Flashback bygger pepparkakshus!
2014-03-03, 07:03
Medlem
Citat:
Igen ifrån SM's hemsida: "Därefter genomgår snusblandningen en värmebehandling, en pastörisering med syfte att oskadliggöra mikroorganismer och ge snuset en bättre hållbarhet. I snusvärlden kallas detta för ”svettning."
http://www.swedishmatch.com/sv/Globa...lverkas-svens/

Ingenstans står det om Svenskt snus att det fermenteras. Däremot Amerikanskt snus fermenteras:
"Den stora skillnaden är att svenskt snus tillverkas enligt GOTHIATEK® och genomgår en värmebehandling – pastörisering, medan den amerikanska typen av snus fermenteras. Men även tobak och ingredienser skiljer sig åt mellan de två produkterna."

Du har helt rätt men missat det viktiga som berör oss hemmapulare.

Med "SVENSKT SNUS" menas inte ditt och mitt snus utan det kommersiella snus som tillverkas av bl.a Swedish Matsch. Om SM nu påstår att dom pastöriserar sitt snus så får det stå för dem. Pastöriseringsliknande och pastörisering är inte riktigt samma sak. Det kan i själva verket vara vad fan som helst...

Men skit samma, vi hemmapulare har inte riktigt miljardföretagets Swedish Masch:s resurser så vi får nog fortsätta att "fermentera" vårt snus i ugnen eller i våra hemmagjorda lådor av frigolit, om nu inte en modig hen vill testa en sats i micron på full efekt i någon minut. Det skulle iaf ge en hundraprocentig pastörisering!
Citera
2014-03-03, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
1 kilo? Näe, köpte ett paket ifrån snusbolaget på 150g. Vart köpte du ditt?

http://kosmetikkompaniet.se/product....category_id=54
37 kr/hg, *frakt inräknad*. Godkänd för livsmedelsanvändning (enl. tidigare tips i tråden). F-n kände mig som värsta dealern när man packade upp 4 påsar med pulver i hehehe.

Citat:
Har faktiskt kasserat Prillan satsen. Vart så in i helvete förbannad en natt att jag kastade skiten...

Skrev faktiskt till snus2 om mitt problem med Skånesatsen och om andra hade haft samma problem, och fick till svar att de tagit kontakt med leverantören.
Skall få en ny sats som kompensation (en Coobra Grön) så det var ju riktigt najs av dem.

Det var din tur denna gång att åtminstone få ersättning
Prillan skeppas väl förresten också av CBF Drinkit?
Tycker det är bra att vi klagar när det är för jäkla dåligt. Hoppas nu bara Coobra fortsatt håller låg halt av sandrester.

Själv hittade jag ett drygt halvkilo strong smoke i frysen som jag blandade med lika mycket Orange lätt smaksatt med gruv. Det blev mums vill jag lova!
Citera
2014-03-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annmaols
Asolut står det så. Det står även "pastöriseringsliknande" på andra sidor. Varför skriver man inte "pastörisering" om det är pastörisering utan bara något som "liknar" pastörisering... Ligger uppenbart en hund begraven här.
Nej, det ligger inte en hund begraven. Sanningen är den att herrn är lite efter.

Vid temperaturer närmare 100 grader under 1-1,5 dygn tar död på bakterierna i snuset och det finns inte en chans att dina jästbakterier lever i den miljön vilket betyder att snuset inte jäser. För att jäsningen skall fungera bra bör temperaturen aldrig uppnå mer än ca 45 °C eftersom jästen dör vid högre temperaturer. Optimal temperatur för jäsning är omkring 20 - 25 °C.

Förstått?!
Citera
2014-03-03, 20:08
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceBliss
http://kosmetikkompaniet.se/product....category_id=54
37 kr/hg, *frakt inräknad*. Godkänd för livsmedelsanvändning (enl. tidigare tips i tråden). F-n kände mig som värsta dealern när man packade upp 4 påsar med pulver i hehehe.

Det var din tur denna gång att åtminstone få ersättning
Prillan skeppas väl förresten också av CBF Drinkit?
Tycker det är bra att vi klagar när det är för jäkla dåligt. Hoppas nu bara Coobra fortsatt håller låg halt av sandrester.

Själv hittade jag ett drygt halvkilo strong smoke i frysen som jag blandade med lika mycket Orange lätt smaksatt med gruv. Det blev mums vill jag lova!

Haha kan förstå det! Det ser fan lite halvsuspekt ut pulvret

Jo, man får hoppas att de försöker ha lite mer koll på kvalitén framöver. Lite sand osv kan ju alltid trilla med, men de mängder som var förut var ju inte godtagbart.

Jofan, gruven är riktigt najs när den väl kommer fram! Är faktiskt min stora favorit nu. Helt klart. Men för variationens skull så blir det lite bergamott med.
Men fan alltså, när jag stod nere på biblioteket idag och browsade runt bland böckerna med en fet prilla inne så fick jag faktiskt lite grov flashar av både smaken och speciellt lukten..! Helt klart najs!
Citera
2014-03-04, 15:54
Medlem
I denna tobakstråd tror jag det sitter ett par hembrännare som blandat samman Tobak och Alkohol i sin berusning, och som är helt renons i förmågan att inse detta då kunskaper i Organisk Kemi inte är deras starka sida på grund av att allt för mycket billig hemkörd alkohol i kombination med allt för mycket billig hemkört snus blandats med deras blodsystem har förvandlat annars helt klartänkta hjärnor till rena tomkartonger... (förlåt den långa meningen!)

Men nu är det ju faktiskt så att man oftast inte fermenterar tobak för att framställa alkohol, utan man gör det för smakens skull.

För övrigt finns fermeteringsprocesser ända upp till +138c inne i vissa bakteriekulturers cellkärnor, men detta har naturligtvis absolut ingenting med produktionen av snus att göra... Fyrtiofem grader är för övrigt bara blahablah för de flesta enzymer som inte har med alkohol att göra.

För att klargöra: Ensymer som verkar UTIFRÅN organiska celler och INNIFRÅN spelar i helt olika divisioner. Handlar om helt olika värmetålighet. T.ex vanlig bakjäst som hembrännarna använder tål nästan ingenting, max 25-35 grader... Men naturliga enzymer som verkar innifrån organiska celler likt tobaksbladens cellkärnor tål betydligt mer innan processen upphör. Kanske ända upp till 96-97 grader...

För övrigt vill jag bara tipsa om att Coop Forum just nu säljer burkar, 120gr äkta lakrits, för 39.75kr med olika kryddningar. Så ett hembrännartips är: Extrahera lakritsen med ert hemkörda och krydda tobaken med extraktet. Suveränt!

Ett tips till för er som tror på Pastörisering: Blanda råtobaken med vatten, salt och karbonat och kör blandningen några minuter i micron. Hundraprocentigt pastöriserat kan jag lova och lycka till så hemskt mycket med ert underbart goda snus!
Citera
2014-03-04, 19:08
Medlem
Citat:
Ok, men då får du väl kalla snusberedningen för fermentering då, medan vi andra kallar det för
pastörisering. Innan vi förstör tråden helt. Kemisnacket kan du ju ta upp i kemiforumet.

Jojo, pastörrisera på du. I Mellanmjölkslandet kan säkert även pastöriserat snus smaka gott!

Förlåt! Lämnar tråden nu. Lovar!
2014-03-04, 19:54
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199011x
Har en idé på ett nytt snus. Tänkte blanda i kåda och träkol.
Kreativt! Byt vattnet mot mellanmjölk, så kan du skippa pastöriseringen. Vill du fermentera snuset så kan du byta snusmjölet mot vetemjöl, och natriumkarbonatet mot turbojäst.
Fermentera i ett halvår, i 250 grader Celsius.
Citera
2014-03-07, 16:03
Medlem
ISkugganAvKorsets avatar
Fick en stor mängd egengjort snus utav en släkting, men problemet är att det är för svårbakat och jag har läst att man kan tillsätta mer glycerol för att göra det mer formbart.
Men alla sidor som säljer just glycerol har sådan dyr frakt att det nästan inte lönar sig att köpa hem det. Hittade denna: http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243268

Min fråga är då om man kan använda det i snuset eller om det där är någon annan form utav Glycerol?
Citera
2014-03-07, 19:46
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ISkugganAvKorset
Fick en stor mängd egengjort snus utav en släkting, men problemet är att det är för svårbakat och jag har läst att man kan tillsätta mer glycerol för att göra det mer formbart.
Men alla sidor som säljer just glycerol har sådan dyr frakt att det nästan inte lönar sig att köpa hem det. Hittade denna: http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=243268

Min fråga är då om man kan använda det i snuset eller om det där är någon annan form utav Glycerol?
Japp, Glycerol är Glycerol. Men det är som jag förstått endast fuktighetsbevarande, alltså att det binder vätskan i snuset. Vad du behöver är Gummi Arabicum.

http://www.snusbolaget.se/gummi-arabicum.html

Edit: Visst, Glycerol gör snuset lite krambarare också, men för mycket gör prillan hal som en ål
under läppen.
Senast redigerad av Avva66 2014-03-07 kl. 19:49.
Citera
2014-03-08, 05:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ISkugganAvKorset

Får man gissa att det är en släkting som inte heller var helt nöjd med Prillans snussats..?

Glycerol gör föga för krambarheten, och tom. med gummi arabicum kan det vara svårt att få till det om det är Prillans (och man inte använt "för mkt" vatten). Det hjälper med gummi visst, men att få det helt bra kan vara rätt hopplöst. Skit-in, skit-ut.
Citera
2014-03-09, 08:26
Medlem
Någon som provat blanda Bergamott och Eukalyptus tillsammans när ni gjort egen lössnus?
Citera
2014-03-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillnita
Någon som provat blanda Bergamott och Eukalyptus tillsammans när ni gjort egen lössnus?

Nej.
Men alla essenser går ju att blanda, dock är ju många av dem så förbannat svåra att dosera i de kärl de leveraras i så det är svårt att testa i liten skala. Har någon här något tips om var man köper pipett med mätskala billigt så tipsa gärna.

Det är bara att testa.. Jag antar att du gillar båda smaker, krydda då en låda med varje smak, då blir det lättare att avgöra. Då kan du avsmaka en dosa bandat, 25+25g är ju lätt att mäta upp. Vill du ha mera bergamott, smaksätt hela lådan med bergamott och blanda en ny dosa.

Värt att notera när dett gäller essenser är att det tar lång tid innan smaken sätter sig. Man kan laborera till en viss punkt, sedan när snuset börjar tryta efter ett par veckor så vet man hur det egentligen blev i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in