Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-09, 16:29
  #3709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
...och alla älskade väl att hata Tackarrrrr-mannen (Magnus?). I år är alla tråkiga och osympatiska.

Jag stör mig fortfarande på den karln. Stina var ett annat favorithat objekt.

Årets säsong såg jag två avsnitt av (när den riktiga tävlingen började) sen la jag ner. Opersonliga deltagare, kändes som nivån hade sjunkit både ett och fem steg. Man tycker annars att nivån snarare borde öka i ett sånt här program.
Citera
2014-03-09, 17:09
  #3710
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
US kan jag hålla med om är lika stor dynga som svenska versionen. Bäst är brittiska originalet och på andra plats Australia.
Precis. Allt är så uppgjort redan från början. I hells kitchen säsong 6 vinner en kille som bara har en fungerande arm och i nästa säsong av Masterchef vinner en blind tjej, only on Fox.

Brittiska versionen är en fröjd att titta på, även Masterchef Australia. Deltagarna spelar i en helt annan liga än de svenska.
Citera
2014-03-09, 23:06
  #3711
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebab-Arne
Jag stör mig fortfarande på den karln. Stina var ett annat favorithat objekt.
Kan fortfarande råka slänga ut ett tackarrrrr för att två sekunder senare inse vad jag sa och sen skämmas. Men det var iaf roligt! Denhär säsongen är alla tråkiga och osympatiska.
Citera
2014-03-10, 00:59
  #3712
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
När dom lagade mat i Norge och tjejerna varvade upp lite värdskrig sinsemellan medan grabbarna stod och skrockade och 'kolla på dom..' var en tydlig bild av hur det ser ut på arbetsplatser med majoritet kvinnor/män. Det krävs en tupp i hönsgården helt enkelt
För kvinnliga chefer är det ofta viktigare att vara chef än att vara en ledare.

Hur lång inspelningsperiod här svenska mästerkocken? Det skulle vara enormt kul om dom var mer tid i restaurangkök och faktiskt körde ala carte!
Haha.. Så är det ju.

Tjejer har svårt för det här med hierarki, de vill alla bestämma samtidigt. För män är det lite annan sak. Lite undermedvetet vet vi direkt vem som förtjänar en ledarroll samt har tydliga ledaregenskaper. Det kan ha med att man en person utstrålar ett genuint självförtroende, en skön personlighet eller karaktär osv.

Det blir lite som en tyst biroll man får acceptera sig som, om man inte själv är ledare så att säga.

Hade de varit 10 tjejer istället för bara 3 hade det blivit "pannkaka" av det hela. Det krävs alltid, precis som du säger, en tupp som tar kommando - av manlig sort såklart.
Citera
2014-03-10, 01:22
  #3713
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Haha.. Så är det ju.

Tjejer har svårt för det här med hierarki, de vill alla bestämma samtidigt. För män är det lite annan sak. Lite undermedvetet vet vi direkt vem som förtjänar en ledarroll samt har tydliga ledaregenskaper. Det kan ha med att man en person utstrålar ett genuint självförtroende, en skön personlighet eller karaktär osv.

Det blir lite som en tyst biroll man får acceptera sig som, om man inte själv är ledare så att säga.

Hade de varit 10 tjejer istället för bara 3 hade det blivit "pannkaka" av det hela. Det krävs alltid, precis som du säger, en tupp som tar kommando - av manlig sort såklart.

Har du någonsin varit i ett restaurangkök eller du är bara en dryg medelålders vit man som "vet allt"?
Citera
2014-03-10, 13:35
  #3714
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Frågan är om inte produktionen underminerat sig själva med att "välja" den nivå man gjort? Jag har väldigt svårt att se unga, duktiga hemmakockar vilja söka till en ny säsong efter den här.

Utan att nämna några namn så är det ju nästintill lyteskomik den här säsongen.
Citera
2014-03-10, 13:50
  #3715
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Har du någonsin varit i ett restaurangkök eller du är bara en dryg medelålders vit man som "vet allt"?
* Nej, jag har inte varit i ett restaurangkök (förutom vid praktik).

* Är varken medelålders eller vit (som i europeisk vit) och jag hävdar inte heller att jag kan allt.

Men jag vet genom empiri att kvinnor har svårt med hierarki och att vara under någon annans ledarskap.

Kvinnor i allmänhet föds med en viss (hög)värdighet som de inte gillar att få ifrågasatt, dvs. att de inte heller gillar eller tål kritik, särskilt av andra kvinnor. Det är ett resultat av att de sedan barnsben alltid daltas med av såväl föräldrar som omgivningen och aldrig utsätts för (riktiga) konflikter.

Det gör att de i relation till (speciellt) andra kvinnor har svårt att samarbeta friktionsfritt. Det blir därmed alltid en konflikt när man placerar en grupp kvinnor i ett sammanhang, utan en manlig ledarroll.
Citera
2014-03-10, 16:47
  #3716
Medlem
Ankanins avatar
Jag håller med er om att årets säsong håller väldigt låg kvalité. Om Köksmästarna på Kanal 5 har så bra kockar som de påstår sig ha, så kommer detta program att ta över Sveriges Mästerkock. Den enda möjligheten de har är att skaffa riktiga kockar nästa gång istället för att kvotera in massa babbar och dåliga svenskar så att babbarna ska ta sig långt.

Citat:
Ursprungligen postat av JockeK
Så jävla trött på USA kopierade program på tv.
Programmet är brittiskt.
Citera
2014-03-10, 17:16
  #3717
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
* Nej, jag har inte varit i ett restaurangkök (förutom vid praktik).

* Är varken medelålders eller vit (som i europeisk vit) och jag hävdar inte heller att jag kan allt.

Men jag vet genom empiri att kvinnor har svårt med hierarki och att vara under någon annans ledarskap.

Kvinnor i allmänhet föds med en viss (hög)värdighet som de inte gillar att få ifrågasatt, dvs. att de inte heller gillar eller tål kritik, särskilt av andra kvinnor. Det är ett resultat av att de sedan barnsben alltid daltas med av såväl föräldrar som omgivningen och aldrig utsätts för (riktiga) konflikter.

Det gör att de i relation till (speciellt) andra kvinnor har svårt att samarbeta friktionsfritt. Det blir därmed alltid en konflikt när man placerar en grupp kvinnor i ett sammanhang, utan en manlig ledarroll.


Som sagt var du har aldrig varit i ett restaurangkök.
Citera
2014-03-10, 17:46
  #3718
Medlem
gubbroras avatar
Jag förstår fortfarande inte varför folk verkar tro att programmet handlar om att hitta en blivande professionell kock. Att arbeta som yrkeskock är självfallet något helt annat än att att jobba med mat för hemmabruk. Tror aldrig att idéen har varit att hitta en ny Wretman eller Mathias Dahlgren.

Men det vore intressant att få reda på hur man kunnat välja en så usel grupp som i år. Det värsta är att dom som åkt ur har förtjänat det, så utslagningarna har knappast varit riggade

För dom som vill jämför börjar ( på torsdag tror jag) köksmästarna där unga lovande kockar bedöms av erfarna kända kockar. Då kommer vi förhoppningsvis att kunna se skillnaden mellan proffs och amatörer.
Citera
2014-03-11, 11:36
  #3719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag förstår fortfarande inte varför folk verkar tro att programmet handlar om att hitta en blivande professionell kock. Att arbeta som yrkeskock är självfallet något helt annat än att att jobba med mat för hemmabruk. Tror aldrig att idéen har varit att hitta en ny Wretman eller Mathias Dahlgren.

Men det vore intressant att få reda på hur man kunnat välja en så usel grupp som i år. Det värsta är att dom som åkt ur har förtjänat det, så utslagningarna har knappast varit riggade

För dom som vill jämför börjar ( på torsdag tror jag) köksmästarna där unga lovande kockar bedöms av erfarna kända kockar. Då kommer vi förhoppningsvis att kunna se skillnaden mellan proffs och amatörer.


Men det är ju som du säger först, inte ett program som ska ta fram någon sorts köksmästare som sedan skall driva en restaurang... vinnaren är fortfarande en hemmakock, bara lite bättre än de flesta på detta.

Annars är det ju som att jämföra Hela Sverige bakar med Dessertmästarna. Båda programmen var helt ok tyckte jag och hade såklart helt olika inriktning, det ena var glada amatörer och det andra var sura proffs (med undantag för jätten som var grymt kul).


Felet i Mästerkocken ligger i namnet... det är lite pinsamt när tre duktiga, proffessionella kockar kallar någon som inte kan göra en rödvinssås för "mästerkock"...
__________________
Senast redigerad av Slatan 2014-03-11 kl. 11:44.
Citera
2014-03-11, 14:02
  #3720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Jag förstår fortfarande inte varför folk verkar tro att programmet handlar om att hitta en blivande professionell kock. Att arbeta som yrkeskock är självfallet något helt annat än att att jobba med mat för hemmabruk. Tror aldrig att idéen har varit att hitta en ny Wretman eller Mathias Dahlgren.

Men det vore intressant att få reda på hur man kunnat välja en så usel grupp som i år. Det värsta är att dom som åkt ur har förtjänat det, så utslagningarna har knappast varit riggade

För dom som vill jämför börjar ( på torsdag tror jag) köksmästarna där unga lovande kockar bedöms av erfarna kända kockar. Då kommer vi förhoppningsvis att kunna se skillnaden mellan proffs och amatörer.

Vem tror att Sveriges Mästerkock går ut på att hitta en blivande professionell kock? Jag tycker att det har framkommit i princip alla säsonger att det går ut på att en hemmakock/amatörkock ska tävla om titeln, och vinnaren får en prissumma och chansen att skriva en kokbok. Flera av deltagarna genom åren har sagt att de ställer upp i tävlingen för kokbokens skull. Sedan behöver man inte vinna för att kunna skriva en kokbok. Mauro (från säsong 2) har skrivit en kokbok. Men jag har aldrig fått någon Hells Kitchen-känsla av Sveriges Mästerkock (i Hells Kitchen så får vinnaren bli köksmästare i en specifik restaurang). Iden har i alla fall ALDRIG varit att hitta en ny professionell kock, om någon faktiskt har trott det så är det synd.

Sedan handlar inte Sveriges Mästerkock enbart om matlagning och att hitta den bästa kocken som slutligen ska vinna. Produktionsbolaget vill samtidigt göra "bra tv", så de slänger in en blandad mix deltagare. Därför ligger deltagarna på olika kunskapsnivåer och har olika erfarenheter i köket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback