2014-03-02, 02:48
Medlem
Hur är det med att flytta aktier från ett vanligt aktiekonto till ett ISK? Förstått att det ses som en försäljning, men vad innebär det rent konkret för mig?
Citera
2014-03-03, 11:57
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fallone
Hur är det med att flytta aktier från ett vanligt aktiekonto till ett ISK? Förstått att det ses som en försäljning, men vad innebär det rent konkret för mig?

I och med att flytten ses som en försäljning kommer du behöva skatta på samma sätt som om du hade genomfört en egen försäljning av aktierna på ditt Aktie- och fondkonto. Du behöver således deklarera för försäljningarna, och om du inte vill göra det själv kan du skapa en K4-blankett via oss som du kan använda dig av. Det gör du här.

Om man har gjort vinst på aktierna betalar man 30% i reavinstskatt och om man har gjort en förlust har man möjlighet att göra förlustavdrag eller kvitta vinst mot förlust. Mer om detta hittar du på Skatteverkets hemsida.

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-03-04, 16:17
Medlem
kato85s avatar
"Sedan ca kl 16:04 har vi ingen uppdatering av index, valutor, räntor och råvaror. Felsökning pågår."

Nähä, så nu sitter man alltså och handlar i blindo?
Tack och hej för mig, clowner.
Citera
2014-03-06, 22:05
Medlem
kato85s avatar
Ingen som svarar?

Jag undrar, har en bank inget ansvar mot sina kunder vid sådana här fel?

Kan det i princip gå hur långt som helst, säg att eran hemsida ligger nere för en hel dag?
Eller att den ligger nere 1 timme varje måndag i en månad..

Vad är det som säger att detta faktiskt inte kommer ske, med tanke på denna hemsidas medelmåttiga historik vad gäller stabiliteten sedan den lanserades förra året?

Enskilda fel kan man ju som kund acceptera, det är acceptabelt, men när det är så regelbundet som det nu är så är det faktiskt allvarligt då man inte kan hålla en god kvalitet för sina kunder och riskerar mycket tapp av pengar.

Jag är inte helt negativ till Avanza och eran sida, min tanke är inte att sitta här och kritisera hela dagarna, jag hade hellre gett er rosor som jag kunde gjort när ni hade eran gamla sida igång,
men nu är det faktiskt befogat och det ligger ett visst ansvar hos en bank som är ett företag med hög omsättning och vinst på sina kunders bekostnad..
Senast redigerad av kato85 2014-03-06 kl. 22:12.
Citera
2014-03-06, 22:08
Medlem
Gillar att ni gör reklam för ekonomibloggar! Hittat många intressanta bloggar där
Citera
2014-03-07, 10:18
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
"Sedan ca kl 16:04 har vi ingen uppdatering av index, valutor, räntor och råvaror. Felsökning pågår."

Nähä, så nu sitter man alltså och handlar i blindo?
Tack och hej för mig, clowner.

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Ingen som svarar?

Jag undrar, har en bank inget ansvar mot sina kunder vid sådana här fel?

Kan det i princip gå hur långt som helst, säg att eran hemsida ligger nere för en hel dag?
Eller att den ligger nere 1 timme varje måndag i en månad..

Vad är det som säger att detta faktiskt inte kommer ske, med tanke på denna hemsidas medelmåttiga historik vad gäller stabiliteten sedan den lanserades förra året?

Enskilda fel kan man ju som kund acceptera, det är acceptabelt, men när det är så regelbundet som det nu är så är det faktiskt allvarligt då man inte kan hålla en god kvalitet för sina kunder och riskerar mycket tapp av pengar.

Jag är inte helt negativ till Avanza och eran sida, min tanke är inte att sitta här och kritisera hela dagarna, jag hade hellre gett er rosor som jag kunde gjort när ni hade eran gamla sida igång,
men nu är det faktiskt befogat och det ligger ett visst ansvar hos en bank som är ett företag med hög omsättning och vinst på sina kunders bekostnad..

Hej!

Vi ber om ursäkt att vi missade ditt inlägg.

Tyvärr kontrollerar vi inte alla fel som uppstår, just detta problem med saknade kurser på index etc. uppstod hos vår dataleverantör och det drabbade även andra aktörer. Det var alltså flera som "handlade i blindo" tyvärr.

Vi vill givetvis inte att tekniska problem ska drabba våra kunder och det är vår högsta prioritet att säkerställa stabiliteten. Vi har därför inlett ett stabilitetsprojekt som kommer att fokusera på att säkerställa driftstabiliteten framför ny funktionalitet.

Punkt 20 i handels- och depå-/kontoavtalet reglerar vårt ansvar vid fel och störningar. Detta är en standardskrivning som finns hos de flesta aktörer. Vi anser oss dock vara flexibla med ersättningar om vi anser att en kund har drabbats negativt av att sajten har legat nere eller dylikt. En naturlig förutsättning för att ersättning ska bli aktuellt är dock att man stängt, eller försökt stänga en öppen position.

/Hanna, Avanza Bank
Citera
2014-03-07, 12:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Gillar att ni gör reklam för ekonomibloggar! Hittat många intressanta bloggar där
Kul att höra att du uppskattar det initiativet! Vi gillar verkligen bloggarna och tror det verkligen hjälper många nybörjare på traven att vi har så många bra ekonomibloggar här i landet.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2014-03-07, 18:26
Medlem
927s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Ber om ursäkt för att vi missade din fråga. Jag har kontaktat vår IT-avdelning som tar missen vidare mot vår underleverantör. Förhoppningsvis får vi informationen ordnad snart. Tack för att du tog dig tid att påpeka felet!

/Kristoffer, Avanza Bank

utdelning 0:00 är felaktigt. kanske dags att byta leverantör....
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/144568/hifab-group-b
Citera
2014-03-10, 11:01
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 927
utdelning 0:00 är felaktigt. kanske dags att byta leverantör....
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/144568/hifab-group-b

Hej!

Jag noterar att raden med datumet för utdelningen finns på vår hemsida. Dock så saknas själva summan, dvs den föreslagna utdelningen på 0,20 öre. Jag ser också att Hifab skriver ut den förslagna utdelningen på sin hemsida, så det bör vara en tidsfråga innan vi kan uppdatera det hela. Jag ska försöka påskynda en uppdatering. Ledsen för dröjsmålet.

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-03-10, 11:53
Medlem
r0lands avatar
Hur vet man när man fått sitt konto UA-aktiverat? Hur lång tid tar detta? Vill helst inte vänta på att få göra affärer.
Citera
2014-03-10, 12:01
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0land
Hur vet man när man fått sitt konto UA-aktiverat? Hur lång tid tar detta? Vill helst inte vänta på att få göra affärer.

Hej,

Normalt så går det över en nattkörning i våra system (efter att vi har ändrat det). Skrev du ett meddelande in till oss för ett tag sen så bör vi redan ha sett det och ändrat. Återkom gärna till oss via telefon om du är osäker på vad som gäller, 08-562 250 00.

Du kan se din nuvarande status om du går till Mina sidor / Profil / Min profil. Där finner du aktuell kundkategori. Som UA-kund så kommer det att stå PRO istället för Premium/Bas.

Återkom gärna om du inte finner det!

/ Dan, Avanza Bank
Citera
2014-03-10, 12:07
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

Normalt så går det över en nattkörning i våra system (efter att vi har ändrat det). Skrev du ett meddelande in till oss för ett tag sen så bör vi redan ha sett det och ändrat. Återkom gärna till oss via telefon om du är osäker på vad som gäller, 08-562 250 00.

Du kan se din nuvarande status om du går till Mina sidor / Profil / Min profil. Där finner du aktuell kundkategori. Som UA-kund så kommer det att stå PRO istället för Premium/Bas.

Återkom gärna om du inte finner det!

/ Dan, Avanza Bank

Står fortfarande Bas. Skickade in inatt så kanske är fixat tills imorgon?
Tusen tack, eran service är på topp som vanligt!

Ha de fint
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in