2014-03-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Hur ni skulle reagera om det framkom evidens vill man nog inte missa, men nu var det ju inte det frågan gällde. Det gällde hur jag skulle reagera om ett medium från "Det Okända" skulle ställa sig upp och bekänna att hon/han var en bluff.
Eller bli påkommen med fusk...
För det har väl aldrig hänt?
Citera
2014-03-21, 17:24
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Det är nog mest ett önsketänkande från er skeptikers sida. Jag tror inte att någon av "Det Okändas" medium bluffar, däremot kan sättet de arbetar på variera en del beroende på deras olika personligheter.

Tycker du att det var ett svar på min fråga?

Är det verkligen så omöjligt att låta en hypotetisk tanke få tränga igenom hjärntvätten? Du behöver inte fortsätta tänka rationellt efteråt - det räcker med att du svarar på frågan...
Citera
2014-03-21, 17:51
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Tycker du att det var ett svar på min fråga?

Är det verkligen så omöjligt att låta en hypotetisk tanke få tränga igenom hjärntvätten? Du behöver inte fortsätta tänka rationellt efteråt - det räcker med att du svarar på frågan...
Jag skulle inte reagera på något speciellt sett utan mest bli förvånad.
Citera
2014-03-21, 19:12
Bannlyst
Citat:
Det är nog mest ett önsketänkande från er skeptikers sida. Jag tror inte att någon av "Det Okändas" medium bluffar, däremot kan sättet de arbetar på variera en del beroende på deras olika personligheter.
Vad har du för tankegångar om mitt inlägg på (FB) Andar finns INTE. (sista stycket)
Citera
2014-03-21, 21:28
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
På en skala, hur troligt tycker du det är att andar från avlidna släktingar springer runt på planeten och kontaktar dem de vill.

Är det högre eller lägre än att Gud sände sin son för att alla som tror på det ska frälsas till evigt liv? Uppkomsten av demoner undrar jag också över din teori.
Det är inte alls konstigt om det förekommer andeaktivitet på jorden och om du menar att det arbete som medium utför är "lågt" så håller jag inte alls med dig. De hjälper många människor att få tröst och ibland hjälp att gå vidare i livet.
Citera
2014-03-21, 21:37
Bannlyst
Citat:
Det är inte alls konstigt om det förekommer andeaktivitet på jorden och om du menar att det arbete som medium utför är "lågt" så håller jag inte alls med dig. De hjälper många människor att få tröst och ibland hjälp att gå vidare i livet.
Fast visst vore det lite tråkigt om de blir lurade, och eftersom allt pekar på det så borde du nog tänka om.

Jag säger (som du säkert förstår) inte att det saknas en andevärld. Men vad som finns därinne är bra att tänka ett par gånger om innan man tror på allt som kommer därifrån.
Citera
2014-03-21, 23:04
Medlem
Muertosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Fast visst vore det lite tråkigt om de blir lurade, och eftersom allt pekar på det så borde du nog tänka om.

Jag säger (som du säkert förstår) inte att det saknas en andevärld. Men vad som finns därinne är bra att tänka ett par gånger om innan man tror på allt som kommer därifrån.

Tydligen är ALLA andar bara lite småbusiga för att de ska få uppmärksamhet (som de samtidigt inte vill ha) för att de ska kunna be sina barn eller barnbarn om förlåtelse för...eh ja... förlåtelse bara. Oavsett personlighet medans de levde. Som ande finns INGET som skiljer mellan en seriemördare och någon som spenderat hela sitt liv med att hjälpa de fattiga. Efter denna triviala uppgift är avklarad och någon random lallare ber dem att "gå vidare" så är de nöjda.
Citera
2014-03-22, 07:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur ni skulle reagera om det framkom evidens vill man nog inte missa, men nu var det ju inte det frågan gällde. Det handlade om hur jag skulle reagera om ett medium från "Det Okända" skulle ställa sig upp och bekänna att hon/han var en bluff.
Jag tog mitt exempel för att visa att vi skeptiker är öppna i tankesättet jämfört med dig, och att få därför skulle ha några problem med att svara på en hypotetisk fråga liknande den du inte ens vill närma sig.

Jag tror det är viktigt att man ställer sig frågan: Vad händer om jag har fel.
Citera
2014-03-22, 11:00
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag tog mitt exempel för att visa att vi skeptiker är öppna i tankesättet jämfört med dig, och att få därför skulle ha några problem med att svara på en hypotetisk fråga liknande den du inte ens vill närma sig.

Jag tror det är viktigt att man ställer sig frågan: Vad händer om jag har fel.
Efter att ha debatterat med er en tid så har jag fått uppfattningen att ni inte alls är öppna i ert tankesätt utan mycket begränsade och ofta har ett fyrkantigt sätt att se på världen.
Senast redigerad av enfindam 2014-03-22 kl. 11:11.
Citera
2014-03-22, 13:36
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Efter att ha debatterat med er en tid så har jag fått uppfattningen att ni inte alls är öppna i ert tankesätt utan mycket begränsade och ofta har ett fyrkantigt sätt att se på världen.

Har du någon bra förklaring på varför du vägrar svara på min hypotetiska fråga? Är du rädd för att släppa in tvivel?
Citera
2014-03-22, 13:40
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandolier
Har du någon bra förklaring på varför du vägrar svara på min hypotetiska fråga? Är du rädd för att släppa in tvivel?
Jag har redan svarat på din fråga, se inlägg 1455.
Citera
2014-03-22, 15:41
Medlem
Bandoliers avatar
Citat:
Jag har redan svarat på din fråga, se inlägg 1455.

Skulle den förvåningen innebära något för dig? Skulle du möjligen börja tvivla på att Det Okända är ett seriöst program? Eller skulle du intala dig själv att det var ett undantag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in