Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-23, 16:43
  #553
Medlem
mpms00s avatar
Du går helt enkelt till ambassaden och berättar som det är.
Citera
2014-03-23, 18:26
  #554
Medlem
Eftersom du någon gång varit i kontakt med polisen så måste du gå till ambassaden för att få visum, det går inte med ESTA.

Tag med kopia på belastningsregistret och även underlag på domen från din misshandel osv...

Borde inte vara några problem så länge de anser att du inte är en bråkpelle fortfarande eller handlar av "moral turpitude".
Citera
2014-05-22, 03:45
  #555
Medlem
Hej,
Jag är en svensk som bor i Norge och beställde piller som innehåller efedrin och koffein (rent koffein är inte lagligt i Norge) från en webshop i Kanada. Det fastnade i tullen och även om det var i gråzonen så räknades det som doping och jag fick böter på 5000 kr.

Nu har jag fått jobberbjudande från USA och jobbar på mitt O1-visum och de har advokater som hjälper mig också med alla papper och recommendations etc.

• Det första jag undrar är om de klumpar ihop Kanada och USA som Nordamerika?
• Spelar det som helst någon roll att jag fick böter från något jag beställt från Kanada — när jag ska in i USA??
• Är böterna med i mitt register / prick?
• Jag antar jag måste till amerikanska ambassaden i Stockholm före jag kan resa — har de någon connection med Norge och kan se att jag fått mina böter här?
• Kommer det bli några problem för mig att få visumet pga det här?
• Är det safe att bara neka / kryssa i nej för brott?

Polisen sa i förhöret att det enda detta kunde betyda var att jag fick svårigheter att komma in i Kanada / USA utan precisera närmare, men just då hade jag ju inga planer på det. Detta är väl 1-2 år sen det hände.

Funderar på att ringa polisen i morgon och kolla vad som gäller. Är det en dum idé?

Tar gärna emot lite tips från er som är insatta.
__________________
Senast redigerad av SpringBySummerFall 2014-05-22 kl. 03:51.
Citera
2014-05-22, 17:09
  #556
Medlem
luckylucazs avatar
Knepigt. Frågan är om amerikanarna anser det vara smuggling av en kontrollerad substans. I så fall ligger du ganska illa till. Dock är det god chans att de inte har en aning om ditt “brott”. Så är det i vart fall med svenska belastningsregistret, amerikanska ambassaden har inte tillgång till det. Även om du ombeds ta med dig utdrag ur registret (vilket vanligen inte sker) så antar jag att ditt svenska register är rent?

Kan du inte höra med immigrationsadvokaterna om de har mer koll på detta? Sannolikt har de tystnadsplikt inför företaget, om du oroar dig över det. Du kan ju också överväga att hyra en egen duktig advokat. O1-visum, vad för typ av jobb talar vi om då? Låter som att du kommer tjäna rätt gott om pengar, så även om du skulle lägga 50 000 kr på advokat så är det nog väl investerade pengar.
Citera
2014-05-22, 17:29
  #557
Medlem
happyjoys avatar
Angående ESTA så är nedanstående taget från deras hemsida. Svarar du ja på nedanstående kan det bli problem. Varken fortkörningar, enklare tillgreppsbrott etc ska påverka.

B) Har du någonsin blivit anhållen eller dömd för ett brott med inslag av moralisk skändlighet eller en överträdelse som varit kopplad till droger; eller blivit anhållen eller dömd för mer än två brott för vilka den sammanlagda domen var fem år eller mer i fängelse; eller har du handlat med droger eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?

C) Har du någonsin varit inblandad i spionage, sabotage, terroristaktiviteter eller folkmord; eller var du mellan 1933 och 1945 på något sätt inblandad i förföljelseaktiviteter kopplade till Nazi Tyskland eller dess allierade?
Citera
2014-05-23, 00:16
  #558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Knepigt. Frågan är om amerikanarna anser det vara smuggling av en kontrollerad substans. I så fall ligger du ganska illa till. Dock är det god chans att de inte har en aning om ditt “brott”. Så är det i vart fall med svenska belastningsregistret, amerikanska ambassaden har inte tillgång till det. Även om du ombeds ta med dig utdrag ur registret (vilket vanligen inte sker) så antar jag att ditt svenska register är rent?

Kan du inte höra med immigrationsadvokaterna om de har mer koll på detta? Sannolikt har de tystnadsplikt inför företaget, om du oroar dig över det. Du kan ju också överväga att hyra en egen duktig advokat. O1-visum, vad för typ av jobb talar vi om då? Låter som att du kommer tjäna rätt gott om pengar, så även om du skulle lägga 50 000 kr på advokat så är det nog väl investerade pengar.

Mitt svenska register är helt rent. Har inte bott eller varit skriven i Sverige på 10 år.
Kunde kanske fråga företagets advokat som hjälper mig, men de känns så jävla tighta och alla på företaget är hela tiden cc:ade på alla mail. Glömde cc:a en gång och blev i princip uppläxad "cc:a alla så alla får med sig allt av processen". Undviker nog gärna det.

Jag hade hoppats att min chans var att beställningen var från Kanada och inget brott har begåtts mellan Norge/Sverige och USA.

Det är ett start-up företag som fått $50 miljoner i funding. Ska vara med och utveckla tjänsten och deras design. O1-visum är ett slags "talangvisum" där man måste skicka in massa skrytbrev och vunnit ett par priser för bli beviljad. Det är det vanligaste inom min bransch att man söker på det för det är relativt enkelt att säga att man har spetskompetens bara man vunnit random pris.

Ingenting kan väl försämras över att jag ringer till Oslo polisen och frågar vad min bot egentligen innebär?
Citera
2014-05-23, 00:20
  #559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Angående ESTA så är nedanstående taget från deras hemsida. Svarar du ja på nedanstående kan det bli problem. Varken fortkörningar, enklare tillgreppsbrott etc ska påverka.

B) Har du någonsin blivit anhållen eller dömd för ett brott med inslag av moralisk skändlighet eller en överträdelse som varit kopplad till droger; eller blivit anhållen eller dömd för mer än två brott för vilka den sammanlagda domen var fem år eller mer i fängelse; eller har du handlat med droger eller söker du inträde för att ägna dig åt brottslig eller omoralisk aktivitet?

C) Har du någonsin varit inblandad i spionage, sabotage, terroristaktiviteter eller folkmord; eller var du mellan 1933 och 1945 på något sätt inblandad i förföljelseaktiviteter kopplade till Nazi Tyskland eller dess allierade?

MAO tror du det vill bli problemfritt för mig om jag bara svara nej på frågorna?
Citera
2014-05-23, 07:49
  #560
Medlem
luckylucazs avatar
Var substansen olaglig i Kanada också? Vet kanadensarna ens om detta? I så fall finns risken att amerikanarna också gör det eftersom vissa register delas emellan dem. Om detta enbart ligger i norska brottsregistret är det i min erfarenhet osannolikt att USA känner till det.

Problemet är att OM de känner till det så är det ganska allvarligt i sig att ljuga på visumansökan. Så den bästa strategin är generellt att vara ärlig ifall ens brott inte påverkar möjligheten till visum (t.ex. moraliskt oskändligt brott). Är brottet dock sådant att du kommer att nekas visum kan det vara klokare att chansa på att de inte känner till det. I ditt fall har jag svårt att avgöra allvarligheten i brottet, men om detta klassas som drogrelaterat skall det nämnas att sådana brukar resultera i nekat visum.

Som sagt skulle jag rekommendera att höra med en kunnig immigrationsadvokat, och givet hur pass viktigt det här beslutet är skulle jag inte tveka över att lägga tiotusentals kronor på att komma fram till bästa möjliga lösning. Jag var för ca 5 år sedan i din sits som ung och talangfull med chans att resa till USA och jobba för en startup, och idag är jag mångmiljonär med stock options och hela paketet. Förlåt om jag skryter, men poängen är att tänk på din framtid och lägg de pengar och resurser du har på att komma fram till rätt beslut.

Obs att det Happyjoy skriver inte tycks vara relevant i den här frågan. Du ansöker inte om ESTA utan visum, där ALLA brott skall med, även moraliskt oskändliga (undantag trafikbrott som resulterade i böter om jag minns rätt). Tillgreppsbrott, även enkla sådana som snatteri, är dessutom tyvärr moraliskt skändliga och enligt reglerna skall du svara JA på frågan i ESTA. Slutligen är den centrala frågan här just om du “handlat med droger” eller ej.
Citera
2014-05-23, 12:31
  #561
Medlem
Jag har mailat och frågat dem nu om det är olagligt i Kanada. Inväntar svar.

På deras FAQ står det följande:
What countries do you ship to?
We ship all products to most countries except the United States and Australia.
Under no circumstances do we ship Ephedrine/Pure Ephedra to the United States or Australia.

Det jag köpte var Red Rockets (Ephedra ECA Stack) 90 caps.
Innehåller:
375mg Ephedra (8% ephedrine)
300mg Kola-Nut (standardized to 75% caffeine)
70mg Ginger Root
30mg Cayenne (60,000 BTU)
100mg White Willow Bark
400mcg Chromium Picolinate


Att de inte skickar till USA innebär väl att det är striktare där än i Kanada. Samtidigt förstår jag inte hur webbshoppen kan fortsätta i Kanada om de sålde olagliga grejer. De frontar sig som tränings- och fitnessentusiaster.

X is dedicated to providing you with the best supplements at the best prices. We carrying supplements for weight loss, bodybuilding, anti-aging, detox and much more. Our store has been online for a couple years now and thanks to our loyal customers our business has been growing fast. We believe in providing the best customer service possible, whether you are looking for information on products or simply want your product in a hurry...we will deliver!

The team at X are all health and fitness enthusiasts.


Jag tror jag ska ringa polisen och fråga också.
Citera
2014-05-23, 18:00
  #562
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Detta verkar vara den mest aktiva visumtråden, så jag gör ett försök här.

Är i USA nu. Har både studentvisum och ESTA men är här som turist i nuläget. Mitt ESTA går ut om två månader och jag åker tillbaka till Sverige om två veckor. Funderar dock på att stanna några veckor längre, blir det något problem med mitt visum då jag redovisade hemfärd 2 juni men stannar ett par veckor längre? Med andra ord, är det något jag måste meddela eller får jag vistas i tre månader även fast jag från början skulle åka hem efter 1½?
Citera
2014-05-23, 19:27
  #563
Avstängd
Der.Schizoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Detta verkar vara den mest aktiva visumtråden, så jag gör ett försök här.

Är i USA nu. Har både studentvisum och ESTA men är här som turist i nuläget. Mitt ESTA går ut om två månader och jag åker tillbaka till Sverige om två veckor. Funderar dock på att stanna några veckor längre, blir det något problem med mitt visum då jag redovisade hemfärd 2 juni men stannar ett par veckor längre? Med andra ord, är det något jag måste meddela eller får jag vistas i tre månader även fast jag från början skulle åka hem efter 1½?
Du säger ju själv att du är där på ESTA och därför är det ju den som blir avgörande. Och att lämna USA "för sent" på en ESTA kan sabotera dina försök att få ta dig tillbaka till staterna då du på det sättet visat mer intresse för landet än att följa ESTA-reglerna. OM det kommer dra in ditt studentvisa är mer oklart men det gör att myndigheterna där får ett löjligt stort övertag på dig om du råkar göra minsta lilla misstag därborta. För din egen skull så skulle jag rekommendera dig att ta dig utanför Nord- och Mellanamerika innan ESTA går ut för dig och därefter ta dig tillbaka till USA. Den lösningen kan åtminstone ge dig en legitim ursäkt varför du överskrider ESTA.
Citera
2014-05-23, 19:44
  #564
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Du säger ju själv att du är där på ESTA och därför är det ju den som blir avgörande. Och att lämna USA "för sent" på en ESTA kan sabotera dina försök att få ta dig tillbaka till staterna då du på det sättet visat mer intresse för landet än att följa ESTA-reglerna. OM det kommer dra in ditt studentvisa är mer oklart men det gör att myndigheterna där får ett löjligt stort övertag på dig om du råkar göra minsta lilla misstag därborta. För din egen skull så skulle jag rekommendera dig att ta dig utanför Nord- och Mellanamerika innan ESTA går ut för dig och därefter ta dig tillbaka till USA. Den lösningen kan åtminstone ge dig en legitim ursäkt varför du överskrider ESTA.

Jag ska inte överskrida mitt ESTA. Det går ut om två månader. Jag åker preliminärt hem om två veckor men vill stanna ett par veckor extra, alltså inom ramen för mitt ESTA. Behöver jag på något sätt rapportera när mitt nya departure date är, eller är det grönt ljus sålänge jag har lämnat landet innan mitt turistvisum går ut?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f618801

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback