Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-18, 23:45
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
Nej, alltså om teorin stämmer så är det verkligen inte strax innan SA eller ens nära Afrika utan strax utanför maldiverna låter ju rimligast. Nordatlanten förstår jag inte alls hur de ska ha kunnat nå.

De såg ju planet åka över dem? Förstår inte din uträkning här. Där hade det definitivt hörts om det slog ned...
Citera
2014-03-18, 23:46
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Nej inte om det bara glider ned. Tror inte man hör så mycket när avstånden är så stora och om inte planet exploderat eller liknande. Frågan återstår vad fan alla fiskare och båtar gjorde...

Var inte klockan sex på morgonen? Jag vet vad jag brukar göra då (om jag får)
Citera
2014-03-18, 23:46
Medlem
Citat:
Den tidslinjen var som jag skrev i UTC.

Fast jag skrev fel på tiden som maldiverna rapporterade, såhär ska det vara:

UTC
16:41 avgång
00:11 sista ping mot satellit (1 per timme?)
01:15 flyger över ö i maldiverna? *uppdaterat*

Låter rimligt att pingen mot satellit inte fungerade vid 01:11 som eventuellt var tiden då nästa ping borde ha gjorts. Vet inte heller ifall det är relevant att den i princip var strax under satelliten vid detta tillfälle i så fall.
Citera
2014-03-18, 23:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag skiter i de signalerna, mer eller mindre. Ingen har kommit ut med information exakt om hur de fungerar och hur man valt att tolka dem.

Det handlar om att flygplanet och en satellit håller kontakten så att flygplanet kan skicka data. Flygplanet kan även skicka data via radio. När datarapporterna stängdes av( medvetet av någon) var fortfarande satellitlänken aktiv. Satelliten skickar en fråga en gång per timme. När flygplanets satellitlänk får frågan svarar länken, men den har inga data alls att skicka. Resultaten blir ett 'ping' utan data, men det innehåller trots det en viktig information: Tiden det tar för signalen att gå fram och tillbaka gör att man kan räkna ut hur långt ifrån satelliten flygplanet är. Kortaste avståndet är givetvis med flygplanet rakt under satelliten, sedan ökar avståndet hela tiden ju 'mindre rakt upp' som satelliten är.

Tidsmätningen ger avståndet. Sista pingen gav avstånder '40 grader' vilket motsvarar de två röda linjerna vi sett på bild. De är alltså inte själva troliga färdvägen, utan sista pinget ska ligga längs någon av dessa två röda linjer.
Malaysianerna har vimsat en del men INMARSATs värde bör vara hyffsat säkert kan man tycka.
Så länge det inte finns ett fel i mätningen/ beräkningen bör det vara pålitligt och stämma.

Det finns flera inmarsat-satelliter och jag tror det var så att om flygplanet varit längre västerut skulle det ha kopplat upp mot nästa satellit, är dock inte helt säker på det.
Citera
2014-03-18, 23:48
Medlem
Citat:
De såg ju planet åka över dem? Förstår inte din uträkning här. Där hade det definitivt hörts om det slog ned...

Med "strax utanför" så menar jag ett par uppemot 100-tals kilometer utanför.
Citera
2014-03-18, 23:50
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Med "strax utanför" så menar jag ett par uppemot 100-tals kilometer utanför.

Ja precis vad jag sa. Utanför afrikas kust alternativt nord atlantiska oceanen. Detta om det faktiskt glidit i 8h som det sägs.
Citera
2014-03-18, 23:51
Medlem
divinings avatar
Då är det väl min tur att presentera en annan, helt galen, teori (som jag inte sett diskuterats tidigare). Hoppas någon flygteknisk kan rätta mig om jag är helt ute och cyklar.

Det har framkommit i flera artiklar (och diskuteras flitigt i tråden) att motorerna antingen pingat eller överlämnat handfasta metadata, såsom höjd och bränsleförbrukning (olika information beroende på källa), sent efter det att planet försvunnit från radarn.

Med antagandet att ovanstående är sant:

Skulle det vara en möjlighet att den insamlade informationen kommer ifrån motor-id (registreringsnummer) som endast i papperna är tillhörande/monterade det försvunna planet?

Scenariot jag föreslår är alltså att motorerna bytts ut vid/för service vid ett tidigare tillfälle - och det har slarvats med lite pappersarbete (hur skötsamma flygbolagen än påstår sig vara så har det upprepade gånger påvisats att korrekta protokoll inte är en dygd). Således är den insamlade datan inte tillhörande det försvunna flygplanet utom något annat som varit i rutt vid tillfället?

Som slutkläm på detta så insåg MA direkt sitt misstag när de började gå igenom servicepapperna och har därefter "rättat till" bland pärmarna samt register. Och där sitter de nu, fingrarna i kors med hopp om att ingen, någonsin, gräver upp hur de fuskat med motorservicen...

Presenterar idén i hopp om att någon kan slå hål på den, i ärlighetens namn tror jag planet ligger ett fyrtiotal meter under havsytan. Antagligen i såpass bra skick att vrakdelarna helt enkelt inte lämnat botten...

Citera
2014-03-18, 23:54
Medlem
Citat:
Nej inte om det bara glider ned. Tror inte man hör så mycket när avstånden är så stora och om inte planet exploderat eller liknande. Frågan återstår vad fan alla fiskare och båtar gjorde...

Borde dom inte kolla upp det där då? borde väl kunna gå få fram nå satellitbilder eller något därifrån också . verkar ju inte så troligt måste jag säga .Tror nog dom skulle ta det mer seriöst om det låg nått i det.
Citera
2014-03-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Tiden det tar för signalen att gå fram och tillbaka gör att man kan räkna ut hur långt ifrån satelliten flygplanet är. Kortaste avståndet är givetvis med flygplanet rakt under satelliten, sedan ökar avståndet hela tiden ju 'mindre rakt upp' som satelliten är.

Tidsmätningen ger avståndet. Sista pingen gav avstånder '40 grader' vilket motsvarar de två röda linjerna vi sett på bild. De är alltså inte själva troliga färdvägen, utan sista pinget ska ligga längs någon av dessa två röda linjer.
Malaysianerna har vimsat en del men INMARSATs värde bör vara hyffsat säkert kan man tycka.
Så länge det inte finns ett fel i mätningen/ beräkningen bör det vara pålitligt och stämma.

Det finns flera inmarsat-satelliter och jag tror det var så att om flygplanet varit längre västerut skulle det ha kopplat upp mot nästa satellit, är dock inte helt säker på det.

Det är inte planet som kopplar upp sig mot en satellit utan det är systemet som väljer ut vilken satellit som ska skicka begäran. Många felkällor är tänkbara inte minst rök och värme som kan påverka komponenterna i planet på sätt som ej tagits i beaktning.

Uteslut detta enda desperata försök att få reda på var planet befinner sig och allt är förklarat.
Senast redigerad av brainwhipper 2014-03-18 kl. 23:59.
Citera
2014-03-18, 23:55
Medlem
Summerbirds avatar
Hur kan ni tro att planet kraschat vid Maldiverna? Har det väl tagit sig dit hade det nog satsat allt på Males landningsbana.
Citera
2014-03-18, 23:56
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Hur kan ni tro att planet kraschat vid Maldiverna? Har det väl tagit sig dit hade det nog satsat allt på Males landningsbana.
Ett landningsförsök förutsätter att piloterna är vid medvetande.
Citera
2014-03-18, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Då utgår du ifrån att piloterna levde i och för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in