat författaren... Det är inblandning nog
Sedan var det inte ett dataintrång via ett kryphål det Researchgruppen gjorde, utan de använde sig av dokumenterad funktionalitet. Vem som helst med lite programmeringskunskap hade kunnat plocka fram den infon mha de manualer som Disqus tillhandahöll.

Jag skulle tippa att det är infon som Researchgruppen fick fram som ligger till grund för det här programmet.

Men gjorde hon det direkt eller på en sida, för det är skillnad. Om det var så, så missade jag det. Ska medge att jag bara kollade med ena ögat.
Tillåt mig tvivla att användares registrerade mail är öppna och till allmänhetens förfogande från Disqus. Att de var kassa på att dölja dem är inte grund för att sno åt sig informationen.
Citera
2014-04-02, 18:18
Medlem
Hemgurkans avatar
Bara att gratulera Alexander till uppmärksamheten. Bra jobbat!
Inte illa att bli rikskändis över en natt. Puckot lär ju få genomgå namnbyte och plastikoperation ifall han tänker söka jobb i framtiden.
Citera
2014-04-02, 18:28
Medlem
PremiumBananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melua
Vilka är dom?

Om du menar journalistiken generellt så finns det ju hur många exempel som helst på när sexbrottslingar och personer i den organiserade brottsligheten hängts ut.

Det har inte hänt så många gånger att individer som ägnat sig åt näthat har hängts ut.

jasså, när såg du senast ett program där aschberg eller motsvarande åkte runt och konfronterade misstänkta men inte dömda pedofiler?
Citera
2014-04-02, 18:40
Medlem
Den där Alexander Hult verkar vara en fullkomligt vidrig person. Rasistisk, sexistisk och allmänt träskallig. Fick faktiskt reda på vem han var av en vän till mig som blivit grovt påhoppad av honom, hörde att han var med i detta program.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in