Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-07, 20:31
  #3697
Medlem
glen-tourrays avatar
Sitter och kollar på Masterchef US, sjukt vilken klasskillnad det är. Allt från deltagarna till domarna och produktionen. Hur kan det vara så låg nivå i Sverige?
Citera
2014-03-07, 20:44
  #3698
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Sitter och kollar på Masterchef US, sjukt vilken klasskillnad det är. Allt från deltagarna till domarna och produktionen. Hur kan det vara så låg nivå i Sverige?
Budget är väl en stor skillnad.

Om det finns någon Masterchef som är mer bespottad än Sveriges version är det US masterchef pga sin sentimentala dramaturgi där matlagning tycks vara en kuliss. Hela den tävlingen känns regisserad där syftet tycks vara att få fram ett bra affischnamn för Masterchefcirkusen snarare än att vaska fram bästa hemmakocken. Jag tycker juryn har begått solklart tjänstefel i samtliga de tre första säsongerna jag sett när man utnämnt i mitt tycke helt fel vinnare. I synnerhet i säsong 3 som fick en ganska tragisk utgång. Domarna är bra mycket bättre än sina svenska motsvarigheter, med några meningar lyckas de helt beskriva en rätt med dess styrka och brister, något de svenska domarna sällan lyckas med.
Citera
2014-03-07, 20:54
  #3699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maccan1234
Vadå 5 dagar man inte filmar? Man filmar väl rimligtvis varje dag och produktionen är klar på några veckor.

Inte helt sant. De första dagarna brukar alltid bestå av auditionsturnen och vilka som ska gå vidare till den "riktiga" tävlingen. Det är dessutom auditions i olika städer. Vad man sällan ser på tv är att varje audition (i en stad) pågår i två dagar. Jag har fått uppfattningen att det tar några veckor från audition till själva uttagningen (baserat på vad jag har läst på nätet, bland annat från deltagare själva). Efter uttagningen så börjar alltså den riktiga tävlingen. Hur ofta de filmar då, det är oklart.

Eftersom det brukar vara runt 15 avsnitt per säsong (inkl. auditionavsnitten) så skulle man alltså vara klar med alla avsnitt på 15 dagar om man verkligen filmar varje dag, och auditions, uttagningar och tävlingar är varje dag under dessa veckor. Men jag tror inte att det är fallet. Vad jag har läst på nätet så tar produktionen snarare några månader.
Citera
2014-03-07, 21:14
  #3700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Inte helt sant. De första dagarna brukar alltid bestå av auditionsturnen och vilka som ska gå vidare till den "riktiga" tävlingen. Det är dessutom auditions i olika städer. Vad man sällan ser på tv är att varje audition (i en stad) pågår i två dagar. Jag har fått uppfattningen att det tar några veckor från audition till själva uttagningen (baserat på vad jag har läst på nätet, bland annat från deltagare själva). Efter uttagningen så börjar alltså den riktiga tävlingen. Hur ofta de filmar då, det är oklart.

Eftersom det brukar vara runt 15 avsnitt per säsong (inkl. auditionavsnitten) så skulle man alltså vara klar med alla avsnitt på 15 dagar om man verkligen filmar varje dag, och auditions, uttagningar och tävlingar är varje dag under dessa veckor. Men jag tror inte att det är fallet. Vad jag har läst på nätet så tar produktionen snarare några månader.


Jag menade efter audition. Alltså när det övergick till att bara vara ett avsnitt per vecka. Dessa avsnitt tror jag tar 1-2 dagar per avsnitt att spela in.

Så slutauditon + veckoavsnitten tror jag ta 3-4 veckor totalt att spela in.
Citera
2014-03-07, 21:16
  #3701
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccan1234
Vadå 5 dagar man inte filmar? Man filmar väl rimligtvis varje dag och produktionen är klar på några veckor.
"5 (?)" betyder att jag inte vet, men det måste finnas tid mellan filmningar.
Citera
2014-03-07, 21:23
  #3702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
"5 (?)" betyder att jag inte vet, men det måste finnas tid mellan filmningar.

Jag uppfattade det som att du utgick från att en vecka på tv = en vecka i verkligheten och det var det jag tyckte lät orimligt.
Citera
2014-03-07, 21:30
  #3703
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codetracer
Just nu känner jag att någon borde ordna Markus Aujalay i konkurs. Winterviken som han driver går lite knackigt med tanke på hur stora skulder bolaget sitter med, sen ska vi inte ens snacka om hur han är den sämsta domaren i "mobbnings-tv". Ut med äcklet.

Alla "tävlingarna" bakom programmet är riggade så de ska falla rätt ut vem som klarar av momenten osv.

Oavsett vad ni tror så lyckas redigerarna få allt precis så som producenterna vill få det vinklat. Vi får bara veta vem som är "bäst", aldrig varför, aldrig varför personerna var sämst. Bara att det aldrig är tillräckligt.

Hoppas programmet läggs ned snarast.


--Någon med insyn bakom kulissen.
Har du narkolepsi eller annan åkomma som gör hjärnan långsam?

Jag frågar på bekommen anledning. Sveriges Mästerkock är så långt från mobbings-tv som man kan komma. Att han gav hård kritik till en kille som misslyckades stort är inte mobbing. Du underminerar begreppet.

Om du vill att han ska sättas i konkurs för att hans bolag, likt många i restaurangbranschen, har en tuff tid samt kallar honom äckel skvallrar väl mest om hur du ser på hårda ord och "mobbing".

Så trött på att folk i den här tråden bakar samman produktionsbolag och jury. Varför nämna Marcus och riggade tävlingar i samma inlägg?

Givetvis kan produktionsbolaget styra sin produktion på många vis.

Men vi får ju höra exakta skäl av juryn till varför folk får lämna tävlingen. De står ju och skrapar på en äggyta eller pekar på en fult presenterad rätt. Hur många IQ behövs för att inte se tomtar och troll när ni kollar på den här jävla serien?
Citera
2014-03-08, 01:33
  #3704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
+ Att syrran Loreen ligger och lapar up en av producenterna i brygga (Nike Lindblom)

Loreen och Nike
The plot thickens.
Citera
2014-03-08, 09:18
  #3705
Medlem
Isnatts avatar
När dom lagade mat i Norge och tjejerna varvade upp lite värdskrig sinsemellan medan grabbarna stod och skrockade och 'kolla på dom..' var en tydlig bild av hur det ser ut på arbetsplatser med majoritet kvinnor/män. Det krävs en tupp i hönsgården helt enkelt
För kvinnliga chefer är det ofta viktigare att vara chef än att vara en ledare.

Hur lång inspelningsperiod här svenska mästerkocken? Det skulle vara enormt kul om dom var mer tid i restaurangkök och faktiskt körde ala carte!
Citera
2014-03-09, 01:14
  #3706
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Sitter och kollar på Masterchef US, sjukt vilken klasskillnad det är. Allt från deltagarna till domarna och produktionen. Hur kan det vara så låg nivå i Sverige?
Hoppas du skojar. Masterchef US kan jag kolla på i max 20 minuter. Var och varannan som kommer med sin första rätt har en sorglig historia om krig eller någon släktings död. 1 domare är för och 1 är emot, med spänning väntar man vad domare 3 har att säga. Riggat som fan och hela tävlingen är en kuliss och handlar enbart om dramatiken. Det är ju Fox som står bakom skiten så vad kan man förvänta sig?

Om vi talar matlagningskunskaper och rätter leder USA-versionen överlägset men glöm inte hur mycket större USA är jämfört med Sverige. Dock ingen ursäkt för den extremt låga kvalitén dessa s.k. mästerkockar besitter i årets svenska upplaga.

Ala och Markiz är kvar... Minns i början när Markiz inte ville jämföra sig med svenskar och deras attityd. *hint* PK4 *hint*

Fortfarande ett jävla tjat om att sätta smakerna - HÅLL BARA KÄFTEN FÖR FAN, ingen jävel i restaurangbranschen använder det uttrycket så lägg ner.
Citera
2014-03-09, 14:42
  #3707
Avstängd
JockeKs avatar
Så jävla trött på USA kopierade program på tv.
Citera
2014-03-09, 14:48
  #3708
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Hoppas du skojar. Masterchef US kan jag kolla på i max 20 minuter. Var och varannan som kommer med sin första rätt har en sorglig historia om krig eller någon släktings död. 1 domare är för och 1 är emot, med spänning väntar man vad domare 3 har att säga. Riggat som fan och hela tävlingen är en kuliss och handlar enbart om dramatiken. Det är ju Fox som står bakom skiten så vad kan man förvänta sig?

Om vi talar matlagningskunskaper och rätter leder USA-versionen överlägset men glöm inte hur mycket större USA är jämfört med Sverige. Dock ingen ursäkt för den extremt låga kvalitén dessa s.k. mästerkockar besitter i årets svenska upplaga.

US kan jag hålla med om är lika stor dynga som svenska versionen. Bäst är brittiska originalet och på andra plats Australia.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback