2014-03-30, 22:44
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Duger ITAR-TASS?

http://en.itar-tass.com/russia/725015

Det tycks röra sig om utrikespass, eller är det ett sammanlagt av de båda kategorierna?
Tack! Den artikeln ger ju en lite annan bild än den Euromaidenpr ville förmedla. Ryssarna verkade lugna i alla fall. Sedan är det fritt fram att tolka utifrån sin egen utgångspunkt
2014-03-30, 22:48
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
Foton på krypskyttemördarna på väg ut till sitt arbete den 20:e februari. Medlemmar av Alfagruppen, en del av den ukrainska säkerhetstjänsten, SBU, med långvariga och nära band till FSB i Moskva.

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/03/30/exclusive-photographs-expose-russian-trained-killers-in-kiev.html
Rätt tung avslöjande ändå får man väl säga, kan sidan sägas luta åt något i sina patier.
2014-03-30, 22:51
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Tack! Den artikeln ger ju en lite annan bild än den Euromaidenpr ville förmedla. Ryssarna verkade lugna i alla fall. Sedan är det fritt fram att tolka utifrån sin egen utgångspunkt

Naturligtvis kan man "tolka" som man vill, men det torde vara underligt att enbart 1% av Krims befolkning har ansökt om nya ID-handlingar som är kompatibla med deras nya status som ryska medborgare, tycker du inte? Är de osäkra på hur det hela kommer att sluta, eller vill de kunna komma in i Ukraina om de behöver fly?
2014-03-30, 22:56
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Frågan är varför ryssarna kände att de behövde fuska, det är så oerhört märkligt? Hade de inte det stöd de trodde de hade, jag vet faktiskt inte. Märkligt är det....
Javisst är det märkligt. Märkligt på liknande sätt som man förnekade att det var ryska soldater som la vantarna på de Ukrainska baserna och fartygen. De kan ju inte lura många...

När det gäller valresultatet så kan man spekulera i att det var ovana demokrater som skulle leverera ett valresultat till Putin. Putin kanske hade uttryckt att han förväntade sig en klar majoritet och de lokala organisatörerna var osäkra på vad det innebar och klämde i med 97% på klassiskt sovjetmanér för att vara på den säkra sidan.

Eventuellt är 97% precis vad Putin beställt och det höga resultatet syftar till att lura en del Krimbor till foglighet och omvänt lura en del andra Krimbor att bete sig översittarmässigt mot de som vågar uttrycka en avvikande åsikt och störa den nya ordningen.

En och annan i den här tråden lurar de kanske också. Tråden ligger nu på Aktuella ämnen. Det märks.
Senast redigerad av Madagascar 2014-03-30 kl. 23:05.
2014-03-30, 23:07
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ett krigshotande Ryssland försöker alltså genom utpressning tvinga fram en "federalisering" (en de facto-splittring) av Ukraina.
Vad finns för Ukraina att förhandla om? Varför ska USA eller EU förhandla med utpressare? Det enda svar Lavrov borde ha är ett krav på återlämnandet av Krim till den ukrainska staten.

Som du känner till så är legitimiteten av Ukrainas nuvarande icke-demokratiskt valda regering och president ifrågasatt av både stora grupper inom landet och även av Ryssland.

Således finns ett praktiskt problem: hur skall Ukraina kunna hållas samman som en nation då regeringen i Kiev inte erkänns av relevanta parter?

Lavrovs förslag som förstås är Putins förslag är att landet genomför en federal reform. Detta skulle ge Ukraina chansen att hållas samman som nation.

Varför är det så dumt i ett land som innehåller starka motsättningar mellan skilda regioner, som tillhör olika kyrkor, som talar olika språk?

Så om du tänker till lite grann bortanför dina retoriska floskler, så förstår du att Ukraina aldrig kommer att kunna hålla samman som nation om inte en konstitutionell reform genomförs. Varför det? Därför att i Kiev finns ingen Stalin och ingen säkerhetstjänst, militärmakt och polismakt av den kaliber som erfordras för hålla samman ett land som Ukraina utan federalism.
2014-03-30, 23:32
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Som du känner till så är legitimiteten av Ukrainas nuvarande icke-demokratiskt valda regering och president ifrågasatt av både stora grupper inom landet och även av Ryssland.

Vi kan ju direkt konstatera att Ryssland har noll och intet med ukrainsk inrikespolitik att göra, så vad Ryssland tycker spelar ingen roll. Vad det gäller de "stora grupperingar" som ifrågasätter regimen tycks de mer eller mindre försvunnit. Kanske de ryska provokatörerna inte fått betalt?

Snarare verkar Ukraina mer enat än någonsin, så någon form av förrädisk federation där Ryssland sedan kan plocka av bit efter bit kommer det inte att bli tal om, och utan Krim är de rysktrogna i klar minoritet i landet. Vi kan därför räkna med att Ukraina inte kommer att få någon ryssförrädare som president snart, och närmare integrering mot EU och NATO är oundvikligt.

Om ryssarna vill hindra detta får de väl sända in sina trupper, men det vågar inte Putin verkar det som. Därmed, game over.
2014-03-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det hade jag missat!

Dock är vi inte överens om några saker:

Dels: Det finns ca 10000 olika folkgrupper på jorden och mindre än 200 stater. Menar du, på fullt allvar, att vi skulle få en fredligare värld med 10000 stater?
Tänkte nästan det.

Enligt FN vill jag minnas att det är 5000 folkgrupper, men för all del, din poäng står sig. Hur som, nej det skulle jag inte hävda. Jag skulle inte heller hävda att det nödvändigtvis leder till en mer instabil värld. Hur som, det relevanta här är snarare att centralstaten fortfarande inte har med saken att göra. Däremot kan en avvägning mellan en stats territoriella integritet och ett folks rätt till självbestämmande förekomma, under vissa omständigheter, som t.ex. hur en minoritet i praktiken faktiskt kan fortsätta vara en minoritet.

I princip tycker jag dock att folket på plats ska avgöra, oavsett vad folkrätten eller andra stater tycker. Känns rätt orimligt att t.ex. Kosovo ska fortsätta vara en del av Serbien för att hålla nere antalet stater världen över.

Citat:
Och dels: Nej, jag tror faktiskt inte att en majoritet av Krim-bona skulle ha velat ansluta sig till Ryssland, om folkomröstningen följt samma mönster som den om skotts självständighet, vilken skall hållas i höst. Däremot så skulle en ganska stor minoritet, (kanske 30 procent), röstat för en anslutning till Ryssland. Orsaken till detta är historisk. Befolkningen på Krim består av ca 30 procent pensionärer, varav en del sovjetnostalgiker, kanske minns vissa av dem "sovjettiden" i ett rosa skimmer. Kanske inte ens en öppen, demokratisk och mycket omfattande debatt skulle kunna ändra deras inställning.
Ja här tror vi olika helt enkelt. Själv tror jag att etniciteten och historian faktiskt väger rätt tungt, den brukar ha en tendens att göra det, särskilt i gamla kommuniststater i Östeuropa.

Citat:
Ett viktigt argument, i detta hypotetiska fall, är att en anslutning till Ryssland är oåterkallelig. Separatism är nämligen strängt förbjuden i Ryssland.

Sanningen är givetvis att inget folk, någonsin, blivit anslutet till Ryssland utan någon form av militär aktion. Detta säger en hel del, om man jämför med EU!
Ja självklart så måste Ryssland lägga ned det där tramset. Det förändrar dock inte sakfrågan, vill Krim bli ryskt så är det bara att sucka och låta de dumma fåren självmant gå till slakten. Den dagen Krim vill lämna Ryska federationen så är det kanske läge att hjälpa dom, men inte förens dess i sådana fall.

Ja självfallet, du verkar tro att jag är någon form av ryssvän, det är jag inte. Jag är fullt medveten om att Ryssland till största delen består av mark man stulit från andra etniciteter. Jag håller vidare med dig om att det säger en hel del om Ryssland och dess "attraktionskraft".

Citat:
Men varför skall vi ägna oss åt akademiska spetsfundigheter när du själv medger att "Här har vi absolut en massa problem vad gäller omröstningen"

Sedan frågar du med om vad du kan läsa mer! Herre Gud, du framställer dig som en akademiker och borde inte ha svårt att hitta massor av fakta. Själv har jag fått informationen ifrån massor av nyhetssändningar och tidningar, dock inte ifrån Reject Truth.
Den som hävdar något har bevisbördan, det var alltså ett snällare sätt att be om källhänvisningar. Jag ska inte behöva leta rätt på artiklar som stärker dina påståenden, det ska du klara av att göra själv.

Det är möjligt att jag missat något på nyheterna, men nästan hela den där listan med problem angående folkomröstningen har jag missat. Det var alltså nyheter för mig och då du i den här tråden tappat en del del av mitt förtroende är jag inte beredd att ta dig på ditt ord. Mitt förtroende för ryssarna är dock lägre, varför jag inte håller det för osannolikt att det du säger stämmer.

Citat:
Du säger dig inte "hålla för otroligt att ryssarna fuskat", men sedan hävdar du att du inte "stöt på sådana uppgifter".

Är inte upplägget av den sk. "folkomröstningen" nog bevis för att den är ogiltig? När "antalet avlagda röster" överskrider det totala invånarantalet i Simferopol, är inte detta nog bevis för dig?
Ja jag har alltså inte stött på några sådana uppgifter, men min egna analys av Putin och Ryssland säger dock att landet knappast spelar helt ärligt. Innan jag kan ta ställning till saken vill jag så klart ha mer än min egen magkänsla att gå på, där av min fråga om vart jag kan läsa mer. Du verkar ju nämligen tämligen säker på din sak.

Som sagt, stämmer det du säger så är den där folkomröstningen inte särskilt mycket att hänga i julgranen. Problemet är att jag inte vet vad du har för grund för dina påståenden, varför jag inte vågar ta ställning till dom.

Däremot har Bernard_Law länkat en mycket intressant artikel som kastar ett helt annat ljus över vad Krimborna verkar tycka i frågan. Varför jag är än mer skeptisk till att omröstningen faktiskt gått till på det sätt som den ska.

Citat:
Slutligen: Folkrätten, hur bristfällig den en må vara, är det enda skyddet små folk, som t.ex. svenskarna har som skydd mot godtycke och djungelns lag.
Nej den är inget skydd för någon. Det som skyddar ett land som Sverige är hur pass bra vi suger en stormakts kuk... Och ja, USAs smakar betydligt mycket bättre än ryssens, plus att jänkarna brukar skippa att köra den i röven dessutom

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Att inte ge dem pass skulle förmodligen bli knepigt i längden för alla parter då de skulle vara papperslösa.
Ville folket på Krim vara Ryssar skulle dom ju ansöka om papper för att slippa vara just papperslösa. Det här börjar bli tjatigt... Ryssland verkar väldigt angelägen om att dessa människor ska ha ryska pass. Det hade man inte behövt vara om folket där var så angelägna om att bli ryssar som Putin hävdat. Vidare har nog majoriteten av Krims invånare ett pass, nämligen ett ukrainskt så papperslösa är dom inte. Däremot saknar dom ryska papper, vilket verkar vara vad Putin anser är det viktiga... Oavsett vad Krims invånare själva tycker i frågan.
Senast redigerad av Faludjah 2014-03-30 kl. 23:46. Anledning: Ett missförstånd, kapade ett citat...
2014-03-30, 23:40
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du tror det rör sig om inrikespass (ID-kort)? Oavsett vilket torde det ju vara i var mans intresse att ha valida ID, så jag måste nog säga att det hela är en smula märkligt att man inte införskaffar detta?

Ännu märkligare om det du hakar upp dig på handlar om vanliga pass för gränspassage. Om man inte tänker resa utomlands närmaste tiden behöver man väl inget pass? Kanske fungerar det alldeles perfekt att åka på de ukrainska passen ännu?
2014-03-30, 23:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Om man bortser från den patriotiska handlingen att direkt inställa sig på passkontoret för att få ut nya ryska handlingar, vad får det för följder att inte inställa sig? Jag vet inte men jag tycker det behövs ett svar för att kunna bedömma er koppling mellan passansökningar och valresultat.
2014-03-30, 23:46
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Dubbelvotering i ukrainska parlamentet:
www.electricalaudio.com/phpBB3/viewtopic.php?f=4&p=1768169
Jag vet inte hur trovärdigt detta är, men ändå intressant

Jag vet inte men det kan vara en helt legitim ordning då vissa röstar för frånvarande ledamöter. Vi har ju kvittningssystem i svenska riksdagen.
2014-03-31, 00:14
Medlem
Citat:
Foton på krypskyttemördarna på väg ut till sitt arbete den 20:e februari. Medlemmar av Alfagruppen, en del av den ukrainska säkerhetstjänsten, SBU, med långvariga och nära band till FSB i Moskva.

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/03/30/exclusive-photographs-expose-russian-trained-killers-in-kiev.html

Är detta ett skämt eller? Fotona bevisar ju absolut ingenting. Inte en enda person på bilderna är utrustad med någon form av prickskyttegevär och man ser inte heller några såna vapen på bilderna. Även om de hade haft prickskyttegevär så bevisar inte heller det någonting eftersom det är helt naturligt för en antiterroriststyrka att vara utrustade med prickskyttevapen. Det enda bilderna visar är medlemmar ur någon form av insatsstyrka som står och går på en parkering.
Senast redigerad av RexNemorensis 2014-03-31 kl. 00:28.
2014-03-31, 00:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ännu märkligare om det du hakar upp dig på handlar om vanliga pass för gränspassage. Om man inte tänker resa utomlands närmaste tiden behöver man väl inget pass? Kanske fungerar det alldeles perfekt att åka på de ukrainska passen ännu?

Citat:
Om man bortser från den patriotiska handlingen att direkt inställa sig på passkontoret för att få ut nya ryska handlingar, vad får det för följder att inte inställa sig? Jag vet inte men jag tycker det behövs ett svar för att kunna bedömma er koppling mellan passansökningar och valresultat.

Här har vi en mycket intressant juridisk uppsats som handlar om hur Ryssland delar ut ryska pass för att kunna motivera ingripanden i andra områden, och specifikt i Sydossetien i samband med kriget:

http://www.bu.edu/law/central/jd/organizations/journals/international/documents/Natoli_WeaponizingNationality.pdf

Om vi läser i fotnoterna ser vi att i not 170 diskuteras hur det gick till när Abkhazien fick ryska pass, och jag citerar:

Citat:
170
There was also a “flood of applications in Abkhazia, where some 150,000 residents became Russian citizens in June of [2002] alone . . . .” Osipovich, supra note 10 (emphasis added).

På en månad ansökte alltså 150 000 av landets 240 000 innevånare om ryska pass, vilket otvivelaktigt ger en bild av hur intresserade man var där av att få passen. Borde klargöra bilden en smula?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in