Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-19, 08:29
  #1
Medlem
Hej Flashback!
Håller på att skriva mitt projektarbete i gymnasiet. Ämnet är cannabis, där frågeställningarna är:

Vad beror legaliseringsvågen på?
Hur skulle en lokal respektive global legalisering påverka samhället, ekonomin och individen?
Hur påverkar cannabis kroppen?

Därför frågar jag er på flashback: Vad tror ni legaliseringsvågen beror på? Varför är det så många länder och stater i USA som väljer att legalisera drogen?

Alla synpunkter uppskattas!

// Olof William
Citera
2014-03-19, 08:44
  #2
Medlem
OffensiveShits avatar
Gör din egen läxa.
Citera
2014-03-19, 08:47
  #3
Avstängd
Melange5738s avatar
Folk är trötta på propaganda, ljugeri och inte minst hyckleri. Det faktum att man kan köpa gift helt lagligt men hamnar i fängelset om man odlar en växt orsakar ett intellektuellt vakuum som gör att man blir sur på samhället och vill förändra det till det bättre.
Citera
2014-03-19, 08:53
  #4
Medlem
Jag skulle vilja lägga till en fråga som du kan ha i början. Varför gjorde vi den olaglig?

Med det sagt så tror jag anledningen att det börjar bli lagligt att faktan har hunnit ikapp oss. Vi har mer information tillgänglig idag. Dessutom så visar det sig att den yngre generationen är bättre i det mesta, t.ex. de yngre är mindre troliga att vara homofober och mer troliga att vara för cannabis. Det börjar även visa sig att förbudet gör mer skada än nytta och fungerar helt enkelt inte. Ungdomar tappar förtroendet till polisen. Folk straffas för något de inte tycker bör vara olagligt och som inte drabbar andra. Kriminella gäng får större inkomst. De som röker kommer fortsätta röka, lagligt eller ej och får sin produkt från oklara källor.
http://whnt.com/2014/03/10/younger-g...-gay-marriage/

Hur påverkar cannabis kroppen?
http://www.youtube.com/watch?v=ubdX8ZyUpWs

Hur skulle en lokal respektive global legalisering påverka samhället, ekonomin och individen?
Några fler hade börjat röka, men många hade struntat i det. Folk hade kunnat vara öppna med sitt rökande så det hade varit likt alkohol. Det hade öppnats rökbarer och man hade kanske tagit sig ett bloss efter jobbet istället för en bärs. Information hade varit mer öppen och alla hade varit mer öppna med sina erfarenheter eftersom dom inte behöver gömma sig och riskera straff. Man hade kunnat hitta den produkt som bäst passar en själv då det både finns indica och sativa som har olika effekter. Vissa känner sig stressade och får ångest pågrund av att de är rädda att åka fast eller att någon ska se dom. Det går bara att spekulera om hur det hade påverkat samhället men jag tror det bästa sättet är att se på platser som redan har legaliserat det som t.ex. Holland.

Lite geggig text men det får vara.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=zocTUubZqAg
Citera
2014-03-19, 09:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffensiveShit
Gör din egen läxa.

Detta är en undersökning som jag ska ha med på arbetet. Mina teser är att staten vill ha in svarta pengar som går till karteller och kriminalitet. Genom att legalisera cannabis kan pengarna gå till staten istället i from av skatt. Även media och kultur/historia tror jag har en stor påverkan.

Edit: Rättare sagt så är det en undersökning för att jag ska få mer infallsvinklar. Fler infallsvinklar är ett bra sätt att göra en bättre reflektion.
__________________
Senast redigerad av blu3pants 2014-03-19 kl. 09:12.
Citera
2014-03-19, 09:21
  #6
Medlem
Blommandagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blu3pants
Detta är en undersökning som jag ska ha med på arbetet. Mina teser är att staten vill ha in svarta pengar som går till karteller och kriminalitet. Genom att legalisera cannabis kan pengarna gå till staten istället i from av skatt. Även media och kultur/historia tror jag har en stor påverkan.

Edit: Rättare sagt så är det en undersökning för att jag ska få mer infallsvinklar. Fler infallsvinklar är ett bra sätt att göra en bättre reflektion.

Nämen shit, tror du att kultur påverkar vad människor gör?

Seriöst dock, så tror jag att du kan släppa pengar-spåret. Staten har inget intresse av att gå med vinst. Snarare är det folk som har insett att det inte är en så stor grej egentligen.
Citera
2014-03-19, 09:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Nämen shit, tror du att kultur påverkar vad människor gör?

Seriöst dock, så tror jag att du kan släppa pengar-spåret. Staten har inget intresse av att gå med vinst. Snarare är det folk som har insett att det inte är en så stor grej egentligen.

