Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-17, 10:41
  #937
Medlem
Hej!

Skaffade detta konto endast för denna fråga och hoppas att få svar, om ni vet eller orkar, på följande frågor:

Jag och en bekant har tänkt säga upp oss på jobbet i Sverige för att flytta till Australien i ett par år. Både har bra jobb inom finans med tillhörande universitetsutbildning. Väl i Australien är vi inte intresserade av att plocka frukt eller jobba i någon bar, utan vi kommer söka oss till finansiella institutioner och dylikt för ett långvarigt jobb. Det är först och främst Sydney vi är intresserade av.
Ingen av oss har några nämnvärda kontakter nere i Australien.

Med denna bakgrund mina frågor.
1. Hur söker man enklast jobb från Sverige? Headhunting sidor? Ringa internationella företag och fråga hur möjligheterna ser ut? Annat ni har att rekommendera / har erfarenhet om?

2. För att stanna i ett par år har jag fått förståelse om att det är aningen genom att skaffa ett "Working Holiday visum", jobba i 6 månader och sedan be arbetsgivaren om ett sponsored visa (ger en 4 år att stanna och jobba). Alternativt direkt be om ett sponsored visum om ett erbjudande om jobb ges. Stämmer denna tes? Finns andra sätt att gå tillväga?

3. Hur ser möjligheterna ut att söka fastanställning utan ett visum innan? Självklart har jag förståelse att ett antal arbetsgivare är tydliga med att man endast får söka om man har detta. Hur ser det ut erfarenhetsmässigt (för er som bor där).

4. Något annat angående visum vi bör veta?

Tacksam för svar
Citera
2014-03-08, 22:06
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuVisa
Hej!
Med denna bakgrund mina frågor.
1. Hur söker man enklast jobb från Sverige? Headhunting sidor? Ringa internationella företag och fråga hur möjligheterna ser ut? Annat ni har att rekommendera / har erfarenhet om?

2. För att stanna i ett par år har jag fått förståelse om att det är aningen genom att skaffa ett "Working Holiday visum", jobba i 6 månader och sedan be arbetsgivaren om ett sponsored visa (ger en 4 år att stanna och jobba). Alternativt direkt be om ett sponsored visum om ett erbjudande om jobb ges. Stämmer denna tes? Finns andra sätt att gå tillväga?

3. Hur ser möjligheterna ut att söka fastanställning utan ett visum innan? Självklart har jag förståelse att ett antal arbetsgivare är tydliga med att man endast får söka om man har detta. Hur ser det ut erfarenhetsmässigt (för er som bor där).

4. Något annat angående visum vi bör veta?

Tacksam för svar

Du verkar ha bra koll. Kör working-holiday, och få förlängt på plats. Du kommer inte bli anställd om du inte har ett Visa där det är tillåtet att jobba.
Hantverkare, musiker, målare kan komma undan ett jobb-visa om de hittar en privat snubbe som är villig att inte snacka och betala svart. Allt blir lättare på plats.
Citera
2014-03-10, 01:48
  #939
Medlem
Nate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Någon som vet???
http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/651.aspx Gratis turistvisa
Citera
2014-03-22, 18:32
  #940
Medlem
Håller på att skaffa Working Visa i Australien på deras hemsida. Jag har kommit ungefär 35% av ansökan när det står att det kan bli så att man måste besöka ett av deras kontor/ambassad men det finns ingen stad i Sverige att välja? Vad ska jag välja här? Grejen är också, jag har redan fått jobb i Australien, men antar att det lättaste är bara att söka ett holiday visa? Ska vara där i 3 mån
Citera
2014-03-23, 06:31
  #941
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DunderFarmor
Håller på att skaffa Working Visa i Australien på deras hemsida. Jag har kommit ungefär 35% av ansökan när det står att det kan bli så att man måste besöka ett av deras kontor/ambassad men det finns ingen stad i Sverige att välja? Vad ska jag välja här? Grejen är också, jag har redan fått jobb i Australien, men antar att det lättaste är bara att söka ett holiday visa? Ska vara där i 3 mån
Den närmast belägna australiensiska ambassaden ligger i Berlin om jag inte missminner mig.

Om du med "holiday visa" menar Working Holiday Visa - ja, det är det visumet du ska erhålla.
Citera
2014-03-26, 17:22
  #942
Medlem
Hej!

Kom på ytterligare en fråga. Jag vet inte riktigt vilket datum jag kommer återvända till Sverige men det kommer vara i slutet av sommaren någon gång. Vill gränspersonalen att man har en returbiljett som visar på att man har tänkt att lämna landet?
Citera
2014-04-02, 00:40
  #943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DunderFarmor
Hej!

Kom på ytterligare en fråga. Jag vet inte riktigt vilket datum jag kommer återvända till Sverige men det kommer vara i slutet av sommaren någon gång. Vill gränspersonalen att man har en returbiljett som visar på att man har tänkt att lämna landet?
Nej, det kan i vissa fall underlätta om man tex har tajt ekonomi men en returbiljett. Skriv bara när du tror du skall åka hem.
Jag flög in på enkelbiljett för några månader sedan igen och det var lugnt.

Du _kan_ bli stannad i tullen och utfrågad om när du ska hem osv samt hur ekonomin ser ut, men det är ovanligt eftersom du är svensk. 1 på 100 skulle jag tippa på.
Citera
2014-04-02, 00:43
  #944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuVisa
Hej!

Skaffade detta konto endast för denna fråga och hoppas att få svar, om ni vet eller orkar, på följande frågor:

Jag och en bekant har tänkt säga upp oss på jobbet i Sverige för att flytta till Australien i ett par år. Både har bra jobb inom finans med tillhörande universitetsutbildning. Väl i Australien är vi inte intresserade av att plocka frukt eller jobba i någon bar, utan vi kommer söka oss till finansiella institutioner och dylikt för ett långvarigt jobb. Det är först och främst Sydney vi är intresserade av.
Ingen av oss har några nämnvärda kontakter nere i Australien.

Med denna bakgrund mina frågor.
1. Hur söker man enklast jobb från Sverige? Headhunting sidor? Ringa internationella företag och fråga hur möjligheterna ser ut? Annat ni har att rekommendera / har erfarenhet om?

2. För att stanna i ett par år har jag fått förståelse om att det är aningen genom att skaffa ett "Working Holiday visum", jobba i 6 månader och sedan be arbetsgivaren om ett sponsored visa (ger en 4 år att stanna och jobba). Alternativt direkt be om ett sponsored visum om ett erbjudande om jobb ges. Stämmer denna tes? Finns andra sätt att gå tillväga?

3. Hur ser möjligheterna ut att söka fastanställning utan ett visum innan? Självklart har jag förståelse att ett antal arbetsgivare är tydliga med att man endast får söka om man har detta. Hur ser det ut erfarenhetsmässigt (för er som bor där).

4. Något annat angående visum vi bör veta?

Tacksam för svar
tjena. Ang bra jobb och så vidare skulle jag börja kolla på seek.com.au. Där har du lite fler seriösa jobb utan backpacker tugget. Hade också när du ser något intressant tagit kontakt med företaget i fråga och prata lite hur dom ser på din visum situation och så vidare. Jag antar att många kommer tacka nej eftersom du fortfarane är i Sverige, men du kan ha tur. Mycket här nere måste lösas på plats, det är så dom jobbar bara. Det gäller allt från lägenhet till jobb och försäkringar och så vidare. Men börja titta lite redan nu så du/ni har ett hum hur situationen kommer se ut.
Citera
2014-06-08, 15:31
  #945
Medlem
erlioms avatar
Jag och två polare ska sticka ner till Au i september/oktober och jobba i ett år och vi undrar om det är värt pengarna att åka med W&T genom GoXplore eller liknande? Vad är det för pappersarbete som dom ordnar åt en exakt? Är det lätt att fixa själv? Om så är fallet så gör man ju gärna allt på egen hand och sparar några tusenlappar. Har nämligen hört att det är ett otroligt överpris.
Citera
2014-06-19, 00:21
  #946
Medlem
Impossible.Ms avatar
Jag ansökte om turistvisum till mina syskon som är under 18 år, tog i princip bara 2-4 timmar tills resultatet kom. Jag däremot som är över arton har fortfarande inte fått respons - trots att ansökan skickades för 8 timmar sedan.

Jag ansökte om ett visum för min lillebror fem timmar innan jag ansökte för mig själv, ändå har han redan fått respons och inte jag. Så min fråga är, hur lång tid kommer det ta för "visum-personerna" att ge respons på min ansökan?

Värt att nämna är att jag fick besvara vem som skulle finansiera mina utgifter, när jag väl anländer till landet då jag inte kommer finansiera mina egna utgifter. Skrev in min mammas namn, och med motiveringen att hon är min mor och kommer finansiera alla mina expenser - man kunde inte skriva mer än detta då det fanns en ordbegränsning. Vid sidan av frågan om vem som kommer finansiera mina expenser stod det att de kanske skulle kontakta min mor, som redan har ett visum, för bekräftelse. Med avseende på mina svar, tror ni att min mor kommer kontaktas?
Citera
2014-07-14, 05:40
  #947
Medlem
U-Figs avatar
Det verkar som om man nu kan skaffa turistvisum som gäller i ett år (!). Dessutom är det tillåtet att volontärarbeta:
Citat:
work as a genuine unpaid volunteer, but only if an Australian resident would not otherwise be paid to do the work (you can be reimbursed for out-of-pocket expenses such as meals and accommodation).

Subclass 600 - fast hur vet man om man får stanna i 3, 6 eller 12 månader? Bestäms det först efter att visumet beviljats?
Citera
2014-07-18, 23:10
  #948
Medlem
myhrbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erliom
Jag och två polare ska sticka ner till Au i september/oktober och jobba i ett år och vi undrar om det är värt pengarna att åka med W&T genom GoXplore eller liknande? Vad är det för pappersarbete som dom ordnar åt en exakt? Är det lätt att fixa själv? Om så är fallet så gör man ju gärna allt på egen hand och sparar några tusenlappar. Har nämligen hört att det är ett otroligt överpris.

Även jag undrar det och är tacksam för svar. GOxplore hjälper till med att fixa sim-kort och öppna konto i Australien. Hur går man tillvägas för att fixa de själv?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f472286

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback