I denna tobakstråd tror jag det sitter ett par hembrännare som blandat samman Tobak och Alkohol i sin berusning, och som är helt renons i förmågan att inse detta då kunskaper i Organisk Kemi inte är deras starka sida på grund av att allt för mycket billig hemkörd alkohol i kombination med allt för mycket billig hemkört snus blandats med deras blodsystem har förvandlat annars helt klartänkta hjärnor till rena tomkartonger... (förlåt den långa meningen!)
Men nu är det ju faktiskt så att man oftast inte fermenterar tobak för att framställa alkohol, utan man gör det för smakens skull.
För övrigt finns fermeteringsprocesser ända upp till +138c inne i vissa bakteriekulturers cellkärnor, men detta har naturligtvis absolut ingenting med produktionen av snus att göra... Fyrtiofem grader är för övrigt bara blahablah för de flesta enzymer som inte har med alkohol att göra.
För att klargöra: Ensymer som verkar UTIFRÅN organiska celler och INNIFRÅN spelar i helt olika divisioner. Handlar om helt olika värmetålighet. T.ex vanlig bakjäst som hembrännarna använder tål nästan ingenting, max 25-35 grader... Men naturliga enzymer som verkar innifrån organiska celler likt tobaksbladens cellkärnor tål betydligt mer innan processen upphör. Kanske ända upp till 96-97 grader...
För övrigt vill jag bara tipsa om att Coop Forum just nu säljer burkar, 120gr äkta lakrits, för 39.75kr med olika kryddningar. Så ett hembrännartips är: Extrahera lakritsen med ert hemkörda och krydda tobaken med extraktet. Suveränt!
Ett tips till för er som tror på Pastörisering: Blanda råtobaken med vatten, salt och karbonat och kör blandningen några minuter i micron. Hundraprocentigt pastöriserat kan jag lova och lycka till så hemskt mycket med ert underbart goda snus!