Att staten inte vill gå med vinst kanske stämmer, men man får tänka på att nästan alla regeringar i världen redan ligger i skuld, framför allt USA. Pengaperspektivet blir även mer aktuellt när vinstmarginalen framgår från legaliseringen, vi snackar hundratals miljoner (vilket kanske kan uppfattas som ingenting jämfört med USAs gigantiska skuld på triljoner).
Citera
2014-03-19, 09:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qn
Jag skulle vilja lägga till en fråga som du kan ha i början. Varför gjorde vi den olaglig?

Med det sagt så tror jag anledningen att det börjar bli lagligt att faktan har hunnit ikapp oss. Vi har mer information tillgänglig idag. Dessutom så visar det sig att den yngre generationen är bättre i det mesta, t.ex. de yngre är mindre troliga att vara homofober och mer troliga att vara för cannabis. Det börjar även visa sig att förbudet gör mer skada än nytta och fungerar helt enkelt inte. Ungdomar tappar förtroendet till polisen. Folk straffas för något de inte tycker bör vara olagligt och som inte drabbar andra. Kriminella gäng får större inkomst. De som röker kommer fortsätta röka, lagligt eller ej och får sin produkt från oklara källor.
http://whnt.com/2014/03/10/younger-g...-gay-marriage/

Hur påverkar cannabis kroppen?
http://www.youtube.com/watch?v=ubdX8ZyUpWs

Hur skulle en lokal respektive global legalisering påverka samhället, ekonomin och individen?
Några fler hade börjat röka, men många hade struntat i det. Folk hade kunnat vara öppna med sitt rökande så det hade varit likt alkohol. Det hade öppnats rökbarer och man hade kanske tagit sig ett bloss efter jobbet istället för en bärs. Information hade varit mer öppen och alla hade varit mer öppna med sina erfarenheter eftersom dom inte behöver gömma sig och riskera straff. Man hade kunnat hitta den produkt som bäst passar en själv då det både finns indica och sativa som har olika effekter. Vissa känner sig stressade och får ångest pågrund av att de är rädda att åka fast eller att någon ska se dom. Det går bara att spekulera om hur det hade påverkat samhället men jag tror det bästa sättet är att se på platser som redan har legaliserat det som t.ex. Holland.

Lite geggig text men det får vara.

EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=zocTUubZqAg

Riktigt bra. Ett stort problem är ju att en stor grupp människor kriminaliseras för att de rökar. Att legalisera skulle göra denna grupp icke-kriminell vilket resulterar i mindre utkostnader för staten och bättre statistik för landet utåt.
Den frågeställningen är bra, jag kommer nog ta med den!
Citera
2014-03-19, 10:11
  #9
Medlem
extrmntrs avatar
Internet. Det upplyser folk och gör det lättare att påverka. Det är även anledningen att inte USA gick in i Syrien.
Regeringarna har det inte riktigt lika lätt som förr. Heja internet!
Citera
2014-03-19, 10:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blu3pants
Riktigt bra. Ett stort problem är ju att en stor grupp människor kriminaliseras för att de rökar. Att legalisera skulle göra denna grupp icke-kriminell vilket resulterar i mindre utkostnader för staten och bättre statistik för landet utåt.
Den frågeställningen är bra, jag kommer nog ta med den!
Yes ett ganska vanligt argument. Nackdelen med det argumentet är att "men vi kan ju inte göra något lagligt bara för att det underlättar för staten" vilket är sant, men kombinera det med de andra argumenten med. Ett argument har alltid ett motargument så man måste se hela bilden. Dessutom om du vet vilka motargument dom kommer komma med så kan du göra ytterligare ett argument för att stärka det andra. Typ, varför gör vi dom kriminella från första början, vill vi skydda dom eller inte? Hur skyddar man en individ genom att göra den kriminell, beröva dom deras frihet och hota dom med straff så att de blir rädda? Är det inte bättre att ge dom korrekt information, friheten att bestämma själva och hjälp att sluta ifall dom så önskar utan att riskera straff?
Citera
2014-03-19, 10:23
  #11
Medlem
Sen varför folk inte vill sluta med cannabis. Fråga klassen vad dom hade tyckt ifall någon sa att de inte fick dricka en droppe alkohol mer i sitt liv. Inte att du jämför drogerna med varandra utan helt enkelt försöker bilda förståelse. Hur hade dom tyckt det kändes? Huvudsaken är alltså att få dom att tänka ur andras perspektiv. Ifall dom säger att man kan bli beroende peka på att det är 9% som blir beroende av cannabis och 14% av alkohol, så ifall dom inte är hypokriter så är det inget argument de kan använda om de även inte är emot alkohol.
Citera
2014-03-19, 10:33
  #12
Avstängd
Ökad kunskap och internet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback