Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-28, 21:24
  #2821
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Folk som "la ned tid" på gymnasiet är inte värt ett piss och ska därför hånas. Sitter just nu i en basgrupp med en tjej som inte ens vet vem eller vad Putin är....med MVG i samhällskunskap B. Gymnasiet är ett skämt.

Det är ju för att du är teknolog, alla vet ju hur det ser ut med allmänbildningen på tekniska högkolor
Citera
2014-03-04, 23:05
  #2822
Medlem
Seabjorns avatar
Efter avklarad kandidat i Sverige, kan man då söka en master i USA, eller behöver man ha en magister för att komma upp i fyra års studier som deras bachelor´s degree innebär? Eller räcker det med de svenska tre åren?
Citera
2014-03-08, 05:51
  #2823
Medlem
swanehats avatar
Vad är det för tidskrävande gruppuppgifter som förekommer på FEK? Finns det exempel? Hur många brukar det finnas per kurs och hur tungt väger dom för betyget? Är dom skriftliga/muntliga?
Citera
2014-03-08, 11:38
  #2824
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Vad är det för tidskrävande gruppuppgifter som förekommer på FEK? Finns det exempel? Hur många brukar det finnas per kurs och hur tungt väger dom för betyget? Är dom skriftliga/muntliga?

Jag tror din fråga är lite för allmän, det beror nog på var man läser osv.

Den första FEK kursen jag läste (Grundläggande företagsekonomi) innehöll inga gruppuppgifter.

Mvh BB
Citera
2014-03-08, 12:08
  #2825
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Vad är det för tidskrävande gruppuppgifter som förekommer på FEK? Finns det exempel? Hur många brukar det finnas per kurs och hur tungt väger dom för betyget? Är dom skriftliga/muntliga?

När jag läste företagsekonomi A (våren 2009) så hade vi grupparbeten i form av:

Case i Marknadsföring
Seminarieuppgifter i Organisationsteori
Ingenting i Ekonomistyrning
Case - "Alba" i Redovisning

Av de skulle jag tveklöst säga att Alba krävde mest tid (kan vara pga mina gruppmedlemar som var mindre engagerade). Detta trots att denna uppgift har återanvänds gång på gång på gång i Lund (och även Uppsala av vad jag hört), så jag hoppas de har bytt ut den mot något annat nu
Citera
2014-03-08, 18:14
  #2826
Medlem
Är handelshögskolan i göteborg bra om man jämför med tex SU, hur bra är uppsala?

Är det mycket plugg inom företags ekonomi, kandidat?
Citera
2014-03-08, 18:18
  #2827
Medlem
Nermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
När jag läste företagsekonomi A (våren 2009) så hade vi grupparbeten i form av:

Case i Marknadsföring
Seminarieuppgifter i Organisationsteori
Ingenting i Ekonomistyrning
Case - "Alba" i Redovisning

Av de skulle jag tveklöst säga att Alba krävde mest tid (kan vara pga mina gruppmedlemar som var mindre engagerade). Detta trots att denna uppgift har återanvänds gång på gång på gång i Lund (och även Uppsala av vad jag hört), så jag hoppas de har bytt ut den mot något annat nu

Började läsa Ekonomi i Lund nu i Januari och jag kan rapportera att Alban fortfarande finns kvar. Riktigt seg uppgift
Citera
2014-03-08, 19:19
  #2828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Är handelshögskolan i göteborg bra om man jämför med tex SU, hur bra är uppsala?

Är det mycket plugg inom företags ekonomi, kandidat?
skräp, skulle satsa på något av de bättre lärosätena. Typ HHS
Citera
2014-03-08, 19:44
  #2829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
skräp, skulle satsa på något av de bättre lärosätena. Typ HHS

Det var inte min fråga, försöker du skryta för att du pluggar på HHS?
Citera
2014-03-08, 19:49
  #2830
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabjorn
Efter avklarad kandidat i Sverige, kan man då söka en master i USA, eller behöver man ha en magister för att komma upp i fyra års studier som deras bachelor´s degree innebär? Eller räcker det med de svenska tre åren?

En kandidat motsvarar väl en amerikansk bachelor, rent poängmässigt? En bachelor's drar de flesta igenom på 3 år på University, jag träffade iallafall ingen som tagit längre tid på sig under min studietid i USA.

Har du en kandidat från Sverige och översätter dina betyg får du titeln Bachelor, så jag skulle tro att det räcker med tre svenska universitetsår.

Om du sedan kvalificerar dig, med deras komplexa system för att bli antagen, är en annan femma. Ta kontakt med den/de skolor du är intresserad av så kan dom troligtvis hjälpa dig.
Citera
2014-03-08, 19:50
  #2831
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stratakasta
Är handelshögskolan i göteborg bra om man jämför med tex SU, hur bra är uppsala?

Är det mycket plugg inom företags ekonomi, kandidat?
Jag tycker att Uppsala är en bra utbildning (hittills), läser andra terminen. Företagsekonomi A är inte så mycket plugg, går man på föreläsningar och pluggar inför tentan ska det inte vara något större problem att få ett VG. Statistiken (som jag läser nu) är dock en del kämpigare, mer matte, mer förståelse och fler koncept att hålla i huvudet.
Citera
2014-03-08, 19:59
  #2832
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swanehat
Vad är det för tidskrävande gruppuppgifter som förekommer på FEK? Finns det exempel? Hur många brukar det finnas per kurs och hur tungt väger dom för betyget? Är dom skriftliga/muntliga?
För mig (UU) bestod FEK A av två delkurser, Marknadsföring och Organisation och Redovisning och Kalkylering. MaO hade väldigt mycket små uppgifter som man sedan hade någon enklare genomgång av på seminarier. För oss räknades betyget i se (studieenheter), varje sådan liten gruppuppgift kunde ge mellan 0 och 4 se. Totalt tror jag det var fyra eller fem stycken. Alltså totalt 16 se max, eller 20 om det var 5. Tentan kunde ge 48 se. Sedan hade vi en uppsatsuppgift som kunde ge 30 eller så. För VG krävdes 80 se. Sedan fanns det även individuella uppgifter. Dock fanns ett alternativt sätt att få VG och det var genom att uppnå en viss poäng på tentan och de individuella uppgifterna. Troligtvis fanns det för att man inte skulle vara körd om man fick en efterbliven grupp.

RoKen hade två lite större seminarieuppgifter, som dock ändå inte gav särskilt många poäng (den ena åtta och den andra fyra vill jag minnas), däremot betydde tentan desto mer. Sedan kan jag tänka mig att det varierar mellan lärosäten. RoKen tyckte jag hade mer givande uppgifter som t.ex. att göra en analys av ett större svenskt bolag med hänsyn till årsredovisning och diverse nyckeltal.

Hoppas svaret gav något!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback