Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-16, 17:39
  #1
Medlem
BurkHanss avatar
Har jag kollat för lite efter tråd om detta, hittar ingen i alla fall!

Natten till fredagen den 14 mars brann Fyrklöverskolan i Hedemora ner till grunden. Ja, jag vet, det händer varje dag i dagens Sverige, men Dalarna har varit relativt förskonat från anlagda bränder utom i Little Somalia = Tjärna Ängar i Borlänge. Så här skriver DT:

Citat:
Fyrklöverskolan är en låg- och mellanstadieskola i centrala Hedemora med drygt 100 elever.
- Det finns ingen naturlig orsak till branden, säger Jessica Åkerström, vakthavande befäl vid dalapolisen.
Polisen har inlett en förundersökning om grov mordbrand.
Lite senare under morgonen uppges skolan vara totalförstörd. Skolan har brunnit ner till grunden. Ingen person har skadats.
http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1....rbrand-i-skola

Bild på resterna finns här:

http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1....-efter-branden

Någon insatt från Hedemora på Flashback som vet mer om skolan, om ev. gäng som håller till på skolgården om nätterna, eller andra omständigheter som kan ge inblick i vilka som ligger bakom denna attack på vårt skolväsende?
Citera
2014-03-17, 07:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Har jag kollat för lite efter tråd om detta, hittar ingen i alla fall!

Natten till fredagen den 14 mars brann Fyrklöverskolan i Hedemora ner till grunden. Ja, jag vet, det händer varje dag i dagens Sverige, men Dalarna har varit relativt förskonat från anlagda bränder utom i Little Somalia = Tjärna Ängar i Borlänge. Så här skriver DT:


http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1....rbrand-i-skola

Bild på resterna finns här:

http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1....-efter-branden

Någon insatt från Hedemora på Flashback som vet mer om skolan, om ev. gäng som håller till på skolgården om nätterna, eller andra omständigheter som kan ge inblick i vilka som ligger bakom denna attack på vårt skolväsende?

Hade 2 barn på den skolan. Vi är chockade allihopa. Riktigt lugn och fin skola, ingen förstörelse eller klotter ens. Ligger en bit ifrån centrum, så det är inget man passerar.
Har väldigt svårt att förstå att nån skulle vilja bränna upp den, men kan samtidigt erkänna att jag har mina misstankar på en person
Citera
2014-03-17, 07:53
  #3
Medlem
BurkHanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugnslucka
Hade 2 barn på den skolan. Vi är chockade allihopa. Riktigt lugn och fin skola, ingen förstörelse eller klotter ens. Ligger en bit ifrån centrum, så det är inget man passerar.
Har väldigt svårt att förstå att nån skulle vilja bränna upp den, men kan samtidigt erkänna att jag har mina misstankar på en person
Beklagar ert trauma! Kan förstå att detta in är särskilt roligt.

Det var väl en låg- och mellanstadieskola? Även om du inte kan gå in på detaljer så antar jag att dina misstankar inte gäller någon elev på skolan? Eller finns det så små pyromaner?
Citera
2014-03-17, 10:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurkHans
Beklagar ert trauma! Kan förstå att detta in är särskilt roligt.

Det var väl en låg- och mellanstadieskola? Även om du inte kan gå in på detaljer så antar jag att dina misstankar inte gäller någon elev på skolan? Eller finns det så små pyromaner?

Ja det var låg och mellan samt sär.
Kan väl inte skriva så mycket här då jag vet att somliga läser
Somliga som precis ringde och förhörde mig...
Citera
2014-03-17, 10:49
  #5
Medlem
Läste också om detta, mycket tragiskt när sånt händer.

Kom direkt att tänka på den anlagda branden på dagiset i Krylbo som skedde för inte alls så längesen.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...inner-i-avesta

Det visade sig senare att det var unga pojkar som hade lekt med eld utanför dagiset och att de inte fått släckt elden ordentligt när de gick därifrån och att det senare spred sig och blev till en stor brand.

Det får mig därför att tro att det kanske även denna gången är några ungar som lekt med eld utan att ha förstått allvaret i det, barn leker ju ofta (även på sin fritid) vid skolor och i miljöer de känner igen, så det kan ha varit en olyckshändelse helt enkelt.

Sen ser jag ju dock att ugnslucka har sina misstankar mot någon? Så det kanske faktiskt är en medveten anlagd brand, det har jag ingen aning om och har inte hört något om det, men det kommer antagligen fram så småningom, om så är fallet.
Citera
2014-03-17, 11:09
  #6
Medlem
Har lite svårt att tro att barn är ute och leker med eld den tiden på morgonen, dessutom på en vardag. Vi får väl se vad polisen kommer fram till. Svårt att tro att det är den personen jag "misstänker", men kan samtidigt inte släppa tanken. Kan tro att det är ett sätt att få min uppmärksamhet.
Citera
2014-03-17, 11:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugnslucka
Har lite svårt att tro att barn är ute och leker med eld den tiden på morgonen, dessutom på en vardag. Vi får väl se vad polisen kommer fram till. Svårt att tro att det är den personen jag "misstänker", men kan samtidigt inte släppa tanken. Kan tro att det är ett sätt att få min uppmärksamhet.

Det har du visserligen rätt i.. Är nog mycket så att jag gärna hoppas på att det är en olyckshändelse, vore hemskt (hemskare) om det var ett medvetet drag av någon, usch, ryser..
Ja precis, vi får se vad polisen kommer fram till, hoppas de löser detta snabbt.
Citera
2014-03-17, 13:14
  #8
Medlem
Raventears avatar
Det finns ett hem för missbrukare och sinnessjuka ett stenkast från skolan, nån av de boende kanske tyckte ungarna förde för mycket liv?
Citera
2014-03-17, 21:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Det finns ett hem för missbrukare och sinnessjuka ett stenkast från skolan, nån av de boende kanske tyckte ungarna förde för mycket liv?

Nej! Kan svära på att det inte är så
Citera
2014-03-17, 21:45
  #10
Medlem
Ryktas om att någon hämtats in någon som vet mer?
Citera
2014-03-18, 09:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSanslos
Ryktas om att någon hämtats in någon som vet mer?

Jaså?? Berätta gärna mer
Citera
2021-06-24, 23:51
  #12
Medlem
sm4wits avatar
Kim j
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback