Då är det väl min tur att presentera en annan, helt galen, teori (som jag inte sett diskuterats tidigare). Hoppas någon flygteknisk kan rätta mig om jag är helt ute och cyklar.
Det har framkommit i flera artiklar (och diskuteras flitigt i tråden) att motorerna antingen pingat eller överlämnat handfasta metadata, såsom höjd och bränsleförbrukning (olika information beroende på källa), sent efter det att planet försvunnit från radarn.
Med antagandet att ovanstående är sant:
Skulle det vara en möjlighet att den insamlade informationen kommer ifrån motor-id (registreringsnummer) som endast i papperna är tillhörande/monterade det försvunna planet?
Scenariot jag föreslår är alltså att motorerna bytts ut vid/för service vid ett tidigare tillfälle - och det har slarvats med lite pappersarbete (hur skötsamma flygbolagen än påstår sig vara så har det upprepade gånger påvisats att korrekta protokoll inte är en dygd). Således är den insamlade datan inte tillhörande det försvunna flygplanet utom något annat som varit i rutt vid tillfället?
Som slutkläm på detta så insåg MA direkt sitt misstag när de började gå igenom servicepapperna och har därefter "rättat till" bland pärmarna samt register. Och där sitter de nu, fingrarna i kors med hopp om att ingen, någonsin, gräver upp hur de fuskat med motorservicen...
Presenterar idén i hopp om att någon kan slå hål på den,
i ärlighetens namn tror jag planet ligger ett fyrtiotal meter under havsytan. Antagligen i såpass bra skick att vrakdelarna helt enkelt inte lämnat botten...