Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-08, 13:37
  #1117
Medlem
Sapa är fett nice. Men men men ett varningens ord innan ni ger er av: boka inte tur (boka aldrig tur i Vietnam, det suger alltid lika hårt). Det är ren skit. De tar er till byar som är mer av U-landsshoppingcenter än byar, folk kommer och gnäller om att ni ska köpa deras made in China-saker och slutar inte förrän ni hotar att kasta deras varor ut i djungeln. Sade ned i fem minuter, försökte sedan ignorera men till slut brast tålamodet. För jävligt. Sen efter lite planlöst vandrande runt i "byn" utan någon guide (han sa bara "följ den här vägen") så dyker guiden upp igen och säger att turen är slut för dagen, vid middagstid. Jaja, vietnamesisk turism är väl som vietnamesisk turism är. Bättre att bara åka upp och prata lite med någon av alla minoritetskvinnor som syns här på gator och torg. Ofta kan man komma överens om att man kan vandra med dem till deras by och sova över. Jag fick två dagars vandring inkluderat sovplats och faktiskt jäkligt bra mat för 15 dollar. Byn var även lite mer avsides liggandes. Stod en skylt vid avfarten "Warning. Dangerous. Not for tourist" eller liknande, men det var bara en stundvis brant stig, inga konstigheter förrän man plötsligt vart nedsupen på riswhiskey och det inte var så lätt att gå rakt längre. "Turistvägarna" var asfalterade allihop i stort sett.
Träffade inte någon som var nöjd med turerna. Säkert finns det bra alternativ, men googla fram dem, lita inte på resebyråerna som ärligt talat suger rejält allihop här borta.

Har någon tagit sig till Con Dao från Vung Tao med färjan?
Citera
2014-03-10, 10:43
  #1118
Medlem
djyooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmoc
Nån som vet om man fortfarande kan köpa valium/xanor i Vietnam? =)

Tror det borde gå, köpte nyss tramadol i Nha trang så de borde ju inte va några problem att köpa benz
Citera
2014-03-18, 20:55
  #1119
Medlem
SalmonOfKills avatar
Nu landar jag, efter mycket om och men, i Saigon för jobb i början av april. Om någon med lite erfarenhet av trakterna vill gå och ta en öl någon afton står jag gärna för första rundan!
Citera
2014-04-01, 09:29
  #1120
Medlem
BaconMackans avatar
Tjenare, vi har fått några uppgifter i historian, skulle någon kunna hjälpa mig på traven, för fattar ingenting utav det här.

"I denna uppgift ska du beskriva krigen i Vietnam ur tre olika perspektiv (synvinklar). De perspektiv du ska använda dig av är:

1. Nationalistiskt (har med bildandet av självständiga stater att göra och vilka som har rätt att bilda ett eget land) Frågor:
2. Regionalt (Perspektivet har med den nära omgivningen att göra. Sverige påverkas av den förda politiken och händelserna i Danmark, Norge och Finland.) Frågor:
3. Globalt: (Har med världshändelser och världspolitik att göra. Det som händer i ett land kan ibland få stora konsekvenser i hela världen vilket var fallet med Vietnamkriget.)
Frågor:"
Citera
2014-05-03, 06:18
  #1121
Medlem
Sweet Helmers avatar
Intressant tråd detta, har skummat igenom den och tänkte läsa mer noggrant senare. Jag har planer på att dra till Vietnam från Filippinerna nån gång nu i maj och stanna någon månad eller kanske längre, och har några frågor. Ber om ursäkt ifall de redan besvarats miljoner gånger tidigare.

Har jag förstått det rätt att man som svensk inte behöver fixa nåt visum alls innan ankomst, att det räcker att ha med passet?

Någon nämnde i tråden att man inte behöver ha med utresebiljett eftersom det ändå inte är någon som kollar. Finns det andra som har samma erfarenhet? Vore ju sjukt retfullt om man inte blir insläppt i landet.

Vilken stad skulle ni rekommendera att starta i, Hanoi eller Ho Chi Minh City? Jag läste nånstans om att det fanns nån sorts hipster/kulturkvarter i Hanoi, minns inte vad det hette. Finns det nåt liknande i Ho Chi Minh City?
Citera
2014-05-22, 09:06
  #1122
Medlem
Baduffs avatar
Kommer bege mig mot Vietnam om en stund och köpa en Scooter i Hanoi för att sedan dundra ned till Ho Chi Minh, någon som har några erfarenheter liknande dessa? Tips och tricks uppskattas!
Citera
2014-05-22, 09:22
  #1123
Medlem
pingvinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baduff
Kommer bege mig mot Vietnam om en stund och köpa en Scooter i Hanoi för att sedan dundra ned till Ho Chi Minh, någon som har några erfarenheter liknande dessa? Tips och tricks uppskattas!

"Dundra" later inte som en bra idé. Var I HCMC för något år sedan och även på landsbygden kör bilar och moppar som idioter. Take care!
Citera
2014-05-22, 20:22
  #1124
Medlem
Baduffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pingvinen
"Dundra" later inte som en bra idé. Var I HCMC för något år sedan och även på landsbygden kör bilar och moppar som idioter. Take care!

Ska absolut ta det försiktigt och inte ta onödiga risker. Tack för omtanken!
Citera
2014-06-13, 12:20
  #1125
Medlem
Baduffs avatar
Hur har ni gjort med era visum till Vietnam? Jag kommer flyga till Hanoi och om jag förstått det rätt så kommer man där behöva visa upp ett visum som man kan få genom hemsidor som denna:

http://vietnamvisa.govt.vn/

Det betalar jag 25$ för, betalar jag i tillägg på flygplatsen? På Tripadvisor pratar dem om 65$.
Tacksam för alla svar!
Citera
2014-06-18, 11:05
  #1126
Medlem
Tja alla glada svenskar! Vi är ett gäng på 4 pers i Vietnam just nu. Vi kommer vara i Nha Trang Onsdag 18/6 och Torsdag 19/6. Sen kommer vi vara i Ho chi minh city Fredag 20/6 och Lördag 21/6.

Om ni vill hänga, umgås, festa och ha kul med oss adda på facebook "Comle Nguyen"

Peace
Citera
2014-06-29, 07:57
  #1127
Medlem
Baduffs avatar
För alla er som undrar över visum för att komma in i Vietnam (och stanna längre än 30 dagar) så använde jag http://www.hotels-in-vietnam.com/ och det var det billigaste alternativet jag kunde hitta, samt att det var rekommenderat på tillförlitliga källor som t.ex. Tripadvisor.

Jag betalade 94 SEK och får allting på mailen, hoppas nu bara att det är lika smidigt som det verkar.
Citera
2014-08-24, 15:39
  #1128
Medlem
ReiseReises avatar
Hej jag ar i kambodja och hade tankt aka till vietnam om 2 dagar. Men det blir lite krangligt... har 2 fragor jag maste fa svar pa

Ar det sant att man kan fa ett gratis visum for 2 veckor aven om man inte har en utlandsbiljett, jag vill liksom resa fran Saigon upp till kina och korsa gransen, man vill inte kopa en bussbiljett forens jag natt Hanoi / Sapa. Sedan har jag ju inte ens fatt ett visum till Kina an sa ar inte sa glad over att behova kopa en bussbiljett till landet nar jag inte ens har ett visum an....
Tror ni att de kommer att slappa in mig till Vietnam iallafall?


Andra fragan ar: racker 14 dagar for vietnam? Vet inte vad det finns att se (haller pa och gor lite planering) men det kanns som att det kommer bli valdigt tight, nagon som har erfarenhet av att 2 veckor racker?

Tack!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f985014

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback